Lybra

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja kare »

Toi sun tukivartes on eteen. Querlenker hinten, niin rupee löytymään takatukivarsia.

Paha sanoa mistä takapään kolina tulee, mutta ensimmäisenä kannattaa eliminoida kallistuksenvaimentajan kolinat. Vähänkin väljistä koiranluista ja korikumeista tulee Lybrassa (ja vastaavissa Fiateissa) tosi kova ääni. Mun autoa katsastaessa katsurikin meinasi ensin, että sieltä on iskarin yläpää irti ja punnersi sen jälkeen takasillan kimpussa aikansa, kunnes totesi, ettei sieltä normaalilla joustoliikkeellä mitään ääniä kuulu. Kun sanoin sille että se ääntää vain kun jousitus käy eri tahtiin, se tuntui itsekin taipuvan kallistuksenvaimentajan suuntaan. Oikea korikumi onkin vähän väljä. Itselleni tuo on ollut aika selvä kun jäisten paljenteiden yli ajaessa ääni on sama menipä siitä yli kumpi takapyörä hyvänsä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Venttiilikoneiston rallatteluun voi syy löytyä myös öljyistä. Jos sattuvat olemaan varsinkin näillä pakkasilla turhan jäykät niin öljynpaine nousee hitaasti. Nostimet tuskin kaikki yhtäaikaa hajoavat, joten jos kaikki rallattavat, niin syy on varmaan tuo edellä mainittu.

Heikka osaa myydä ko. moottoriin kuuluvat öljyt. Muistelisin ainakin Alfan 1.8 versiossa sen olevan Selenia Racing.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Porsche 944 2.5 kuulostaa startin jälkeen hetken aikaa sepelimyllyltä (tai ooppelin ohc:ltä :lol: ), jos on ollut pysäköitynä jyrkässä kulmassa esim. rampissa. Hydrauliset nostimet siinäkin, ja ne jotenkin valuvat tyhjäksi ko. tilanteessa.

Omistajan mukaan tuon nettiauton 1.8:n koneesta ei mitään rallatteluja pitäisi kuulua missään vaiheessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Oma Lybra tuli käytettyä katsastuksessa. Ei huomautuksia. Katsastaja ihmetteli takatukivarsia, kun ovat alumiinia. Itse huomasin muuten siistissä pohjassa rusketusta takajalkatilan takana olevassa vaakasaumassa, eli kesällä pitää se kaivella auki ja hapotella ja suojata. Lisäksi takapalkissa oli jonkunasteista ruostumista pakoputken kohdalla. Näytti olevan vielä aikalailla kosmeettisella tasolla. Suojauskäsittelyhän tuolle tehdään kesällä.

Pakokaasu- ja OBD-testit tuli teetettyä eräällä paikallisella pajalla, kun maksavat siellä 15€ yhteensä. Alkuun ei CO meinannut millään mennä lähellekään rajoja kierroksilla, mutta just kun oltiin pistämässä hanskoja tiskiin, päästöt tipahtivat kerralla (siis muutamassa sekunnissa) kirkkaasti alle rajojen. Joko 10-vuotias lambda alkaa olemaan väsynyt, tai sitten moottorinohjaus halusi saada jonkun parametrin kuntoon ennenkuin lopetti seoksen rikastamisen. Pajan pitäjä totesi autosta, että "sinä se et näistä näy pääsevän eroon", mutta harmittaahan se varmaan korjaamon pitäjää, että kaikki ei aja VAG:illa... :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Lainataanpa tätä ketjua vähän, kun ihmetyttää pari asiaa tuossa omassa lybrassa, kait tähän väliin pari kysymystä mahtuu.
Ikkunannostimen kytkin rikki, tarvittaisiin yksi saranasta ehjä.
Näyttö on pakkasella kovin himmeä ennenkuin kajuutta lämpeää.
Vasemman puolen kajarit mykistyy jos painaa lasinostinkytkimien edessä olevaa kytkintä ? Sähkökaavio olisi jätte hieno.
Kaikenlainen näytön räplääminen tapahtuu kuin hidastetussa elokuvassa, mutta kaikki taitaa toimia oikein.
Miksi sisätilakiertonappulassa on vihreä (sisäilmankierrätys, läppä kääntyy) ja keltainen valo pimeän version lisäksi.
Eli keltaisen toimintaa ihmetellään tässä siis.
1.8 bensa on kyllä laiska, mutta piristyi kummasti kun vaihtoi uuden puhtaan ilmanputsarin vanhan mustan rypistyneen tilalle.
Myöskään ajovalojen korkeudensäätö ei toimi, näköjään paha rasti moottori umpion sisällä.
Muutenhan tämä on kiva ja 156:seen verrattuna laadukkaan oloinen kapistus.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Laitetaas manuaaleja vähän jakoon.

ICS: https://drive.google.com/file/d/1irmg3b ... sp=sharing
Ohjekirja: https://drive.google.com/file/d/1yt8RzK ... sp=sharing

Näytön taustavalo alkaa jossain vaiheessa välkkymään kylmänä, jos kirkkaus ei ole minimissä. Veikkaisin valon ohjauksen tarvitsevan uudet kondensaattorit tms. Elektroniikkahurut osannevat arvata paremmin. Oven sähköjen riivaajaa aloittaisin etsimään saranakohdan johtonipusta.Ikkunoille on tuossa kytkentäkaavio:
https://drive.google.com/file/d/1Hq8FUw ... sp=sharing
Mutta paremmat kuvaukset saa tehtaan sähköisestä manuaalista, tottelee nimeä DTE. Ei taida olla nyt minun Drivella sitä jakaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sisäkierron napin toiminta:
Air recirculation on/off
button (12 - fig. 102)

The air recirculation function is con-
trolled according to three strategies:

– automatic operation (LED on but-
ton off)

– forced ventilation on (recirculation
always on) - the green LED on the
button will come on
– forced ventilation off (recirculation

always off, air taken in from the out-
side) - the amber LED on the button

will come on
The three conditions are obtained by
pressing the air recirculation button
(12) in sequence.

The air recirculation button LED
will stay off when the recirculation
function is automatically controlled

by the system (consequently, the ac-
tual on/off status of the recirculation

function will not be displayed).

During automatic operation, the re-
circulation function is automatically

switched on when the pollution sen-
sor detects the presence of polluted

air, e.g. in cities, queues, tunnels and
during windscreen operation (due to
the characteristic smell of alcohol).
When the recirculation function is

controlled manually (green LED = re-
circulation on; amber LED = external

air taken in), the LED on the auto
button will come on if all the other
functions (air distribution, air flow,
etc.) are controlled automatically by

the system. In the same way, recircu-
lation will be controlled by the user

when the AUTO button is pressed.

IMPORTANT The air recirculation
function will allow, according to the

system operation (i.e. heating or cool-
ing) to reach the required conditions

faster. We recommend not turning
this function on manually on rainy

and/or cold days as this will consid-
erably increase window misting, es-
pecially if there are many people on

board.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kiitokset näistä. Sähkökaaviosta taitaa puuttua takaikkunat.
Sain tuon huonon elearninkin jo toimimaan ja ihan yhtä huono se on kuin alfan vastaavat.
Mikäs se punainen ja vihreä ledihommeli siinä peilissä on joka startissa värjää konsoolin ensin punaiseksi ?
Ei tullut sitä tuolta vielä luettua.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei kuulosta tutulta tuollainen valo. Liekö joku varashälytinsysteemi?

Oma Lybra sai taas ajoaikaa. Viime talvenahan se generoi mitä erilaisimpia vikakoodeja, minkä epäilin johtuvan tarvikelaturista, ja alkuperäisen paikalleen laitettua startissa räjäytti imusarjan. Noiden vikakoodien takia heitin jo hanskat tiskiin, mutta tulin kesällä kuitenkin hankkineeksi Stilo Abarthin imusarjan, kun saman näköinen se on. Eri numerolla ne ovat, mutta ainoa ero on, että Stilon imusarjassa on enemmän kiinnikkeitä johtonipuille ja letkuille. Yksi kiinnike jää uupumaan Lybraan verrattuna, mutta ei sillä juuri merkitystä ole.

Nyt sitten vaihdoin imusarjan. Toisin kuin tehdasmanuaali sanoo, sen pystyy tekemään kone paikallaan, kunhan irrottaa sen kaikista kiinnikkeistä, irrottaa oikean alatukivarren ja laskee konetta alemmas. Lisäksi pitää irrottaa rintapellistä bensaputkiston kiinnike ja ohjaustehostimen öljysäiliö. Imusarjan kumiputket pitää irrottaa koneen puolelta, muuten ei ole tarpeeksi tilaa.

No, vikakoodejahan sieltä edelleen tuli, android-softan mielestä bensanpaineen säädöstä, mutta Multiecuscan tarkensi kyse olevan lambdojen lämmityksestä. Sulakkeita pengoin, mutta lopulta otin katin jälkeen olevan lambdan liittimen tutkintaan, kun se on siinä mukavammin käsillä. Siellähän olikin lämmityspiiri auki, ja kun anturin otti irti, niin helistimeksi se kelpaisi, jos ei sisältäisi pieniä osia. Varastossa sattui olemaan vähän käytetty Boschin lambda, niin sillä loppui kaikki kiukuttelut. Tuo jälkimmäinen lambda on onneksi niitä harvoja osia, joihin tuossa koneessa pääsee käsiksi ilman itkua ja hammasten kiristystä.

Saattoi olla niin, että tuon hajonneen lambdan (Bosch sekin oli, vaihdoin jotain 130-140tkm sitten) lämmitys meni ajoittain oikosulkuun, ja vaikkei polttanut sulaketta, niin sai jännitteet kyykkäämään samassa piirissä olevilta laitteilta. Vikakoodeissa kun oli aikoinaan ilmoituksia ilmamäärämittarin, lämbdojen lämmityksen ja ties minkä muun virransaantiongelmista. Itse anturi kyllä toimi edelleen lämmettyään. Kunhan tuon ottaa liikenteeseen, niin sitten näkee jäikö vikakoodit pois. Aiemminhan tuo ei ole juuri koodien generointia harrastanutkaan.

Oikosulkuteoriaa tukee se, että viimeisimmissäkin vikakoodeissa oli myös satunnaisia ongelmia ehjän lambdan lämmityksessä, mutta nyt tämä hajonnut antoi niitä jatkuvasti. 10kk seisonta teki hyvää siinä mielessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuosta hatun-nosto, tämähän oli vitoskoneella. Kappan konehuoneeseen kun katsoo niin imusarjan ja rintapellin väliin mahtuu vitoskoneessa (melkein) sormi.
Tuossa 1.8 koneisessa lybrassahan siellä on tilaa vaikka kuinka.
Mutta siis peilin takana on kaksi lediä, vihreä ja punainen. Kappassahan punainen/vihreä ledi on keskimmäisten suulakkeiden välissä ja punainen tarkoittaa että ajonesto ei ole tunnistanut avainta.
Liekö joku samanlainen juttu, tosin punainen palaa vielä auton käynnissäkin.
Linkki lisätty. https://photos.app.goo.gl/kKiavGiGTBxhMMyb7
Ja toinen
https://photos.app.goo.gl/9NsXoPv4sK2JVng26
Viimeksi muokannut A Bart, 22.02.2023 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Olikohan ohjekirjan sivu 61, jossa oli noista ledeistä. Minun autossa niitä ei ole. Vihreä taisi olla vain jonkunlaista valaisua varten, ja punainen ilmoittelee jostain vikavalosta, nyt en muista tarkkaan.

Ei tuossa Lybrankaan pannuhuoneessa ainakaan Kappaa enempää tilaa ole, mutta konetta saa tosiaankin liikutettua tarpeeksi ilman pois pudottamista. Jakopään vaihtoonkin tehtaan ohje on ottaa kone pöydälle, mutta zürichiläinen Lancian merkkipaja oli senkin tehnyt konetta poistamatta. Jopa kotioloissa homman saa näin tehtyä nopeammin, kuin tehtaan antama aika (13h!) on.

Jos/kun kytkimen vaihto tulee eteen (nyt 322tkm ja alkuperäinen kytkin vielä paikallaan), niin sitten nähdään, onnistuuko sekin noin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Nytkun tuolla on tullut pöristeltyä lumpparit ja reilu tuhatkunta kilsaa, niin onkohan tuo ohjaus tosiaankin noin tunnoton?
Lähinnä kun vertaa vaikka (alfoihin) tai kappoihin, niin tuossa on kyllä joku VAG suodin välissä joka suodattaa kaikki tapahtumat mitä renkaan alla tapahtuu.
Kesä asfaltilla tuolla tuli käytyä kerhon avajaisissakin ja kokemukset oli että takapää istuu tiessä kuin liimattuna mutta ohjaus oli silloinkin vähän tunnoton.
Hakka10.t ei paljoa muuttanut tilannetta kun ne löin alle.

Toki kaikki nesteet jotka olen vaihtanut, ovat olleet vaihdon tarpeessa.
Mitähän tuonne tehostimeen kaataisi?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä siinä on jo se konsernipolitiikan mukainen ohjaus: Alfaan tarkka ja tunnokas ohjaus, Lanciaan helppo ohjaus, ja Fiatiin tyyppihyväksynnän vaatima väline pyörien kääntämistä varten. Sitä oppii lukemaan, mutta perstuntuma kertoo enemmän, kuin kädet, toisaalta eipähän tarvitse maantiellä liikoja paimennellakaan.

Alkuperäiset liemet sai tehostimen huutamaan kuin syötävä talvipakkasilla, ja sinne tuli laitettua alfamiesten suosittelema Valvolinen synteettinen tehostinöljy, en nyt muista nimeä. Huuto loppui kuitenkin siihen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Isola »

Valvoline Synpower tosiaan toimii pakkasella, mutta kesälläpä se sitten tuleekin ulos. Mietin ensin onko kyse liian pienestä viskositeetista. Niitä arvoja varjellaan kuin liikesalaisuuksia (etenkin viskositeetti-indeksiä), mutta Dexron III:een verrattuna siinä ei näyttäisi niin valtaisaa eroa olevan. Sitten opin niissä liemissä olevan tunnusvärit jäähdytysnesteiden tapaan. Kaipa ne kertovat lähinnä sekoitettavuudeata, mutta mietin kyllä tiivisteidenkin kestoa. Pysyisin siis punaisessa. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa ohjaustehostimeen Comma PSF:t ja katsoa vieläkö pumppu pissii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minä pistin Alfan uuteen hammastankoon redlinen power steering fluidit ja hyvin on toimineet. Sietääkin sillä hinnalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin