Projekti: Supermirafiori
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Mun taas pitäis saada jostain tietokone, jolla purkaa ja editoida nuo videot. Mulla on purkissa kaikki päivän lähdöt ja muutakin puuhastelua auton kimpussa.
Kyllä tuossa kamppeessa todella räimettä on, vielä kun haisulin ristikot korvataan järeämmillä. Kardaanin etupäässä jo isompi onkin. 8)
Mukavaa jotta sai heilua touhuissa vähän mukana, nyt kun kerrankin on saatu oikeanmerkkistä kalustoa Fyyran kisoihin. Ja lisenssikin tuli. Nyt vaan kampe taas kuntoon ja Kalajokea odottelemaan.
Kyllä tuossa kamppeessa todella räimettä on, vielä kun haisulin ristikot korvataan järeämmillä. Kardaanin etupäässä jo isompi onkin. 8)
Mukavaa jotta sai heilua touhuissa vähän mukana, nyt kun kerrankin on saatu oikeanmerkkistä kalustoa Fyyran kisoihin. Ja lisenssikin tuli. Nyt vaan kampe taas kuntoon ja Kalajokea odottelemaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mukava reissu oli kaikenkaikkiaan vaikka menikin auto rikki. Eli autosta hajosi kardaanin pultit ja takaristikko, joka johti vielä pinionin vääntymiseen. Perämurikka ei onneksi ollut kallis (50€), mutta kardaani harmittaa enemmän (400€), jos sen joutuu kokonaan uuden rakentamaan.
Alkuun tuli vedettyä pari tosi löysää vetoa ja sitten jo vähän kovempaa. Tais olla kolmas veto, kun kytkintä nostaessa jäi paikalleen kuopimaan rajoitinta vasten. Syy oli huonossa burniksessa ja tulos oli joku matala 12s. ja 193 km/h loppunopeutta. Auto tuntui huteralta ajaa ja haki puolelta toiselle.
Ennen seuraavaa vetoa säädin aurausta lisää ja laitettiin lähtökierrosrajoitin toimintaan (7000rpm) ja vedettiin kovempi burnis. No eikös nyykähtänyt viivalle kun oli renkaat vähän tahmeammat. Tulos oli 12,2 s. ja 200 km/h loppuja ajettavuuden ollessa nyt parempi. Vaihteenvaihdot oli hitaita ja ahtopaine putosi jonnekin 0,8 bariin vaihtojen jälkeen ja kävi huipussaan nelosella maalissa noin 1,5 bar. Molemmissa lähdöissä 60 jalkaa oli noin 2,3 sek.
Viimeiseen lisenssilähtöön saatiin lopuksi paukkukin toimimaan ja burnista tulikin vedettyä ihan huolella. Viivalla oli paukulla 8000 rpm. ja mittarin mukaan noin 1,5 bar ahtoja. Siihenhän se sitten sylkäs romut ja lähettäjäkin taisi väistää perästä irronnutta ristikkorunkoa.
Lisenssi kuitenkin tuli tuolla suorituksella. Seuraavassa tapahtumassa pitää ruveta panostamaan vaihtamiseen ja laittaa pari astetta ennakkoa lisää koko alueelle. Vasta sen jälkeen ruvetaan hivuttamaan tehoja lähemmäs viittäsataa.
Ja lopuksi se mukava juttu, että reissulla tuli 3kpl. uusia sponsoreitakin hankittua. 8)
Niin ja auton paino oli melko tyhjällä tankilla 1125kg. kuskin kanssa.
Alkuun tuli vedettyä pari tosi löysää vetoa ja sitten jo vähän kovempaa. Tais olla kolmas veto, kun kytkintä nostaessa jäi paikalleen kuopimaan rajoitinta vasten. Syy oli huonossa burniksessa ja tulos oli joku matala 12s. ja 193 km/h loppunopeutta. Auto tuntui huteralta ajaa ja haki puolelta toiselle.
Ennen seuraavaa vetoa säädin aurausta lisää ja laitettiin lähtökierrosrajoitin toimintaan (7000rpm) ja vedettiin kovempi burnis. No eikös nyykähtänyt viivalle kun oli renkaat vähän tahmeammat. Tulos oli 12,2 s. ja 200 km/h loppuja ajettavuuden ollessa nyt parempi. Vaihteenvaihdot oli hitaita ja ahtopaine putosi jonnekin 0,8 bariin vaihtojen jälkeen ja kävi huipussaan nelosella maalissa noin 1,5 bar. Molemmissa lähdöissä 60 jalkaa oli noin 2,3 sek.
Viimeiseen lisenssilähtöön saatiin lopuksi paukkukin toimimaan ja burnista tulikin vedettyä ihan huolella. Viivalla oli paukulla 8000 rpm. ja mittarin mukaan noin 1,5 bar ahtoja. Siihenhän se sitten sylkäs romut ja lähettäjäkin taisi väistää perästä irronnutta ristikkorunkoa.
Lisenssi kuitenkin tuli tuolla suorituksella. Seuraavassa tapahtumassa pitää ruveta panostamaan vaihtamiseen ja laittaa pari astetta ennakkoa lisää koko alueelle. Vasta sen jälkeen ruvetaan hivuttamaan tehoja lähemmäs viittäsataa.
Ja lopuksi se mukava juttu, että reissulla tuli 3kpl. uusia sponsoreitakin hankittua. 8)
Niin ja auton paino oli melko tyhjällä tankilla 1125kg. kuskin kanssa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Sääntöjen vaatima kardaanilenkki autossa onkin. Katurenkailla on joku aikaraja, mutta katuslickseillä niinkuin mulla vaaditaan aina kardaanilenkki. Sen kuuluu olla max. 15cm. etummaisen ristinivelen takapuolella. Takana se ei ole pakollinen, joskin toki hyvä sielläkin olisi olla.
Juu täytyy tuo kardaani kattoa. Taidan lähettää koko akselin helsinkiin missä se on tehtykin. Ensin pitää vain hommata siihen kaikki takapään osat. Tuommoinen laippa siihen ehkä tehdään tai tilataan millä saadaan iso ristikko perään kiinni.
http://www.shopwiki.com/_J.E.+Reel+1350 ... 6&s=164151&
Kävin äsken purkamassa vanhat romut pois perästä ja pesin jo spoolin ja poskilaakerit asennusvalmiiksi.
Juu täytyy tuo kardaani kattoa. Taidan lähettää koko akselin helsinkiin missä se on tehtykin. Ensin pitää vain hommata siihen kaikki takapään osat. Tuommoinen laippa siihen ehkä tehdään tai tilataan millä saadaan iso ristikko perään kiinni.
http://www.shopwiki.com/_J.E.+Reel+1350 ... 6&s=164151&
Kävin äsken purkamassa vanhat romut pois perästä ja pesin jo spoolin ja poskilaakerit asennusvalmiiksi.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Niin, Mirkussahan on jokin alkeellinen kardaanilenkki vakionakin, mutta tuo sinun omasi oli kyllä selkeesti järjeämpi.
Tuo linkin mukainen laippa ihmeisesti nyt sitten on isolle ristikolle, mitä tekstistä ymmärsin. Mikä se edessä jo oleva isompi ristikko on malliltaan?
Kannattaakin laittaa osa ajoissa tilaukseen jotta ei mene toimituksessa kovin pitkälle.
Tuo linkin mukainen laippa ihmeisesti nyt sitten on isolle ristikolle, mitä tekstistä ymmärsin. Mikä se edessä jo oleva isompi ristikko on malliltaan?
Kannattaakin laittaa osa ajoissa tilaukseen jotta ei mene toimituksessa kovin pitkälle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Projekti: Supermirafiori
Pitänee vähän päivittää projektin tilannetta, kun foorumikin taas toimii.
