Roadsport projekti prätkän koneella.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

131rally kirjoitti: Tuosta murtsikka tarjouksesta pitää vielä luistaa, pitäisi ensin tehdä valinta korista, puntaroida kaikki asiat ja sitten tehdä vielä päätös aloittamisesta jne. Kiitos kuitenkin.
Ei kannata hätäillä päätöksen kanssa, murtsikan kopasta voin sanoa että siinä riittää laihdutettavaa kilpuriksi, tuollaisessa 1500:sessa on alunperin omamassaa 930 kg ja ovetkin ovat raskaat, samoin puskurit.

Dallaran tekeleet painoivat tiettäväsäti <700kg kuivana, eli niissä on ilmeisesti aika paljon kuitua.

Jalasjärven suunnalla pitäisi olla muotit levikkeisiin jollain harrastajalla, voin yrittää selvittää jos tulee ajankohtaiseksi, näitä Dallara-korisarjoja on sitten kovin erilaisia, toisissa on pelkät levityspalat ja toisissa esim. koko keula yhtenä palana ja takakyljet kokonaisina...

Slalomiin murtsika menee ilmeisesti luokkajaossa hitaimpaan luokkaan, voisi olla ihan kilpailukykyinen siellä ;-)
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ha-haa, lempiaihe... :D

Niin laskennallinen teho on litraselle 100 heppaa, 1300:lle 130 heppaa - helppoa! :wink: Eli sitten vaan miettimään että jos kamppeesta saa 550kilosen niin ei muuta kuin B:hen, ellei niin rakentaa 700 kilosen ja C:hen. Tai sitte valkkaa isomman koneen sen mukaan mitä kampe tulee painamaan. Niin ja laskennallisen tehon saa tietty ylittää.

No ideologiahan tollanen kampe on vähän sama kuin Mattyn Pissiäisessä ja sitähän kannattaa sinne varikolle mennä ihmettelemään (sit ku se siellä on :lol: ) jos asia tosiaan kiinnostaa. Ja yleensäkin kannattaa mennä tutustumaan lajiin, ja autoihin sillä kummasti sieltä voi kerätä kysymyksiä, ja vastauksia... Tollasen pärrän koneen etu on se että on kompakti ja valmiiksi tehokas. Tosin oon kuullut huhua että tuota ko.Imppiä on muutamat vähän kritisoineet kun tavallaan liian "helppo" ratkaisu, ja tavallaan luokan "klassinen" henki siitä voi kärsiä. En kyllä ihmettelis vaikka joskus sääntöihin tulis maininta että moottorin pitää olla autosta, mutta tää on tietty vaan omaa spekulaatiota. Luokan alkuaikoinaan noissa säännöissä oli sellainen pykälä että jos autoon vaihdettiin joku muu moottori kuin siinä olin alunperin ollut niin siihen piti anoa lupa, mutta myöhemmin se muuttui siihen että sylinterimäärä pitää pysyä luokiteltuna joka on musta selkeempi. En tiiä miten niitä lupia oli silloin anottu vaikka tiettyihin Opeleihin, mutta me ainakin kasiin silloin sellainen anottin kun TC keulalle kammettiin.

Nuo säännöt kannattaa lukea ajatuksella, ja kysellä asioista HRF:ltä ennen kuin sen laikan koriin upottaa. Pointtina vaikka noihin painaviin Äksyn oviin kannattaa huomioida se että kuskin oven rakenteen pitää olla alkuperäinen. Totta kai lasinnostimet etc. saa heittää mäkeen, mutta kaikki peltiosat (vahvikkeet etc.) pitää olla paikallaan! Mekin aikoinaan hitsattiin ne sinne takaisin kun ne oli keretty tyhjentämään, kun sääntö tuli... Ja tuo oli ihan AKK:n puolesta kun pelättiin ritsojen törmäyskestävyyttä... Sama juttu noiden lasikuituosienkin kanssa - kannattaa tosiaan tutkia mitä saa vaihtaa ja mitä ei.

Rengashommahan meni nyt selväksi kun ne Yokohamat sallittiin. Eiks sieltä niitä profiilikertoimiakin siinä samassa kadonnut.

Yks pointti auton valintaan on myös se että siihen pitää löytää peltiosaa jostain sillä kyllä tuolla niitä äksidenttejäkin sattuu... Mun silmään se 850 Coupé näyttäisi kyllä parhaimmalta, mutta ei Dallara-äksyssäkään vikaa oo... Tosin siinäkin tulee taas esille asia että millä luokkarilla silloin ajetaan, meinaan tuo 50mm ei ole paljoa lisää pituutta. Vaikkapa 600:lla on ajettava Abarthin luokkarilla jos siis käyttää etukuuppaa. Ja sama juttu sen etupään ripustuksen kanssa, senhän piti säilyä perusratkaisuna luokiteltuna eli noi on sellaisia juttuja jotka kannattaa selvittää jo aihiota valittaessa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tuo luokkarin mukaisuus on hyvä huomioida, sillä ilmeisestikin näistä Fiatin tuotteiden jatkojalosteista (Abarth ja Dallara) löytyy kaikeikenlaista eroa esikuviinsa, jos jollain on tuollaisesta Dallarasta enemmän dokumentaatiota, niin minua ainakin kovasti kiinnostaa kyseinen kampe!

Milläköhän luokituksella Filippinetin X:sä oli aikanaan kilpailuissa maailmalla?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuokin on riippunut tietty luokan säänöistä että millaisia luokituksia on edellytetty, ja millaisia niitä nykyään löytyy.

Esimerkiksi 128:n kohdalla Gianninin ja Fiattiin on luokiteltu eri levikkeet, mutta kyllä niitä kuvien perustella on hyvinkin ristiin käytetty. Samoin vaikkapa Hörmanin pullistukset kasiin ei oo musta siihen luokiteltu, mutta onhan niitä paljon silti käytetty.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

No nyt hokasin vasta tuon kaavan :oops:

Ja joo, niinpä onkin Alasen sumppi C luokan peli.

Ja pitäiskö nyt teidän jutuista ymmärtää että levikkeet oltava luokitustodistuksen mukaisia???? Säännöissä lukee että lokarit saa olla kuitua, muttako siis vakion muotoisia jos ei ole muuta luokiteltu?

10. Kori Korirakenteen on oltava terästä tai luokitustodistuksen mukainen.
Voisi ymmärtää ettei levikkeitä..

11. Ilmanohjaimet ja levikkeet Ilmanohjaimia ja levikkeitä saa käyttää, mutta ne eivät saa olla ohjaamosta säädettävissä.
Voisi ymmärtää että saa käyttää levikkeitä kunhan ne eivät ole ohjaamosta pullistettavissa :mrgreen:


No kori spekulaatiot jatkuvat. Tuntuisi että 850 Coupe olisi aika hyvä projekti, se on jopa kaunis varsinkin sivulta ja takaa. Keula kun olisi toisin päin ilmaa ohjaava niin jopa olisi oiva peli. Mitenkähän tuo palopelti sääntö pitäisi tulkita kun siinä on tankki koneen ja takapenkin takanaolevan pellin välissä. Saako koneen ja tankin välisen pellin poistaa ja tankin lempata kankaalle? Tällöin siitä saisi keskimoottorisen jo ihan siltään ja ainakin kun siirtäisi sitä takapenkin takaista peltiä sallitut 20cm ohjaamoon päin. Sillä systeemillä tehtiin tuo 850evo A-ryhmän Samaran tekniikalla keskimoottoriseksi.


Ripustukset: 16. Pyöränripustukset

Lisätuennat on sallittu. Jousien materiaali, määrä, tyyppi ja mitat ovat vapaat. Iskunvaimentajat ovat vapaat, mutta niiden lukumäärää ei saa muuttaa. Kiinnityspisteitä saa muuttaa. Kallistuksenvakaajat ovat vapaat. Tukivarret ja kumihelat saa vaihtaa tai muuttaa, mutta eturipustuksen perusrakenteen on säilyttävä alkuperäisenä (esim. kolmiotukivarsirakenteen muuttaminen joustintueksi ja päinvastoin on kielletty).

Minä ymmärtäisin tuon niin että esim. kusiaisen eturipustus saa olla itse tehdyllä kaksoiskolmiotukivarsirakenteella niin että tukivarret ovat omaa tekoa, napa jostain sopivasta autosta ja ohjaus muutettu hammastangolle kunhan ohjauksen osat on valittu tehdastekoisista osista ja niin että kolmiotukivarsien kiinnityspisteet voi olla vaikka vastakkain keskellä autoa??? Ja taakse saa tehdä miten huvittaa, eli sinne ehkäpä helpoin tapa on 131 Abarth mallinen kolmiotukivarsi joustintuella jne.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei tarvii levitysten olla luokitustodistuksen mukaisia, ja eiks siellä ollut että 200cm saa olla auton maksimileveys. Ei ne sen yhden Carinankaan levikkeet varmastikaan olleet luokitellut, missä melkeen koko renkaat tuli korin ulkopuolelle... :mrgreen:

Tosta koneen paikasta: "Moottorin sijoitus ja kiinnitys moottoritilassa on vapaa" Tää kertoo aika paljon, ja tankki ei taida olla moottoritilaa. Ainakin aikoinaan tämän lauseen tarkoitus on mun muistikuvan mukaan juuri se ettei esmes takamoottorista muuteta keskimoottoriseksi. Tuo 200mm siirto tuli jälkikäteen kun noita tulipeltejä oli siirretty. Alunperin tuo ei ollut sallittua, kun ei lukenut säännöissä.

Vapaasti noita osia saa soveltaa tuolla alustassa juuri kuten meinasitkin, se lause että perusrakenne pitää säilyä alkuperäisenä on se johtoajatus. Mutta voiko tuollaista Abarth-tyylistä etupäätä pitää 850:ssä alkuperäisenä, vai tulkitaanko se jossain välissä joustintueksi? No sen voi rakentaa kuitenkin niin että ei voi. :wink: Mutta pointti oli se että kannattaa se aihio miettiä huolella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Ehdottomasti murtoluku! Alusta kuitenkin on jo vakiona parempi lähtökohta kuin muissa.... Plus moottori on oikeassa paikassa ja aerodynaamisesti varmasti parempi kuin 600:t ja 850:t...?

Itse tekisin, Lancistina luonnollisesti, Beta Coupesta tahi Montecarlosta ja ihan TC:llä. Onneksi on sen verran tota rojektia ettei tartte enää rata-autoo alkaa tähän hätään tekeen.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Ihanpa vain mielenkiinnosta, onko noita miten tarjolla Suomessa? Siis projektikoreja ei mitään liian hyviä kannata tähän tuhota...
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
tommiha
Viestit: 42
Liittynyt: 17.03.2003 11:10
Paikkakunta: somero

Viesti Kirjoittaja tommiha »

Keväällä mulle tarjottiin projektia jossa oli kaaret tehtynä(taisi vaan pääkaari olla liian alhalla) :(
seisoi salon ammattikoulun autopelti puolen parkkipaikalla jonkin aikaa
en tiedä menikö kaupaksi
Tommi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

GreenThing kirjoitti:
UnoProjekti kirjoitti:,
Itsellä ollu haaveena tehdä 126:sta mopon moottorilla ja ahdettuna, mutta ihan pelleilylaitteeksi, miksei kilpuriksi jos se jotenkin on mahdollista. Haaveeksi varmaan tulee jäämään, ei tuollasta koppaakaan löydä mistään järkevään hintaan. Ois se vaan hieno tuollainen kiukkunen pikku paskiainen :lol:
Roadsportissa taisi olla vielä semmoinen kiva sääntö, joka kieltää sylinterimäärän muutokset. Tosin poikkeusluvalla saisi kait kisata kisan kerrallaan.
Eikös ainakin Ducatilla ole tehokkaita kaksipyttyisiä? Olisi oikeanmaalainenkin. ;)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Re: Roadsport projekti prätkän koneella.

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Tämäkin pohdinta elää hiljalleen. Mitenköhän tuo 500 "Topolino", liekköhän luokiteltu? Yritin tanskan sivuilta kaivaa luokkareita mutten löytänyt. Noita on neljä luokkaria, mutta taitavat ehken olla uudempaan 500 malliin?

5057 1 Fiat 500 500 01.02.1966 I 5
5494 1 Fiat 500 594 01.01.1973 I 0
1009 T Fiat 500 D 500 13.01.1960 I 2
5101 1 Fiat 500 D 500 01.05.1966 I 0

Siitä saisi toooodella hienon, Legends henkisen, roadsport auton. Sääntö tosin periaatteessa vaatii FIA luokkarin, mutta siihen on haettavissa myös erivapaus. Erivapaus voidaan tosin kumota vuoden lopussa joten turvallisempaa olisi jos siihen olisi luokkari. Etumoottorinen Hayabusa koneinen Topolino? :) Onko havaintoa tuommoisesta hylsystä jossa olisi runko (siinä erillinen runko), runkonumero ja kori jossa vähäruosteinen katto :mrgreen: Periaatteessa ei tarviis mitään muuta kuin kori luukuin, maski runko ja ovet.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Vastaa Viestiin