Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Nyt kun sain bensansyötön toimimaan, auto lähti käyntiin mutta tyhjäkäynti on huono. Jouduin säätämään kaasuläpän pohja-asentoa tosi paljon isommaksi että pysyy käynnissä.Ilmeisesti tyhjäkäyntipiirin suutin on hartsiutunut. Annan käydä jospa kököt likoaa kun siellä on virtausta.
Lämmöt nousi 110 C (etuistuinten välissä on mekaaninen lämpömittari). Sammutin moottorin ja alkoi höyry nousemaan konehuoneesta. Annoin vähän aikaa jäähtyä ja lisäsin 2 litraa vettä syyläriin.
Asensin seuraavaksi autoon pienimmän akun joka löytyi tähän hätään (75 Ah), jota sovittelen akun paikalle jotta pääsisin liikkeelle. Huomaan että akkulokeron kansi on kadonnut jonnekin. Toivottavasti se löytyy takapenkiltä tai tallista. Akku ei meinaa oikein mahtua, ja navatkin on väärin päin, joten joudun kikkailemaan apukaapelilla. Tällä autolla ei tosiaankaan uskalla muuta ajaa kuin tehdä lyhyen siirron talliin muutama sata metriä. Täytyy jostain hommata pienempi akku.
Lämmöt nousi 110 C (etuistuinten välissä on mekaaninen lämpömittari). Sammutin moottorin ja alkoi höyry nousemaan konehuoneesta. Annoin vähän aikaa jäähtyä ja lisäsin 2 litraa vettä syyläriin.
Asensin seuraavaksi autoon pienimmän akun joka löytyi tähän hätään (75 Ah), jota sovittelen akun paikalle jotta pääsisin liikkeelle. Huomaan että akkulokeron kansi on kadonnut jonnekin. Toivottavasti se löytyy takapenkiltä tai tallista. Akku ei meinaa oikein mahtua, ja navatkin on väärin päin, joten joudun kikkailemaan apukaapelilla. Tällä autolla ei tosiaankaan uskalla muuta ajaa kuin tehdä lyhyen siirron talliin muutama sata metriä. Täytyy jostain hommata pienempi akku.
- Liitteet
-
- C691A916-90D1-47DA-A9BE-C3ECF55195C9.jpeg (131.83 KiB) Katsottu 1643 kertaa
-
- FF6BA052-9B2B-48AB-A11A-074B708445A6.jpeg (154.85 KiB) Katsottu 1650 kertaa
-
- E5415E99-42E4-4F83-BAFA-4BF2F060F471.jpeg (191.96 KiB) Katsottu 1650 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 03.09.2020 13:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Sain ajettua siirtoajon autotalliin jossa on rasvamonttu ja pääsen myös auton alle. Havaintoja:
- Ohjaus on epänormaalin jäykkä. Olisikohan simpukasta vuotanut öljyt pois? Onkohan tässä rasvattavat olkatapit?
- Jarrupoljin menee pohjaan asti ilman vaikutusta, olisikohan jarrunesteet vuotaneet pois jostain kohtaa jarrupiiristä?
- Joku jarru laahaa koska rullaa huonosti?
- Pakoäänet ovat isohkot, onkohan äänenvaimentaja täysin kunnossa?
- Kytkin ja kaasu toimivat OK
- Nyt vasta huomaan että konepellistä puuttuu Fiat 600 merkki. Täytyy tilata seuraavassa varaosatilauksessa ja mahdollisesti akkukopan kansi jos sitä ei löydy
- Ohjaus on epänormaalin jäykkä. Olisikohan simpukasta vuotanut öljyt pois? Onkohan tässä rasvattavat olkatapit?
- Jarrupoljin menee pohjaan asti ilman vaikutusta, olisikohan jarrunesteet vuotaneet pois jostain kohtaa jarrupiiristä?
- Joku jarru laahaa koska rullaa huonosti?
- Pakoäänet ovat isohkot, onkohan äänenvaimentaja täysin kunnossa?
- Kytkin ja kaasu toimivat OK
- Nyt vasta huomaan että konepellistä puuttuu Fiat 600 merkki. Täytyy tilata seuraavassa varaosatilauksessa ja mahdollisesti akkukopan kansi jos sitä ei löydy
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Akkukotelon kantta ei löytynyt varastosta jossa auto oli säilytyksessä. Täytyy tyhjentää auton takapenkki romusta. Toivottavasti kansi löytyy sieltä. Konepellin Fiat 600 mallitunnuksen tilasin Saksan eBay.de kautta.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Selvittänyt sopiva akkutyyppiä ja toimittajaa. Näyttää että paras malli olisi vanhanaikainen tasaisella kannella oleva akku josta navat törröttää ylös. Itse asiassa näitä akkuja ei ole enää kovin yleisesti saatavilla (Puuilossa ja Biltemassa näyttäisi vielä olevan), sillä uudet akut ovat yleensä sellaista että navat ovat upotetut nurkissa oleviin koloihin joilla on kuljetusta varten tasainen levymainen suoja päälle.
Sen muistan että vanhanaikaisissa akuissa kävi kumpikin napajärjestyksen akku kunhan se oli tarpeeksi pieni että mahtui koteloon. Miten näissä uusissa akuissa, joissa navat on kolossa, mitenpäin akku pitaisi asentaa ja kumpi napajärjestys? Motonet suosittaa Exideä ja Snajderia joissa plus on edessä vasemmalla. Ei se ainakaan näin mene laatikkoon, sillä plus johto ei yllä. Jos kääntää navat taaksepäin, silloin kaapelit joutuvat menemään akun yli ja taipumaan alas napoihin?
Sen muistan että vanhanaikaisissa akuissa kävi kumpikin napajärjestyksen akku kunhan se oli tarpeeksi pieni että mahtui koteloon. Miten näissä uusissa akuissa, joissa navat on kolossa, mitenpäin akku pitaisi asentaa ja kumpi napajärjestys? Motonet suosittaa Exideä ja Snajderia joissa plus on edessä vasemmalla. Ei se ainakaan näin mene laatikkoon, sillä plus johto ei yllä. Jos kääntää navat taaksepäin, silloin kaapelit joutuvat menemään akun yli ja taipumaan alas napoihin?
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.09.2020 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Onnea entistämisprojektiin!
Jos tarvetta, minulla löytyisi uusi kromipuskuri ja äänenvaimennin. Ja kaikenlaisia
kuminappuloita, jos on pykinyt rikki jostain kohtaa. Laita vaikka viestiä jos tarvetta:
mikamaaranen at hotmail piste com.
Oikeampi paikka jarrupolkimen palautusjouselle taitaa olla auton alapuolella. Varmaan
sieltä lähtenyt joskus syystä tai toisesta pois ja patentti polkimen yläpuolelle ollut helpomi
jonkun mielestä asentaa.
Jos tarvetta, minulla löytyisi uusi kromipuskuri ja äänenvaimennin. Ja kaikenlaisia
kuminappuloita, jos on pykinyt rikki jostain kohtaa. Laita vaikka viestiä jos tarvetta:
mikamaaranen at hotmail piste com.
Oikeampi paikka jarrupolkimen palautusjouselle taitaa olla auton alapuolella. Varmaan
sieltä lähtenyt joskus syystä tai toisesta pois ja patentti polkimen yläpuolelle ollut helpomi
jonkun mielestä asentaa.
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Kiitos vinkeistä. Täytyypä katsoa jousella parempi paikka auton alta. Tässä olisi taas tarve jos jollakulla olisi mahdollisuus ottaa ja lähettää valokuva alkuperäisasennuksesta.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Ruuskasin takapenkin ja ei löytynyt akkukotelon kantta. Joudun siis etsimään jostain purkuosan, jos löytyy tai tietää voi tarjota vinkkejä yv tai tänne.
Ruuskasin myös autotallin hyllyt läpi mitä 600n jarruosia on jäänyt. Löytyi vain yksi pari takajarrukenkiä. Tilasin Motonetin verkkokaupasta kaikki jarruletkut, jarrusylinterit ja pääsylinteri uudet ja öljypohjan tiiviste. Täytyy hakea sitten kun tulee ilmoitus että pääsee jarrurempan alkuun.
Jarruletkuja takapäähän ei Motonetillä ollut ollenkaan, tilasin ne Saksasta eBay.de kautta.
Ruuskasin myös autotallin hyllyt läpi mitä 600n jarruosia on jäänyt. Löytyi vain yksi pari takajarrukenkiä. Tilasin Motonetin verkkokaupasta kaikki jarruletkut, jarrusylinterit ja pääsylinteri uudet ja öljypohjan tiiviste. Täytyy hakea sitten kun tulee ilmoitus että pääsee jarrurempan alkuun.
Jarruletkuja takapäähän ei Motonetillä ollut ollenkaan, tilasin ne Saksasta eBay.de kautta.
- Liitteet
-
- Motonetin ostoskori jarruosia, aika vähän löytyi hyllystä sielläkin.
- 83576DF3-4EA2-49B9-AEFD-3672E6A541FB.jpeg (149.42 KiB) Katsottu 1481 kertaa
-
- Vain yksi pari jarrukenkiä löytyi omasta hyllystä.
- 864EB0E0-487F-41E1-A785-65D83101F5D9.jpeg (183.86 KiB) Katsottu 1487 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Harrasteauton entisöinti on melkoinen logistiikkahaaste. Osia joutuu hankkimaan eri lähteistä tarpeen mukaan kun entisöinti etenee. Jos malttaisi odottaa ja kerätä isompia toimituksia voisi jonkun verran säästää kuljetuskustannuksissa. Tämä vaatisi auton purkamista pitemmälle eteenpäin, mitä en suosi. En mielellään pidä useaa paikkaa autosta kerrallaan levällään koska silloin autoa ei pysty siirtelemään. Minulla on vain yksi autotallin monttupaikka ja ylläpidän useita harrasteautoja joista joku on kerrallaan myös käyttiksenä. Tästä syystä minulla voi tulla tarve siirtää rempassa oleva auto pois montulta tekemään tilaa toista autoa varten. Muutenkin asiat pysyy paremmin hanskassa kun tekee pala kerrallaan ettei ole kaikki levällään. Myös psykologisesti on palkitsevaa nauttia pienistä onnistumisen tunteista kun saa tehtyä osakokonaisuuden kuntoon.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Motonetistä soittivat etteivät pysty ollenkaan toimittamaan etujarruletkuja. Onkohan toimitusvaikeuksia koronan vuoksi? Täytyi etsiä niille uusi toimittaja. Jouduin tilaamaan Italiasta asti. Akkukopan kansista on vähän tarjontaa. Tein yhdestä ebay.de kautta tarjouksen mutta joudun odottelemaan pari-kolme päivää. Tilasin myös ebay.de kautta äänenvaimentajan läpiviennin kaksiosaisen pellin (Italiasta) ja huopatiivisteen (Saksasta). eBay.de on kätevä kun tuotehaussa ruksaa Europa niin saa kaikki EU-alueen ebayt kerralla haettua.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Tarvitsen valokuvia mitä takaistuimen takaa olevan tilan pohjalla on alkuperäisessä 64 mallissa. Tästä autosta puuttuu pohjalta joku tukilevy. Joku kumimatto siellä oli vaan startin metallikopan päällä. Täältä löytyi jo kunnolla patinoitunutta pintaa jolle täytyy varmaan tehdä patinoitumisen hapotuskäsittely Annitrolilla jolloin pinta menee mustaksi.
- Liitteet
-
- Takaistuimen takaa löytyi nämä kumiosat pohjalla sikin sokin. Onko matto täältä? Olisiko kumitiiviste takalasin tiiviste irtonaisena? Onko irtopalat tavaratilan pohjakumin phjakovikkeita jotka irronneet?
- C35F3EB4-17AB-4B6E-98DB-AA68F1720044.jpeg (123.37 KiB) Katsottu 1395 kertaa
-
- Takaistuimen takaa kuskin puolisko.
- C0EF99CA-9A6F-4E92-8AB9-A9500305A3D0.jpeg (126.33 KiB) Katsottu 1395 kertaa
-
- Takaistuimen takaa toinen laita. Starttimoottorin pelti ja lämminilmaluukku on verhottu äänieristeellä joka ei ilmeisesti ole alkuperäinen?
- 30EF6647-9F56-42ED-AC17-F220BDC0BA8B.jpeg (141.91 KiB) Katsottu 1395 kertaa
-
- Takaikkunan alla on joku verhoilu huopa joka ottanut vähän hometta. Onkohan alkuperäinen?
- 79330FB7-E8C9-428F-953B-8F3040385EF8.jpeg (105 KiB) Katsottu 1395 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.09.2020 10:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Millainen tunkki näissä on ollut matkassa 64?
- Liitteet
-
- Uudempi malli tunkki
- 0A9F6D92-A982-4FBB-978C-B313299845C9.jpeg (11.14 KiB) Katsottu 1377 kertaa
-
- Vanhempi malli tunkki
- E603B500-CADC-42F9-8563-6A061714BA78.jpeg (13.04 KiB) Katsottu 1384 kertaa
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Löysin muutaman kuvan 1960-alkupuolen konehuoneesta. Konehuoneen seinällä nouseva johto on vihreä. Sensijaan yläreunassa oleva johtosarjassa ei ole sukkaa ollenkaan.
Tässä hyvä kuva https://digilander.libero.it/lucascarco ... pla_10.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä hyvä kuva https://digilander.libero.it/lucascarco ... pla_10.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.09.2020 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Tilasin Englannista uuden kumimaton (osa 15 alla olevan linkin kuvassa) takaistuimen takana olevan tavaratilan pohjalle koska alkuperäinen on niin huonossa hapessa.
https://www.ricambio.co.uk/rear-luggage ... t-fiat-600" onclick="window.open(this.href);return false;
Maton alla mahdollisesti olevasta levystä en edelleenkään löydä kuvaa mistään. Jos jollakulla on mahdollisuus ottaa kuva tai linkki niin YV tai tänne.
https://www.ricambio.co.uk/rear-luggage ... t-fiat-600" onclick="window.open(this.href);return false;
Maton alla mahdollisesti olevasta levystä en edelleenkään löydä kuvaa mistään. Jos jollakulla on mahdollisuus ottaa kuva tai linkki niin YV tai tänne.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.09.2020 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
En löydä alustasta tunkin reikää kummaltakaan puolelta. Onkohan helmat vaihdettu jossainvaiheessa ja jäänyt hitsaamatta nostokohdan rakenteet? Näistäkin tarvitsen linkin tai kuvan millainen alkuperäinen rakenne on,uudempi ja vanhempi. Täytyy tsekata user manual onko siinä kuvaa tunkin käytöstä? Löytyi kuva alla.
Täältä löytyy skannattua 60-luvun 600sen alkuperäisiä ohjekirjoja, oikea aarrearkku!
https://myfiat600d.wordpress.com/2017/0 ... ion-books/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kannattaa imuroida tuolta manuaalit talteen ennenkuin ne häviää)
Täältä löytyy skannattua 60-luvun 600sen alkuperäisiä ohjekirjoja, oikea aarrearkku!
https://myfiat600d.wordpress.com/2017/0 ... ion-books/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kannattaa imuroida tuolta manuaalit talteen ennenkuin ne häviää)
- Liitteet
-
- Nostopiste (4), klikkaa kuvaa että näkyy.
- 3A16C84A-ABFD-46E8-A327-B5150B3142EA.jpeg (91.63 KiB) Katsottu 1289 kertaa
-
- Tunkki
- A39EBEC1-2F50-4D86-AF77-73D9E1251683.jpeg (118.63 KiB) Katsottu 1289 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.09.2020 09:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50
Re: Fiat 600 -64 entisöinti museotarkastukseen
Tilasin uudemman mallisen tunkin ja sille kumiset kiinnituslenkit eBay.de kautta Sardiniasta.
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
2x Vespa LX-50