projekti: endurance Uno
Selvä, kiitokset tiedosta.
Sitten lisäkyssäri, mitäs eroa vanhemmalla ja uudemmalla soholla on, vai onko toi pikkupulttisuus juuri erottava tekijä, yläpuolen tiivistesatsi Motonetistä:
70 1301cc 83--10.85. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1827 24.22
70 1301cc 11.85--89. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1831 37.67
Sitten lisäkyssäri, mitäs eroa vanhemmalla ja uudemmalla soholla on, vai onko toi pikkupulttisuus juuri erottava tekijä, yläpuolen tiivistesatsi Motonetistä:
70 1301cc 83--10.85. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1827 24.22
70 1301cc 11.85--89. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1831 37.67
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
JEP!Sitten lisäkyssäri, mitäs eroa vanhemmalla ja uudemmalla soholla on, vai onko toi pikkupulttisuus juuri erottava tekijä, yläpuolen tiivistesatsi Motonetistä:
Ja suosittelen sitten 1.6 tipon kannentiivistettä se on kestävämpi.
Iteselläni ainakini 1.5 tiippari pullahti heti pois jo 1.2bar ahdoilla.
Tipon tiiviste on ollut ajossa nyt 1.4 bar paineilla ja on pysynyt läjässä. kop kop,
Tosin 1.6 tiiviste on hieman paksumpi mutta sehän taitaa olla vaa + sun koneeseen.
Näyttäisi siltä että on kone nakuttanut ja mäntä sitten päättänyt sulaa.
Itse tiivisteen valmistajastahan tuo kestävyys riippuu, jos nyt ei tuossa edellä puhuttu orggis-osista.
Nakutusvaurioltahan tuo näyttää. Ja nimenomaan hehkusytytykseltä. Miltä tulppa näytti? Onko seossuhteista ollut mitään tietoa? Liiallisen puristussuhteen aikaansaamalta itsesytytykseltä tuo ei näytä.
Nakutusvaurioltahan tuo näyttää. Ja nimenomaan hehkusytytykseltä. Miltä tulppa näytti? Onko seossuhteista ollut mitään tietoa? Liiallisen puristussuhteen aikaansaamalta itsesytytykseltä tuo ei näytä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Meillä meni EnduranceSaloon-Unon 1372 cc-koneesta viime kesänä mäntä ihan samaan kuntoon tai oikeastaan pahemmaksikin. Koskapa tuho kohdistui vain yhteen pyttyyn, todennäköisin syy mun mielestäin oli ilmavuoto huonosti kiinni laitetusta imusarjan tiivisteestä (laitettu hirveässä kiireessä ilman extratiivistemassaa).
Motonetin pahvit ei ainakaan meille ole aiheuttaneet mitään ongelmia Endurancessa, vaikka joskus vaihdelaatikon kenkkuillessa on maksimikierrokset jouduttu nostamaan huomattavan korkealle. Mulla on ollut tapana laittaa hyvin ohut kerros laadukasta Loctiten tiivistemassaa kriittisimpien reikien ympärille tiivisteeseen.
Motonetin pahvit ei ainakaan meille ole aiheuttaneet mitään ongelmia Endurancessa, vaikka joskus vaihdelaatikon kenkkuillessa on maksimikierrokset jouduttu nostamaan huomattavan korkealle. Mulla on ollut tapana laittaa hyvin ohut kerros laadukasta Loctiten tiivistemassaa kriittisimpien reikien ympärille tiivisteeseen.
Seossuhteista ei ole tarkempaa tietoa, lambaada sinne on pitänyt asentaa, mutta on vissiin ollut jotain tärkeämpääkin tekemistä. Tulpasta ei ole sen tarkempaa muistikuvaa, kun siellä varikolla tuusaillessa varmasti sekosivat keskenään. Yksi tulppa (kakkosen tai kolmosen) oli märän oloinen (varmaankin se kolmonen), ja siihen vaihdettiin mersun varatulppa, kun sitä yritettiin käyntiin kisan aikana.
Kone rupesi keräilemään lämpöjä jo ennen lopullista laukeamista, ja jossain vaiheessa sinne lisäiltiin vettä, samalla kun katkennut flektin johto ehjättiin. Olisikohan se lämmittyään ruvennut nakuttelemaan, toisaalta toi imuvuotokin kuulostaa mahdolliselle, tarvii uusia tiivarit sinnekin.
Kone rupesi keräilemään lämpöjä jo ennen lopullista laukeamista, ja jossain vaiheessa sinne lisäiltiin vettä, samalla kun katkennut flektin johto ehjättiin. Olisikohan se lämmittyään ruvennut nakuttelemaan, toisaalta toi imuvuotokin kuulostaa mahdolliselle, tarvii uusia tiivarit sinnekin.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Veikkaampa silti ettei lambaadakaan olisi kyennyt tuota konetta pelastamaan, koska mittauksissa sitten dominoisivat nuo kolme muuta sylinteriä joissa ei näy vaurioita laihan seoksen takia. Sylinterikohtainen pakokaasun lämpötilan mittaus olisi ainoa joka tuohon purisi. Jos tuollaisen kapistuksen asentaa, sen pitää varmaankin kuulua auton myyntihintaan ostotarjousmenettelyssä?
Voi hyvinkin johtua tuo nakutus myös kohonneesta lämpötilasta. Tämä siis tapahtui jo ennen hihnan pettämistä? Termostaatti osittain jumissa, vai oliko koneessa sellaista? Nakutus tuhosi sitten kaksipahvinkin vaikka tähän veikkaan syynä ennemminkin olevan sen lämpöjen karkaamisen vesipumpun hihnan katkettua.
Tuo imusarjan tiivisteen varmistaminen tiivisteliimalla on hyvä idea.
Kannattaa myös tarkistaa että syyläri on priimakunnossa, ja kaikki asiaankuuluvat ilmanohjaimet keulassa paikoillaan, niin ettei ilma pääse kiertämään syylärin ohi. Joskus autoja näkyy 'parannellun' poistamalla noita muoveja, seurauksena lämpöongelmat etenkin pitempään kaasu pohjassa ajettaessa.
Voi hyvinkin johtua tuo nakutus myös kohonneesta lämpötilasta. Tämä siis tapahtui jo ennen hihnan pettämistä? Termostaatti osittain jumissa, vai oliko koneessa sellaista? Nakutus tuhosi sitten kaksipahvinkin vaikka tähän veikkaan syynä ennemminkin olevan sen lämpöjen karkaamisen vesipumpun hihnan katkettua.
Tuo imusarjan tiivisteen varmistaminen tiivisteliimalla on hyvä idea.
Kannattaa myös tarkistaa että syyläri on priimakunnossa, ja kaikki asiaankuuluvat ilmanohjaimet keulassa paikoillaan, niin ettei ilma pääse kiertämään syylärin ohi. Joskus autoja näkyy 'parannellun' poistamalla noita muoveja, seurauksena lämpöongelmat etenkin pitempään kaasu pohjassa ajettaessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jep, mukana menisi. Toisaalta autokauppa on lajissa aika hiljaista, tosikovaa pitää saada Uno kulkemaan, ennenkuin joku sitä ostaa. Vastaavaa siviiliunoahan saa lähes ilmaiseksi, joten kyllä pääsee vielä tuntipalkoillekin kaarien laitossa yms. tuusailussa, aikaahan siihen toki menee.vvieri kirjoitti:Sylinterikohtainen pakokaasun lämpötilan mittaus olisi ainoa joka tuohon purisi. Jos tuollaisen kapistuksen asentaa, sen pitää varmaankin kuulua auton myyntihintaan ostotarjousmenettelyssä?
Koneessa on termari, eikä minkäännäköisiä lämpöongelmia ole ennen ollut. Tuo termelinkin saattasi silti ehkä kannattaa vaihtaa, tai ainakin tarkastaa toiminta. Syylärin ympäristökin on aika orkkisasussa, joten kyllä siellä ilmaakin pitäisi kiertää.vvieri kirjoitti:Voi hyvinkin johtua tuo nakutus myös kohonneesta lämpötilasta. Tämä siis tapahtui jo ennen hihnan pettämistä? Termostaatti osittain jumissa, vai oliko koneessa sellaista? Nakutus tuhosi sitten kaksipahvinkin vaikka tähän veikkaan syynä ennemminkin olevan sen lämpöjen karkaamisen vesipumpun hihnan katkettua.
Vikaantumisten järjestys on kyllä mysteeri. Paffia tarkemmin katsoessa se on varmaan vuotanut myös ykkösen ja kakkosen välistä, tuo öljyt ja vedet ja sylinterit sekoittanut kohtahan oli kakkosen ja kolmosen välissä.
Nyt on vanha alakertakin pois autosta ja 1301 kuutioinen odottelee paikalle pääsyä..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Taas rupeaa näkymään tunnelin päässä valoa. "Uusi" tonnikolmesatanen tuntuu hörisevän ihan OK, kunhan meikäläinen osasi heti kolmannella kerralla arpoa virranjakajan sojottamaan oikeaan sylkkyyn Konetta paikalleen vängätessä meinasi kyllä mennä hermot, seuraavalla kertaa nostetaan takuulla laatikkoineen päivineen, niin ei tarvii tahia ihan noin paljoa.
Jarrujen kimppuun päästiin torstaina, ja loppujenloputtua jumittelevat takajarrut oli ainakin osasyynä jarruttomuuteen. Nyt on uudet takasylinterit, ja putketkin meni vaihtoon samantien.
Maanantaina olis aluekuppi, mihin pitäis mennä ihmettelemään. Hyvä paikka testailla ennen ensi viikonlopun Motoparkin kisaa.
Toivottavasti nyt olisi suurinpiirtein iskussa...
Edit: Niin juu, vanhan koneen laukeamisen suurin syy oli imusarjan parin pinnapultin löysyys. Juuri kakkosen imun molemmin puolin ihan "sormikireydellä", eli sieltä on imeskellyt ilmaa, ja siksi käynyt laihalla.
Jarrujen kimppuun päästiin torstaina, ja loppujenloputtua jumittelevat takajarrut oli ainakin osasyynä jarruttomuuteen. Nyt on uudet takasylinterit, ja putketkin meni vaihtoon samantien.
Maanantaina olis aluekuppi, mihin pitäis mennä ihmettelemään. Hyvä paikka testailla ennen ensi viikonlopun Motoparkin kisaa.
Toivottavasti nyt olisi suurinpiirtein iskussa...
Edit: Niin juu, vanhan koneen laukeamisen suurin syy oli imusarjan parin pinnapultin löysyys. Juuri kakkosen imun molemmin puolin ihan "sormikireydellä", eli sieltä on imeskellyt ilmaa, ja siksi käynyt laihalla.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Aluekupissa käytiin, ja pikkuvikoja korjailtiin sen jälkeen kuntoon. Jos nyt ei tarttis koko ajan olla remppaamassa
Eli huomenna sunnuntaina Motoparkissa viisituntiseksi typistetty kisa, saa nähdä, kuinka äijien käy. Lähdetään reissuun jo tänään, joten kirjoittelen sunnuntaina yöllä tai maanantaina, kuinka kävi. Peukkuja saa pitää
Eli huomenna sunnuntaina Motoparkissa viisituntiseksi typistetty kisa, saa nähdä, kuinka äijien käy. Lähdetään reissuun jo tänään, joten kirjoittelen sunnuntaina yöllä tai maanantaina, kuinka kävi. Peukkuja saa pitää
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Maaliin tultiin Yleiskilpailun 11. ja "pikkuluokan" 4.
Pientä tekniikkamurhetta, mm. iskarin alapäästä yks pultti poikki ja laturi lakkas latailemasta, mutta maaliin tultiin silti. Motoparkki tuntui olevan kyllä melkoinen vauhtirata, jossa voimaa olisi tarvittu, ja kolmetoistasataisessa sitä ei hirveesti ole. Mutkapätkällä kuitenkin pysyi muitten vauhdissa vallan mainiosti.
Pientä tekniikkamurhetta, mm. iskarin alapäästä yks pultti poikki ja laturi lakkas latailemasta, mutta maaliin tultiin silti. Motoparkki tuntui olevan kyllä melkoinen vauhtirata, jossa voimaa olisi tarvittu, ja kolmetoistasataisessa sitä ei hirveesti ole. Mutkapätkällä kuitenkin pysyi muitten vauhdissa vallan mainiosti.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Jees, kerrassaan mahtava rata kyllä toi Motoparkki
Kisaraportti lisätty tiimin sivuille, löytyy http://koti.mbnet.fi/team410/ tai myös http://team410.cjb.net/
Kisaraportti lisätty tiimin sivuille, löytyy http://koti.mbnet.fi/team410/ tai myös http://team410.cjb.net/
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
11.6 pitäisi lähteä taas Botniaringille koittamaan, josko nyt Uno kestäis sielläkin ruutulipulle. Ensimmäistä kertaa auto kunnossa ennen viimeistä ilmoittautumispäivää. Tänään kun ruuvaa pakoputkeen uuden tiivarin, niin on viivalle valmis, ja ilmoittautuminen päättyy vasta maanantaina
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati