fiat 127 1,3 sohc

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Jeps eli valtion palvelu on nyt tältä erää ohi ja aika aloittaa 1,3 koneen leipominen 127 konehuoneeseen.

127 on vuosimallia 78 ja aika lailla alkuperäiskunnossa.. Puolen vuoden sisään kahdesti mennyt katsastuksesta huomautuksetta läpi.

Pajan nurkassa odottaa 1,3 prisman kone ja 1,3 uno. Näistä olisi tarkoitus kasata kone seiskaan, ja unosta vielä jarrutehostin ja ehkäpä jarrutkin. Tuohan taitaa olla ainoa vaatimus 1,3 koneen katsastukseen?

Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita, hommat alkavat varmaan huomenna: Seiskasta konehuone tyhjäksi ja 1,3 kone kasaan.

Katsotaan jääkö projekti ikuiseksi koska taidot, raha ja aika ovat rajalliset, mutta yritetään :)

Laittelen varmastikkin ensiviikolla kuvia ja yritän muutenkin tehdä jonkunlaisen dokumentin projektista, jos siitä tuleville sukupolville olisi hyötyä.

Että tämmöistä tulossa toivottavasti.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Onnea vaan projektille.... Ittellä samansuuntainen operaatio suunnitteilla...(ollu jo hyvän aikaa) Operaatioon löytyy täältä hyvin tietoa esim: http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=8322
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Kiitos samoin :)

Eipähän se aikataulu oikein pitänyt kun talliin kiilasi muita korjattavia ja työt siirtyivät toiselle paikkakunnalle.

Tänään saatiin sen verran projektia eteenpäin että sekä unossa että 127:ssa koneet ovat nostamista vailla valmiina. Huomenna aamulla haettava talja lainaan ja motit ulos. Lancian ja unon koneesta kasataan tuleva kone ja sittenhän sitä pääsee tutkailemaan miten se 1,3 sinne asettuu.

Muistelen lukeneeni että jollain oli vaihdevivustejen kanssa ongelmia, mutta tuossa unossahan on oikeastan lähes identtiset vivustot.

Jarrutehostin ei taida mahtua vanhan sylinterin paikalle vaan sitä taitaa joutua siirtämään ylöspäin.

Mitähän kannattaisi tehdä konehuoneen allakulkevan palkin kanssa? Jääköhän se tielle..

Mutta onpahan nyt jotain saatu aikaan ja huominen päivä vielä aikaa turata. Sitten tulee viikon tauko hommiin taas :/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vapari-Unossa on 127-pohjainen vaihteisto joten siksi nuo lodjut ovat tosiaan melko samanlaisia. Varovaisella ajolla ihan ok laatikko. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

noo kyllä kai se kestää seiskassa siinä missä unossakin.. :P Kone on kuitenkin tarkoitus pitää vakiona.

Vai onko nuilla ollut tapana särkyillä?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eipä juuri vakiomoottoreilla kunhan pitää huolen ettei vetoakselin tiivisteistä pääse öljyt pois, väärinkäytöllähän tietenkin mitä vain saa rikki.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Sen verran edistystä, että alakeskipalkkiin tuleva moottorinkiinnike on jollain lailla "hepissä".. vaihelaatikolle on näytetty jonkin verran rälläkkää samoin konehuoneelle. Ylimääräisiä kulmia ja pellinreunoja pois.

Alapalkkia siirrettiin sijansa verran keulasta katsottuna oikealle, ja laskemaanhan sitä joutuu myös. Samalla tasauspyörästö siirtyi oikealle tietenkin eli eipä onnistunut homma vetareita katkomatta :P

Laatikossa olevat vaihdevivut ottavat raidetangon suojakumiin eli niitä joutuu vähän vääntelemään, mutta eipä sen pitäisi mikään ongelma olla.

Kaiken kaikkiaan näyttää että toivoa olisi :)

Kuinka lähelle runkoa moottorin uskaltaa jättää? Paljonko tulisi esim jättää sen kuskinpuoleisen runkopalkin ja vaihdelaatikon väliin tilaa? VAihdelaatikon päähän tunkee sinne palkin alle... Toinen ahdas kohta on öljynsuodatin. Näyttäisi mahtuvan mutta liikaa ei tilaa ole.

Jos jollakulla olisi öljynsuodattimeen sellainen "jalka" että suodattimen saisi letkujen päähän, olisin kiinnostunut ;)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla taitaa olla muutaman millin välykset koriin eri puolilta moottoria ja vaihdelaatikkoa. Jäykät tukikumithan kannattaa silloin olla. Hammastangon kanssa auttaa kun asentaa moottorin ja laatikon aika alas, se auttaa painopisteeseenkin.

Öljyfiltterin jouduin itse laittamaan siirtolaipalla letkujen päähän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

jep.. aika alashan tuo kone tuntuu tosiaan tulevan.. mutta eipä sillä etteikö seiskassa maavara riittäisi :P

muistaakseni kone on tällä hetkellä niin että vesipumpun hihnapyörä jää juuri runkopalkin reunan alapuolelle. Ja varmaan pitää vielä vähän laskea..

Saako nuita öljynsuodattimia erikokoisia/muotoisia? Ei olisi paljosta kiinni :roll: Teitkö mainitsemasi laipan itse? Olisiko kuvia siitä?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kovin pientä öljyfiltteriä ei kannata laittaa, tai sitten ainakin sitä pitää vaihdella aika usein. Mopo-Sportista taisin tuon siirtolaipan ostaa, olikohan korkeus noin 50mm ja putkilähdöt sivulle. En löytänyt kuvia...

Mulla taitaa olla lain edellyttämä minimimaavara juuri moottori-vaihteistopaketin kohdalla (90mm:kö se oli...)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Jeps.. taas pieni askel maanteitä kohti otettu. Vihdoin myös kuvia.

Kone alkaa pikkuhiljaa nojata omiin kiinnikkeisiin eikä enää roiku vain taljan varassa. Jakopään kiinnike tehtiin unon kiinnikkeestä, alapalkin kiinnike 127:sta ja kolmas kiinnike on tulossa vaihdelaatikon päältä 127:n kiinnikkeestä muokaten.

Kiinnikkeisiin käytetty 6 mm lattarautaa.. luulisi kestävän..

Rako koneen ja rungon välillä on ahtaissa paikoissa (öljynsuodatin, vaihdelaatikon pää) sentin luokkaa. Vaihdevivut ottavat edelleen hammastangon kumiin, mutta pitää väännellä vähän niitä niin eiköhän nekin mahdu elämään :)

Kuvia:
http://kuvablogi.com/blog/9119/1/

Vaihdelaatikon päälle tehtyyn "jalkaan" tulee seiskan alkuperäinen moottorinkiinnike kiinni.. viimeiset kaksi kuvaa siitä.

Pikkuhiljaa pikkuhiljaa..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä se siitä. Joissain tapauksissa voi olla fiksua vielä tehdä reaktiotanko kannen ja kopan välille jos moottori pyrkii heilumaan kovin paljon - varsinkin jos konetila on ahdas.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Jeps.. Pitää katsella miten paljon kone heiluu kunhan se nuilla kolmella kiinnikkeellä on kiinni..

Minkälainen homma olisi vaihtaa etupenkit? Olisiko ehotuksia mistä autosta vähän tukevammat jakkarat?

Onko tää "mustapuskurinen" 127 koriltaan samanlainen kuin kromipuskurinen? Kävisikö siis kromipuskurit tähän?
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Suosittelen pistämään sen ylätuen, sen saa hyvin koriin kiinni vaikka jousikuppien välitukeen (joka kannattaa tehdä korin jäykistämiseksi

jossain opelin yms sporttimalleissa on mukavan näköisiä recaron penkkejä, meinaan itekkin vaihtaa semmoiset koska tuo kuppipenkki on "hieman" epämukava pitemmällä matkalla..

kromi puskimet menee muistaakseni heittämällä, voi olikohan kiinnitysraudoissa pieniä eroja, kuitenkin helposti saa kiinni ja näyttää hyvälle kakkoskoppaisessakin.
Autot:
-Volvo Amazon
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Niin eihän tuo iso vaiva ole sitä tukea rakentaa jos vain löytää sen tangon jostain...

puskureita saa tarjota ;) kuten myös penkkejä..
Vastaa Viestiin