Fiat Argenta 2000 i.e -82

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Jere4444
Viestit: 9
Liittynyt: 03.09.2019 19:22

Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Jere4444 »

Hei!

Vuosien ja vuosien jälkeen kirjottelen tänne mitään, tosin vakoillut muiden juttuja silloin tällöin. ;)
Mersut ovat vieneet välissä monen monta vuotta niin V6 kuin V8 koneisina, tälläkin hetkellä CLK 430 V8 harrasteena. Ja käyttiksenä perus CDI-Eemeli.
Silti vuosia on kaivertanut mieltä "Jos jostain vielä löytäisin Argentan.." Nyt löytyi jo jonkin aikaa Nettiautossa myynnissä ollut taivaansininen automaatti Argenta 2000 i.e. Lopulta päästiin omasta mielestä varsin hyvään hintaan.
Vielä en ole autoa edes hakenut, mutta kaupat on lyöty lukkoon.

Kuvissa ja myyjän mukaan Argenta vaikuttaa varsin kovapeltiseltä, pohjakin pitäisi olla täysin koskematon ja kunnossa.
Ainoastaan konepelti ja takaluukku on listojen vierustalta alkaneet hieman kukkia.
Loppujen lopuksi ei ole mitään väliä mikä kunto on tarkemmin, kaikki korjataan jokatapauksessa.

Auto on tarkoitus rakentaa täysin uudestaan, itse en ole museoinnin perään, vaan haluan tehdä auton juuri oman maun mukaiseksi. Joten jos sellaista et kestä, ei kannata jatkaa lukemista. ;)

Autoon on suunnitteilla ja osin jo toteutettuna:

- Auto maalataan tummaksi, grafiitin harmaa.

- Automaattivaihteisto vaihtuu 5v-manuaaliin.

- Moottori kunnostetaan ja maalataan.

- Recaron harmaat penkit, vähintään eteen. Takapenkit värjään tarvittaessa harmaaksi. Lattiamaton värjään mustaksi, ovipahvit sekä katto verhoillaan harmaalla uudestaan.

- Kolmepuolainen puuratti.

- Alustaa madalletaan lyhyemmillä iskareilla, jousiksi valikoituu Mersun jäykemmät vieterit. Ei kuitenkaan överimadallusta.

- Vanteet vaihtuu klassisiin huulivanteisiin, todennäköisesti koko eteen 8x16 ja taakse 9x16.

- Konepelti ja takaluukku tilataan uudet Italiasta. Konepelliksi valikoitui Dieselin malli "kohoumalla" ja takaluukuksi tulee Nuovan sileä malli. Tekstiksi tulee pelkästään Argenta luukkuun. Italiasta saa vielä mukavasti peltiosia jopa Argentaan.

- Kaikki kromilistat maalataan mustaksi.

- Putkistoa rakennetaan uusiksi.

Siinä mieleenpainuvimmat tällä hetkellä. Jos tulee ideoita, saa ja pitää esittää, aina voi saada jonkun tärpin ideoista. Tavoitteena on kuitenkin hyvin klassinen "Old school", eli ei mitään lasikuituhirvikettä tai muuta tingel tangelia.

Tämä projekti tulee taatusti etenemään maaliin saakka talven ja kevään aikana, seurailkaa!
Kuvia tulee heti kun auto on käsissä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mä näkisin tuossa nimenomaan potenttiaalia johonkin muuhun kuin Old School ja ehkä jo tulossakin. Ehkä vanha koulukunta on meillä vähän eri asia, kun itse näen sellaisena lisävalot, takalasinritilän, mattamustan konepellin ja abarth-lätkän takaluukussa. Mutta tästä on tulossa jotain kliinimpää ja sinne voisi sukeltaa syvemmällekin. Ledivalo-tingeltangelihan on jo yesterday ja nyt pitää olla nimenomaan matala, kliini ja tyylikäs.

Vaikken niin murdered-fani olekaan, niin perusasiat kuulostaa ihan ok:lta eikä tuo väritys nyt ihan sitä olekaan, vaikka sinnepäin. Melko suppea värimaailma ja koristeiden häivyttäminen. Voisiko niitä jopa poistaa ja tehdä lopputuloksesta puhtaamman? Toisaalta inspiraatiota voisi hakea myös Italian alamaailman puolelta, joskin ympäriinsä mustat lasit ei ole Suomessa niin helppo asia.

Vanneasiaa pitää pohtia, se on ehkä kaikkein tärkein puoli. Jotain muuta kuin tykkivanne, ehkä joku suht kulmikas ja monimutkainen olemus, vähän kuin Delta Evon vanteet mutta särmikkäämpi muotoilu? Kuitenkin jotain rohkeaa ja omaperäistä. Enkä hylkäisi ajatusta joistain ihan uusista Fiatin vanteistakaan, niitä on ollut täälläkin kaupan ja ihan hyvän näköisiä.

Heitän kiusallani pari täkyä tähän...

Kuva

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jere4444
Viestit: 9
Liittynyt: 03.09.2019 19:22

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Jere4444 »

Kiitos Sämpy ideoinnista!

Tosiaan, old schoolilla voidaan tarkoittaa monenlaista näkemystä, tarkoitin lähinnä juuri kuvailemaasi tyyliä, eli vanteet, madallus ja korin pieni pelkistäminen.
Eli tähän tyyliin:

Kuva

Nuo vannemallit ei valitettavasti tule kyseeseen, koska vanteen täytyy olla ET-luvultaan 10 luokkaa, jotta pyörä istuu sopivasti lokasuojan reunaan. Mitään venykumeja en harrasta, vaan ihan oikean levyisen kumin pitää mahtua pyörimään nätisti ilman ongelmia.
Yksi Argenta minulla oli aikoinaan, johon sovitin Borbet A-mallin vanteita, takana 9x16 ET10 oli täydellinen 225/45 renkaan kanssa. Edessä 7,5x16 ET20 jäi liian sisään. Silloin oli vain muuta mielessä (naiset ja viina) niin projektit seisoi.. :D

Mustat lasit ei mielestäni sovi Argentan vanhahtavaan katon ja pilarien muotoon, joten sen unohdan.

Auton väri juontaa juurensa juuri edellisestä Argentasta, joka oli grafiitin harmaa. Mielestäni tyylikäs väri, johon on helppo häivyttää kulmikkuutta ja korin pisteosia.
Tuossa listojen värjäyksessä täytyy vetää sanoja takaisin, oikeastaan suurimman osan voisin pitää kromina, vain keulan, perän ja oven kahvat maalaisin mustaksi, näin ilmeestä tulee hieman agressiivisempi.
Ja listoja minulta löytyy useammasta Argentasta, niin aina saa kromia halutessaan takaisin, ja auton pystyy helposti palauttamaan jopa alkuperäiseksi päältä päin.
Jere4444
Viestit: 9
Liittynyt: 03.09.2019 19:22

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Jere4444 »

Löysin pari havainnekuvaa Argentasta Borbetit alla, tuossa auto jäi vielä liian korkeaksi.
Tuossa hiukan suuntaa mitä lähetään hakemaan.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Jere4444, 05.09.2019 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jere4444
Viestit: 9
Liittynyt: 03.09.2019 19:22

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Jere4444 »

Ja pari muuta vanhaa, vuosilta 06-10.

Kuva

Kuva
Jere4444
Viestit: 9
Liittynyt: 03.09.2019 19:22

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Jere4444 »

Vähän kestänyt kun en ole saanut puhelimelta kuvia ulos koneelle. Yritän lähipäivinä saada ATK:n pelaamaan oikein.

Käytiin kaverin kanssa auto hakemassa vajaa pari viikkoa sitten Kalajoelta. Yllätykseksi auto paljastui yllättävän kovapeltiseksi, pohja erittäinkin hyvä ja koskematon.
Jarrut autosta on hiljattain laitettu, suuri osa putkista uusittu ja vuotavat männät korjattu.

Vikojakin on.. Käynti on epämääräistä, yritän ennen koneen purkua saada käymään oikein, uusin kaikki johdot, tulpat, putsaan virranjakajan, uusin kumisen ilmanottoputken, tsekkaan puristuspaineet. Muuten moottori on erittäin kierrosherkkä ja toimii oikein, ei nakuta, kilise tai kolise.
Keskuslukitus ei pelaa ja sähköikkunat on perinteisesti aivan jumissa. Kattoverhoilu roikkuu kauttaaltaan ja kuskin penkki on väljä/ repaleinen.
Eli kaikenlaista näprättävää löytyy. :)
Ajon aikana moottori myös kuumeni aika reippaasti, joku on tehnyt termostaattiin jotain aivan omanlaisia virityksiä. Yhtä putkea termarin haarasta on supistettu hitsaamalla ja haarojen väliin laitettu todella pienireikäistä putkea, kun kuuluisi olla ihan reilun kokoista molemmin puolin. En todella tiedä mitä tällä on joskus haettu.. Kuitenkin kannen käytän koneistamolla ja uudet tiivisteet tulee kauttaaltaan, joten mahdollisella pahvin palamisella ei ole nyt väliä.

Auto on poistettu rekisteristä 2001, jonka jälkeen hyvin paljolti seisonut kuivassa. Joskus ovia on hiukan hitsailtu ja auto on maalattu uudestaan kauttaaltaan aika epämääräisesti. Tämä on pitänyt kuitenkin ruostetta loitolla, paitsi luukuista. Etu ja takaluukun tulen tilaamaan Italiasta uudet, ei lopulta tule hirveästi kalliimaksi kuin vanhojen korjaaminen.
Jere4444
Viestit: 9
Liittynyt: 03.09.2019 19:22

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Jere4444 »

Nyt on selätetty ATK ongelmat ja saatu kuvia nettiin. Täältä osoitteesta löytyy, sinne lisäilen projektin edistyessä:

https://jeresuikkanen.kuvat.fi/kuvat/Argenta/" onclick="window.open(this.href);return false;

En ole vielä lainkaan kerennyt aloittaa projektia, on ollut mittavia kavereiden autojen korjauksia ja oman V8-Mersun vaihdelaatikon vaihto parhaillaan päällä.
Ensi viikolla saan sen kuntoon, jonka jälkeen viimein pääsen paneutumaan enemmän tähän.

Osien haaliminen on kuitenkin aloitettu. Löysin tätä kautta autoon 5v-manuaalin, vauhtipyörän ja polkimet. Iso kiitos siitä!
Alfa- forumin kautta löysin Kadett GSI:n recaron istuimet ilmaiseksi. Niissä on iso työ, kuten varmasti kuvassa näkyy. Mutta eiköhän niistä ihan edustavat vielä saada.
Moottoriin ostin Ebayn kautta kumisen imuputken, on "uusi" ja käyttämätön. Todennäköisesti lojunut jossain hyllyllä 30v. :D Mutta se on kohta ruiskumoottorissa, jota on joutunut aina teippailemaan, ja niin oli myös tässä käynyt.

Hämmästyttävän paljon vanha Fiat on herättänyt kiinnostusta pajalla. Kukaan ei meinaa enään vanhusta tunnistaa. :geek:
Avatar
Nestori
Viestit: 10
Liittynyt: 02.07.2018 16:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Argenta 2000 i.e -82

Viesti Kirjoittaja Nestori »

Kuvasivuston jeresuikkanen.kuvat.fi käyttöaika on päättynyt.
Vastaa Viestiin