127:kaan 1.2 16v+5v

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jannemietti
Viestit: 63
Liittynyt: 15.03.2006 09:38
Paikkakunta: NASTOLA

127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja jannemietti »

Projeti alkamassa;eli 127 -81 903cc johon tarkoitus laittaa -00 bravon 1.2 16v ja tämän vaihdelaatikko..
Mitä ongelmia odotettavissa? Ainakin tuon jakopään puoleisen kiinnityksen kanssa ongelmia?
Joku oli "puukottanut"kiinnikkeen sopivaksi mutta kuvia tai tarinaa miten en löytänyt.


Sitten vaihdelaatikko: Käykö vetarit yms.? kiinnikkeet? Nimim. seppä olikin jo laittanut 45fire laatikon ja koneen mutta käykö tuo 1.2 16v laatikko samaan tapaan? Vaihteet ovat ainakin vaijereilla tässä mallissa..

Vinkkejä siis otetaan vastaan..

-janne-
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jakopään puoliseen kiinnitykseen joutunee lattaraudasta ja muusta sopivasta tavarasta hitsailemaan kiinnikkeen. Jos korissa olevaa kiinnikettä ei muuta, niin yhteiselämä remmihärdellin kanssa voi käydä haasteelliseksi.

Ja kuten muissakin 127:aan liittyvissä konversioissa, suosittelen 128-tyyppistä moottorintuentaa eli paketti jakopään puoleisen päädyn lisäksi vaihdelaatikon ja koneen yhtymäkohdasta alta kiinni, ja sitten reaktiotanko kannesta auton runkoon. Ei pääse kone liiaksi liikkumaan.

Toki tapauksesta riippuu, saako tuota alapuolista kiinnikettä järkevällä vaivalla kiinni. Jos ei, niin pitää tyytyä muihin ratkaisuihin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jannemietti
Viestit: 63
Liittynyt: 15.03.2006 09:38
Paikkakunta: NASTOLA

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja jannemietti »

Tarkoitus oli laittaa paikalleen ilman koriin tehtäviä muutoksia.. Voihan tuon tehtävän korvakkeen irroittaa aina jakopää remontin yhteydessä..

Tuo 128 mallin palkki koneen/laatikon yhteydessä oiva idea lisäksi..Mutta voisihan vielä käyttää hyödyksi laatikon pään omaa kiinnitystäkin.

Onkohan nuo vetoakselit keskenään käpäset?? siis 127 ja 1.2 16v laatikon??
fiap
Viestit: 272
Liittynyt: 27.11.2004 18:34

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja fiap »

1.2 16v punton jakopään tuennalla voisi sopia paremmin.On ahtaampaan kone tilaan tehty.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Millaisilta muistan 1.2:sen vetareiden olenvan epäilen vahvasti seiskan vetareiden sopimista niiden tilalle laatikkoon. Mutta sittenhän se selviää kun alkaa asentamaan - ja säveltää sen mukaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jackall
Viestit: 30
Liittynyt: 22.07.2007 17:59

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja Jackall »

Juu, niinkun tossa yllämainittiin niin jakopää kyllä täytyy saada ihan runkopalkkiin "iholle". On tuo seiskan konehuone niin pirun kapea, ja myös pitkittäissuunnassa"lyhyt", jos laatikkona joku TC:n kokoluokkaa oleva..

Eli haiskahtaa aika leveelle paketille eikä varmana mahdu ilman korin leikkailuja+lekaa seiskan konehuoneeseen, mutta jos oikein projektiksi ottaa niin kaikki on mahdollista..(eli ei sääli yhtään liekkipeltiä+ muuta pientä jotta saa tilaa). Vaihdevivustot koittaa kopioida ja tehdä niinkuin ne siellä Punton konehuoneessakin on.. eli mitta käteen ja punton konehuonetta mittailee ja valokuvia ottaa. :wink:

Eiköhän siinä suunnilleen oo sama homma ku Sohon sovittamisessa, noissa uudemmissa voi vaan olla vielä pitempi toi moottori-laatikko paketti, kannattaa varmistaa.
Laskeminen on insinööreille - tosivirittäjä kokeilee..
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei tuo 16v-Fire nyt niin kauheen pitkältä paketilta ainakaan Bravan konehuoneessa. Se jakopään korvakin on niin pirun pitkä - varmasti sitä on ongelmia sellaisenaan saada sopimaan seiskaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jannemietti
Viestit: 63
Liittynyt: 15.03.2006 09:38
Paikkakunta: NASTOLA

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja jannemietti »

onneksi tuo laatikko sentään vaijereilla, ei tartte vivustoja ruveta mulkkaamaan.

Hain purkamolta 1.2 8v koneenkorvan kannen päätyyn, josko se kävisi paremmin.. Aika näyttää.

Ja tosissaankin nuo vetoakselit eivät käy suoraan ,joten täytyy nekin sovittaa seiskaan sopiviksi..
fiap
Viestit: 272
Liittynyt: 27.11.2004 18:34

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja fiap »

1.2 16v;n kanteen ei taida 8v korvakko mennä?Jos on tarvetta punto 16v korvakolle niin multa löytyy.
fiap
Viestit: 272
Liittynyt: 27.11.2004 18:34

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja fiap »

1.2 16v;n kanteen ei taida 8v korvakko mennä?Jos on tarvetta punto 16v korvakolle kanteen niin multa löytyy.
jannemietti
Viestit: 63
Liittynyt: 15.03.2006 09:38
Paikkakunta: NASTOLA

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja jannemietti »

Moottori paikallaan nyt.. Juurikin tuo 16v oma korva kävi mielestäni parhaiten paikalleen.

Ongelmia kuitenkin on..
-vetoakselien linjaus heittää 2cm -liekö haittaa??
-alahihnapyörälle tehtävä tilaa
-moottorin öljypohja tulee aika alas,panssari laitettava?

Nippa nappa mahtuu aisojen väliin tuo paketti, tosin siis ilman kampiakselin hihnapyörää. Vaihdelaatikko liki kiinni hammastangossa..

Täytyy tänään jatkaa asentamista,eiköhän jotain keksi ongelmien ratkaisuksi..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä se tasauspyörästön pahka tulee kokolailla kiinni hammastankoon, jos laatikon asettaa siihen kuoppaan joka on alatukivarren kiinnityksen yläpuolella. Se onkin järkevä paikka, paketti tulee tuolloin aika alas mikä on eduksi painopisteenkin kannalta. Tuon jälkeen kun katsoo seiskan orggis-konehuonetta niin kattila näyttää olevan aika hemmetin ylhäällä.

Pohjapanssarin tarve tietysti riippuu siitä, millaisessa maastossa autolla aiotaan ajaa.

Kyllä ne vetoakselit pitäisi saada passaamaan pituuksiensa puolesta koska muuten on riskinä että vetari pohjaa tai pomppaa pois jossain töyssyssä ja nivel hajoaa. Itsellä on yksi tällä tavalla totaalisesti hajonnut 128:n laatikko, vakiokuntoisesta peltoautosta ilmeisesti tosin saapunut.

Paketti tuli kuitenkin ilmeisesti aika paljon oikealle (apukuskin puolelle) jos kampuran hihnapyörä ei meinaa sopia? Vai onko hihnapyörä jotenkin erityisen leveää (syvää) versiota? Itsellä pyörä tuli sohokoneen kanssa ihan runkopalkin viereen (pari milliä ehkä väliä) mutta luulisi että sohokone olisi pitempi moottori kuin Firet. Luulo toki ei ole tiedon väärti...

Kuvat tietysti olisivat kiva ylläri. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Satakaks7
Viestit: 22
Liittynyt: 18.09.2010 17:03
Paikkakunta: Lahti

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja Satakaks7 »

Moi :D
Ollaa melko lail naapureit. Asun Lahdes ja mul projektina 127 vm-80. Auto tosin seisoo ny talven, ku tiloja ei ole. Kiinnostaa tuo sun projekti, ku aika erikoin yhistelmä...vois miellyttää ihteääki. Laitaha kuvii saitille, ku projekti etenee :)

Hyviä uusia vuosia!
jannemietti
Viestit: 63
Liittynyt: 15.03.2006 09:38
Paikkakunta: NASTOLA

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja jannemietti »

Hihnapyörän ongelma selvitetty, siinähän oli tehostajan hihnalle paikka. =2 hihnaa vierekkäin..

millisella laikalla ajoin kahtia hihnapyörän..
Punton 1.2 hihnapyörä ei käynyt ,on hihnan urat eri puolella.
Toki olisi saanut sopimaan jos tuon ö-suodattimen jalankin ois vaihtanu..

Sitten kysymys vielä?
mistä kävisi tuo jarrutehostin parhaiten,tässä minun 127 ei sellasta etes ollu!

Löytyisikö joltain bolt on mallia, siis semmosta joka vastaa sitä sportin tehostajaa??

Niin ja tuo vetariongelma ei ole pituus suuntainen vaan sivuttaislinjaus.. Eli akseli ei tule suorassa linjassa pyörän napaa kohti vaan noin 3-4cm vinossa..?? Saattaa vaikuttaa akselin kestävyyteen?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:kaan 1.2 16v+5v

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Aika erikoista, mulla se vetari on kokolailla suorassa vaikka tasauspyörästön kotelo ottaakin koriin. No, ei pienillä heitoilla isoa vaikutusta ole, koska eihän vetonivelet suorina ole monissa vakioautoissakaan.

Itse käytin ykköskoppaisen Ritmon tehostinta joka näkyi ainakin sohokoneisessa olevan samanlainen kuin 128:n tehostin. 128:n tehostimen jalka myös vaikuttaisi aika sopivalta vaikka omani teinkin Ritmon jalasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin