Lancia Thema 8.32
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: 05.01.2003 23:12
Päämitat noissa vaikuttaisivat olevan samat, joten pitäisi sopia paikalleen. Ebayssä näytti olevan tarjolla kampiakseli ~1000$ hintaan http://tinyurl.com/nfjgkgMazza kirjoitti:Näin vaan pohdiskellessa tuli mieleen, että passaiskohan tuohon suorilta Ferrari 308:n kampiakseli ja nokkakepit? Noita vois löytyä "edullisesti" ja tulis ihan ihka oikeat ferrarin äänet. Tosin se "edullinen" voikin olla moninkertasesti auton hinta...
Toistaiseksi ei kuitenkaan ole kiinnostusta tuollaiseen muunnokseen, kunhan tuon nyt saisi edes toimimaan omilla sisuskaluillaan
Viime viikonloppuna ajoin ensimetrit tuolla kamppeella. Jarruista ei tuntunut olevan juuri vauhtia hiljentämään, joten seuraavaksi pitäisi varmaan noihin perehtyä.
Vesipumppu laski aluksi alleen reippaasti vettä, mutta enemmän käytettäessä tuo vuoto tuntui rauhoittuvan. Harmillista sinällään sillä vesipumpun irroitus paikallaan on käytännössä mahdotonta, sopii vain toivoa että tuo vuoto helpottaisi kunhan pumppu saa taas lisää liikettä.
Edit: Linkkiä lyhennetty
Kun liian hienot lomasäät iskee päälle, niin yllättävän vähän sitä saa tallissa aikaiseksi. Pientä edistystä on sentään taas tapahtunut:
Takapoikkipalkki oli hyvin rapea, mutta mukana seuranneesta osasta tuli ihan kelvollinen korvike. Vanhaa palkkia irrotellessa yksi jarruputkista tietysti antautui, joten uusien vetäminen paikoilleen tuli ajankohtaiseksi. Uusien jarruputkien lisäksi sekä etu- että takajarrusatulat ovat käyneet elektrolyysikylvyssä ja saaneet uuden maalin pintaansa. Eteen löytyi uudet jarrupalat ja korjaussarjat 3.0 v6 alfasta. Myös 16v gralen etusatula näytti olevan samanlainen, mutta tuohon ei paikallisen varaosaliikkeen kataloogista löytynyt osia. Ainoastaan toinen takajarrusatula liikkui kohtuullisella voimalla, eli ei ihmekään että jarrut oli hieman tunnottomat...
Yhdeksi mötikäksi muuttuneen jarrupaineensäätimen tilalle löytyi korvike 1.6 prisman vastaavasta, nuo olivat mitoiltaan yhtenevät. Säätimen vivuston muoviosat olivat myös totaalisen tuhoutuneet. Heikalta näytti löytyvän tuota isoa keskimmäistä palaa, mutta löytyykös jostain noita vivustolle tulevia puslia? Vanhoista saa vielä ehkä ongittua mitat ja sitten teettämään, valmiit olisi silti tietty mukava vain heittää paikoilleen. Toinen takaiskari oli sylkenyt öljyt pihalle, mutta tuohon löytyi lääke naapuripitäjästä.
Eli yhteenvetona auto on pyörillään odottamassa jarruhilppeiden asennusta loppuun. Molemmista helmoistakin löytyi hitsattavaa, niiden kimppuun sitten jarrusavotan jälkeen.
Takapoikkipalkki oli hyvin rapea, mutta mukana seuranneesta osasta tuli ihan kelvollinen korvike. Vanhaa palkkia irrotellessa yksi jarruputkista tietysti antautui, joten uusien vetäminen paikoilleen tuli ajankohtaiseksi. Uusien jarruputkien lisäksi sekä etu- että takajarrusatulat ovat käyneet elektrolyysikylvyssä ja saaneet uuden maalin pintaansa. Eteen löytyi uudet jarrupalat ja korjaussarjat 3.0 v6 alfasta. Myös 16v gralen etusatula näytti olevan samanlainen, mutta tuohon ei paikallisen varaosaliikkeen kataloogista löytynyt osia. Ainoastaan toinen takajarrusatula liikkui kohtuullisella voimalla, eli ei ihmekään että jarrut oli hieman tunnottomat...
Yhdeksi mötikäksi muuttuneen jarrupaineensäätimen tilalle löytyi korvike 1.6 prisman vastaavasta, nuo olivat mitoiltaan yhtenevät. Säätimen vivuston muoviosat olivat myös totaalisen tuhoutuneet. Heikalta näytti löytyvän tuota isoa keskimmäistä palaa, mutta löytyykös jostain noita vivustolle tulevia puslia? Vanhoista saa vielä ehkä ongittua mitat ja sitten teettämään, valmiit olisi silti tietty mukava vain heittää paikoilleen. Toinen takaiskari oli sylkenyt öljyt pihalle, mutta tuohon löytyi lääke naapuripitäjästä.
Eli yhteenvetona auto on pyörillään odottamassa jarruhilppeiden asennusta loppuun. Molemmista helmoistakin löytyi hitsattavaa, niiden kimppuun sitten jarrusavotan jälkeen.
Tämäkin on taas vähän edennyt. Suuttimet kävivät puhdistettavana ja nyt kone lähtee hyvin käyntiin ja käy nätisti tyhjäkäyntiäkin. Konehuoneessa alkaa olla kaikki paikoillaan ja jarrut on kasassa lukuun ottamatta paineensäätimen vivustoa, Heikalle pitäisi tulla osia tässä kuussa. Pian tuon voisi viedä päästömittaukseen, niin saisi lopullisen tuomion koneen kunnosta. Matalamäelle Koskenkorvalle olisi lyhyt matka, mutta pitää nyt katsoa koska tuon ehtii viemään mitattavaksi.
Pari tuoretta kuvaa: http://kuvablogi.com/nayta/2238958/
Pari tuoretta kuvaa: http://kuvablogi.com/nayta/2238958/
Juuri ostin itse uudet suuttimet, vanhaan autoon ja vielä vanhempaan.
Alkuperäiset on sinkittyä rautaa ja polttoaineen seassa oleva vesi ruostuttaa suuttimet sisäpuolelta, siksi uudet on messinkiä.
Weberit on tietenkin Webereitä, päivitin 70-luvun suuttimet, jotka on asennettu eko-huuruissa liian pieniksi ja tästä johtuen polttoaineen kulutus laskee uusilla suuttimilla ja meno halut lisääntyy.
Alkuperäiset on sinkittyä rautaa ja polttoaineen seassa oleva vesi ruostuttaa suuttimet sisäpuolelta, siksi uudet on messinkiä.
Weberit on tietenkin Webereitä, päivitin 70-luvun suuttimet, jotka on asennettu eko-huuruissa liian pieniksi ja tästä johtuen polttoaineen kulutus laskee uusilla suuttimilla ja meno halut lisääntyy.
Thema on nyt laitettu talviunille. Botniaringin viikonloppuna tuli ajettua reilu 200km mittariin, vaikka en radalle uskaltautunutkaan. Hyvin tuntui toimivan. Keväällä ohjelmassa on helmojen hitsaukset, sisustan putsaus, päästömittaus ja sen jälkeen toivottavasti rekisteröinti. Ääninäytettä