Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Perskeles, sinulla taitaakin olla kylillä kaksoisolento!?!? Auto täysin identtinen ja rekisteritunnuskin melkein sama, ei nyt ihan, mutta alkukirjain ainakin. Bongasin nimittäin, eikä ollutkaan tuota "Spede-visiota" peräpeilissä... vaan hämärästi muistan, että olisitkos jossain tästä maininnutkin?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti:Perskeles, sinulla taitaakin olla kylillä kaksoisolento!?!? Auto täysin identtinen ja rekisteritunnuskin melkein sama, ei nyt ihan, mutta alkukirjain ainakin. Bongasin nimittäin, eikä ollutkaan tuota "Spede-visiota" peräpeilissä... vaan hämärästi muistan, että olisitkos jossain tästä maininnutkin?
Naapuritalon pihassa on tuo kaksoisolento, mutta parin kilometrin päässä kolmas samanlainen.

Kaikissa samanlailla keula maassa, perä korkealla ja lakan alta haalistunut punainen väri. :mrgreen: Tosin omani on ainoa jossa on köykämiinivanteet. 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tiistaina oli aika pirun lämmin päivä ja kun töistä lähdin, tuli huomattua ettei kylmästöinti jaksanut työntää sisälle viileää, ellei ajellut hetken aikaa 3000rpm koneessa.
Tuo on aika selkeä oire joko ilmastoinnin kompuran kytkimen luistamisesta (ei luista tässä) tai kylmäaineen vähyydestä, joten varasin ensimmäistä kertaa eläessäni ajan autokorjaamolle! :o Ilmastointihuolto tehtiin eilen, kylmäainetta tuli pois noin 200g, sisään meni tasan 500g. Öljyä tuli pois 5g ja meni sisään 15g. Olihan tuo vajaantunut jonkinverran, mutta nyt palelee tarvittaessa. :mrgreen:

Mutta nyt apuja kaikilta tietäviltä.
Stilo on matala, tämän kaikki jo tietävätkin. Mataluuden hyvä puoli on se, että moottoritien rampit voi ajaa niin lujaa ettei perässä tuleva BMW/Audi/Volvo/Jaguar/Mercedes -kuljettaja uskalla, halua tai kykene tulemaan likimainkaan samaa vauhtia. :mrgreen: (paikalliset tietävät, seppälästä moottoritien liittymä kohti vaajakoskea, on todella tiukasti kirraava ~270° mutka. Tuon pääsi aikanaan 127:lla 80km/h kun ajoi aivan täysillä siihen, Stilolla menee aika helposti tuon 80km/h).
Minulle tuo mataluus on kuitenkin oikea ongelma. Viimeisen kahden viikon aikana olen neljästi kolauttanut pohjan johonkin tien keskikumpareeseen tai maakiveen kun olen ajanut jonnekkin korvessa olevalle uimarannalle tms. Vauhtia on aina ollut se mitä mennään ykkösellä tyhjäkäynnillä ja ajan "urista sivussa", mutta maavara ei vain riitä kuin bulevardeille.

Nyt alkoi iskarin yläpää narisemaan (oireillut jo tovin), joten hyvä hetki tilata niitä osia. Käykö JTD ja bensaversion etutolppien osat (jouset, yläpäät, tolpat) sekoittaen ristiin? JTD jousilla keula nousee ylös, mutta huomasin ainakin Aeromotorsin tarjoavan eri etutolppaa (iskunvaimenninta) jtd vs. bensa. Onko esim. JTD:n yläpää jotenkin jämäkämpi mutta muuten samanlainen?
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tän topikin korotetusta stilosta varmaan muistatkin. En tiedä onko tästä tai tuunaripuolen projektikertomuksesta apua, en jaksanut lukea. :)

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=35065

Vai oliko Sampulisamin Stilo korotettu? Eihän näitä muista kun on niin monta ollut vuosien saatossa...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Tän topikin korotetusta stilosta varmaan muistatkin. En tiedä onko tästä tai tuunaripuolen projektikertomuksesta apua, en jaksanut lukea. :)

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=35065

Vai oliko Sampulisamin Stilo korotettu? Eihän näitä muista kun on niin monta ollut vuosien saatossa...
No itseasiassa FI4T:n ja Sampsulin stiloista on tässä laitelty viestejä sinnetänne ja tonne.

Tilaukseen lähti jokatapauksessa läjä osia. Tarkoituksena on laitella alustaa kuntoon tässä kesän aikana, jos ei kampiakselin stefa ala hölväämään oikein kunnolla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin. Osat saapuivat jo viikko sitten, mutten ehtinyt asiaa mitenkään miettimään ennen eilistä.

Eilen sitten tallille, tietämättä siitä kuinka perseestä tuleva remontti olisi. :evil:

Tarkoituksena siis asentaa Stilo JTD:n etuiskunvaimentimet ja -jouset, vaihtaa koiranluut eteen ja taakse iskunvaimentimet.

Auto halliin ja kamat levälleen, suunnilleen tähän asti meni ihan hienosti:
Kuva

Jopa kaikki pultit aukesivat ilman kiroilua, joten pilkahdus optimismia vilkkui mielessäni....paha virhe.
Tämmöisiä piti asentaman:
Kuva

JTD:n jouset valitsin maavaran lisäyksen toivossa. JTD:n jousi on hiukan paksumpi ja kierroksen pidempi:
Kuva

Ja sitten alkoi kuusi tuntia kestänyt taistelu. Stilon jousen muoto on tynnyrimäinen, eli siitä ei saa näillä marketin "halpispuristimilla" oikein järkevästi otetta. Muunlaisiakaan tallilla ei ollut, joten jatkoin yrittämistä. Noin tunnin taistelun ja yhden "jousen karkaamisen" jälkeen löysin tallilta kaksi pilipali-kuormaliinaa.
Minua inhottaa tehdä tämmöisiä virityksiä tai olla lähimaillakaan, kun tämmöisiä tehdään:
Kuva

Lopulta sain jousta puristettua niin paljon, liinojen ritistessä, että sain päätymutteria hieman kiinni. Sitten ährysinkin puoli tuntia lisää, että sain jousen päät paikoilleen.
Lopulta kuljettajan tolppa valmistui käsiin ja ajattelin, "Nythän tuo toinen menee nopeammin" <--- erittäin suuri munaus...

Apparin tolppa työnalle ja ähryämään. Sain jousen tolpan päälle ja päätymutteria kirittyä pari kierrosta noin tunnissa (on hidasta puuhaa puristaa tollasia vänkyräjousia käsityökaluin). Aloin kohdistamaan jousta päistään kun kuului *RITS* ja heti perään *PAM!!!*. Toinen liina petti ja jousi pääsi "muljahtamaan" melkein kuin poikittain iskarin varren ympärille. Tästä eteenpäin temusin jotain kolmisen tuntia, että sain jousen edes paikoilleen. Puristimia ei saanut kuin kahden lenkin välille alkuun ja parempi kuormaliina puristi vain yhdeltä puolelta. Kyllä vitutti...
Lopulta jousen alapäässä oleva kumilerpukka ja yläpäässä oleva jousenkumi olivat päin persettä ja ovat edelleen. Yläpää ei niinkään, vain 1/4 kierroksen "sivussa", mutta alapään narinakumi ihan lerpallaan. Narahtelee joustoissa, mutta tehään sille jotain sitten joskus. Ajattelin ostaa parempia kuormaliinoja repullisen ja jatkossa riehua niilä, nuo marketin paskapuristimet pitäisi kieltää lailla. Kunnon puristimet maksavat penteleet...
Takaiskarit jäivät asentamatta kun alkoi väsyttämään...

Mutta lopussa kiitos seisoo, olkaatten hyvät, KEULIVA SPEDE! :lol:
Kuva
(kyllä, kuva otettu aamulla puoli kuuden aikaan, meni 25h samoilla silmillä, kun illalla lähdin tekemään "pikaisen" remontin).

Etupää on likipitäen "tapissa". Tästä minua varoitettiinkin, mutta on siellä 2cm vielä ulosjoustoa jäljellä. :mrgreen: Kuitenkin kulkee yllättävän hyvin edelleen suoraan ym. vaikka pyöränkulmat on ihan päin helvettejä. :lol: Iskarin varressa on vielä 30mm kierrettä jäljellä, jos sorvaisi 30mm korkean holkin siihen iskarin varren ja yläpään välille, kasvaisi ulosjousto 30mm. Katotaan nyt laskeeko tuo tuosta ollenkaan, kun asettuvat.

Mutta olipas kiva kun pystyi hiekkateitä pudottelemaan 80km/h ilman huolen häivää ja ajelemaan juurakkoista polkua uimaan. On se korkee. :lol: :lol:
Kuva

Seuraavaksi keksittävä takapäälle jotain....jostain luin että BravX:n jouset kävisivät ja ovat hieman pidemmät?


Sitten avunpyyntö:
Etupää hiljeni melkolailla kokonaan rempan myötä. Kääntölaakerit ja koiranluut olivat morjens. Mutta, ajoittain kun pyöriä kääntää hitaassa vauhdissa linkkuun ja saman aikaisesti koneella väännättää eteen/taakse, kuuluu voimakas "POKS" joka tuntuu kuljettajan puolella vasemman tennarin alla. Mikä tuo voisi olla? Kaikki nivelet keulassa olivat ok, hammastangossa tai ohjausvarsissa ei tunnu väljää. Voisiko tuo olla vakaajan koripusla vai moottorin kannake tms?
Sama äänioire oli jo ennen remonttia.

Sitten vielä kysymys McPhersonissa Camberia kasvattaneille... Alapään toista pultinreikää kun vinguttaa soikeaksi, saa olkavartta kallistettua. Onko sillä väliä kumpaa reikää soikistaa? Alempaa ulos vai ylempää sisään? Ylempi olisi sikäli helpompi, että pamauttaa olkavarren iskaria vasten molemmin puolin, niin kulma on sama.
Tarkoitus siis hakea Camber kohdalleen vielä jahka ehtiijaksaamuistaa. Onko nuo tuollaiset säädöt luistaneet kenelläkään? Hankittava 10.9 pultit ja isompi hauis?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt kun jouset ovat hieman asettuneet, ei keula pompota ihan niin hirveästi. Etenkin auto kuormattuna huomaa, että etupää ihan joustaa. Sorateitä on oikein kivakin ajaa, kun voi surutta syöttää yleisrajoitusta ja hieman yli. Stilon ajokäytös on mukava, hiukan yliohjaava.
Tosin nuo JTD:n jouset ovat hieman liian jäykät. Tilaukseen menee siis 1.8 koneisen jouset, jahka hieman tässä nyt pääsee rauhoittumaan ja tekemään muutakin välissä. 1.8:n jousilla kuulemma saa enemmän maavaraa kuin vakiona, mutta ovat pehmeämmät ja täten joustoa on molempiin suuntiin enemmän. Vetopito paranee ja mukavuus.

Toissa viikolla tuli töistä lähtiessä huomattua, että toinen takajousi on poikki. Täytyy nekin tilata uudet. Taakse saisi kuormajousta, mutta toistaiseksi en ole löytänyt kuin yhden kuormajousen nettikataloogeista ja sen hinta oli melko suolainen. Yli 80 euroa, kun tavallinen on pikkusen päälle 20 euroa. Todennäköisesti laitan taakse vakiojouset ja jääkiekot alalautasten väliin.

Samallahan sitä vaihtelisi taakse ne iskunvaimentimet (valmiina) ja puslat (valmiina). Ei vain tuo puslaremontti kiinnostaisi pätkääkään. Erikoistyökalua kun en omista ja remonttiympäristökin on nykyjään pohjolan talli, eli ulkohommina.

Öljytkin pitäisi kohta vaihtaa ja samalla tutkia öljyvuotoa jakopään ympärillä. Ilmeisesti kampiakselin stefa, toivottavasti ei öljypumpun liimaukset. Sisäpuhallinkin alkoi helteillä temppuilemaan. Aamuisin yleensä sammuu aina hetkeksi kun kääntää puhaltimen kolmoselle, sitten herää, sammuu taas, herää ja jää toimimaan. Mikähän sitäkin nyt kiukuttaa...?

Lauantaina oli havaittavissa pientä puutumista maantiellä, ohitukset olivat hiukan tuskaisia. 60km:n ajon ja pienen tauon jälkeen kulki taas iloisesti. Pistän helvetin helteen ja täysillä töitä tehneen ilmastoinnin piikkiin.
Minkä huollan, sen korjaan...
dagra
Viestit: 29
Liittynyt: 11.04.2018 14:46
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja dagra »

lesjösforsin osaluettelosta löytyy numerot noille vahvistetuille takajousille

42 261 37 = 3 ovinen
42 261 38 = 5 ovinen
42 261 39 = Multiwagon

esimerkiksi tästä löytyy https://www.lesjofors-automotive.com/ru ... _id527.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Täältä takajousta hiukan halvemalla kuin 80€ https://spareto.fi/tuotteet/lesjofors-j ... us/4226139" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Täytyy pohtia.

Ostin tähän renkaatkin ja ensimmäistä kertaa eläessäni uudet sellaiset. Katselin käytettyjän hintoja aika pitkään ja totesin vain, että 120-150€ 4-5mm pinnalla olevista renkaista on ihan törkeä hinta.
Linglong Greenmax EcoTourungit koossa 195/65R15. Nyt ei ole 16" vanteita joille kokeilla jotain muuta kokoa, joten mennään tuolla. Lisäksi kaverilla on hyviä kokemuksia juuri tuon kokoisesta Greenmaxista. Hintaa noille toimituksineen tuli pikkusen päälle 150€, että eipä kovin korkealta putoa.

Oli nyt kolmas sarja Nokian kesärenkaita, jotka sulaa silmissä ja vuotaa ilmat pihalle. En osta enään nokialaisia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Reipas viikko sitten tuli heitettyä ~700km:n pohjois-pohjanmaan reissu. Ennen reissuun lähtöä tuli vaihdettua LingLongit alle ja samalla sai köykämiinit poistua varastoon. Aurauksen mittasin etupäästä nollaan käyttäen mittanauhaa. Tienpäällä spede hieman vaelteli, ei mennyt rauhallisesti suoraan, vaan haki tietä hyvin rauhallisesti "kokoajan". Pistin kuitenkin jousituksen ja auton kuormauksen piikkiin - takakontissa oli ns. "maksimikuorma" ja etupää on taivaissa noiden JTD:n jousien takia muutenkin. Kuitenkin 300km:n jälkeen päätin kokeilla ja säädin hiukan aurausta eteen. Meni huonommaksi, joten takaisinpäin hiukan haritukselle. Ohjaus ja suuntavakaus parani heti! Edelleenkään ei mennyt "kuin juna", mutta maisemia ehti katsomaan ja sorateillä pystyi luottamaan auton kääntymiseen sekä omalla kaistalla pysymiseen.

Olen nyt useammasta paikkaa lukenut, että 1.4 on todella laiska eikä sillä ohittele mielellään. Joo, eihän tällä ehkä huvikseen ohittele, mutta tarpeen vaatiessa on kyllä menty kaikista ohitettavista ohi. Vaatii vain päättäväisyyttä, ennakointia ja 3- sekä 4-vaihteita maantienopeuksissa. Tuollakin reissulla tuli kuormatulla Spedellä ohitettua ehkä 20-25 autoa ja muutama yhdistelmä. Paljon oli isompia "parempia perhefarmareita" täynnä lomatavaraa ja lomalaisia, mutta eivät uskaltaneet ohittaa kuin ohituskaistoilla, missä sitten kukaan ei päässyt mistään ohi.

Ihme touhua tuo ohittaminen nykyään... Vielä 40 vuotta sitten normaalin keskivertoperheen henkilöauton moottori tuotti ~60-100hp ja lomareissussa sitä massaa oli edelleen vajaa 1500kg. Hyvin pääsi silloinkin ihmiset ohi milloin mistäkin ja ilman ohituskaistoja... Ite muistan vielä 1990 luvulla, että ohituksia tehtiin lomareissuilla 80 regatalla ja 127 Fiatilla kuormattuna. Noissa nykyautoissa ne moottorin tehot on isommissa autoissa yleensä kaksi-kolmikertaiset ja vääntö melkein nelinkertainen, eikä silti osata sitä käyttää ja ohitellaan ihan miten sattuu...
Tuota ehti miettiä perjantaina kun olimme matkalla pohjoiseen. Näitä "isompia ja parempia" riitti nimittäin paljon ja tuo Stilon hanuri provosoi todella monia. Jatkuvasti oli joku hiillostamassa 5m päässä hanurista, muttei halunnut mennä ohi tai sitten ohituksen jälkeen jäi eteen himmailemaan.

Viikonloppu tuli ja meni, joten takaisin keskisuomeen matka suuntautui. Oulaisten S-marketista kotimatkalle vauhtia hakiessa ajoin maailman parhaan auton, Fiat Uno 60S, viereen:
Kuva
Vanha pariskunta ajeli unskilla.


Kotimatkalla tuli käytyä vielä katsomassa suurimpia ihmisen tekemiä pyöriviä laitteita:
Kuva
Kuva
Kuva
On ne kyllä kipeän kokoisia, vaikkei nuo ole edes isoimpia mitä maailmalta löytyy...


300km myöhemmin alkoi tuntumaan siltä, että voisi pitää vielä viimeisen pysäkin ennen tuttuja keskisuomen teitä, pieni viikonloppuloma oli lopuillaan.
Kuva
Kuva

Mutta sepä siitä. Reissun jälkeen on auton takapää alkanut tymähtelemään jo aika pienissä asfaltin pykälissä ja ajettavuus on muuttunut levottomammaksi kokoajan. Lauantaina oli aika tuulipuuskainen keli, kun tuli käytyä ajamassa pitkin maanteitä - piti ohjata ihan kokoajan. Vaikka menee suoraan jos kädet irroittaa ratista, niin semmoinen epävarma muljahtelu on välillä läsnä. Alan epäillä, että taka-akselin puslat on nyt täysin loppu.

Aloin tekemään erikoistyökalua itelleni niiden vaihtoon. Sain työkalun tehtyä perjantaina valmiiksi:
Kuva
Vielä pitäisi etralta hakea 10.9 (vai jopa 12.9) kierretankoa, siihen mutterit ja pari painelaakeria siihen muttereiden alle. Sitten pääsisi kaverin kanssa piharemonttina vaihtoa suunnittelemaan. Tosin, olisi hyvä tilata taakse jouset samaan remonttiin, niin olisi sitten takapää läpikäyty.

On vain perheellisellä tuota "harrastamisen tuskaa" muutenkin jo niin hemmetisti tässä arjen pyörittämisessä, ettei tahdo aika riittää mitenkään kaikkeen.

Aikanaan "herne" oli muksuille kova sana, koska se murisi niin kivasti. Sattui nurkista löytymään kartiofiltteri ja työmaan roskiksesta putkea, joten oli sitten pakko asentaa tähänkin lämpimän imuilman otto, eli ylisuuri kartiotötterö. :mrgreen:
Kuva
Ei tuolla ainakaan tehot nouse, varmaan enempi laskee kun lämmintä ilmaa horii (vaikkakin putki tuntuu ajosta pysähtyen kädellä kokeiltuna viileältä), mutta voi pojat mikä meteli tuolta lähtee:
https://youtu.be/iSuAB8ZiZF0" onclick="window.open(this.href);return false;

:lol:
Puhelimen mikrofoni ei sitä ääntä kunnolla kuule. 4000-5000rpm on semmoinen todella kumea murina, joka kuuluu korvissa ja tuntuu. :mrgreen: Varmaan 2xherneen imuäänet.
Vakiokotelon laitan varmaankin takaisin, jahka tuohon mölinään vähän kyllästyy. Jos vakiokotelosta saisi edes puolet tuota soundia pihalle... Taitaa vain se iso tilavuus ja paperipaneeli suodattaa rouhean imuäänen aika tehokkaasti pois.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vakiokotelon sain korjattua (kaksi kolmesta ruuvista ylikiristetty), niin meni tänään takaisin paikalleen. Murina hävisi, harmi. :(
Ehkä se on kuitenkin joka suhteessa parempi olla suodatuskykyinen ilmansuodatin ja keulalta "raitista ilmaa" konehuoneen paskaisen ja lämpimän ilman sijaan. :roll:

Pidemmän aikaa on jo jännittänyt, että syttyykö tämä joku päivä palamaan kun apukuljettajan puolen ajovalojen korkeudensäätömoottori jauhaa kokoajan. Tänään kahden kahvitauon aikana kiireistä nysväämistä moottorin kanssa. Lopulta sain moottorin kannakkeen umpiosta murtumaan... :oops: ...mutta moottorin käsiin ja avattua. Oli täysin ehjä, mutta moottorin korkeutta lukeva "lukutappi" oli napsahtanut irti paikoiltaan. Jäljistä päätellen olisi ehkä jäätynyt ja täten jäänyt jumiin... En tiedä. Laitoin tapin paikoilleen ja kokeilin - toimi kuten pitääkin.

Moottori paikoilleen ja kansi päälle. Huomenna liimaan epoxilla sen moottorin jalan paikalleen. Umpio on menossa vaihtoon joskus, koska on aika samea, niin sinällään tuo ei harmita.

Piti samalla mitata ajovaloille tuleva jännite, mutta loppui töissä tauot kesken. Samasta syystä ei ole kuvia nyt näyttää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Varmaan aiemmista topikeista olikin jo tullut esiin, että puslan irrottamisessa helpointa on sahata vanha ulkokehä poikki. Ettei edes yritä painaa sitä irti akselista. Sisäosan kumitus lähtee yleensä vasaroimalla pois tieltä.

Juu saman olen huomannut ohituksissa. Ihan saa pistää rastin seinään kun joku ohittaa oikeaoppisesti. Ilmeisesti ei tunneta enää mitään "tarvetta" osata ajaa hyvin. Tai kunnianhimoa.

Ihan sekopäistä menoa ollut koko kesän tuolla maanteillä. Joka suhteessa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Varmaan aiemmista topikeista olikin jo tullut esiin, että puslan irrottamisessa helpointa on sahata vanha ulkokehä poikki. Ettei edes yritä painaa sitä irti akselista. Sisäosan kumitus lähtee yleensä vasaroimalla pois tieltä.
Kyllä, tullut lueskeltua sekä englanniksi ja suomeksi tuosta puslan työstämisestä tarinoita. Ja olenhan minä yhteen stiloon jo puslat vaihtanut, toiselle puolen kahdesti kun lipsahti väärinpäin (nuoli väärään suuntaan). :oops: Siitä on vain aikaa senverran, että päässyt kommervenkit unohtumaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onkohan näihin saatavissa jostain kytkentäkaaviota? Pitäisi lisätä toinen USB latauspiste kojelaudan sisälle ja miettinyt mistä uskaltaa ottaa virran mokomalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pakolliset remontit eikun siirtyvät motivaation ja ajanpuutteen vuoksi.

Alkoi kuitenkin pissapojan jatkuva täytteleminen ja huonosti lasia kastelevat suuttimet häiritsemään, joten tuumasta toimeen.

Suutin irti autosta ja pöydälle. Alkuperäiset suuttimet ovat näköjään sähköllä lämpeävät, mutta ei anneta sen häiritä. Sahalla ja poralla tuosta noin:
Kuva

Sitten vielä siivulla sileäksi koko suutin:
Kuva

Biltemasta Volvo V70:n suuttimet, eli tämmöiset:
Kuva

Tökätään porattuun reikään ja ihmetellään paljonko jää vajaaksi:
Kuva
Kuva

Reunoilta siivut pois:
Kuva

Koesovitus konepellille ja testaus. Jälkimmäisestä kuvasta näkee tarkasti katsomalla, että sumu kastelee koko vänkärin puolen lasin ja jonkinmatkaa kuljettajankin puolelle:
Kuva
Kuva

Aijemmin oli ongelmana, että pistemäiset suihkut ampuivat kaupunkinopeuksissa tuulilasin yläreunaan tai katolle, jolloin lasia pestäkseen piti viikseä rämpyttää aika kiivaasti. Satasen nopeuksissa suihkut jäivät taasen ihan lasin alalaitaan, ehkä 15cm pyyhkijän yläpuolelle.

Nyt kaupungissa suihku kastelee koko pyyhintäalueen ja maantielläkin varmaan 70-80% edelleen (nopeus ei mainittavasti vaikuta kuvioon tai sen sijaintiin). Ja ennenkaikkea ihan lyhyt suihkautus lasille riittää sen pesemiseen. Säästää pesuvettä todella paljon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu