Z1100
Re: Z1100
En saanut moottoria kasattua, kytkinlevyssä oli valmistusvirhe - uusi levy ensi viikolla, hyvin hoitui taas hommat saminosien kanssa
Löysin auton hanska"lokerosta" ehjät kärjet, ne asennettu ja laitettu kärkiväliksi 0,4. Kondensaattori nyt oli ehjä joten asentelin sen jakajaan. Nyt uupuu pyörijä ja ehjä jakajanhattu.
Sitten pitäs päättää, mikä noista edellämainituista pumpuista tulisi autoon. Saa suositella Tein myös lattaraudasta peitelevyn mekaaniselle pumpulle ja asentelin sen.
Rälläköin yhdeltä vanteelta kumin pois, jotta pääsin mallailemaan. On toi kasin etupää kyllä vähän perse vanteita ja kumeja ajatellen, mutta ehkä tuonne mahtuisi 155/55r14 tai 165/55r14 - tästäkin saa jakaa kokemuksia, minkälainen kumi mahtuu jousilautasen alla pyörimään jos jollakulla sattuu tietoa olemaan.
Löysin auton hanska"lokerosta" ehjät kärjet, ne asennettu ja laitettu kärkiväliksi 0,4. Kondensaattori nyt oli ehjä joten asentelin sen jakajaan. Nyt uupuu pyörijä ja ehjä jakajanhattu.
Sitten pitäs päättää, mikä noista edellämainituista pumpuista tulisi autoon. Saa suositella Tein myös lattaraudasta peitelevyn mekaaniselle pumpulle ja asentelin sen.
Rälläköin yhdeltä vanteelta kumin pois, jotta pääsin mallailemaan. On toi kasin etupää kyllä vähän perse vanteita ja kumeja ajatellen, mutta ehkä tuonne mahtuisi 155/55r14 tai 165/55r14 - tästäkin saa jakaa kokemuksia, minkälainen kumi mahtuu jousilautasen alla pyörimään jos jollakulla sattuu tietoa olemaan.
Re: Z1100
Minulla oli sama hihnan vaellusongelma vääränmerkkisessä autossa, jossa kiristimellä on runko.
Pari vuotta vaihtelin hihnaa tiheään ja hihnapyöriä, mutta ei vain asettunut. Kokeilin korokepaloja pyörien alla ym epätoivoista.
Lopulta syy löytyi kiristimen kiinnityksestä. Kiristimessä oli saranatappi, joka painettiin lohkossa olevaan reikään. Tuolla reijässä oli ruostetta, joka jäi kantamaan ja kiristin jäi täten todella pienesti vinoon niin, ettei sitä silmällä erottanut. Löysin syyn kun työntelin rakotulkin liuskoja kiristimen rungon alle ja toiselle puolen meni 0.25 ahistamatta, toiselle puolen ei edes 0.05.
Eli katso että kiristimen vastepinnat on suorat sekä puhtaat ja mutterin laippa on ehjä.
Pari vuotta vaihtelin hihnaa tiheään ja hihnapyöriä, mutta ei vain asettunut. Kokeilin korokepaloja pyörien alla ym epätoivoista.
Lopulta syy löytyi kiristimen kiinnityksestä. Kiristimessä oli saranatappi, joka painettiin lohkossa olevaan reikään. Tuolla reijässä oli ruostetta, joka jäi kantamaan ja kiristin jäi täten todella pienesti vinoon niin, ettei sitä silmällä erottanut. Löysin syyn kun työntelin rakotulkin liuskoja kiristimen rungon alle ja toiselle puolen meni 0.25 ahistamatta, toiselle puolen ei edes 0.05.
Eli katso että kiristimen vastepinnat on suorat sekä puhtaat ja mutterin laippa on ehjä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Z1100
Muistaisin että 1.1 ja 1.3 koneissa on erilainen kiristin ja moottorikannake kuin 1.5 koneessa. Ne ovat kai melkein samanlaisia, mutta esimerkiksi vanhemman mallin etananmuotoinen moottorikannake ei sopinut uudempaan lohkoon. Tarvikeosissa voi lisäksi olla jotain hybridimalleja, joiden olisi tarkoitus sopia molempiin koneisiin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Z1100
Kyllä 128:n kannake meni Tipon lohkoon. Tosin apulaitehihna otti vähän kiinni, pieni hiominen korjasi sen.
Kyllähän sähköpumppu suht kiva on. Olikohan 0,2 bar max mitä tällaisille kaasareille suositellaan. Neulaventtiilissä kyllä riittää kapasiteetti jos siellä yhtään on painetta takana. Se oma autotarvikkeen hyllystä löytynyt sytkytin teki jotain 0,3 bar vai vielä enempikin.
Kyllähän sähköpumppu suht kiva on. Olikohan 0,2 bar max mitä tällaisille kaasareille suositellaan. Neulaventtiilissä kyllä riittää kapasiteetti jos siellä yhtään on painetta takana. Se oma autotarvikkeen hyllystä löytynyt sytkytin teki jotain 0,3 bar vai vielä enempikin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Z1100
Juu etana meni hyvin kiinni, vanha kirrakin menisi jos näkisi jonkinlaisen vaivan, suurin ongelma on tuo reikä lohkossa kannakkeen kohdalla ja erikokoiset pultit kirralle.
Täytyy hakea tuollainen 0,2 tai 0,3 pumppa vielä.
Täytyy hakea tuollainen 0,2 tai 0,3 pumppa vielä.
Re: Z1100
Tiedä auttaako tämä tieto mitään, mutta minulla oli 127:ssa sellainen biltemasta ostettu "sytkytin" -sähköpumppu, kun mekaaninen levisi.
Toimi kuin junan vessa. Ei mitään tietoa paljonko se työnti painetta.
Toimi kuin junan vessa. Ei mitään tietoa paljonko se työnti painetta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Z1100
Just kattelin, että biltsussakin näyttäisi olevan ihan riittävän oloista pumppua, täytyy käydä poimimassa sieltä talteen, noi motonetin oli taas vähän siellä täällä tarjolla.wellu kirjoitti:Tiedä auttaako tämä tieto mitään, mutta minulla oli 127:ssa sellainen biltemasta ostettu "sytkytin" -sähköpumppu, kun mekaaninen levisi.
Toimi kuin junan vessa. Ei mitään tietoa paljonko se työnti painetta.
Sytkäosat löydetty, iso kiitos näistä GT Ja kytkinlevykin saapui postiin tänään, josta sitä ollaan juuri noutamassa.
Re: Z1100
Kyllä kasiin mahtuu 205/60-13 kumit ihan jees, kun on vakio tolpat. Jos jousilautanen on poikkeuksellisen alhaalla niin onko siellä sitten seiskan tolpat paikalla? Niissä se on alempana, ja niillä noita on myös madallettu keulasta. Se vaatii taas vanteen jossa ET pienempi. Jos oikeen muistan niin "backspace" mitta (keskiöstä vanteen reunaan) pitäisi seiskassa olla 100mm luokkaa.jeQQ kirjoitti:
Rälläköin yhdeltä vanteelta kumin pois, jotta pääsin mallailemaan. On toi kasin etupää kyllä vähän perse vanteita ja kumeja ajatellen, mutta ehkä tuonne mahtuisi 155/55r14 tai 165/55r14 - tästäkin saa jakaa kokemuksia, minkälainen kumi mahtuu jousilautasen alla pyörimään jos jollakulla sattuu tietoa olemaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Z1100
Ei käryä tolpista, voi hyvinkin olla seiskan? Olihan tämäkin auto foorumilla myynnissä, josko jollain olisi tietoa jakaa?
Karkea mittaus vanteen reunasta alalautaseen n 7cm. Vakio peltivanteella pyöri isokin kummi, et sen verran pienempi.
Karkea mittaus vanteen reunasta alalautaseen n 7cm. Vakio peltivanteella pyöri isokin kummi, et sen verran pienempi.
Re: Z1100
Mosa pungettu yksin takaisin konehuoneeseen, aika perse jumppa oli. Vakaajantankoa ei olisi kannattanut laittaa kiinni ennen mosaa...
Nyt onkin iisimpää niputtamista. Vesiletkujen kanssa joutuu ähräämään, termarilta jäähylle aika perse s kuvio 90 kireillä mutkilla. Josko huomenna kävis biltsussa ihmettelemässä letkuja samalla kun hakee pumpun - jos jaksaa, töitä ollut riittämiin lähiaikoina(mikä toki on hyvä asia)
E: Niputtelin tänään(14.5) vähän pisteosia paikoillensa. Alkaisi olemaan aikalailla kaikki autosta irroitetut osat paikoillaan konepeltiä ja muutamaa nikaletta lukuunottamatta.
Tempran etuputki ei suoriltaan toimi, ottaa pohjaan kiinni - mutkassa sellainen kulma että ei tämän kombon kanssa tule vaakatasoon. Koittelin vääntää, mutta eihän toiny saatana millään väänny joten täytynee vähän rälläköidä ja hitsuutella.
Nyt onkin iisimpää niputtamista. Vesiletkujen kanssa joutuu ähräämään, termarilta jäähylle aika perse s kuvio 90 kireillä mutkilla. Josko huomenna kävis biltsussa ihmettelemässä letkuja samalla kun hakee pumpun - jos jaksaa, töitä ollut riittämiin lähiaikoina(mikä toki on hyvä asia)
E: Niputtelin tänään(14.5) vähän pisteosia paikoillensa. Alkaisi olemaan aikalailla kaikki autosta irroitetut osat paikoillaan konepeltiä ja muutamaa nikaletta lukuunottamatta.
Tempran etuputki ei suoriltaan toimi, ottaa pohjaan kiinni - mutkassa sellainen kulma että ei tämän kombon kanssa tule vaakatasoon. Koittelin vääntää, mutta eihän toiny saatana millään väänny joten täytynee vähän rälläköidä ja hitsuutella.
Re: Z1100
Seiskan tolpasta sitä alalautasta voi nostaa suht helposti. Toki tuolloin nousee ylemmäs jollei mitään muuta tee.
Katso sen pakoputken kanssa myös ettei sisäänjoustossa hankaa vetariin. Nimimerkillä ensimmäinen versio otti. Jouduin toiseen putkeen tekemään pienen heiton.
Bensapumpun kanssa kannattaa muistaa, että neulaventtiili voi jonkin aikaa kestää ylipainetta ja sitten antaa periksi. Siinä on kuuma pakosarja kaasarin alla. Sikäli en ihan tuurilla sen kanssa menisi. Äkkiä järkeiltynä pienempi neulaventtiili kestää paremmin mitä iso, sikäli yksikurkkuinen voi kestää parempi painetta. Siltikin olisin tuon kanssa varovainen.
Katso sen pakoputken kanssa myös ettei sisäänjoustossa hankaa vetariin. Nimimerkillä ensimmäinen versio otti. Jouduin toiseen putkeen tekemään pienen heiton.
Bensapumpun kanssa kannattaa muistaa, että neulaventtiili voi jonkin aikaa kestää ylipainetta ja sitten antaa periksi. Siinä on kuuma pakosarja kaasarin alla. Sikäli en ihan tuurilla sen kanssa menisi. Äkkiä järkeiltynä pienempi neulaventtiili kestää paremmin mitä iso, sikäli yksikurkkuinen voi kestää parempi painetta. Siltikin olisin tuon kanssa varovainen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Z1100
Noh sähköpumppa täytyy joka tapauksessa laitella ja aika samanlaisia nuo kaikki imupumpat, joten tuskin ihan hirveästi voi enää varovaisemmin tehdä. Sain mä sen mekaanisellakin jo kerran tuleen. Ykskurkkusessa toki on vielä tuo ylivuodon keräysastia omalla pikkurännillä.
Re: Z1100
Jostain muistan lukeneeni että 2,2 olisi paineraja kaasuttimelle. Joten jos mahdollista niin 2 barin pumppua katselisin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Siis mä oon laittamassa tollasta 0,3 bar pumppua. Kaasarissa myös paluukierto joka jo kytketty kiinni