Eli kardaani tehtiin sitten kokonaan uusiksi ja perän laippaan pultattava yoke teetettiin umpitavarasta. Olis tullu jenkeistä niin hitaasti ja kalliisti että kannatti tehdä itse.
http://kuvablogi.com/nayta/2685693/
http://kuvablogi.com/nayta/2685694/
Uusi (käytetty) perämurikka löytyi tallilta ja siihen asennettiin sorvissa oikaistu spooli paikalleen. Turvakaareen laitoin pehmustetta ja päävirtakytkintä modattiin niin, ettei avain pääse irtoamaan. Näistä mainittiin aiemmin kisakatsastuksessa.
Konehuoneeseen rakensin myös jonkunlaisen öljykaukalon, johon sain kiinnitettyä imeytysmattoa. Tätä ei street-b:ssä tarvita mutta ei siitä haittaakaan ole.
Auto saatiin ajokuntoon heinäkuun alussa ja sillä käytiinkin em-kisoissa ajamassa comppia "palkkakuskin" ohjastamana.
Meinas olla pidon kanssa suuria ongelmia. Paras aika tuli toisella yrityksellä 11,93s. ja 208km/h loppuja 2,44s. 60 jalkaisella. Lähdössä on kilo painetta ja 7000 rpm. niin pito irtoaa ihan täysin ja menee heti rajoittajalle. Ahtopainetta oli ykkösellä kilo, kakkosella 1,2bar, kolmosella 1,3bar ja nelosella 1,4bar.
Seuraavassa lähdössä särkyi kakkoselle vaihdettaessa kakkosen sivuakselin ratas ja teki muutakin tuhoa vaihdelaatikkoon. Eilen lähti kyselyä jericolle uusista osista ja tavoitteena on saada laatikko kuntoon elokuun finaalikisoihin.
Viikonlopun ja eilisen päivän aikana tein hiacen peltivanteista sisäänpäin levennetyt versiot taka-akselille. Leveyttä vanteille tuli 7,25" ja vanhoja 235-60-14" renkaita kokeillaan, josko niillä saisi paremmin pitoa kun noilla 225-50-15" radiaaleilla. Ainakin 8v koneella yksi ainoa lähtö noilla tuotti heti sen 1,87s. 60 jalkaisen. Alustan "säätäminen" ja sopivien lähtökierrosten hakeminen jäi taas kesken kun laatikko antautui.
Eli kardaani tehtiin sitten kokonaan uusiksi ja perän laippaan pultattava yoke teetettiin umpitavarasta. Olis tullu jenkeistä niin hitaasti ja kalliisti että kannatti tehdä itse.
http://kuvablogi.com/nayta/2685693/
http://kuvablogi.com/nayta/2685694/
Uusi (käytetty) perämurikka löytyi tallilta ja siihen asennettiin sorvissa oikaistu spooli paikalleen. Turvakaareen laitoin pehmustetta ja päävirtakytkintä modattiin niin, ettei avain pääse irtoamaan. Näistä mainittiin aiemmin kisakatsastuksessa.
Konehuoneeseen rakensin myös jonkunlaisen öljykaukalon, johon sain kiinnitettyä imeytysmattoa. Tätä ei street-b:ssä tarvita mutta ei siitä haittaakaan ole.
Auto saatiin ajokuntoon heinäkuun alussa ja sillä käytiinkin em-kisoissa ajamassa comppia "palkkakuskin" ohjastamana.
Meinas olla pidon kanssa suuria ongelmia. Paras aika tuli toisella yrityksellä 11,93s. ja 208km/h loppuja 2,44s. 60 jalkaisella. Lähdössä on kilo painetta ja 7000 rpm. niin pito irtoaa ihan täysin ja menee heti rajoittajalle. Ahtopainetta oli ykkösellä kilo, kakkosella 1,2bar, kolmosella 1,3bar ja nelosella 1,4bar.
Seuraavassa lähdössä särkyi kakkoselle vaihdettaessa kakkosen sivuakselin ratas ja teki muutakin tuhoa vaihdelaatikkoon. Eilen lähti kyselyä jericolle uusista osista ja tavoitteena on saada laatikko kuntoon elokuun finaalikisoihin.
Viikonlopun ja eilisen päivän aikana tein hiacen peltivanteista sisäänpäin levennetyt versiot taka-akselille. Leveyttä vanteille tuli 7,25" ja vanhoja 235-60-14" renkaita kokeillaan, josko niillä saisi paremmin pitoa kun noilla 225-50-15" radiaaleilla. Ainakin 8v koneella yksi ainoa lähtö noilla tuotti heti sen 1,87s. 60 jalkaisen. Alustan "säätäminen" ja sopivien lähtökierrosten hakeminen jäi taas kesken kun laatikko antautui.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
- jeffgordon
- Viestit: 231
- Liittynyt: 22.08.2003 02:31
- Paikkakunta: Kannus
Re: Projekti: Supermirafiori
No voi hö, ja niinkun tätä on odotettu Kalajoelle.. Noh, sehän on tunnetusti motorsportti välillä vähän takkusta..
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Re: Projekti: Supermirafiori
Pahus kun olis tiennyt tarkemmin että Kalajoen suunnalla on muutakin samanhenkistä porukkaa, olis pidetty illanistujaiset leirinnässä mökillä. Olin kanssa paikalla muksujen ja likkakaverin kanssa. 8)
Tarkoitatko Vode että tulisit ajamaan Alastaron finaaleihin 28-29.8?
Tarkoitatko Vode että tulisit ajamaan Alastaron finaaleihin 28-29.8?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Projekti: Supermirafiori
Näin on tarkoitus jos saadaan laatikko ajoissa kuntoon.vvieri kirjoitti: Tarkoitatko Vode että tulisit ajamaan Alastaron finaaleihin 28-29.8?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Projekti: Supermirafiori
Löytyi kuin löytyikin vaihdelaatikkoon osia suomesta ja huomenna pitäis matkahuollon kiikuttaa niitä tännepäin. Myös Jericon tehtaalla ollaan palattu lomilta ja sieltäkin päin sais osia kunhan tietäis mitä ostaa. Pitää tarkastaa ensin nuo osat mitä on tulossa, niin tietää tarviiko tilata mitään.
Kesälomaa jo kolmas viikko menossa ja autoa en oo juurikaan jaksanu laitella. Lomasuunnitelmana oli kyhätä tuohon takapuskuria ja lasikuituista konepeittoa mutta taitaa jäädä (=jää) haaveeksi. Takapuskuriahan tuo vähän huutais, ja peräpäätäkin pitäis laskea.
http://kuvablogi.com/nayta/2714382/
Tuossa vielä rottaperspektiivistä fiilistelykuva, joka tuli otettua edellisten "testien" yhteydessä.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2714381.jpg
Kesälomaa jo kolmas viikko menossa ja autoa en oo juurikaan jaksanu laitella. Lomasuunnitelmana oli kyhätä tuohon takapuskuria ja lasikuituista konepeittoa mutta taitaa jäädä (=jää) haaveeksi. Takapuskuriahan tuo vähän huutais, ja peräpäätäkin pitäis laskea.
http://kuvablogi.com/nayta/2714382/
Tuossa vielä rottaperspektiivistä fiilistelykuva, joka tuli otettua edellisten "testien" yhteydessä.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2714381.jpg
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Projekti: Supermirafiori
Onkos auto nipussa tulevan viikonlopun koitoksia varten? Pitää lähteä katsomaan jos sääennusteet ei nyt ihan pelkkää sadetta lupaa.
No bodykits, no stereos, no bullshit...
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
Re: Projekti: Supermirafiori
No itseasiassa tänään sain kammettua laatikon paikalleen. Vielä pitäis asentaa startti, kardaani, kytkimen ilmaus, moottoriöljyn vaihto ja takapäätä madaltaa, niin olis ajokunnossa. Huomenna kun aamulla alotan, niin puoliltapäivin pitäis näyttää jo paremmalta.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Re: Projekti: Supermirafiori
Olit näemmä Mira trailerilla meidän hallin pihassa perjantaina Mäkelän juttusilla....? En valitettavasti ehtiny jutulle kun tartti Porschea mennä leimaan.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE