Sivu 28/29

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 24.11.2013 21:35
Kirjoittaja Vode131
Eipä ole juurikaan edennyt tänä vuonna. Keväällä ostin etujarruiksi strangen kevyet kiihdytysjarrut ja asensin uudet etunavat paikoilleen. Jarruista puuttuu vielä kiinnityspultit ja jarruletkuihin pitää vaihtaa uudet päät. Sitten etupää olis periaatteessa ajokunnossa. Poljinpaketin purin myös pois ohjaamosta kun meinasin pääsylinterin vaihtaa erilaiseen. Jäi sekin sitten pöydälle odottelemaan uutta sylinteriä kun en tiedä mitä siihen laittaisi. :roll:

Päädyin myös myymään rikkinäisen jericon eteenpäin kun sille oli kysyntää. Eli laatikko puuttuu tyystin. En ole reippaiden lomautusten johdosta edes etsinyt korvaavaa laatikkoa. Mielessä on känyt myös sovittaa vakiolaatikko paikalleen ja ajella miedoilla tehoilla. :oops: Sekin optio tietysti vaatii muutaman satasen panostuksen vahvempaan kardaaniin.

Annetaan nyt levätä tallissa rauhassa ja tarkastellaan uudelleen kun rahatilanne paranee.

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 02.04.2014 22:30
Kirjoittaja Vode131
Innostuin rakentelemaan uutta imusarjaa 16v koneeseen. Joskus aikanaan tuli ensimmäisen 16v kannen mukana teräslaippa, joten päätin tehdä imusarjan mustasta raudasta. Materiaali sopii hyvin lomautetun budjettiin ja hitsaaminenkin onnistuu omilla vehkeillä. Sisähalkaisijaltaan 43mm. vesijohtoputkesta tein runnerit ja taoin lyttyyn toisesta päästään niin sopii aika hienosti imukanavaan. Laipan reiän vingutin ensin kanavan suuntaiseksi ja sitten sovitin putket mahdollisimman suoraan kanavan jatkoksi.

Laipasta lähtee...
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/16v+Evo+2/P1210295.JPG

Taidan hitsata läppärunkojen laipat noiden putkien päihin. Siitä voi halutessaan jatkaa joko läppärungoilla tai suoraan pultattavalla plenumilla missä torvet sisässä. Yksi visio on tehdä tuosta laipasta eteenpäin "mutkaimusarja" pystytuplille. Tulisi kaasuttimet aika härskisti pellistä läpi mutta scoopithan on keksitty. 8-)

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 03.04.2014 22:10
Kirjoittaja Vode131
Imusarja on nyt hangattu valmiiksi odottamaan putkien oikaisua ja laippaa. http://vode131.kuvat.fi/kuvat/16v+Evo+2/1-006.JPG

Tein myös päätöksen etten teekään pakosarjaa ohutseinämäisestä putkesta. Joskus aiemmin heppailin kasaan uuden version pakosarjasta mutta käytän ne putket johonkin vaparikoneeseen. En keksi niin hyvää tuki systeemiä turbolle, että sarja kestäisi sen painon. http://vode131.kuvat.fi/kuvat/16v+Evo+2/0-IMG_0173.jpg

Eli rälläkkä laulamaan ja putket irti laipasta. Sovitin myös laipan reiät tarkasti portattuihin kanaviin. Huomenna meinaan aloittaa putkien vääntämisen. Meininki on tehdä sarjasta hyvin yksinkertainen ja mahdollisimman jouheilla mutkilla. Kiusallakin meinaan tehdä sarjan "väärin" vaikka pakopesä on jaettu niin laitan 1-2 yhteen ja 3-4 toiseen nieluun. Haluan kokeilla miten sellainen toimii vaikka onkin vastoin kaikkia "sääntöjä".

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 04.04.2014 07:52
Kirjoittaja vvieri
Pitäisi sitten tehdä verrokiksi muuten samanlainen mutta 'oikealla' järjestyksellä. Todennäköisesti erot eivät ole niin järisyttävät, että niitä muuten huomaisi.

Hyvän näköistä jälkeä.

Mites tuossa imusarjassa, kun se on tuolleen yläviistoon menevä ja ainakin kannessa vakiona kanava kääntyy ennen imusarjan vastinpintaa vaakatasoon? Vai ootko portannut kannen siten että tuota kohtaa ei enää ole?

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 04.04.2014 12:12
Kirjoittaja Vode131
Mun mielestä se kanava ei käänny vaakaan. Valuissa lienee hieman eroja. Joissain kansissa kanavan katto kääntyy vielä ylöspäin ennen tasopintaa. Jokatapauksessa se kanava jatkuu mulla suorana tuon imusarjan suuntaisesti ja laipan kohdalla kanavan ylälaitaan jää pieni pyöristys kuten yllä selostin.

En kerennyt kuin tunnin käydä tallilla mutta sain sentään pakolaipat kohdilleen. Emäntä soitti kotiin kun on jo reilu pari tuntia supistellut. Saa nähdä jos se siitä rauhoittuu niin lähden vielä jatkamaan.

http://vode131.kuvat.fi/kuvat/16v+Evo+2/001.JPG

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 04.04.2014 12:29
Kirjoittaja vvieri
Lienee juu valukohtaisia eroja...

Tai nyt kun tarkemmin muistelen niin se käännös tais ollakin imusarjan tumpissa. :-P My bad.

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 12.04.2014 19:07
Kirjoittaja Vode131
Imusarjaan löytyi edulliset laipat OCF:n foorumilta. Reiät piti vinguttaa 46 millistä :arrow: 48 milliin ja katkaista keskeltä kun oli yhtenäiset laipat. Pienellä puuhastelulla ollaan nyt tuossa vaiheessa. Oli vieläpä tuuria että laippoja oli myynnissä kaksi kappaletta niin saan jatkettua samanmoisella vielä painekoteloon.

http://vode131.kuvat.fi/kuvat/16v+Evo+2/1-015.JPG

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 15.04.2014 10:22
Kirjoittaja vvieri
Komiaa! Vastaavanlaiset pitäis askarrella tuohon Marean kanteenkin ja ajattelin kans teräksestä tehdä... Kukas täällä myikään noita tuplakaasarien laippoja, joskus oon täältäkin niitä ostellut?

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 15.04.2014 22:32
Kirjoittaja -HH-
Sä ja sun muisti... :roll: TfP-Motors niitä ainakin on välillä kaupannut ja jotenkin muistelen että olisit hältä ne ostanut :D

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 16.04.2014 08:06
Kirjoittaja vvieri
Niinpä tais ollakin. Joku hämärä muistikuva asiasta oli mutta en rohjennut alkaa väittämään. Kiitokset. :mrgreen:

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 24.03.2018 00:12
Kirjoittaja Vode131
Tulipa tehtyä tili tuonne youtubeen ja kokeeksi latasin Supermirafiorin ensimmäiset metrit 16v turbolla vuodelta 2010. Erittäin huonoja videoita itsellä tästä autosta. Pitäisi varmaan laittaa lähivuosina ajokuntoon, niin voisi tehdä uusia. :) Rehellisesti voin sanoa, että ei tällä vuosikymmenellä.


https://www.youtube.com/watch?v=QZZWTGKSEik" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 05.04.2018 22:50
Kirjoittaja vvieri
Kannatetaan! Mulla voi ehkä joku video jossain kanssa olla Alastarolta... :?:

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 06.04.2018 13:51
Kirjoittaja Vode131
Youtubessa ainakin on se sun katsomosta otettu. Harmi kun on kuvattu ihan lähtöalueeltakin mutta mulla ei niitä videoita ole. :oops:

Tein muuten eilen uudelle laturille uuden yläkiinnikkeen. Löytyi täältä foorumilta edullisesti 120 amp. laturi niin ajattelin päivittää tehokkaampaan vaikka vanhan 45:n kanssakaan ei vielä ongelmia esiintynyt. Laturin toisesta alakiinnityskorvasta hioin 3mm tavaraa pois niin se kävi suoraan. Vielä pitäisi hihnapyörä rakentaa moniuraisen tilalle. Mahtaako tulla ongelmia perus kiilahihnalla vai vaikuttaako tuon laturin "tehokkuus" siihen?

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 06.04.2018 15:40
Kirjoittaja wellu
Vode131 kirjoitti:Youtubessa ainakin on se sun katsomosta otettu. Harmi kun on kuvattu ihan lähtöalueeltakin mutta mulla ei niitä videoita ole. :oops:

Tein muuten eilen uudelle laturille uuden yläkiinnikkeen. Löytyi täältä foorumilta edullisesti 120 amp. laturi niin ajattelin päivittää tehokkaampaan vaikka vanhan 45:n kanssakaan ei vielä ongelmia esiintynyt. Laturin toisesta alakiinnityskorvasta hioin 3mm tavaraa pois niin se kävi suoraan. Vielä pitäisi hihnapyörä rakentaa moniuraisen tilalle. Mahtaako tulla ongelmia perus kiilahihnalla vai vaikuttaako tuon laturin "tehokkuus" siihen?
180A laturi jaksaa pyöriä vielä 12,5mm kiilahihnalla.

Kaverin vålvåssa testattua. Kylmästartti otti 32 minuuttia sahuuttelua, eli laturi pääsi "töihin" ihan tosissaan.

Re: Projekti: Supermirafiori

Lähetetty: 10.04.2018 16:14
Kirjoittaja vvieri
Joo, ellei alakierroksilta vedättäessä luista niin ei sitten ongelmaa. Vaihtovirtalaturin ottama momenttihan on pahimmillaan juuri sillä kierrosluvulla jossa se alkaa täydellä virralla lataamaan. Välityssuhteesta riippuen vähän tyhjäkäyntkierrosluvun yläpuolella. Nopeammin pyöriessä kuorma kevenee.