Z1100
Re: Z1100
Zastava rintamalla ei juuri uusia, harjoittelin vähän toisen firman hommia maskotin ja kaulakorun muodossa
Käyttöauto vaihtui myös takaisin Italoon, tuli myytyä Skeida ja iskettyä tilalle Grande Punto 1.3 multijet disukalla. Hehkut sai vaihtaa heti alkuun, sillä poistui hehkuvika. Positiivinen akkukenkä oli löysällä, mutta ei poistanut vikaa P2146(condenser jotain), joka on siis joku sähköpieru ecubugi. Ei ole toistaiseksi ajoa haitannut, mutta hatuttaahan toi kun "uuteen" autoon nasahtaa pikkupakkasilla sitten heti tuollaista tauluun. Noh, uusi akku ja napojen ja maiden putsaus tekisi varmasti terää? Öljyt täytyy myös heti käydä vaihdattamassa kun kerkiää(itse ei jaksa kun nosturi varattu)
GTA nyt siis nosturilla ja saa uuden kytkimen. Lootan tiputus ei niin helppoa kuin vaikka Zastavan koko moottorin tiputus, mutta ehkä se tuosta oikenee - onneksi ei kauhea kiire ole.
E: Ultraäänipesuri tilattu kun oli virtasenkaupalla hyviä alennuksia. Pääsee pesemään noita projektikaasareita ja nyppimään yhden niistä kuosiin.
Käyttöauto vaihtui myös takaisin Italoon, tuli myytyä Skeida ja iskettyä tilalle Grande Punto 1.3 multijet disukalla. Hehkut sai vaihtaa heti alkuun, sillä poistui hehkuvika. Positiivinen akkukenkä oli löysällä, mutta ei poistanut vikaa P2146(condenser jotain), joka on siis joku sähköpieru ecubugi. Ei ole toistaiseksi ajoa haitannut, mutta hatuttaahan toi kun "uuteen" autoon nasahtaa pikkupakkasilla sitten heti tuollaista tauluun. Noh, uusi akku ja napojen ja maiden putsaus tekisi varmasti terää? Öljyt täytyy myös heti käydä vaihdattamassa kun kerkiää(itse ei jaksa kun nosturi varattu)
GTA nyt siis nosturilla ja saa uuden kytkimen. Lootan tiputus ei niin helppoa kuin vaikka Zastavan koko moottorin tiputus, mutta ehkä se tuosta oikenee - onneksi ei kauhea kiire ole.
E: Ultraäänipesuri tilattu kun oli virtasenkaupalla hyviä alennuksia. Pääsee pesemään noita projektikaasareita ja nyppimään yhden niistä kuosiin.
Re: Z1100
Ultraäänipesuri tuli ja on kyllä niin kova vehje, että kaasarit tulee välyksiä lukuunottamatta uutta vastaavaan käyttökuntoon. Vielä kun ulkokuoren jollain jaksaisi puhaltaa / hinkata niin voisi melkein jo väittää vastaavan uutta. Kohta ensimmäinen kokolailla pesty, sitten seuraavaa liemeen.
Re: Z1100
Mukavasti lähti kaikki toimimaan pesun jälkeen. Korjaussarja tilattu ja pitäisi tulla huomenna / ylihuomenna.
Osaakos joku muuten sanoa haittaako, että noita osia vähän sekoitteli? Oli pieniä eroavaisuuksia näissä TLDE kaasareissa, toisessa oli kaksi kalvoa enemmän kuin toisessa. Kasasin "uuden" nyt tälle mallille, missä vähemmän kalvoja. Itse läppärungossa oli myös ohuemmat akselit, virtaa varmaan törkeenä enemmän kuin täyspyöreet.
E: Ja mistähän saisi imusarja => kaasari väliin uutta "adapteria"?
Re: Z1100
Mihinkäs alipainenippaan pitäisi tuo kaasuläppää kääntävä pikkupumppu iskeä? Kaasuläpillä olisi yksi vapaana, siihenkö?
Voiko tuon idle fuel cut solenoidin jättää kytkemättä? Joku turvahomma kai että ei bensa kulkisi ilman virtoja..
Voiko tuon idle fuel cut solenoidin jättää kytkemättä? Joku turvahomma kai että ei bensa kulkisi ilman virtoja..
Re: Z1100
Kaasutinta sen kummemmin tuntematta, niin onko tuo alipainekalvo sellainen, että siitä lähtee käyttötanko suoraan kaasuläppäakselille ja tosiaan säätää kaasuläppää?
Jos näin, niin alipaine sille pitäisi ymmärrykseni mukaan ottaa kaasuläpän alapuolelta (imusarjan paine). Sen ideana on, että moottorin laskiessa kierroksilta, siirtymä tyhjäkäynnille olisi pehmeä eikä kone mahdollisesti kyykähtäisi niin helposti siinä siirtymävaiheessa (sammu).
Fuel Cutt Off solenoidit olen monesta eri kaasuttimesta ottanut pois käytöstä, mutta on helpommin sanottu kuin tehty. Jos ei ole sopivaa tulppaa tuon solenoidin paikalle, niin sitten täytyy solenoidi tuhota siten ettei pääse tukkimaan mitään kanavaa. Yhteen Solexin siksakkiin en löytänyt romulaatikoista tulppaa, joten tutkin sitä solenoidia ja varovasti nypläsin sen solenoidin "tapin" irti ja kokeilin ---> vuotaa. Varakaasuttimesta solenoidi irti ja jollain ilveellä sain sen solenoidin tapin pysymään "pohjassa" (eli vedettynä). Toimi ihan hyvin, eikä ilmennyt jälkikäyntiä.
Poiston syy oli lahonneet sähköt ja jokin häiriö sopivassa kelissä, jolloin solenoidi saattoi sammuttaa moottorin vaikka virrat oli kytkettynä.
Jos näin, niin alipaine sille pitäisi ymmärrykseni mukaan ottaa kaasuläpän alapuolelta (imusarjan paine). Sen ideana on, että moottorin laskiessa kierroksilta, siirtymä tyhjäkäynnille olisi pehmeä eikä kone mahdollisesti kyykähtäisi niin helposti siinä siirtymävaiheessa (sammu).
Fuel Cutt Off solenoidit olen monesta eri kaasuttimesta ottanut pois käytöstä, mutta on helpommin sanottu kuin tehty. Jos ei ole sopivaa tulppaa tuon solenoidin paikalle, niin sitten täytyy solenoidi tuhota siten ettei pääse tukkimaan mitään kanavaa. Yhteen Solexin siksakkiin en löytänyt romulaatikoista tulppaa, joten tutkin sitä solenoidia ja varovasti nypläsin sen solenoidin "tapin" irti ja kokeilin ---> vuotaa. Varakaasuttimesta solenoidi irti ja jollain ilveellä sain sen solenoidin tapin pysymään "pohjassa" (eli vedettynä). Toimi ihan hyvin, eikä ilmennyt jälkikäyntiä.
Poiston syy oli lahonneet sähköt ja jokin häiriö sopivassa kelissä, jolloin solenoidi saattoi sammuttaa moottorin vaikka virrat oli kytkettynä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Z1100
Juuh, tuo kääntää vipua, joka kääntää toista läppää. Molemmat nipat ovat läppien alapuolella kaasuläppäkotelossa, joten pitäisi siis olla ok?
Ja voihanny solenoidi. Täytyy vähän tutkia, onneks on varakaasarikin - jos vaikka virittelis tuon toimintaan.
Ja voihanny solenoidi. Täytyy vähän tutkia, onneks on varakaasarikin - jos vaikka virittelis tuon toimintaan.
Re: Z1100
Jälkikäynnin estoa varten se solenoidi on, ja virrat sille on helppo järjestää. Eli se tarvitsee virrat silloin, kun sytytyskin toimii. Itse pitäisin käytössä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Z1100
Jooh, näissä vanhoissa ois vaan kiva pitää mahdollisimman vähän sähköä. Täytyy ottaa sytkän herätteestä sähköäLuigi kirjoitti:Jälkikäynnin estoa varten se solenoidi on, ja virrat sille on helppo järjestää. Eli se tarvitsee virrat silloin, kun sytytyskin toimii. Itse pitäisin käytössä.
Re: Z1100
Yhtä FIRE pandaa ajelin joskus huvikseen jälkikäynnillä 500m. Erikoista ajaa bensamoottorilla, joka kuulostaa dieseliltä eikä ota kierroksia, vääntää pirusti muttei kulje mihinkään ja reagoi kaasuun viiveellä.
Kone oli todella karstassa ja en tiedä miksi, mutta siellä oli kuumimman pään tulpat mitä NGK:lta saa. Ongelma poistui maantieajolla ja oikeilla tulpilla.
Kone oli todella karstassa ja en tiedä miksi, mutta siellä oli kuumimman pään tulpat mitä NGK:lta saa. Ongelma poistui maantieajolla ja oikeilla tulpilla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Z1100
Jälkikäynnin estoventtiili voi toimia samalla ilmastussuuttimena, joten sitä ei kannata vaan jättää pois tai tulpata tutkimatta tuota puolta.
Eli jossain webereissä siinä kohtaa yhdistetään kohokammion bensa ja ylhäältä tuleva ilma toisiinsa. Estoventtiilin tilalle voi joissain tapauksissa kiertää vastaavan kaasuttimen seosventtiilin, jos sellainen sattuu olemaan.
Unoissa on jo kahta venttiiliä joista toinen taisi sulkea bensantulon moottorijarrutuksessa.
Eli jossain webereissä siinä kohtaa yhdistetään kohokammion bensa ja ylhäältä tuleva ilma toisiinsa. Estoventtiilin tilalle voi joissain tapauksissa kiertää vastaavan kaasuttimen seosventtiilin, jos sellainen sattuu olemaan.
Unoissa on jo kahta venttiiliä joista toinen taisi sulkea bensantulon moottorijarrutuksessa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Jees, testiin ja tai korjaukseen siis.
Nyt vielä joku keksii mulle ehjän lätyn kaasarin ja imusatsin välille?
Nyt vielä joku keksii mulle ehjän lätyn kaasarin ja imusatsin välille?
Re: Z1100
Voisiko sellaisen vinguttaa itse?
Alkuperäiset lienee bakeliittia:
https://www.vink.fi/tuotteet/tekniset-m ... itti-levyt
Tuolta löytyy muutakin tietoa muoveista. Joku väitti bensakannujen olevan PP:tä, mutta sen pitäisi olla haurasta pakkasessa joten olisiko kuitenkin joku hd tai sekoiteaines. Ja tietty pitäisi kestää lämpöäkin. PE voi sulaa. Nylon kestäisi mutta se ei ole tiivis niin en tiedä miten reagoi öljyyn tai bensaan.
Alkuperäiset lienee bakeliittia:
https://www.vink.fi/tuotteet/tekniset-m ... itti-levyt
Tuolta löytyy muutakin tietoa muoveista. Joku väitti bensakannujen olevan PP:tä, mutta sen pitäisi olla haurasta pakkasessa joten olisiko kuitenkin joku hd tai sekoiteaines. Ja tietty pitäisi kestää lämpöäkin. PE voi sulaa. Nylon kestäisi mutta se ei ole tiivis niin en tiedä miten reagoi öljyyn tai bensaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Minun Ritmoon tehtiin aikoinaan se kaasarin/imusarjan välinen osa seuraavasti (Kun ei mistään löytynyt sitä alkuperäistä, kumista osaa)..Eli otettiin siitä vanhasta kumilaipasta irti ne metalliset laipat, ja sen jälkeen sopivan kokoisesta haponkestävästä putkesta painettiin prässillä ovaalin muotoinen, ja siihen sitten Tigillä hitsattiin laipat molempiin päihin ....Ja homma OkjeQQ kirjoitti:Jees, testiin ja tai korjaukseen siis.
Nyt vielä joku keksii mulle ehjän lätyn kaasarin ja imusatsin välille?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Z1100
Sikäli varmaan vähän eri käyttötarkoitus, että vanhemmissa bakeliitti on lämpöeriste, uudemmissa on kumista joskus niin toteutettuna, että on samalla värinänvaimennin ja adapteri.
Suomessa lämpö ei ole niin iso ongelma kuin etelämpänä, joten muukin korvike toimii. Toki nykybensat haihtuu joka tapauksessa herkemmin joten ei se turhakaan ole jos sellaisen sinne saa.
Joissain muuten tuo välilevy toimii myös alipainekanavien osana ja ilman sitä ei alipainetta tule oikein. Ei siis siinä levyssä ole kanavaa, mutta toimii kaasuttimen pohjassa olevan kanavan pohjana ettei se ole auki suoraan alaspäin vaan ohjaa kanavan kurkkuun.
Värinänvaimennuksesta, minulla oli joskus vääränmerkkinen ajopeli alkuperäisillä tuplakaasuttimilla joissa ei kohot toimineet ikinä kunnolla. Epäilen tärinän tehneen niihin jonkin resonanssin kun en ikinä muuta vikaa löytänyt.
Suomessa lämpö ei ole niin iso ongelma kuin etelämpänä, joten muukin korvike toimii. Toki nykybensat haihtuu joka tapauksessa herkemmin joten ei se turhakaan ole jos sellaisen sinne saa.
Joissain muuten tuo välilevy toimii myös alipainekanavien osana ja ilman sitä ei alipainetta tule oikein. Ei siis siinä levyssä ole kanavaa, mutta toimii kaasuttimen pohjassa olevan kanavan pohjana ettei se ole auki suoraan alaspäin vaan ohjaa kanavan kurkkuun.
Värinänvaimennuksesta, minulla oli joskus vääränmerkkinen ajopeli alkuperäisillä tuplakaasuttimilla joissa ei kohot toimineet ikinä kunnolla. Epäilen tärinän tehneen niihin jonkin resonanssin kun en ikinä muuta vikaa löytänyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Täytyy käydä vielä tutkimassa, mitä tuolta löytyy - muistaakseni oli juuri tällaiselle adapterityyliselle tarve eli eri pulttijakoa imusarja / kaasari. Yksi tuollainen laippa on, mutta hieman jo silikoonilla fiksailtu ja ei välttämättä paras. Tutkin varastot ja palailen.
Tänään sai tallin katto ensimmäisiä villoja ja GTA:sta toinen olka-akseli nypätty eilen pois, josko senkin laatikko tässä joku kaunis päivä tulisi irti moottorista.
Tänään sai tallin katto ensimmäisiä villoja ja GTA:sta toinen olka-akseli nypätty eilen pois, josko senkin laatikko tässä joku kaunis päivä tulisi irti moottorista.