Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Palavan maailman tila hieman rajoittaa huoltotoimenpiteitä, joten olen kulmia koettanut säädellä ja saada urissa vetelyä kuriin, muttei tunnu auttavan:
Stilo siis tempoo urien "pohjalla" aika voimakkaasti varsinkin vedättäessä. Jos tiessä on urat ja ratista päästää irti kaasu pohjassa kiihdyttäessä, mennään voimakasta siksakkia uran reunalta reunalle, kunnes heilunta menee niin rajuksi, että pyörät alkavat sortamaan ja auto meinaa karata kaistalta.
Jos tasakaasulla ajelee vaikka 80km/h, niin hyvin rauhallisesti "lainehtii" reunalta reunalle, kunnes liike kasvaa niin, että menee reunan "yli".
Jos ylämäkeen vedättää ja on syvät urat, joutuu rattia ihan kääntämään uran reunaa vasten ettei ala tempomaan ---> jos ohjaa uran reunan yli, niin hyökkää sivulle päin.

Kokeiltua:
- Lisätty aurausta: Ohjaus muuttui puuromaisemmaksi ja mm. soratiellä ajaminen muuttui mahdottomaksi (veteli ihan minne sattuu)
- Lisätty haritusta: Ensin tuntuisi hieman auttavan, mutta harituksen lisääminen sitten tuo maantielle "hermostuneen" tuntuisen etupään. Mutkiin on kyllä mukavempi syöttää (kääntyy todella hanakasti), mutta vetelee silti urissa

Tutkittua:
- Väljää ei ole edestä löytynyt. Jos sitä takana onkin hieman, niin vedätyksen ei pitäisi ihan noin radikaalisti vaikuttaa.


Kesärenkulitkin pitäisi vaihtaa vanteille ja alle, mutta "kantapaikka" koronakaranteenissa ja muihin rengasliikkeisiin tajuton jono (ja älytön hinta). Prkl kun olisi se oma kone.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Teräväolkainen talvirengas tahtoo olla urissa aika rauhaton vaikka mitä tekee. Joku pyöreä ja kapea kesätassu rauhoittanee menoa.

Jos on luppoaikaa niin ei se ihan mahdoton homma ole kääntää renkaita ihan raudoilla käsipelissäkään. Pehmoisiahan nuo normi autonrenkaat on. Olikohan viime vai toissakesänä kun käänsin mönkijän peräkärryyn auton kesärenkaiden tilalle mönkijän karkeammat ja isommat renkaat samoille vanteille. Noita kun ei maksa vaivaa puntittaa, niin oli helpoin ja nopein noin. Samaa tuli joskus pelto-/jääautoihin tehtyä kun ei mitään koneita ollut.

Mitä nopeusmittarin heittoon tulee, niin ABS-anturithan lukee hammaskehää. Eli jos hampaiden lukumäärä täsmää, niin silloin myös pulssimäärä riippumatta anturin vastusarvosta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Eriparia oleva caster oikealla ja vasemmalla tekee autosta juuri tuollaisen "hiki otsassa" ajettavan. Ei kuitenkaan taida olla Stilossa säätöä casterile?
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti:Eriparia oleva caster oikealla ja vasemmalla tekee autosta juuri tuollaisen "hiki otsassa" ajettavan. Ei kuitenkaan taida olla Stilossa säätöä casterile?
Ei ole ei säätöä casterille. Mutta auton keula on kyllä todella matala, jouset on ehjät eikä konehuoneen puolella olevat lautaset ole "ilmassa", joskaan eivät kyllä kovin tiukatkaan (saa käsin kääntymään).

Sitä miettinyt itekkin, että jos väsyneet jouset ja ylälautaset saavat tuon aikaan. Kesällä olisi tarkoitus vaihtaa jousta, mahdollisesti tolpat kokonaan. Minulle tuo keula on ihan liian matala, en meinaa päästä parkkipaikalta pois kun raapii kiinni (jyrkkä luiska).

Tuota rengasasiaa oma isäni sanoi kans. Point-S mikälie mestari on rengasmerkki ja todella karkea "olkapää" renkaassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

wellu kirjoitti:
VTO kirjoitti:Eriparia oleva caster oikealla ja vasemmalla tekee autosta juuri tuollaisen "hiki otsassa" ajettavan. Ei kuitenkaan taida olla Stilossa säätöä casterile?
Ei ole ei säätöä casterille. Mutta auton keula on kyllä todella matala, jouset on ehjät eikä konehuoneen puolella olevat lautaset ole "ilmassa", joskaan eivät kyllä kovin tiukatkaan (saa käsin kääntymään).

Sitä miettinyt itekkin, että jos väsyneet jouset ja ylälautaset saavat tuon aikaan. Kesällä olisi tarkoitus vaihtaa jousta, mahdollisesti tolpat kokonaan. Minulle tuo keula on ihan liian matala, en meinaa päästä parkkipaikalta pois kun raapii kiinni (jyrkkä luiska).

Tuota rengasasiaa oma isäni sanoi kans. Point-S mikälie mestari on rengasmerkki ja todella karkea "olkapää" renkaassa.
Vaiha samantien uudet etujouset, kaikki iskarit, yläpäänlaakerit ja -lautaset ja alatukivarret. Auto ei suoraan mene millään eikä kulmia saa kohilleen, jos takapäässä on väljää joten kannattaa vaihtaa myös taka-akselin puslat. Ja sitten kulmien säätöön. Pitäs alkaa kulkea suorempaan.

Ei Stilossakaan luultavasti voi säätää kuin keulan aurausta.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Varmista että etujousiin on asennettu katkeamissuojat. Muuten katkennut jousi rikkoo renkaan. :oops:
Oli tehdaskampanjana, joten todennäköisesti ne ovat. Omastani jäivät asentamatta kun päätin että Deltan ovea en avaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

Itselläni on ollut Stilo noin kuusi vuotta ja 150 tkm ja uskaltaisin väittää sen menevän suoraan, jollei jossain ole ihan selkeästi väljää. Hyvin todennäköisesti etupäässä. Tavanomaisesti väsyneet alustanosat eivät vetelyä aiheuta, koska tuskinpa omassa kaikkiaan 380 tkm ajetussa kaikki enää uutta vastaavassa kunnossa on. Ostaessani aikoinaan Sontaläjäni kaikki siinä huusi huolimatonta huoltoa, eli edelliset omistajat eivät olleet osia hiljattain vaihdelleet siksi tukusan ruosteisilta ripustukset näyttivät jo silloin.

Sinänsä onneksi, sillä kaikki lienivät alkuperäisosia. Sittemmin olen vaihtanut vasemman etutukivarren kahdesti ja oikean koiranluun samoin. Sorruin tarvikeosiin ja seuraava vaihto vuoden tai kahden vuoden päästä. :oops: ...juu, vaihdoin vain toiselle puolelle, kun tällä olen liikkunut periaatteella ylläpitoon niin vähän rahaa kuin mahdollista työntelemättä kuitenkaan nauloja pusliin tai muita vastaavia konsteja. Sitten niin tukivarren kuin koiranluunkin tilalle yli 200 tkm ajetusta purkuautosta ricambi originale ja koiranluu on kestänyt nyt kolme vuotta ollen edelleen ok... Omien ja tuttavapiirin kokemusten uusista varaosista perusteella kuukausi sitten suosiolla vaihdoin leimalla hylätyn tilalle samaisesta purkuautosta takapyöränlaakerin (lue napa olka-asetelman kompleksin) suoraan käymättä varaosatiskin kautta. Noiden lisäksi en muita alustan palikoita ole joutunut vaihtamaan kuin katkenneen saksalaisen etuvieterin. Stilo on noilta osin kestänyt mielestäni aika hyvin, varsinkin kun sitä on useana talvena tullut piikkirenkailla ruhjottua lähes viikonlopuittain. Täysin musta tuntuu pohjalta iskunvaimentimetkin vaikuttaisivat olevan vielä edes jonkinmoisessa kunnossa, selityksenä lienee paksun ruosteen alta häämöttävä Fiat-stanssaus.

Katkennutta etujousta en muuten huomannut ajossa millään lailla, ennen kuin asiatunteva katsastusmies sen huomasi. Murtumakohdasta päätellen tuskin ollut ihan tuore tapaus, mutta minulla kävi tuuri. Yksilössäni kun ei noita jälkikorjauskampanjana asennettuja katkeamissuojia ole, mutta suosittelen kyllä vahvasti niiden asentamista! Olihan ostamani vieteri made in Germany merkinnällä; silloin kun ei vielä purkuosia vielä omasta takaa ollut. Tosin tuo tarvikejousi on nyt tainnut olla alla ehjänä jo neljä vuotta. Asia on kyllä työlistallani ja suojien osat maanneet hyllyssäni jo pari vuotta, mutta se aikaansaavuuteni, huoh.

Pyöränkulmia en ole omistusaikanani säädättänyt. Itse pari kertaa vuosien mittaan pikaisesti sinnepäin etuaurauksen säätänyt rullamitan avulla mudassa auton alla maaten. Hyvin tuntuvat pyörät Stilossa paikkansa pitävän aikaisempiin ajokkeihin verrattuna.

Renkaillekaan se ei tunnu olevan herkkä: Olen kurvaillut niin ihan uusilla merkkirenkailla kuin sitten enimmäkseen sakkorajaisilla purkuautoista pelastetuilla, kudosvaurioisilla ja monenlaisilla sekarengastuksillakin... :oops:

Stilo - huomattavasti mainettaan parempi auto!


Jouni K.
GFF
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tänään alkoi edestä kuulumaan klopse ja lotina. Parkkiin ajettuani aloin sitten potkimaan renkaita ja oikealla edessä noin 1cm klapi pyörässä.

Oma villi veikkaus on, että edukkaat alatukivarret ja suomen tiestö ei käy yhteen. Kun olin tukivarret vaihtanut, ajoin noin viikko myöhemmin nelostiellä niin helvetilliseen routareikään, että ihme ettei matka tyssännyt siihen. On saattanut tuolloin jo ottaa itteensä.

Katotaan kun jaksetaan, että mikä siellä on irti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kävinpä tutkimassa, mitään rikkinäistä, irtonaista tai väljää en löytänyt. :shock:

Ainoastaan ihmetyttää, että iskunvaimentimen yläpään ylälautanen (se pieni lätkä konehuoneen puolella) pyöri oikealla puolen sormin. Purin mutterin, sen lätkän ja alemman mutterin pois, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Ilmeisesti yläpää on hieman kulunut iskarin varren ympäriltä, ei siinä väljää ollut, mutta semmoista metallijauhetta oli mutterin kannan ympärillä.
Kääntölaakeri kääntyy, hieman karheasti mutta kääntyy kuitenkin. Yläpään kohdistus on oikein, eli yläkumissa oleva pieni uloke + reikä on konehuoneesta katsoen rungon etummaisen reijän kohdalla (suoraan sivulle päin).
Osat takaisin pulttikoneella nippuun, eikä ylälautanenkaan enään pyörinyt sormin....??

Tätä minä en ymmärrä, jokapaikassa lukee että tuossa yläpään ja tornin välissä pitäisi olla tuommoinen ~2-3mm rako:
Kuva

Se renkaan "välys" on molemminpuoleinen ja vain pyörän pituus-suunnassa. Eli jos potkaisee kulutuspintaa, heilahtaa rengas taaksepäin sen noin 1cm:n. Mitään väljää en löytänyt, joten olisiko se alatukivarren takapusla vain senverran rento jo suunnittelupöydällä, että tekee noin? Muistaakseni joku oli vaihtanut mondeon(?) puslan sinne takapuslan tilalle ja näin oli ajettavuus jämäköitynyt "huomattavasti".
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vielä noista ABS:n antureista:
Koska anturi on reluktanssianturi eli siellä on hammaspyörän kaverina käämi ja magneetti, antaa se nopeustiedon signaalina jonka taajuus kertoo nopeuden eikä anturin resistanssi vaikuta taajuuteen. Resistanssiarvo ilmoitetaan siksi että voidaan mitata käämin resistanssi ja todeta onko anturi ehjä. Poikki oleva antaisi äärettömän resistanssin.
Toki antureita on erilaisia ja resistansseja kanssa, mutta se kertoo lähinnä käämin pituudesta joka on suhteessa käämin kierrosmäärään ja edelleen anturin antamaan jännitetasoon. Jos taso on liian pieni niin boksi ei tunnista sitä varsinkaan matalilla nopeuksilla ja tieto jää kyseiseltä pyörältä saamatta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Varmaan. En muista enään montako erilaista anturityyppiä autotekniikassa on käytetty, mutta tuollaisen vvierin kuvaaman anturin voi mitata yleismittarilla. Ihan kaikkia ei niin saa mennä mittaamaan, voipi tulla mykkä anturi, mutten enään muista kuollaksenikaan mitä piti mitata mitenkin.

Jokatapauksessa, tässä nuo kaikki lienee ehjiä. Tuo mittarin heitto on joko ohjelmallisesti tehty (matkamittari vs. nopeusmittari on isohko ero) tai sitten mittaristo on viallinen.
Alkaahan tuohon jo pikkuhiljaa tottumaan. Alle 60kmh nopeuksissa +10 ja yli sen +15. Satasta jos loikottelee, niin viisari 120km/h kohdalle. :lol:

Kun kaikki paikat on kiinni eikä saa parveilla missään, niin tuli käytyä yksi päivä ajelemassa pitkin maakuntia "pidemmän kaavan mukaan". Samalla reissulla tuli myös käytyä muistelemassa menneitä:
Kuva
Punkkamökki ja punainen Fiat. Kymmenen vuotta sitten asiat oli muuten samoin, mutta malli oli 127 ja mukana kavereita toisella autolla viereisessä tuvassa. Nyt kaverit siirtyneet kurvailemaan pilven reunalle ja takapenkillä jälkikasvua....niin se maailma muuttuu.

5687km tullut mittariin kolmessa kuukaudessa. Tuon kunniaksi kävin eilen pesemässä.
Kuva
Kuva
Kuva

Aurauksen kanssa kyllästyin hienosäätöön ja otin molemmin puolin 1/2 kierrosta haritukselle. Ohjaus on nyt herkkä, muttei epävarma ja keskittää hyvin, aikaisemmin oli varsinkin maantiellä keskialueella sellainen "epävarma" hapuilija. Uravetelyn laitan jo renkaiden piikkiin, on ihan sama ruuvaanko mihinkä tahansa suuntaan aurauksia, niin urissa kiihdyttäessä tempoo (ja nimenomaan etupää tempoo).
Muuten mittaisin, mutta on tuo keula niin pirun matala, ettei mittauskorkeutta saa oikein mitenkään riittäväksi, niin katotaan ajamalla sitten. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pitääpäs täälläkin ihmetellä, onko nämä 1.4 16V tosiaan näin patalaiskoja? :mrgreen:

Tuli tänään kokeiltua ja sain menemään 140km/h nilkka niin suorana kuin pystyy, kovempaa ei mennyt ja tuon otti nelosella. Mittari kyllä näytti jo 170km/h, mikä on lähempänä tehtaan "totuutta" 176km/h.

Onhan tämä toki sen 200kg painavampi kuin mk1 Bravo, mutta se otti kuitenkin joka vaihteen pohjaan asti, 1.2 16V. Jopa myös 127 meni kovempaa. :mrgreen:


Kesärenkaat haettu, nyt odotellaan vielä hieman yöpakkasien laantumista.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:Pitääpäs täälläkin ihmetellä, onko nämä 1.4 16V tosiaan näin patalaiskoja? :mrgreen:

Tuli tänään kokeiltua ja sain menemään 140km/h nilkka niin suorana kuin pystyy, kovempaa ei mennyt ja tuon otti nelosella. Mittari kyllä näytti jo 170km/h, mikä on lähempänä tehtaan "totuutta" 176km/h.

Onhan tämä toki sen 200kg painavampi kuin mk1 Bravo, mutta se otti kuitenkin joka vaihteen pohjaan asti, 1.2 16V. Jopa myös 127 meni kovempaa. :mrgreen:


Kesärenkaat haettu, nyt odotellaan vielä hieman yöpakkasien laantumista.
Kyllä se 1.4 on ainakin punto keulalla ihan selvästi tehokkaampi kuin 1.2 vaikka koko eroa ei ole kuin se reilu 100cc .
Onkohan jako kohdallaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:Pitääpäs täälläkin ihmetellä, onko nämä 1.4 16V tosiaan näin patalaiskoja? :mrgreen:

Tuli tänään kokeiltua ja sain menemään 140km/h nilkka niin suorana kuin pystyy, kovempaa ei mennyt ja tuon otti nelosella. Mittari kyllä näytti jo 170km/h, mikä on lähempänä tehtaan "totuutta" 176km/h.

Onhan tämä toki sen 200kg painavampi kuin mk1 Bravo, mutta se otti kuitenkin joka vaihteen pohjaan asti, 1.2 16V. Jopa myös 127 meni kovempaa. :mrgreen:


Kesärenkaat haettu, nyt odotellaan vielä hieman yöpakkasien laantumista.
Kyllä se 1.4 on ainakin punto keulalla ihan selvästi tehokkaampi kuin 1.2 vaikka koko eroa ei ole kuin se reilu 100cc .
Onkohan jako kohdallaa.
Mulla kävi kans jako mielessä. 1300rpm eteenpäin vetää ihan nätisti ja 3000-4500 selvästi voimakkaimmillaan. 5000 jälkeen alkaa moottori kuulostamaan voimattomalta ja 6000 kohdalla vain huutaa eikä kiihdy enään ollenkaan.

Rajotin on 6500 ja sinne jaksaa mennä 1 ja 2. Kolmonen ei.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu