Projekti: Argenta EVO3

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
MikkoL
Viestit: 391
Liittynyt: 11.06.2003 03:08
Paikkakunta: yläjuoksulla

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Varjostushommissa onkin olennaista, ettei tule huomatuksi. Lite bara OT.
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Tällekin on taas tehty jotain:

Reilu pari viikkoa sitten hain auton Veskulta uudella röörillä. Kiitos siitä.
Vääntöä tuli kyllä lisää ja vähän käytös parani.
Ei se ongelmaa kuitenkaan korjannut.

Sitten luin tätä, EVO2- ja 131rallyn synnytystopikkia sekä Linkin manuskaa ja yritin meditoida jonkun ratkaisun tähän vyyhtiin...

Menin tallille ja ajattelin tarkastaa nokan synkkamerkin sekä bensansuuttimien johdotuksen vielä kerran ym. ym.

Ahaaelämys1: Synkkamerkki oli 180 astetta pielessä eli 4. pytyn pakotahdilla, joten kipuna tulee ja tuli kuitenkin oikein.

Ahaaelämys2: Suuttimien johdotukset oli päin persettä, ihmettelin sitä ensin, mutta sitten luin tätä topikkia ja joskus 2005 olin jo huomannut että toimii paremmin kun laittaa ne väärin.
Johtui varmasti siitä että se synkka oli väärässä kohdassa.
Nyt synkka kohdallaan, laitoin johdotukset oikein ja ajattelin että nyt rokkaa.
Tyhjäkäynti tuli nätimmäksi, mutta koeajolla sama vetämättömyys jatkui.

Menin viikoksi töihin ihmettelemään.

Tulin kotiin ja hain ajoituslampun, ajatuksena tarkastaa ennakot vielä kerran, samalla toivoen että ennakot olisi jotenkin pielessä että tulisi joku ratkaisu.
Ennakot ok (edelleen), molemmilta puolilta.
Mittasin varmuudeksi vielä jokaisesta johdosta.
Sitten huomasin että varsinkin 3. pytyn johdossa kiinni ollessa valo vilkkuu puolta hitaammin. Muissakin satunnaisesti. Ajattelin että johtuu lampusta.
Otin tulpat irti ja huomasin että 3. ja 1. on ihan nokisia, 2. ja 4. ok.

Johtoja takaisin laittaessa rikoin 3. johdon, ja lähdin himasta hakemaan toista settiä johtoja.

Vaihdoin 3. pytyn johdon, jonka jälkeen valo vilkkui kuten pitääkin.
Tuntui että kone kävisi paremmin.
Koeajolla ehkä pieni parannus huomattavissa.
Vaihdoin loputkin johdot ja testailin valoa, mietin että onko johdoissa/puolissa/tulpissa vai vain lampussa vikaa.

Hihnapyörällä 1. ja 4. pytyn nökön vieressä on valkoisella tussilla tehty merkki, 2. ja 3. pytyn nökössä ei ole.
Valoa testaillessa huomasin että kun lamppu on kiinni 2. tai 3. johdossa vilahtaa välillä 1. tai 4. pytyn nökö jossa tussimerkki.
Eli ihan kuin puola antaisi kipinän välillä 180 astetta väärin :?:

Uudet johdot kannattaisi varmaan ainakin hakea, Sporttiauto vissiin myy noita Magnecorin johtoja.
Millä saisi luotettavasti testattua tuleeko sitä kipinää oikea määrä ja oikeaan aikaa, tuo ajoituslamppu ei oikein luotettava vehje siihen taida olla. :lol:
Viimeksi muokannut JaniB, 15.08.2009 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

JaniB kirjoitti:Millä saisi luotettavasti testattua tuleeko sitä kipinää oikea määrä ja oikeaan aikaa, tuo ajoituslamppu ei oikein luotettava vehje siihen taida olla.
Anyone?
JaniB kirjoitti:Eli ihan kuin puola antaisi kipinän välillä 180 astetta väärin :?:
Jos se noin tekee niin sitten vika on varmaan itse boksissa??
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
MikkoL
Viestit: 391
Liittynyt: 11.06.2003 03:08
Paikkakunta: yläjuoksulla

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Millä puolalla/-lilla kiesi on tällä hetkellä varustettu?
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

131rally ajat sitten kirjoitti:Opel Astra Gsi suorasytkäpuola Bosch, molemmat yhdessä köntissä
Tuollaiset ilmeisesti :o
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Re: Projekti: Argenta EVO3

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Päivitys:

Auton säilytykseen käytetty talli meni alta 2010 jonka jälkeen auto ollut 120 km päässä Lohjalla jemmassa lämpimässä tallissa odottamassa.
Pari vuotta sitten tuli ostettua okt kahdella autotallilla jota on rempattu nyt siitä lähtien ainakin melkein 24/7.
Syksyllä projekti pitäisi olla niinkin pitkällä että saa tuotua auton takaisin toiseen talliin ja sitten olisi tarkoitus jatkaa tätä ikuisuusprojektia.

Lueskelin ketjun läpi niin tällä kertaa on tilat kunnossa ja budjettikin moninkertainen eli eiköhän tästä jotain vielä saada aikaiseksi. ;)
Ruostetta ja muuta häikkää alkaa olla siellä sun täällä, joten auto olisi tarkoitus laittaa kokonaan atomeiksi ja tehdä uusiksi.
Olisi hyvä saada koneen ongelmat setvittyä jollain tavalla että olisi parempi motivaatio panostaa ulkokuoreen sen jälkeen.
Palataan asiaan kun jotain tapahtuu, toivottavasti aiemmin kuin 4 vuoden päästä. 8-)
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Re: Projekti: Argenta EVO3

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Hyvä juttu! Joskus ihan ihme juttuja voipi olla. Meille tuli Bimmeriin omituinen käyntihäiriö viime kisassa. Rötäsi täyskaasulla parkissa, osakaasulla ei. Kolmosella lähtiessä mutkista rötäsi, nelosella ei. Vaihdettiin ihan kaikki anturit/boksit yms. ja toiset käytetyt tulpat. Mikään ei auttanut. Ajettiin kisa noin. Kotona selvittely jatkui ja tein mm. uuden johtosarjan Motronicille, ostin uuden paineensäätimen yms. yms. Sitten eilen talkoiltiin autoa ja oli tarkoitus porukalla etsiä vikaa. Mitattiin puristuspaineet ja samalla vaihdoin uudet tulpat. Vika katosi... Ongelmana siis oli että käytetty tulppa ei jaksanut tehdä kipinää täyskaasulla, mutta teki osakaasulla. Huonolla tuurilla mukana olleet varatulpat tekivät saman jolloin ei päästy juoneen... Ihmeellisesti pitemmässä vedätyksessä, eli nelosella ajettaessa, vikaa ei ilmennyt... Voe että voe että... Hirveä työ ja 15€ korjasi vian. Kerro juttuja kun alat etsimään vikaa niin porukalla ihmetellään sitten.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Vastaa Viestiin