Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
giallo
Viestit: 20
Liittynyt: 31.12.2003 14:56
Paikkakunta: Kerava

Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja giallo »

Muutamalla käyttäjällähän tällä foorumilla on Thesis ja minullakin harkinnassa sellaisen hankkiminen jos vaan pääsen tuosta saabista eroon, muutama kysymys on tullut mieleen joihin kaipaisin vastauksia.

Kuinka paljon yhteistä tuolla Thesiksellä ja Alfan 166:lla on, V6 ja diesel koneet tietty, mutta entä alusta ja jarrut onko esim taka-akselisto sama?

Mitkäs on olleet yleisimmät viat alustassa sähköissä jne... vai onko niitä edes olemassa.

Osiahan saa euroopasta ja ilmeisesti Heikalta.

Onko noissa kaikissa sähköllä säätyvät iskarit vai oliko nuo lisävarusteet?

Millä perusteilla tulli on arponut noiden arvoja, käykö verrokiksi esim mainittu Alfan 166?

02 ja 03 vuoden navit, saako niihin karttoja, 166:n vanhempiin vuosikertoihinhan ei karttoja saa.

Koeajollakin olisi kiva käydä, mutta hiukka vaikeaahan tuo on kun en tunne yhtäkään Thesiksen omistajaa.


Kiikarissa olis Saksasta 2,0 turbo 2003 mallia hiukan alle 90 tkm ajettuna, kotimaasta tietty ostaisin ennemmin mutta kuten tunnettua niin tarjontaa ei ole, nettiautossa näkyy olevan yksi diesel mutta tuo on vähän turhan paljon ajettu.
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

Minullahan on moinen musta 3,0 V6 vuodelta 2002 ja 105 tkm mittarissa.
-2,5 vuotiaana 70 tkm ajettuna sen ostin 2005
-sisusta on Poltrona Frauta eli parasta mitä löytyy.
-talvet ollut tallissa 2005 vuodesta lähtien, eipähän paljon kulu

Kuinka paljon yhteistä tuolla Thesiksellä ja Alfan 166:lla on, V6 ja diesel koneet tietty, mutta entä alusta ja jarrut onko esim taka-akselisto sama?
-alustan perusrakenteen jotkut osat = heavily modified Floorpan
-takajarrut sähköisellä käsijarrulla Thesiksessä
-edes V6 tomaattilaatikko ei ole sama kuin Alfassa, Alfassa kun on ZF ja Thesiksessä Aisin

Mitkäs on olleet yleisimmät viat alustassa sähköissä jne... vai onko niitä edes olemassa.
-eteen pitää vaihtaa pari koiranluuta +100 tkm jos talvet ajelee mutta niitä saa muutamalla kympillä
-katkovat kuulemma jousia jossain vaiheessa kuin Ooppelit muinoin, niitäkin löytyy kyllä kohtuu hinnalla
-ikkunoiden sisäiset pidikkeet ovat muovia joka voi talvella rikkoutua, ikkunat toki laminoidut = eivät mene rikki kun oven sisään putoavat mutta säröille


Osiahan saa euroopasta ja ilmeisesti Heikalta.
-juurikin noin ja kun Heikka on hyvin toiminut ovat muut lähteet jääneet jo osin unhoon

Onko noissa kaikissa sähköllä säätyvät iskarit vai oliko nuo lisävarusteet?
-kaikissa on moiset vakiona ja systeemi toimii ihan hyvin

Millä perusteilla tulli on arponut noiden arvoja, käykö verrokiksi esim mainittu Alfan 166?
-ei hajuakaan tämän ajan jutuista kun itse toin omani 2005, silloin vero oli ihan järkevä 2,5 vuotiaalle autolle kaikilla varusteilla
-nyt on huomioitava päästöjen korottava vaikutus veroprosenttiin

02 ja 03 vuoden navit, saako niihin karttoja, 166:n vanhempiin vuosikertoihinhan ei karttoja saa.
-kaikissa Thesiksissä on sama Navigaatio systeemi johon ei ole Suomi karttoja
-MUTTA epävirallista tietä löytyy 2010 kartat (alkuperä Opel CDX systeemi) = ei maksa mitään
-myös perinteinen CD-vaihtaja on mahdollista päivittää Loudlink SD-kortti laitteeksi tai sitten tilalle MP3 CD-boxi (moinen makaa meikäläisen hyllyssä pölyyntymässä kun ei ole jaksanut asentaa moistakaan)

Koeajollakin olisi kiva käydä, mutta hiukka vaikeaahan tuo on kun en tunne yhtäkään Thesiksen omistajaa.
-ei tuottane mitään säväreitä mihinkään suuntaan
-auto kun painaa aivan h...tosti, kommentti ehkä korostuu kun ajaa välillä 1200 kiloisella Bi-Turbolla...

Kiikarissa olis Saksasta 2,0 turbo 2003 mallia hiukan alle 90 tkm ajettuna, kotimaasta tietty ostaisin ennemmin mutta kuten tunnettua niin tarjontaa ei ole, nettiautossa näkyy olevan yksi diesel mutta tuo on vähän turhan paljon ajettu.
-minulta saat Thesiksen kohtuurahalla mutta koejoa varten pitää alle laittaa Kappan talvirenkaat tai odottaa kevääseen
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Avatar
giallo
Viestit: 20
Liittynyt: 31.12.2003 14:56
Paikkakunta: Kerava

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja giallo »

Kiitoksia kommenteista, täytyypä pitää mielessä tuo sun auto. Paljonkos tuo 3 litrainen kuutonen haukkaa nestettä sekalaisella satasella, mun nykyinen kulkinehan ei ole myöskään mikään säästöpossu eli ykkösellä alkavat lukemat ei pelota Saappi haukkaa noin 11 litraa.
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

Rauhallisella ajolla keskimäärin 11-12 litraa täällä maaseudulla. Ruuhka-ajossa tietysti kuluu paljon enemmän.
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Kake »

Soft-turbo manuaalilla menee normaaliajossa n.8,5 litralla. Mielestäni erittäin vähän huomioiden auton paino. Parempaa kyytiä tuolla kulutuksella saanee etsiä.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

4 vuotta poissa foorumilta, 4 vuotta jokapäiväistä jenkkiautoilua. Näin se elämä heittelee.

Mutta asiaan: Thesis on vaivannut mieltä semi-aktiivisesti jo useamman vuoden. Nyt on muutaman kuukauden ajan päästy terminaalivaiheeseen: auto on lienee hommattava.
Näillä ajoilla "järkevin" vaihtoehto olisi varmaankin 3.0 V6. Isompi 3.2 olisi kait eksoottisempi, mutta jotenkin ajatus niinkin kovasta kulutuksesta yhdistettynä pieneen tehoon (verrattuna vaikka 5.7 LT1) on perverssi.

Onko tietoa, kuinka varustelutaso kehittyi/muuttui eri vuosina auton elinkaaren aikana, esimerkiksi Emblema-tasossa? Verotus- ja saatavuusteknisistä syistä johtuen auto olisi varmaan väliltä 2002-2004, vaikka Italiassa on samaan rahaan saatavana noita 2006-2007-mallisiakin.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
TTT
Viestit: 122
Liittynyt: 19.07.2004 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja TTT »

Henkilökohtaisia kokemuksia ei Thesiksestä ole, mutta voisin laittaa sinulle erikseen yhteystiedot henkilölle, joka on ajanut nimenomaan 3,2:lla päivittäiset ajonsa jo vuosikausia. Jollei dieseliä halua, tuo lienee paras konevaihtoehto Thesikseen. Eli vääntävä, tehokas (no, ainakin suhteellisesti) ja jopa taloudellinen. Kulutus lienee käytännössä alhaisempi kuin 3,0:lla. Ymmärtääkseni Thesiksen sähköjä myös kohennettiin huomattavasti jostain vuosimallista alkaen, olisko ollut 2004?
TTT
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

TTT kirjoitti:Kulutus lienee käytännössä alhaisempi kuin 3,0:lla.
Mistään ei kovin mieltäylentävää dataa löytynyt, kaikki näyttivät 3.2:lle maantiellä litraa ja kaupunkiajolle paria litraa isompia lukemia. Tottahan se on, että puhutaan lillukan varsista, mutta jossain vaiheessa se litrakin alkaa tekemään. Kysehän on vain siitä, mihin sen rajan vetää. Nytkin tulee päästeltyä -86 STW Buickilla 13,8 litran maantiekulutuksilla.

Tuo sähköjen entraus on mielenkiintoinen pointti.

Tampereella olen yhden kerran nähnyt Thesiksen liikenteessä, joten eipä noita liiemmin vastaan huristele.

T: Jari
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

3,2-litrainen kai korvasi 3-litraisen kesästä 2004 alkaen. Sähköjen parantelusta en tiedä muuta kuin sen verran, että ohjelmistopäivityksiä on tullut useampaan moduuliin. Niillä on haamuja saatu kivasti kuriin. Sinänsä auto on ihan laadukkaasti tehty, ja ainakin minulla jokseenkin jokaisen sähkövian - tai sähkövialta näyttävän vian - syyksi on paljastunut jokin ulkoinen tekijä.

Varustelussa merkittävin muutos taitaa olla mukautuva vakionopeussäädin ilmeisesti 2006 alkaen. Muuten Emblemassa on mukana likimain kaikki, paitsi
- hierovat ja tuulettuvat istuimet (sähkösäätö joka suuntaan kolmella muistipaikalla on silti Emblemassa vakiona, Executivesta puuttuu etureunan korkeussäätö ja muistaakseni myös muistit)
- Webasto (dieselissä on ollut tehdasoptiona Webasto Thermo Top C ajotietokoneesta ajastettavana ja kauko-ohjauksella)
- kattoluukku
- passive entry eli avaimeton keskuslukitus
- olikohan jokin muukin vielä...?

Dieselillä ajelin juuri Turengista Ylöjärvelle, ja ajotietokone väitti kulutuksen olleen 5,7 l/100 km keskinopeuden pysyessä yli 100 km/h. Kylmänä ja kaupungissa tuokin horii niin, että pyörre näkyy tankissa, mutta maantiellä kulkee suht vähällä noin isoksi autoksi. Aikanaan päädyin dieseliin lähinnä siksi, että bensamallin "huvivero" oli jo silloin jotain 400 e luokkaa ja nykyään kai 486 e. Dieselveron osuus alkaa siksi tuntua aika pieneltä. Vähillä ajoilla se on tietysti makuasia, ja bensakoneessa on omat hyvätkin puolensa. Jos päädyt dieseliin, niin hiukkasloukun saa riesakseen kait 2004 alkaen.

Suurimmat ongelmat ovat minulla olleet mallikohtaisten osien saatavuudessa ja hiukan talvikäytössä. Melkein kaikkia osia kyllä saa uutena, mutta tilaaminen on hidasta ja paikkoja täytyy vähän etsiä. Samoin purkuosaa on tarjolla Keski-Euroopassa, mutta kovin harva purkaamo lähettää mitään vähänkään isompaa osaa Suomeen. Jotkut kyllä. Talvikäytön ongelmana on lähinnä 2,4-litraisen dieselin veivaaminen käyntiin peräkontissa olevan akun voimin. -25°C alkaa olla vähän tuskaista, vähänkin lämpimämmässä lähtee varmasti. Ohjaustehostinnesteeksi sitten pakkasessa juoksevinta synteettistä tavaraa mitä löydät, hinnalla millä hyvänsä...

Moottorithan ovat konsernin vakiotuotteita, joten niiden huolto- ja varmaan muutkin osat ovat enimmäkseen hyllytavaraa. Samoin alustan osia saa eurooppalaisista nettikaupoista hyvin. Alusta on sinänsä osoittautunut monimutkaisuudestaan ja auton painosta huolimatta kestäväksi. Koiranluita saa vaihdella melko usein, mutta muita osia ei juuri mene. Etupään luut eivät maksa juuri mitään ja niiden vaihto on helppo homma kotipihassakin. Tänä kesänä kuulin ensi kertaa, että näistä on saatu takajousia poikki. Ilmeisesti tuo ei kuitenkaan ole kovin yleistä.

Tampereella on kaksi Thesistä päivittäisessä liikenteessä. Jos haluat katsoa lähempää, niin laita yksityisviestiä. Todennäköisesti poikkean tuolla myös Töllinmäessä syyskuun alkupäivinä.
90.
Viestit: 231
Liittynyt: 08.04.2003 10:41
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa
Viesti:

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja 90. »

124 AC kirjoitti: Kuinka paljon yhteistä tuolla Thesiksellä ja Alfan 166:lla on, V6 ja diesel koneet tietty, mutta entä alusta ja jarrut onko esim taka-akselisto sama?
-alustan perusrakenteen jotkut osat = heavily modified Floorpan
-takajarrut sähköisellä käsijarrulla Thesiksessä
-edes V6 tomaattilaatikko ei ole sama kuin Alfassa, Alfassa kun on ZF ja Thesiksessä Aisin
vm 2003 ja uudemmissa facelift 166:ssa on 20V - dieselkoneen yhteydessä tuo aisinin automaatti, bensakutosissa oli loppuun asti nelipykäläinen ZF ja jännä piirre oli että autom yhteydessä sai vain 3L myllyä ja 3.2L busson yhteydessä oli aina kuusilovinen manuaali.
Alfa romeo Giulia super 2.2 - 17.
Alfa romeo 166 3.2 V6 - 00.
Maserati QP V6 Evoluzione - 00.
Neckar jagst 770 - 65.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tähän mennessä tapahtunutta:
käyttis on myyty pois, saksalaiset myyntisivut kovan selauksen alla.

Hirvittävästi ei ole tarjontaa. Tai toisaalta on, mutta aina jokin pikkujuttu häiritsee. Joko se on aurinkopaneelikattoluukun (joo, turhuuksia) puute tai vääränvärinen sisusta.
Moottorin valinta on sitten yhtä s**tanaa.

Jatkamme, saamme kenties elää.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Jahka nämä vielä hieman halpenevat... on valintani tämmöinen
Lancia Thesis 2.4 20v Mjet Comf. Centenario Sportiva
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuossa taasen häiritsee ratissa oleva uusi logo :oops:
cromahdus kirjoitti:Jahka nämä vielä hieman halpenevat... on valintani tämmöinen
Lancia Thesis 2.4 20v Mjet Comf. Centenario Sportiva
Mutta aurinkokattoluukku olisi tosi pähee kyllä, ja tarvinnee luopua jostain kalustosta ennen kuin rupeaa kuolaamaan noita.
PItänee ajaa ensin nuo kappat loppuun :lol:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jaa oliko Kappa SW myynnissä? ;)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Nyt sitten visainen kysymys:

minkälaisissa hinnoissa Thesikset ovat olleet Euroopassa vuosina 2003-2007? Mistä voisi hintatietoja löytää?

Suomilehdistä ei taida olla tässä tapauksessa apuja, mutta onko joku mahdollisesti keräillyt eurooppalaisia lehtiä, joista voisi hintoja katsella?

Samalla saisi mielenkiintoista vertailutietoa muihin saman segmentin vehkeisiin. Tuossa oli jokin ensimmäinen alustava arvio, 30-35 k€. http://europe.autonews.com/article/2001 ... cia-thesis" onclick="window.open(this.href);return false;


EDITTIÄ:
Kah perkale, löytyi jo jotain:
http://www.leibetseder.co.at/upload/doc ... esis08.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Vastaa Viestiin