Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jimi kirjoitti:
wellu kirjoitti:En muista, viisaammat korjatkoon, mutta käykös vielä tempran lohkoon perus soho-uunon jakaja sinne eteen alas? Niitä ainakin luulis olevan jokapuolella.
Se muovi holkki vain pois reiästä ja perinteinen jakaja tilalle.
Eli apuakselissa on vielä hammastus jakajalle?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

wellu kirjoitti:
Jimi kirjoitti:
wellu kirjoitti:En muista, viisaammat korjatkoon, mutta käykös vielä tempran lohkoon perus soho-uunon jakaja sinne eteen alas? Niitä ainakin luulis olevan jokapuolella.
Se muovi holkki vain pois reiästä ja perinteinen jakaja tilalle.
Eli apuakselissa on vielä hammastus jakajalle?
Samalla hammastuksella pyörii öljypumppu...
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kumeja ei saanut auto, oli kiirus naapurin korjaamolla.

Tempran moottorin saanee unohtaa, rupes niin kovia hintapyyntöjä tulemaan temproista että voi morjesta. Onneksi tällä mosalla einyt varsinaisesti kiire ole, ainakaan vielä.

Käyttöauto sai pakastavedetyt renkaat.

Ajattelin huvikseni nakerrella rundimittarin zetaan myöskin. Ja rallirattia tekisi mieli, saa tarjota!
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti:
Luigi kirjoitti:
wellu kirjoitti:Onko tossa akselivälikin sama kuin 128:ssa? Kumman erilaiseksi saatu tuo perän muoto.
Tuollaiseksi se 128 alunperin suunniteltiin. Jostain syystä tehtiin sitten kuitenkin perinteisempi.
Tämmönen tieto mennyt kyllä itteltä täysin ohi... :shock:
Koetin etsiä vielä vahvistusta, mutta äkkiseltään en löytänyt. Olisikohan tuo joskus vuosien takaisessa Bellissimassa ollut? Siis että alkuperäisessä Dante Giacosan mallissa takaluukku oli Zastavan tapaan iso, mutta johtoryhmä arveli ehkä tämän olleen asiakkaille liian erilainen design.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No 123 proto ainakin oli vähän 128 Z tyyppinen, siinä Giacosa olisi halunnut siirtyä etuvetoon, mutta ei tullut vihreää valoa vaan 124. Venäläisillekään se ei kelvannut kun numero oli pienempi =vanhempi. Primula sitten sai sen etuvetotekniikan, mutta ison takaluukun vasta ekassa faceliftissa. Siihen nähden 128 porrasperänä oli epäilemättä jonkinlainen sikariosastopäätös.
Tuossa 123
Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Wikipediassa myös maininta tästä muotoilusta!

Moottoreista vielä; mitenkäs tollanen punton 1,2 16v kone? Niitä sais kokonaisia autoja ihan törkeen halvalla.

E: näyttää kohtalaisen isolta jumpalta...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No huomenna pääsee sitten gummien vaihtoon! Toivotaan että kestää vielä ton vajaa 15km slaissin. Hain pihalle jo oottelemaan:

Kuva
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sen verta vielä noista lohkojakajista, että kaikissa noissa apuakseleissa ei välitys ole siten, että jakaja pysyy synkassa. Tuo kannattaa siis tarkastaa. Toki voi vaan vaihtaa apuakselin ja öljypumpun/jakajan käyttöpyörän koneesta missä jakaja on lohkossa. Itse moisen tempun jouduin tekemään kun ei oikein sytkä ollut kohdillaan kun hetkellisesti.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Alkaahan tuossa vähän olemaan jo muistettavaa ja tarkistettavaa. Täytyy myös katsella noita Ritmon / Regatan koneita, olisi varmasti helpoin fitti - ei vaan ihan lähialueilla ole moisia näkynyt.

Tänään sai Z alle uudet kumit, aika paljon pulleammat kuin vanhat -> Pikkaisen meinaa töyssyssä hieroa. Edessä voisi antaa moukaria kaarelle, mutta takana ei oikein auta kun vanne on sen verran ulkona. Noh, saa hinkata nuo vähät mitä hinkkaa ja laitellaan talven aikana sitten köykämiinivannetta.

Uudet öljyt tulivat selkeästi tarpeeseen, enää ei vilkutellut öljyvaloa kun autoa pysäyttää.

Tänään heitetty kauppareissu kikottimella ja olihan siinä taas kesäfiiliksiä 8-) 8-)

Kuva

Tuossa vielä kuva kumeista. Korjaamoukko kertoi myös, että hieman hähmäisen oloisia oli kiristää pultteja - väärä jako vanteissa lienee osasyy tästä. Toivotaan etteivät nakkilat irtoa matkalla :lol: Ja olipahan muuten saatanan kalliit rengastyöt, tietää minne jatkossa ei tarvii viedä - nyt ei vaan ollut muilla aikoja tarjolla.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mukavasti tullut moroja muista harrasteautoista, sekä peukkuja tavan kansalaisilta, kun tällä ollut liikenteessä.

Öljyjä ei ollut pienen reissun jälkeen katoillut, vanhoilla tuppasi kyllä enemmän vuotamaan.

Uusien renkaiden jälkeen takaalta alkanut kuulua kummallista kolinaa(vaikka vanhat olivat matalaprof renkaat!) - kurkkailin auton alle ja ei sieltä mitään löysää / epämääräistä löytynyt. Tiedä sitten, kolisevatko takakontin muovit vaan enemmän noilla kumeilla - hattuhyllyähän tässä ei ole.

Tarkistelin taas tuota pakoputkea ja on se kyllä surkea patentti. Kuinka tässä alunperin on putki kiinni? Pohjasta ei löydy mitään kiinnikepaikkoja ja nyt on reikärautuviritelmällä kiinni ensimmäisessä(ja ainoassa) äänenvaimentimessa. Takavaimennin on korvattu suoralla putkella ja se menee aika läheltä takatukivartta(kulkee tukivarren alapuolelta).

Jos en nyt parempaa keksi, niin ajattelin tällaisia varten porailla pohjaan pari reikää ja sitten hitsata lattarautaa putkeen kiinni ja sillä sitten kiinnitellä putkea pohjaan?

Niin joo, polttoainemittari ei toimi, näyttää aina tuollaista varttitankkia. Iloisesti kyllä laskee ja nousee tuohon pisteeseen - oliko tuolle anturille pääsyä muuta kuin tankin irroittamalla? Enää ei muista oman kasin tankista mitään. :roll:
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Huonompaa tuskin ainakaan voi keksiä. Nuo ei oikein tahdo kestää edes varastoituna, saati sitten vetorasituksessa. Joku tämän tyyppinen on parempi, ainakin jos kumessa on jotain kudosvahvistuksiakin:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/139999/Pa ... in-38-51mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Yleisesti ottaen kyllä kumiosien laatu on romahtanut tällä vuosituhannella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Luigi kirjoitti:
Huonompaa tuskin ainakaan voi keksiä. Nuo ei oikein tahdo kestää edes varastoituna, saati sitten vetorasituksessa. Joku tämän tyyppinen on parempi, ainakin jos kumessa on jotain kudosvahvistuksiakin:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/139999/Pa ... in-38-51mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Yleisesti ottaen kyllä kumiosien laatu on romahtanut tällä vuosituhannella.
Nojoo, jotain vaimennusta olisi vaan mukava saada. Täytyy käydä mätänetissä kattomassa noita, että kuinka taittuu mutkalle niin saisi pohjaan suoraan kiinni. Ei tossa varmaan vakiona ole pidikkeitä "väliputkella", mutta kun vakioista ei ole mitään jäljellä niin voisi olla ihan hyvä laitella yksi matkalle ja sitten perään duunailla yksi(mistä tällä hetkellä roikkuu loppuputki kaiutinjohdolla)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei ollut tollaisia roikkuja motonetissä hyllyssä, varmaan tiskin takana sitten - noh, en mä sitä putkea muutenkaan nyt tekisi.

Kiristin kaikki pyöränpultit ja siirsin vararenkaan takaisin konehuoneeseen, epämääräinen räminä / kolina takapäästä rauhottui ainakin suurimmilta osin.

Tosiaan nuolla VW:n vanteilla saa kiristyksen tehdä rauhaksiin kun on 4 x 100 jaolla, mutta ihan hyvän tuntuman sai käsipelillä nyt. Osa oli kyllä kohtalaisen löysällä, ei nyt sentäs sormilla kiristettävissä.. :roll:
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Jimi »

jeQQ kirjoitti:
Tarkistelin taas tuota pakoputkea ja on se kyllä surkea patentti. Kuinka tässä alunperin on putki kiinni? Pohjasta ei löydy mitään kiinnikepaikkoja ja nyt on reikärautuviritelmällä kiinni ensimmäisessä(ja ainoassa) äänenvaimentimessa. Takavaimennin on korvattu suoralla putkella ja se menee aika läheltä takatukivartta(kulkee tukivarren alapuolelta). :
Putki on kiinni edestä vaihdelaatikossa pitkällä kulmaraudalla, taka-akselin kohdasta kahdella kumilenkillä taka-akselipalkissa ja takaa kumiriipukkeella. Seuraavassa kuvassa on se keskikiinnike https://t124.com/forum/filedata/fetch?id=297460" onclick="window.open(this.href);return false; (Kuvan putki on kylläkin viriversio, mutta idea selviää)
jeQQ kirjoitti:
Niin joo, polttoainemittari ei toimi, näyttää aina tuollaista varttitankkia. Iloisesti kyllä laskee ja nousee tuohon pisteeseen - oliko tuolle anturille pääsyä muuta kuin tankin irroittamalla? Enää ei muista oman kasin tankista mitään. :roll:
Ei pääse, muistaakseni vasta -82 mallista eteenpäin löytyy maton alta luukku, mutta sun yksilö saattaa kuitenkin olla Z1100p eli Puolassa koottu, eli siitä en ole varma
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ah, näistä kumilenkeistä olikin jäljellä vain rippeet. Täytyypä katsoa, saisiko jotenkin ehjättyä vastaavanlaisen systeemin - kiitoksia kuvasta!
Vastaa Viestiin