Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tämä on Elekman matalanostin 3000kg. On siirrettävää mallia(tasasella menee ihan kivasti). Omani pulttasin lattiaan kiinni. :)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Huhhuh. 1 reikä enää. Mosan kanssa ropleemia, rajan toisella puolella kaiken lisäksi. :x
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Reikä tehty, maski kiinnitetty ja syylari laitettu paikoillensa. Vähän vielä hieromisia siellä täällä ja sitten saakin vaan ootella mosan ja tilanteen kanssa.

Painelaakeri laitettu lootaan, vetarit kasailtu uusilla osilla ja putsailtu. Vähän kittailtu ja ruiskittu kilikolia sinne tänne. Auton ovet nyt vielä työn alla. :mrgreen:

Kuva

Kuva
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mosarintamalla vähän sutinaa, jee!! Muutoin auto alkaa olla puolijärjissään ja on hankala enää keksiä fiksua tekemistä jossei maalaamista lueta mukaan.

Kuva

Pyöräytin ompusta kokeeksi nupin. Nättiä puuta. Pieni innostus hankkia puusorvi, pitäs vaan saada navetasta yksi huone tyhjättyä(mm appiukon sängyt siellä) :)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

1,6 Tipolohko noudettu. Samaan läjään vähän imusarjaa, kaasaria ym hilpettä. Puuttuvat täydennetään 1.1:stä.

Alkuun mennään Zastavan kaasarilla, koska nuo toiset vaativat jumppaa. Nokka ja välikansi tulee Zastavasta. Saa nasauttaa vielä ohjetta/kikkaa välysten mittaamiselle/säädölle.

Tiivisteitä pitäisi myös hankkia läjä, motonetissä näytti jopa kannentiivistettä olevan..
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Muistaakos joku, miten Tipossa menee lämppärin liitännät? Zastavassa tulee suoraan pumpulle laikka, joten käytetään zastavan pumppua. Paluu zastavassa suoraan kanteen, Tipon kannessa ei paluuta. Tipon(tai vastaavan) vesipumpun metalliputkessa(joka kulkee lohkon kylkeä myöden) on kaksi letkuliitäntää, vissiin kaasareille? Toimiiko homma jollain asteella, jos laitan tulon tuohon pumppuun, siirrän putken tohon zastavan pumppuun ja nasautan paluun toiseen noista liitännöistä? (toinen sitten tukkoon)

Apuakseli hilppeineen siirretty zastavasta tipon lohkoon. Oliko jakajassa muuta varsinaista remonttia kuin kulutusosat?(kärjet + pyörijä + konkka?)

Kaasarin elvytystä aloitettu, saatu voimalla liikkumaan kakkoskurkku, mutta tahmee on. :D
Avatar
75 ELX
Viestit: 426
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

emaps.jpeg
emaps.jpeg (66.53 KiB) Katsottu 1313 kertaa
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pumppuhan imee, eli lähtö on kannesta jossa vesi on kuuminta ja paluu on pumpulle. Kuten kuvan nuoletkin näyttää.

Pumppu siis imee (yleisesti moottoreissa) alavesiletkusta ja lämmityslaitteelta ja painaa sitä vettä moottoriin. Sylinterikannesta vesi lähtee ylävesiletkuun ja lämppärille. Joskus tuossa välissä on sisäkiertoja lämpenemisen ajaksi, kun termostaatti on vielä kiinni.

Saako siihen Tempra/Tipo termaria jossa tuo lämppärilähtö on?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tipon termari löytyy, pitäs vaan sitte hahmottaa loppu kokonaisuus. kasin termarissa 3 isoa letkulähtöä, tipossa 1..
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eipä käy termarit ristiin kansissa eli joko zastavan kansi kiinni tai sitten täytyy tutkia uusiksi koko vesihässäkkä. :)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuo vanhemman termarin putkisto viittaa jonkinlaiseen ulkoiseen "sisäkiertoon" termarin ollessa kiinni. Ilmeisesti Temprassa tuo on ratkaistu jotenkin muutoin.

Ei ole autoa mistä katsoisi miten nuo alunperin menee.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja hkn »

Niin vanhassa 128 kolme lähtöä yksi pumpulle ja kaksi jäähdyttimelle..
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

hkn kirjoitti:Niin vanhassa 128 kolme lähtöä yksi pumpulle ja kaksi jäähdyttimelle..
Joo, näin menee Zetassakin. Pitäisi nyt vielä järkeillä kierto sitten uusiksi.

Zetassa menee myös kaasarille yksi jäähynesteletku, mutta tipossa taisikin kaasarille tulla tuosta metalliputkesta?

Kantta yms aloiteltu putsaamaan. Täytynee jostain vielä tonkia nuo kiristysmomentit yms.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Siis 128/vanhemmat sohot:
Termarin ollessa kiinni, kiertää kannen päästä vesi suoraan pumpulle ---> Syylärille menevä JA sieltä tuleva letkulähtö KIINNI
Termarin ollessa osittain auki, alkaa neste kiertämään kannesta ylävesiletkuun ja alavesiletkusta pumpulle. Kuitenkin kannen päästä kiertää suoraan "ohi" pumpulle.
Termarin ollessa täysin levällään, on tuo syylärin "ohitus" kiinni, jollain kaikki vesi kiertää kannen päästä ylävesiletkuun ja sieltä alavesiletkun kautta termarin ohi pumpulle.

Mullon joku korjausopas, jossa on kuvina 128:n vesikierto.

Vanhemmassa Temprassa on joku välimallin viritelmä, jota en muista enään ulkoa (googlen kuvahaun perusteella samantapainen kuin tuo vanhemman SOCH:in termari).

Onkos tuossa Tipo/Tempra uudemmassa termostaatissa tuo kierto aina noin? Eio niin kovin kauan, kun erään -94 Tipon konehuonetta ihmettelin. Siinä tuli imusarjasta/kannesta letku lämppärille ja siitä letku tuohon termarille. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole ja jätin asian murehtimisen mielestäni, saattoi jäädä jotain huomaamattakin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tipossa termarikotelolta on iso lähtö jäähdyttimelle ja pieni lämppärille. Lämppärillä kierto on aina auki, termari avaa sitten myös jäähdyttimelle. Paluu sinne pumpulle tai imuputkeen. Jos kaasarille vesiä, niin ne on haaroitettu noista.

Minähän se syyllinen tähän olen.. Eikö sinne mukaan osunut sopivaa Tipon termarilaippaa? Noita on tosiaan useanlaisia, mutta helpoin on tuo ylläkuvattu mikä on 75 ELX kuvassa ja löytyy myös omasta kasista.

Itsellä kun oli aiemmin kaasarin vesikierto, niin tein vaan haarat lämppärin letkuihin. Imusarjalta taisi olla vakiona, mutta kun itsellä oli imusarjan vesikierto suljettu pois lämmittämästä suotta.

Siinä tipon nokkapukissa oli kupit paikoillaan. Jos niillä samoilla kasaa, niin välykset lie aika liki. Ennen kasausta mittaa jokaisen shimmin ja ottaa ylös. Sitten kun kasaa ja mittaa välykset niin pystyy laskemaan mitä shimmejä tarvitsee ja voiko vaikka siirrellä sopivasti ristiin. Tiipparin paksuuden kun mittaa niin voi ensin kasata myös ilman tiivistettä ja katsoa miten välykset on. Jos on kaikki ihan pielessä, niin on nopeampaa ja helpompaa ottaa koko pukki pois kun pelata shimmi kerrallaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin