850:n kone 126:een

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
the fiat and the furious
Viestit: 20
Liittynyt: 12.05.2008 21:51
Paikkakunta: Oulu

850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja the fiat and the furious »

Lyhyesti, mitä pitää kasipätkän koneessa muuttaa, että sen saa käymään 126:een??
miten tapahtuu pyörimissuunnan vaihto?
Ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa!
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja 100D »

Vaihda 127 nokka-akseli sekä öljypumpun käyttöakseli, mäntien kääntö (helpointa kiertokankineen). Vesipumppu myöskin vaihdettava. Oliko tarpeeksi lyhyesti? :)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Varmaan virranjakaja myös vaihdettava..?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Tai miten olisi ihan seiskan moottori, ettei tarvitse ruveta mitään kääntöjä tekemään?!
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja Luigi »

kumppari kirjoitti:Tai miten olisi ihan seiskan moottori, ettei tarvitse ruveta mitään kääntöjä tekemään?!
Ei taitane mahtua lain sallimiin rajoihin...joskaan en tiedä, mahtuuko kasipuolikkaankaan. Kusiainenhan se on seuraava mahdollinen luovuttaja, kun löytyy pienempiä koneita.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja 100D »

Sämpy kirjoitti:Varmaan virranjakaja myös vaihdettava..?
Ei tarvetta, jakajat pyörivät samaan suuntaan vaikka moottorit eivät pyörikään.
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja rehnman »

luigi kirjoitti:Ei taitane mahtua lain sallimiin rajoihin...joskaan en tiedä, mahtuuko kasipuolikkaankaan. Kusiainenhan se on seuraava mahdollinen luovuttaja, kun löytyy pienempiä koneita.
kone saa olla 20% painavampi,20% tehokkaampi ja tilavuus 25% suurempi. lisää lakia tuolta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 onhan niitä satakakslaiskan koneita laitettu laillisesti 126 siin tais pynnän kari laittaa"ensinmäisen"
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nuo Pynnän ja kumppaneiden kutoset on tehty "vanhan lain" aikaan, jolloin saattoi saada hyväksyttyä noinkin "tehokkaita", vaikka muuten muutoksia koskevat säädökset olikin pääosin nykyisiä tiukemmat. Mikä lienee tehokkain vertailumalli 126:lla? 25hv, 704cm³? Ei mahdu kasipuolikkaan kone vielä rajojen sisään sitten mitenkään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
the fiat and the furious
Viestit: 20
Liittynyt: 12.05.2008 21:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja the fiat and the furious »

Käykö 600:n koneesta tuo öljypumpun käyttöakseli? ku on semmosia koneitaki pari, niistä jos toisen uhrais varaosiksi.
Kiitoksia tähän astisista vinkeistä :bow:
Ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa!
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: 850:n kone 126:een

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Referenssiautona voit käyttää Fiat-Giannini malleja:
126 GP: 652 cc 22 kW / 30 PS
126 GPS: 694 cc, 25 kW/34 PS
126 GPA 800: 794 cc, 28 kW/38 PS/5000 rpm
edell. kahdella kaasarilla 30 kW/41 PS/5300 rpm

Jos käytät 850/133 konetta, niin miksi et sitten käytä samoja vaihteistoja, silloin ei tarvitse leikkiä pyörimissuunnan vaihdossa.
Saat minulta omat muutospaperit, jos katsot niitä tarvitsevan. Muutoksia tulee yllättävän paljon.
Itse tein muutoksen 1982-83 ja muutama muukin sai läpi minun papereilla, kunnes 127:n 45 tai 47 hv oli viranomaisille liikaa. Myöhemmin 850 34 hv olisi ollut OK.

t. Kari Pynnä
040-5314352

Fiat 126 Super: 998 cc, n. 70 hv, huippu 148 km/h - nelosella 8000 rpm! Kiihtyvyys 0-400 m 18,3 s loppunopeus 115 km/h (vielä 3:lla!) juuri korjatulla koneelle, myöhemmin oli varmaan nopeampikin.
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin