Projekti: Argenta EVO3

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuolla on joku resonanssi noilla kierrosluvuilla. (Erilaiset) imutötterötkin vois auttaa, jos imu/pakosarjoihin ei lähdetä tekemään muutoksia. Eräässä tapauksessa tuollainen kuoppa katosi kun loppu pakoputkisto päivitettiin eri malliseen muussa yhteydessä...

Kannattaa käydä hankkimassa tuollainen 38mm hylsy. Itse en enää pyörittele koneita nokan päästä, sellaiset on kokemukset tuosta. Lisäksi mahd. pomppiminen rasittaa nokkahihnaa.

Vaikuttiko overlapin lisääminen muuten tehoalueeseen?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Hoi! Sehän pelaa. Ymmärsinkö oikein, olit "säätänyt" virtasen nokat laittamalla ne vakio ajoituksiin? Jos näin niin eipä kumma jos ei vedä. Olen varmaan tässäkin threadissa kertaalleen opastanut ajoituksen säätämisen TC koneeseen mutta kerrataanpa vielä :lol:

YKK määritys. Hitsataan vanhaan (tai uuteen) sytytystulppaan n. 20mm jatko vaikka harjateräksestä ja pyöristetään kulmat. Katsotaan reikään ja varmistetaan että mäntä on alhaalla ennen kuin se vedetään kiinni. Sitten astelevy sinitarralla kampuran hihnapyörään ja vaikka mig langasta viisari jonkun pultin alle. Sitten varoen pyörittämään jompaankumpaan suuntaan. Kun stoppaa niin otetaan astelevystä lukema. Sitten pyöritetään toiseen suuntaan ja kun stoppaa otetaan lukema. Näiden kahden lukeman puolivälissä on tarkka ykk. Tulppa pois ja pyöritetään asteluku kohdalleen. Sitten tekemään pysyvämpää mallia oleva viisari ja vaikka rautasahalla merkki hihnapyörään hyvin näkyvään kohtaan, mieluiten niin että niihin pääsee katsomaan linjaan.

Säädettävät hihnapyörät kiinni ja nokat vakioajoituksiin, kiristetään hihna normaalisti pyörittämällä pari kierrosta kiristin löysällä ja siihen kiinni. Sitten heittokello jompaankumpaan nokkaan ja mitataan PAININKUPIN REUNASTA, välyslevy kelluu öljynpäällä ja on helposti vinossa. Nyt täytyy myöntää että aikaa on mennyt joten oliko se nyt niin että imu on sulkeutumassa ja pako aukeamassa noissa mitoissa? Oli miten oli, se joka on aukeamassa: pyöritetään konetta myötäpäivään (koko ajan myötäpäivään, vastapäivään hihna menee löysälle ja mittaat ihan random ajoituksia) ja kun näet että nokka lähestyy kyseistä paininkuppia nollaat heittokellon, sitten silmäkovana tuijotat lukemia JA kampiakselin päässä olevaa viisaria. Et pyöritä heittokelloon oikeaa lukemaa vaan kampiakselin päähän viisarin kohdalleen. Sitten kun havaitset vaikka että se on kohdallaan ja kello sanoo että 0,20 liikaa tms. löysäät säädettävän hihnapyörän ruuvit ja pyörität nokan päästä lukeman kohdalleen. Sitten kiristät hihnapyörän ja toistat ao toimenpiteen niin monesti että saat kaksi mittausta peräjälkeen sen oikean lukeman. Se toinen joka sulkeutuu mitataan niin että taas pyörität kampia-akselin viisarin näyttämän kohdalleen ja sitten katsot heittokellon kohdalleen niin että se on painuneena ainakin sen haluamasin lukeman ja nollaat kellon. Sitten pyörität konetta lisää myötäpäivään ja katsot miten paljon se sulkeutui. Jos se sulkeutui esim. 0,30mm liikaa sinulla olis siis se liikaa auki. Pyörität taas kampuran kohdalleen ja nollat kellon. Avaat hihnapyörän säädöt ja vähennät 0,30mm. Hihnapyörä kiinni, nollaat taas kellon ja pyörität kunnes venttiili kiinni. Toistat tämän niin monesti että saat kahdesti saman lukeman.

Joo, onhan se monimutkaista mutta kun sen opettelee kerran oikein niin ei se niin vaikeaa ole ja varmasti pelaa sitten. Perusjuttuja säätöjä tehtäessä:
- ei ihan oikeasti onnistu ilman säädettäviä pyöriä, helppo tehdä/teettää itse
- ei saa pyörittää taaksepäin mittausta varten, PAITSI jos pyöritetään reeeeilusti ohi ja itse mittaus suoritetaan myötäpäivään pyörittämällä, en silti suosittele
- nokkapyörästä ei kannata pyörittää konetta, mutta itse nokan säätö ehdottomasti pitää tehdä noin kuin kerroin

Olen säätänyt noita Figen TC koneita kymmeniä kertoja ja tehnyt kaikki mahdolliset virheet opetellessani. Aluksi säädin ensimmäisiä niin että laitoin nokat kohdalleen, sitten vasta hihnan paikoilleen. :oops: No ei varmasti ole säädöt kohdallaan...

Bensakartoista: Käytin bimmeriä yht +500eurolla ammattisäätäjällä. Nyt tänä kesänä se oli jo niin huonosti toimiva alakierroksilla että poistin kaikki siellä tehdyt muutokset, toimi paljon paremmin. Korjasin seosmittarin joka ollut rikkinäisenä kiinni kolme vuotta ja säädin itse niin että toinen ajoi radalla vetoja. Nelosella tai vitosella 3000rpm alkaen kiihdytyksiä ja seurasin mittaria ja boksin karttoja läpsyllä. Tasakaasuja ajettiin kaarteissa niin että pyysin karttojen mukaan "enemmän kaasua, vähemmän kierroksia jne" niin että sain tärkeimmät sarakkeet käytyä. Säädin niin että FMI näytti yhtä vihreää koko ajan ja ajettavuus parani todella paljon. Alavääntö kasvoi vänkärinpenkiltäkin arvioiden. Ennakoita on vaikea tehdä itse mutta bensat kyllä saa näköjään.

Vääntökuopasta: toisessa penkissä kävin tekemässä pakoputkitestejä, siellä laajakaistalambdalla nähtiin että väännössä oleva kuoppa oli myös laajakaistankäyrässä rikkaanseoksen piikki. Syy vai seuraus? JR-tehokansi joskus sanoi että usein kollektorin jälkeinen osuus aiheuttaa kuoppia.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mitäpäs sitä enää noin täydelliseen nokanajoitusohjeeseen mitään sanomaan. :D

Monissa 2,5" putkistoissa näkee 2" osiota kollektorin jälkeen, tuon pituudella voidaan juurikin vaikuttaa vääntökäyrään. Millainen putkisto on tällä hetkellä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Tuunatun koneen perusputkiratkaisu on ollut iätpäivät seuraavanlainen 2litraisessa. Kollektorista 2"-2" 1/4 halkaisijaista putkea 60-80cm ja sitten 2,5". Olen kuullut erittäin hyvin toimivista n.200hp koneista joissa on ollut jopa 38mm putkea yli puolimetriä. Näin pieni vie huipputehoa mutta tekee hyvää alapäälle. Esim. GT-Corollan +200hp koneissa tuommoinen 38mm alkupää on ihan arkipäivää. Meidän 2,5 litraisessa noin ohut heikensi jo koko karttaa. Aluksi meilläkin oli 2,5" heti kollektorista ja pienentäminen paransi alavääntöä, taisi marginaalisesti lisätä huipputehoakin. Kollektorissa on meillä restriktori eli kuristus. Peltisarjan (no oikeastaan ihan sama mikä kollektori) on tärkeää että siihen ei tule kuollutta tilaa. Eli, kun putket yhdistyvät ja se toteutetaan "perinteisesti" eli pellistä väännetään kotelo josta jatketaan isommalla, käy niin että tilavuus on suurempi kuin aiempien putkien tilavuus. Virtausoppeja ymmärtävät hoksaavat heti että virtausnopeus putoaa kun virtauspinta-ala kasvaa=huonompi juttu. Ns. formulakollektorin idea on juurikin siinä että siinä pidetään huoli ettei pinta-ala pääse kasvamaan tuossa kohtaa. Restriktorin idea on kuin kaasuttimen sisäkurkku, virtausta kiihdytetään kuristuksella ja imetään tavaraa aiemmista putkista. Yleisesti ajatellaan ettei kollektorista n. metristä eteenpäin olevalla osalla ole merkitystä eli siellä saa olla niin isoa kuin melu sallii. Kaikenkaikkiaan liian iso putki hidastaa virtausta joten ihan extreme kokoja ei pidä mennä varsinkaan matalaviritteisiin laittamaan.

http://www.burnsstainless.com/MergeColl ... ctors.html
Tuolta on hyvä opiskella kollektoreita yms. Nuo suunnittelivat meidän putkiston ja sieltä tuli kollektori. Kts 4-1 kollektorin sisällä oleva "piikki", tuon voi tehdä peltikollektoriin vaikka pyöröteräksen pätkästä tms. Pienentää pinta-alaa jolloin virtaus ei hidastu. :shock:
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Oho, täällähän on kommentoitu. :oops:
vvieri kirjoitti:Kannattaa käydä hankkimassa tuollainen 38mm hylsy. Itse en enää pyörittele koneita nokan päästä, sellaiset on kokemukset tuosta.
Hylsy löytyy, muttei ollut ½" väännintä siihen, nyt on.
131rally kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, olit "säätänyt" virtasen nokat laittamalla ne vakio ajoituksiin? Jos näin niin eipä kumma jos ei vedä.
No siis, olen ainakin YRITTÄNYT säätää niitä niin. :o
Pitäisikö aukioloa YKK sitten muuttaa reilusti?
131rally kirjoitti:Tuunatun koneen perusputkiratkaisu on ollut iätpäivät seuraavanlainen 2litraisessa. Kollektorista 2"-2" 1/4 halkaisijaista putkea 60-80cm ja sitten 2,5"
Putki tuolla on sama vanha, eli pakosarjan jälkeen 2.5" kahdella pöntöllä.

Loistava nokan ajoitusohje, kiitos siitä. Otan tulpan mukaan töihin tänään niin saa hitsattua sen siellä.
Ei noista heittokelloista suurempaa kokemusta, mutta tämänhetkinen joka on kaverilta lainassa mittaa vain sisäänpäin, eli jos mitattava kohde loittonee ei sitä saa mitattua ainakaan tarkasti.
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ellei tuota 2" pätkää pakosarjan jälkeen ole, niin kannattaa oikeasti koittaa lisätä. Itse en kokeillut mutta 131:ni edellinen omistaja mainitsi keskikierrosominaisuuksien olleen kehnot ennen ko. putken lisäämistä. Tuossahan on kanssa 2,5" ränni, ja kone on hieman viritetty 2-litrainen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

JaniB kirjoitti:Ei noista heittokelloista suurempaa kokemusta, mutta tämänhetkinen joka on kaverilta lainassa mittaa vain sisäänpäin, eli jos mitattava kohde loittonee ei sitä saa mitattua ainakaan tarkasti.
mutta kun laittaa kellon niin lähelle että mitta kara on lähes pohjassa, niin mittaus suuntahan on silloin toinen :wink:
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

No jo melkein kerkesin vastaamaan myös heittokello ongelmaan. Itsellänikin on samanlainen kello, tosiaan asetat sitä "sisään" valmiiksi.

Se oikea ennakko noille nokille on ilmoitettu siinä Virtasen paperissa. Lukee vissiin jotain "imu auki 2,3mm, pako auki 1,8mm" tms ja tarkoittaa siis nostoa YKKssa. Minun ex 320 asteisissa ne taisivat olla luokkaa 5,2mm ja 4,6mm. Mulla oli noita nokkia ainakin kolmet ja kaikissa oli samat asteet mutta aihioista ja toiveista riippuen eri nostot. Jokaisessa oli omat YKK arvonsa eli et voi mistään niitä vertailla. Jos lappu kateissa niin soitto Virtaselle 03-545 1440.

