Harrastekäyttistaksi (Thema)
Mulla on muuten Trapantissa vinkunut jarrut kanssa koko kevään, samanmerkkisillä palolla, mutta mä oon tuon pistänyt ihan puuttuneen palojen sisäänajon piikkiin (ai miks sitä ei kevään loskakelissä kesärenkailla voinut tehdä...), ja tuo palahan on sama kuin I-korisessa Themassa. Teitkö sä niille sisäänajon...? Cromussa taas vastaavan merkkiset palat on olleet ihan vinkumatta, mutta noille jonkin sortin sisäänajoa tuli sentään tehtyä... Mutta tuohan on II-korinen, eli isolla palalla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
No niin, tuolla tapahtumat-topicissa mainittu kolina tulee ilmeisesti sisemmästä vetarista. Pientä naputustahan tuo on pitänyt jo vuosia, ilmeisesti välykset on kasvaneet 300tkm:n lähestyessä. Kumi kuitenkin ehjä, pultit (tai ainakin yksi niistä) kireällä, ja muutenkin autolle suoritettu omatoiminen katsastus ei tuon ja löysien etuiskareiden lisäksi tuonut esille juuri muuta moitittavaa. Eiköhän tuo kestäne 300km/suunta + ratakilometrit vielä kertaalleen. 8)
Kiekkamittarikin lähti toimimaan. Oli vika siinä missä arvelinkin, mutterit melkein yhtä löysällä, kuin ropaajallaan. Jarrut vinkuu edelleen, mutta uskoisin viikonlopun jälkeen niiden tulleen kunnolla lämmitetyiksi. Pitää vaan ottaa tuo sisäänajo vielä asiaksi ensimmäisillä kierroksilla.
Kiekkamittarikin lähti toimimaan. Oli vika siinä missä arvelinkin, mutterit melkein yhtä löysällä, kuin ropaajallaan. Jarrut vinkuu edelleen, mutta uskoisin viikonlopun jälkeen niiden tulleen kunnolla lämmitetyiksi. Pitää vaan ottaa tuo sisäänajo vielä asiaksi ensimmäisillä kierroksilla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Prismassa n. 330t ajettu sisempi nivel väljä, takuu loppunee 300tkm kohdalla?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Samat nivelethän ne on tässäkin. Ja näkyy olevan vielä 2-litraisessa Alfa 166:ssa ja GT:ssäkin, joten tuskin näitä huonoiksi on havaittu. Varastosta löytyy Croman ja Prisman akseleita, joten nivelien edullinen saanti on turvattu. Tiedä sitten olisiko tuosta joskus ollut kumi rikki tai irti, kuittipinossa ja huoltohistoriassa ei ainakaan ole vetareiden kumeista mainintoja. Välys ei ole mitenkään hurjan iso (kuskin puolella tuntuisi samalta, mutta sieltä ei koskaan kuulu mitään), mutta riittää saamaan aikaan naputuksia liikkeelle lähdöissä ja muissa tilanteissa, joissa välykset menee laidasta toiseen, joskus myös joustoliikkeissä, kun rengas on sopivassa asennossa. Huomenillalla tiedetään, kestääkö se vielä radalla ajamista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
1.6 Prismassa tosin lienee ne samat pienemmät nivelet kuin Tbo Unossa ja Ritmo/Regata 105TC/100S:ssä?
Juu, on noilla Croman nivelillä ajelleet melkoisen tehokkaatkin pelit, takavetoisinakin... Omassa tosin kuskin puolinen ulompi kanssa välillä aina naputtaa, varmaan yksi kuula vähän huonona. Josko loman aikana viimein vaihtais.
Juu, on noilla Croman nivelillä ajelleet melkoisen tehokkaatkin pelit, takavetoisinakin... Omassa tosin kuskin puolinen ulompi kanssa välillä aina naputtaa, varmaan yksi kuula vähän huonona. Josko loman aikana viimein vaihtais.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
En ole vierekkäin vertaillut, mutta ainakin Eper antaa saman numeron, eli 46307103 Delta 1,6:n ja Theman nivelille. Sama homma Motonetin kanssa. Ulommat nivelethän on sitten pienemmät Prismassa.vvieri kirjoitti:1.6 Prismassa tosin lienee ne samat pienemmät nivelet kuin Tbo Unossa ja Ritmo/Regata 105TC/100S:ssä?
Thema pelasi radalla kuin kello (eikä nyt puhuta mistään rantarolexeista), ei hyytynyt radan varteen, eikä tiputellut osia matkalle. No jotain sentään: Vasemmalle kääntyvissa mutkissa kuului loppupäivästä korkeataajuinen melko tasainen vinkuna. Pyöränlaakeri? Oikealla takanahan on uusi laakeri, joka kylläkin on ilmeisen "laadukkaaksi" havaittua PowerDrive-merkkiä, kun oikeasti laadukkaampi FAG olisi kustantanut kolminumeroisen rahasumman, mikä tässä tilanteessa tuntui liian pahalta. Onneksi tuo on helppo vaihtaa, olisiko reilu puoli tuntia mennyt kaikkine vanhan laakerin sisäkoolin halkaisemisineen. Pitää vaan varmistaa, että kuitti on tallella...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Ensi viikolla menee Thema liikennekäytöstä poistoon, eli vanhaan seisontaan. Kolina edessä paheni, ja selitystä ei löytynyt vaikka kuinka rautaputken kanssa kävi niveliä ja mm. hammastangon kiinnityksen läpi. Molemmilla puolin on uudet (muutama tuhat km ajetut) tukivarret, joten niitä ei juuri tullut kokeiltua. No, leimalla syy sitten löytyi, oli alapallonivelen kiinnityspultit sormitiukkuudella, ja sehän heilui siinä koneella tietysti ihan vapaasti. Arvelin pulttien olleen jotain räkärautaa, kun tarvikeosasta on kyse, ja venähtäneen, mutta niitä vaihtaessa ne osoittautuivat virheettömiksi 10.9:iksi. Koskapa muistan edelleenkin kiinnittäneeni ne huolella ja tiukkaan, on ainoa selitys löystymiseen maalin poistuminen nivelen ja tukivarren välistä. Ennen asennusta kun maalasin tukivarret pohja- ja kiveniskumaaleilla. Apparan kierto lienee pistänyt ilmiön vauhtiin, ja siellä kuuluneelle kitinällekin tämä voi olla selitys, kun pyöränkulmat on kaarteissa olleet mitä sattuu. Edm. lisäksi ajoluvan 2/2010 loppuun sai, kun uusi toisen raidetangonpään. Redaellin niveliin saa näköjään lisätä aika reilulla kädellä rasvaa, tuo oli tosi kuiva. Näiden toimenpiteiden jälkeen ajotuntuma olikin taas sitä, mitä Themalta sopii odottaakin.
Etujarrut kestivät rata-ajon nyt oikein mainiosti, mitä nyt kulumisvaroittimien johdot sulivat jarrupaloista irti. Kävin vielä jarrut läpi, ja oikeassa takasatulassa olikin hieman ilmaa, mikä tuskin on ainakaan vähentänyt etujarrujen rasitusta.
Sähkövikaakin oli sen verran, että valokatkaisija hajosi, mikä tiesi ainoastaan päivävalojen olemista käytössä - tietenkin 350km:n päässä kotoa, ja illalla. Esson pihalla tehdyllä patentilla sain lisäpitkät käyttöön, ja nopeuslukemat näki navigaattorista, mittaristo kun oli pimeänä. Uuden katkaisijan (+ etukelkan, tämä menee vaihtoon jossain välissä) sain edullisesti. Tosin pyyhkijöiden viiksi oli poikki, mutta tämä korjautui purkamalla "uusi" viiksipaketti ja ottamalla tarvittava osa varastossa olleesta Croman paketista. Koska tämä on väärän värinen, eli musta, olisi tarkoitus kunnostella talvella tuo alkuperäinen paketti, nyt kun hommasta kokemustakin. Thema II:n viiksipaketin johdot ovat sitten ohuemmat ja liittimet erilaiset, joten se ei I:een käy - tuollainen osa löytyisi minulta, jos joku tarvitsee.
Etujarrut kestivät rata-ajon nyt oikein mainiosti, mitä nyt kulumisvaroittimien johdot sulivat jarrupaloista irti. Kävin vielä jarrut läpi, ja oikeassa takasatulassa olikin hieman ilmaa, mikä tuskin on ainakaan vähentänyt etujarrujen rasitusta.
Sähkövikaakin oli sen verran, että valokatkaisija hajosi, mikä tiesi ainoastaan päivävalojen olemista käytössä - tietenkin 350km:n päässä kotoa, ja illalla. Esson pihalla tehdyllä patentilla sain lisäpitkät käyttöön, ja nopeuslukemat näki navigaattorista, mittaristo kun oli pimeänä. Uuden katkaisijan (+ etukelkan, tämä menee vaihtoon jossain välissä) sain edullisesti. Tosin pyyhkijöiden viiksi oli poikki, mutta tämä korjautui purkamalla "uusi" viiksipaketti ja ottamalla tarvittava osa varastossa olleesta Croman paketista. Koska tämä on väärän värinen, eli musta, olisi tarkoitus kunnostella talvella tuo alkuperäinen paketti, nyt kun hommasta kokemustakin. Thema II:n viiksipaketin johdot ovat sitten ohuemmat ja liittimet erilaiset, joten se ei I:een käy - tuollainen osa löytyisi minulta, jos joku tarvitsee.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.