Projekti: 3 T.i.e uunoa

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Projekti: 3 T.i.e uunoa

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Siirrän projektitopicin tänne syystä tai toisesta eli jatkan tämän topicin alle. Koittakaa kestää :lol:

Esipuhe on tarjolla osoitteessa:

http://213.173.134.212/yabbse/yabbse/in ... pic=3199.0

Kuvia tulee lähes reaaliajassa sitä mukaan ku jotain tapahtuu. Pieni katkos kuviin tulee vaan taas pariksi viikoksi kun pitää vanhemmille lainata kameraa taas, kun pitävät kovasti etelän lämmöstä :lol: (prkl...3.kerta jo tänä talvena !!!). Eli 13.3-26.3 välisenä aikana ei tipu kuvia.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eikös siellä etelässä olisi elektroniikka halpaa, joten saavat ostaa sieltä oman kameran. 8)

Kokokuparinen tuo tiiviste, vai onko tuolla jotain välissä? Kai hehkutit, jos kokokuparia?

Tuosta koneistamossa kevennetystä pyörästä on poistettu materiaalia myös aika läheltä keskiötä - mitä jäi materiaalipaksuudeksi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Eikös siellä etelässä olisi elektroniikka halpaa, joten saavat ostaa sieltä oman kameran.
Sitähän mäkin niille koitin sanoa :lol:
Kokokuparinen tuo tiiviste, vai onko tuolla jotain välissä? Kai hehkutit, jos kokokuparia?
Tuo on kuparikerrostiiviste, siinä on kaksi ohutta kuparilevyä ja massa välissä. Jostain kumman syystä vain toinen kupariosa(alempi, lohkonpuoli)oli hehkutettu molemmissa tiivisteissä mitkä tilasimme. Osaako joku sanoa miksi näin tehty ? Hehkutus ei enää tuossa vaiheessa meinaa onnistu, kun tiiviste on valmis.
Tuosta koneistamossa kevennetystä pyörästä on poistettu materiaalia myös aika läheltä keskiötä - mitä jäi materiaalipaksuudeksi?
Joo tuon vuoksi laitoinkin kuvan näkyviin, koska arvelin jonkun puuttuvan asiaan :lol: . Ei ole mitattu vielä mitään, mutta epäilisin itsekin ettei hirveästi ainetta tuosta kohdasta löydy, sorvaaminen tulis lopettaa vähän ennen niitä reikiä, mitkä tulee vastaan ennen keskiötä, tuossa vedetty koko limppu sileäks. Mitä tästä opimme, ei ne koneistajatkaan aina mitään jumalia ole :roll: .
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Joskus tuntuu, että pitäisi olla itse vieressä valvomassa työtä, tai ainakin tosi tarkasti selostaa ja piirtää mitä haluaa. Ja koneistamossakin saattaa olla joskus kaveri "vaan töissä".
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

tai ainakin tosi tarkasti selostaa
Tuo tarkasti selostaminen ei myöskään aina auta. Esim.juuri kun oli osia lasikuulapuhalluksessa niin sanoin selvästi pariinkin otteeseen että älä puhalla laakeripesiä eikä männäntapin reikää. No parin tunnin päästä kun hain pois niin siellä todettiin vaan että puhalsin nyt samalla nuo tuolta sisältäkin. Että vituttaa tuollanen toiminta, jos jostain sovitaan niin siitä pitäisi pitää kiinni :evil: . No onneksi ei ollut mitään pilalle mennyt sentään.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu. Ei siinä auta kuin yrittää suojata 'jeesusteipillä' nuo kohteet mahdollisimman hyvin. Silloin jo luulisi tajuavan että noita kohteita ei puhallella. Tosin lasikuulilla puhaltaminen on sen verran hellävaraista että puhaltavat kansiakin jossa on nokan laakeripesät.

Nuo vauhtipyörän keskiössä mahdollisesti olevat terävät reunat ainakin kannattaa pyöristellä. Onneksi turbokoneelle ei tarvitse niin kauheasti jenkaa antaa jolloin uskaltaa kevennetyllä valupyörälläkin ajella. Näin itsellänikin mutta joka kerta tuo on mielessä kun vetää viisarin punaiselle. :roll:

Muistelin kanssa että massa tuolla välissä, en kuvista kuitenkaan tarpeeksi pitävästi saanut selville. Tuo VHT-tökötti varmistanee vesien pysyvän siellä missä kuuluukin. Olihan öljysyöttökanavan ympärillä joku tiivisterengas kanssa?

Lähikuvat tuosta tiivisteestä kiinnostavat. Hintakin taitaa täällä olla joskus mainittu?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo perkules kun ei tajunnu tarkkoja kuvia räpsiä ku tulee otettua huonoimmalla laadulla et mahtuu sivuille mahdollisimman paljon kuvia. Paras taitaa olla tämä
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20294.jpg
Öljynsyöttökanavan ympärillä on myös kuparirengas.

Ei kerrota verottajalle, mutta hinta on ilman kuittia 90€ postikuluineen eli mielestäni melko huokea erikoistiivisteeltä.

Uskoisin että tuo tiiviste on cnc levy-yksikössä työstetty, ite oon sellasta käyttäny ja jälki on aivan samanlaista. Pientä siistimistä voi tehdä, mutta melko turhaa. Iteltä ainoastaan kohdistusnököjen reikiä joutusin hiukan suurentamaan että mahtui paikalleen. Muutoin uskomattoman hyvin mitoitettu alkuperäisen tiivisteen mukaan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvä juttu. Asialliselta pahvilta näyttää. Ota kuva tuosta lohkon ja kannen rajapinnasta, niin näkee tuon tiivisteenkin massaosan poikkileikkauksen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

ööö...onkos täältä hävinny vähän jotain.........???

No kuitenki nyt taas kamera hallussa niin tuli räpsästyä parit kuvat.

Suuttimien väsäilyä...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20314.jpg

pakosarjaa ja turboa...(eihän sinne uunon pellin alle mitään mahdu ;)
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20315.jpg
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20316.jpg
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20318.jpg

Audin portti...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20319.jpg

50mm:n läpälle kairattu reikä...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20320.jpg
...ja läppä messingistä...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20321.jpg

Oma katiska myös jo kasattavana ja piakkoin läjässä...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20323.jpg
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20324.jpg

Takapönttö painaa tonnin eikä mahdu kunnolla pituussuunnassakaan, mutta sain sen ängettyä ja neljällä kumilla ripustin sen sinne...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20325.jpg
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20343.jpg

Kuvankaunis ulostulo :)
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20326.jpg

Jarrut "huolsin" joka kulmasta ja vaihdoin kumeja...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20327.jpg
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20328.jpg

"Kilpakatti" eli sisukset mettään ja törkkäsin 3" putken läpi :)
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20329.jpg

Öljyletku ja uusia parempia klemmareita...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20331.jpg

Siellä se kikkara lepää, toivottavasti pelaa. Ilmanotto vielä kesken...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20332.jpg

Akulle uus teline taakse...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20333.jpg

2kpl Self-made coolereita, oma vähän pienempi :(
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20334.jpg

Tuossa vielä turbo-dp-portti häristin kesken...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20339.jpg

Oma dp litistettynä (joo on perseestä toi terävä mutka ku ei jaksanu alkaa hifistelemään...)
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20341.jpg

Akseliylitys...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20342.jpg

Pakosarja alta,portin putki vielä uupuu...
http://members.tiscali.fi/turbouno/Picture%20337.jpg
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Siistiä jälkeä. Tuon turbonkin ootte saaneet aika mukavasti nostettua tuolta esille. Onneksi Unossa on auton kokoon nähden tilava pannuhuone. 8)

Mistä tuo hukkiksen joustoliitos on, ja mitä maksoi? Tuo hukkis tulee hivenen kauaksi ilmeisesti turbiinin tulopuolelta...

Tuo pakoputken ulostulo on just niinkuin pitääkin. Mattamusta, ja piilossa. :wink:

Mitä on hävinnyt?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

No, tilava ja tilava...ainakin sitten ku sieltä leikkaa sen koko puhallinkopan pois :D

Tuo jousto on Turun Hiflexiltä, tais maksaa joku reilu 20€. Joo se hukkis tulee vähän turhankin kauas, mut ajateltiin et ei kuitenkaan liian ja nyt on jousen vaihto ja portin säätö/huolto helpompaa ku tulee esille, taitaa tulla joku reilu 30cm putki :oops: .

Joo mitään ei ollutkaan hävinny, jotain sekoilin itsekseni :?
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Mistä audista toi hukkis konkreettisesti on? Kuinka suuri venttiili? Mahdollisuus vastapaineohjaukseen?

Mitä haittaa jos portti on vähän kauempana?

Asialliselta näyttää ei siinä mitään 8)
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Se on jostain 5-pyttysestä Audista, en tarkkaan tiedä mistä. Tehollinen koko on joku 30mm, en muista tarkkaan. Vastapaineohjaus löytyy ihan vakiona. Eipä siitä paljoa mitään haittaa ole, että on vähän kauempana, purkaa vaan vähän paremmin jos on lähellä turbiinia, portin putken asennostakin on väännetty paljon ja siihenkin on monta vaihtoehtoa, jotkut laittaa kohtisuoraan primääreistä/kollektorista ja jotkut vinoon. Itse asiassa saattaa pysyä runko viileämpänä ku on kauempana :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En keksi minäkään mitään isoja haittapuolia tuolle etäisyydelle. Hukkis olisi yleensä hyvä haaroittaa symmetrisesti pakosarjan jälkeen turbon kanssa. Tosin tilanahtauden takia mullakin on 90 asteen taitos hukkikselle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Nohd
Viestit: 195
Liittynyt: 01.03.2003 13:39
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nohd »

Huu!! Hyvältä näyttää! Tuota hukkaporttia käytetään Audin s2 ja s4 malleissa. Onko sulla enään sisäpuhallinta ollenkaan?
Vastaa Viestiin