Monta abarthia Suomessa?
Zum beispiel: 124 Abarth
Viimeksi muokannut HRA-47, 04.02.2004 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Otan Buickin minä tallista, se lysti on kyllä kallista...
Montako Abarthia
Autonovo toi 1965 4 Abarth-autoa, jotka tyypitettiin ja rekisteröitiin.
Autot olivat:
1. 850 TC Nürburgring, ovh 9950 mk, tyyppikats.nro: 52059, pvm 2.5.62
(847 cc, 55 DIN hv/6000, 610 kg, 145 km/h)
2. 1000 Berlina Corsa, ovh 19950, tyyppi 55043 (5410091205), pvm 23.2.65, ARB-1 eli se Leksan ajama Abarth (982 cc, 78 DIN-hv/7400, 583 kg, 182 km/h)
3A. OT 850/130, ovh 7260 mk, tyyppi ?, 843 cc, 40 DIN-hv/5400, 670 kg, 135 km/h TAI
TAI 3B. OT 850/150, ovh 9950 mk, 843 cc, 53 DIN-hv/6000, 670 kg, 150 km/h
4. OT 1000, ovh 12400 mk, tyyppikats. 55080, pvm 21.5.65, 983 cc, 54 DIN-hv/5200, 650 kg, 150 km/h, ADO-1 rekisterinä
Siis 1+2 olivat 600 koria ja 3+4 850 koria.
Huomaa vakioiden hinnat: 600D 5190 mk ja 850 6390 mk.
Suurin osa kilpakäytössä olevista Abartheista oli tehtaan (Abarth) vuokra-autoja, jotka palautettiin kauden jälkeen tehtaalle. Ne muutettiin siellä vastaamaan seuraavan vuoden sääntöjä, tahi myytiin?
Tällaisista edellisen vuoden autojen muutoksista seuraavaksi tehtiin omat oppaat, jolloin osat tilaamalla, voi omistaja itse tehdä ko. muutokset.
Suurin osa täällä olevista "Abartheista" on näistä osista rakennettu, siis niiltä puuttuu konetilassa oleva Abarthin valmistekoodi!
Itselläni replica "Fiat Abarth 695 SS assetto corsa"
Terv. Kari Pynnä
040-5314352
Autot olivat:
1. 850 TC Nürburgring, ovh 9950 mk, tyyppikats.nro: 52059, pvm 2.5.62
(847 cc, 55 DIN hv/6000, 610 kg, 145 km/h)
2. 1000 Berlina Corsa, ovh 19950, tyyppi 55043 (5410091205), pvm 23.2.65, ARB-1 eli se Leksan ajama Abarth (982 cc, 78 DIN-hv/7400, 583 kg, 182 km/h)
3A. OT 850/130, ovh 7260 mk, tyyppi ?, 843 cc, 40 DIN-hv/5400, 670 kg, 135 km/h TAI
TAI 3B. OT 850/150, ovh 9950 mk, 843 cc, 53 DIN-hv/6000, 670 kg, 150 km/h
4. OT 1000, ovh 12400 mk, tyyppikats. 55080, pvm 21.5.65, 983 cc, 54 DIN-hv/5200, 650 kg, 150 km/h, ADO-1 rekisterinä
Siis 1+2 olivat 600 koria ja 3+4 850 koria.
Huomaa vakioiden hinnat: 600D 5190 mk ja 850 6390 mk.
Suurin osa kilpakäytössä olevista Abartheista oli tehtaan (Abarth) vuokra-autoja, jotka palautettiin kauden jälkeen tehtaalle. Ne muutettiin siellä vastaamaan seuraavan vuoden sääntöjä, tahi myytiin?
Tällaisista edellisen vuoden autojen muutoksista seuraavaksi tehtiin omat oppaat, jolloin osat tilaamalla, voi omistaja itse tehdä ko. muutokset.
Suurin osa täällä olevista "Abartheista" on näistä osista rakennettu, siis niiltä puuttuu konetilassa oleva Abarthin valmistekoodi!
Itselläni replica "Fiat Abarth 695 SS assetto corsa"
Terv. Kari Pynnä
040-5314352
No niin...
Eiköhän tuohon aitojen Abarthien luetteloon tullut aikalailla selvyys. Kiitos Pynnän Karin, joka varmaan kyllä tietää mistä puhuu. Täällä on aikaisemminkin käyty näitä väittelyitä näistä aidoista ja epäaidoista. Muistan kuinka yksi, aikoinaan kilpaa näillä vehkeillä ajanut mies kertoi että joskus 60-luvulla he löivät runkonumeroihin jotain muutoksia näissä replikoissa. Tai muuttivat koko runkonumeron. Osaako Kari tai joku muu kertoa tästä enemmän? Eli siis olisi olemassa replikoitakin jossa runkonumero alkaisi merkinnällä AB...
Ainakin kuussatasten Abarth-runkonumero on täysin erillään auton omasta runkonumerosta. Fiatin numerot ovat olleet näissä vanhemmissa Abartheissa aina ennallaan ja lisäksi on käytetty joko erillistä tyyppikilpeä tai sitten "ABARTH, korityyppi, numerosarja" -tyyppistä merkintää.
Olen kuullut, että kovimmissa kilpailutohinoissa tuhoutuneista Abarthin koreista siirrettiin Abarthin valmistenumero sekä teniikkaa mahdollisuuksien mukaan ehjiin kuussatasten koreihin, tehtiin siis korinvaihto. Pääasiassa siis yritettiin säilyttää kilpahistorian omaavia autoja/kilpailuun soveltuvaa tekniikkaa , eikä suinkaan yrittää valmistaa itse aitoja Abartheja.
Olen kuullut, että kovimmissa kilpailutohinoissa tuhoutuneista Abarthin koreista siirrettiin Abarthin valmistenumero sekä teniikkaa mahdollisuuksien mukaan ehjiin kuussatasten koreihin, tehtiin siis korinvaihto. Pääasiassa siis yritettiin säilyttää kilpahistorian omaavia autoja/kilpailuun soveltuvaa tekniikkaa , eikä suinkaan yrittää valmistaa itse aitoja Abartheja.
Tuli tuosta mieleen
Olisi itse pistänyt joitain omia merkintöjä auton runkoon.
Eivät ilmeisesti olleet suomalaisia vaan ruotsalaisia.
Muistaisin kuulleeni joskus, että "porukka" joka välitti autoja/osiaGabrielQ kirjoitti:Muistan kuinka yksi, aikoinaan kilpaa näillä vehkeillä ajanut mies kertoi että joskus 60-luvulla he löivät runkonumeroihin jotain muutoksia näissä replikoissa. Tai muuttivat koko runkonumeron. Osaako Kari tai joku muu kertoa tästä enemmän? Eli siis olisi olemassa replikoitakin jossa runkonumero alkaisi merkinnällä AB...
Olisi itse pistänyt joitain omia merkintöjä auton runkoon.
Eivät ilmeisesti olleet suomalaisia vaan ruotsalaisia.
Juu, on varma että Ritmo Abarthit tulee olemaan arvossa arvaamattomassa. Niitä on jo tuhottu paljon, ja paljon on aivan romuja. Kappalemääristä mäkään en tiedä, mutta 125:n on käsittääkseni aika harvinainen Suomessa. Siis ollut aina. Jos on ollut yli 10, niin ei montaa ainakaan. 130:siä on ollut huomattavasti enemmän. Ja on vieläkin. Jos näitä löytää suht ehjiä, 125:sta tai 130, niin kannattaa ottaa hoiviin. Yks auto on kanssa, joita on ollut suht paljon, vaan ei ole enään on 127 Sport. Tiesittekö muuten että 127 Sporttia ei ole tullut maahantuojan kautta kun kolmalla värillä suomeen? Ja 131 Racingia kahdella? 131 Racingit, orginaalit, rupeavat kanssa olemaan katoavaa luonnonvaraa. Jos teillä on joku näistä kolmasta mallista, älkää hyvät ihmiset enään nykyisin menkö "tuunailemaan" niitä!!! On nimittäin orkkis kunnossa todella hienonnäköisiä autoja.