Kun alat sitä yläkuoloa määrittämään ja nokkia säätämään ota muutkin tulpat pois niin on tunnokkaampi pyörittää, ikävästi muljahtaa puristuksen kohdalla..

Hyvä juttu että sait sen pelaamaan edes noinkin hyvin mitä filmissä näkyy. Meillä se pelasi tosi hyvin sillä setupilla kun opittiin säätämään se kohdalleen. Se launch control/flat shift on aika cool. Mulla olisi jossain incar niistä treeneistä joissa se saatiin toimimaan ja joissa ajettiin myös auto katolleen :lol: Kartturin isäpuoli oli kyydissä kun ajoin sen nurin n. 100-120km/h vauhdista ja mentiin pari kertaan katonkautta ympäri kivestä vauhtia ottaen. Kun pysähtyi kysyin että mites kävi, vastasi että "näköä vie", kehotin ottamaan silmälasien alta lumet pois :lol: Vissiin luuli oikeasti tulleensa sokeaksi kun molempien linssien alla oli lunta sen mikä mahtuu... Ihme että pysyi lasit päässä, oli muistorikas ensimmäinen kyyti ralliautossa.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Okei, eli se kello toimii myös siihen suuntaan tarkasti.

Kyllä mulla ne Virtasen arvot on, ajattelin vaan että pitääkö niistä jotenkin poiketa. Koitetaan nyt säätää niihin TARKASTI.

131rally kirjoitti:Kun pysähtyi kysyin että mites kävi, vastasi että "näköä vie", kehotin ottamaan silmälasien alta lumet pois :lol: Vissiin luuli oikeasti tulleensa sokeaksi kun molempien linssien alla oli lunta sen mikä mahtuu...
:lol: :mrgreen: :lol:
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Piti jo eilen yrittää säätää, mutta ajattelin samalla vaihtaa varmuudeksi jakoremmin.
Sitä ei saanut Motonetistä kuin vasta huomenna.
Tänään menin hakemaan autoa tallista niin tietenkin akku oli taas tyhjentynyt 3 viikon aikana. :roll:

Jos huomenna keskittyis vaan puunaamiseen niin ei tule yllätyksiä että pääsee ainakin Bellaan. :D

Tuollainen tulppavirityksestä tuli.
Kysymys heräsi, eikö venttiilit ota tuohon tappiin kiinni kun pyörittää?

Toivottavasti remmi menee tällä kertaa paremmin paikalleen kuin viimeksi. En tajua mikä siinä pisti vastaan niin pahasti.
Viimeksi muokannut JaniB, 19.07.2008 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo venttiilien mahdollinen osuminen kannattaa kyllä tarkistaa, esimerkiksi koittamalla ruuvata käsin tuo sisään kun imuventtiili on maksiminostossa. Taskulampun kanssa voi kanssa tulpan reiästä koittaa tirkistellä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Miksi odottaa päivää kun se olis toisesta kaupasta löytynyt heti... :wink: No onhan tuo tietty kalleempi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Höh, eipä tullut mieleen. Kai mä sen 2,60€ enemmän olisin pystynyt maksamaan. :lol:
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
JaniB
Viestit: 578
Liittynyt: 12.06.2003 12:43
Paikkakunta: Turku-Tukholma-Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniB »

Eipä ollut Motonetissä vieläkään hihnaa.
No, ei olis varmaan tullu vaihdettua kuitenkaan tänään kun kaikkeen puunaamiseen meni niin paljon aikaa.

Reiästä katsottuna imuvena aukeaa niin paljon että ottaa kiinni jos sen tapin sinne ruuvaa.
Mut kaipa sen voi ottaa välillä sieltä pois siksi aikaa kun pyörittää, jos kiristää johonkin samaan pieneen momenttiin.
Luulis olevan samassa kohtaa?
Hommat kusee kuin paska kytkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Voihan sitä tappia hioa vähän ohuemmaksi niin että väistää venttiilin? Tosiaan, tarkkana kannattaa olla. Tai sitten mittaa heittokellolla männän päältä, tekee sopivan kynnen jostain muutaman millin rautalangasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin