Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

En saanut moottoria kasattua, kytkinlevyssä oli valmistusvirhe - uusi levy ensi viikolla, hyvin hoitui taas hommat saminosien kanssa :thumb:

Löysin auton hanska"lokerosta" ehjät kärjet, ne asennettu ja laitettu kärkiväliksi 0,4. Kondensaattori nyt oli ehjä joten asentelin sen jakajaan. Nyt uupuu pyörijä ja ehjä jakajanhattu.

Sitten pitäs päättää, mikä noista edellämainituista pumpuista tulisi autoon. Saa suositella :mrgreen: Tein myös lattaraudasta peitelevyn mekaaniselle pumpulle ja asentelin sen.

Kuva

Rälläköin yhdeltä vanteelta kumin pois, jotta pääsin mallailemaan. On toi kasin etupää kyllä vähän perse vanteita ja kumeja ajatellen, mutta ehkä tuonne mahtuisi 155/55r14 tai 165/55r14 - tästäkin saa jakaa kokemuksia, minkälainen kumi mahtuu jousilautasen alla pyörimään jos jollakulla sattuu tietoa olemaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minulla oli sama hihnan vaellusongelma vääränmerkkisessä autossa, jossa kiristimellä on runko.

Pari vuotta vaihtelin hihnaa tiheään ja hihnapyöriä, mutta ei vain asettunut. Kokeilin korokepaloja pyörien alla ym epätoivoista.

Lopulta syy löytyi kiristimen kiinnityksestä. Kiristimessä oli saranatappi, joka painettiin lohkossa olevaan reikään. Tuolla reijässä oli ruostetta, joka jäi kantamaan ja kiristin jäi täten todella pienesti vinoon niin, ettei sitä silmällä erottanut. Löysin syyn kun työntelin rakotulkin liuskoja kiristimen rungon alle ja toiselle puolen meni 0.25 ahistamatta, toiselle puolen ei edes 0.05.

Eli katso että kiristimen vastepinnat on suorat sekä puhtaat ja mutterin laippa on ehjä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Muistaisin että 1.1 ja 1.3 koneissa on erilainen kiristin ja moottorikannake kuin 1.5 koneessa. Ne ovat kai melkein samanlaisia, mutta esimerkiksi vanhemman mallin etananmuotoinen moottorikannake ei sopinut uudempaan lohkoon. Tarvikeosissa voi lisäksi olla jotain hybridimalleja, joiden olisi tarkoitus sopia molempiin koneisiin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllä 128:n kannake meni Tipon lohkoon. Tosin apulaitehihna otti vähän kiinni, pieni hiominen korjasi sen.

Kyllähän sähköpumppu suht kiva on. Olikohan 0,2 bar max mitä tällaisille kaasareille suositellaan. Neulaventtiilissä kyllä riittää kapasiteetti jos siellä yhtään on painetta takana. Se oma autotarvikkeen hyllystä löytynyt sytkytin teki jotain 0,3 bar vai vielä enempikin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Juu etana meni hyvin kiinni, vanha kirrakin menisi jos näkisi jonkinlaisen vaivan, suurin ongelma on tuo reikä lohkossa kannakkeen kohdalla ja erikokoiset pultit kirralle.

Täytyy hakea tuollainen 0,2 tai 0,3 pumppa vielä. :)
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tiedä auttaako tämä tieto mitään, mutta minulla oli 127:ssa sellainen biltemasta ostettu "sytkytin" -sähköpumppu, kun mekaaninen levisi.

Toimi kuin junan vessa. Ei mitään tietoa paljonko se työnti painetta.
Minkä huollan, sen korjaan...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

wellu kirjoitti:Tiedä auttaako tämä tieto mitään, mutta minulla oli 127:ssa sellainen biltemasta ostettu "sytkytin" -sähköpumppu, kun mekaaninen levisi.

Toimi kuin junan vessa. Ei mitään tietoa paljonko se työnti painetta.
Just kattelin, että biltsussakin näyttäisi olevan ihan riittävän oloista pumppua, täytyy käydä poimimassa sieltä talteen, noi motonetin oli taas vähän siellä täällä tarjolla.

Sytkäosat löydetty, iso kiitos näistä GT :thumb: Ja kytkinlevykin saapui postiin tänään, josta sitä ollaan juuri noutamassa. 8-)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja -HH- »

jeQQ kirjoitti:
Rälläköin yhdeltä vanteelta kumin pois, jotta pääsin mallailemaan. On toi kasin etupää kyllä vähän perse vanteita ja kumeja ajatellen, mutta ehkä tuonne mahtuisi 155/55r14 tai 165/55r14 - tästäkin saa jakaa kokemuksia, minkälainen kumi mahtuu jousilautasen alla pyörimään jos jollakulla sattuu tietoa olemaan.
Kyllä kasiin mahtuu 205/60-13 kumit ihan jees, kun on vakio tolpat. Jos jousilautanen on poikkeuksellisen alhaalla niin onko siellä sitten seiskan tolpat paikalla? Niissä se on alempana, ja niillä noita on myös madallettu keulasta. Se vaatii taas vanteen jossa ET pienempi. Jos oikeen muistan niin "backspace" mitta (keskiöstä vanteen reunaan) pitäisi seiskassa olla 100mm luokkaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei käryä tolpista, voi hyvinkin olla seiskan? Olihan tämäkin auto foorumilla myynnissä, josko jollain olisi tietoa jakaa?

Karkea mittaus vanteen reunasta alalautaseen n 7cm. Vakio peltivanteella pyöri isokin kummi, et sen verran pienempi.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mosa pungettu yksin takaisin konehuoneeseen, aika perse jumppa oli. Vakaajantankoa ei olisi kannattanut laittaa kiinni ennen mosaa... :)

Nyt onkin iisimpää niputtamista. Vesiletkujen kanssa joutuu ähräämään, termarilta jäähylle aika perse s kuvio 90 kireillä mutkilla. Josko huomenna kävis biltsussa ihmettelemässä letkuja samalla kun hakee pumpun - jos jaksaa, töitä ollut riittämiin lähiaikoina(mikä toki on hyvä asia)

E: Niputtelin tänään(14.5) vähän pisteosia paikoillensa. Alkaisi olemaan aikalailla kaikki autosta irroitetut osat paikoillaan konepeltiä ja muutamaa nikaletta lukuunottamatta. :thumb:

Tempran etuputki ei suoriltaan toimi, ottaa pohjaan kiinni - mutkassa sellainen kulma että ei tämän kombon kanssa tule vaakatasoon. Koittelin vääntää, mutta eihän toiny saatana millään väänny joten täytynee vähän rälläköidä ja hitsuutella.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Seiskan tolpasta sitä alalautasta voi nostaa suht helposti. Toki tuolloin nousee ylemmäs jollei mitään muuta tee.

Katso sen pakoputken kanssa myös ettei sisäänjoustossa hankaa vetariin. Nimimerkillä ensimmäinen versio otti. Jouduin toiseen putkeen tekemään pienen heiton.

Bensapumpun kanssa kannattaa muistaa, että neulaventtiili voi jonkin aikaa kestää ylipainetta ja sitten antaa periksi. Siinä on kuuma pakosarja kaasarin alla. Sikäli en ihan tuurilla sen kanssa menisi. Äkkiä järkeiltynä pienempi neulaventtiili kestää paremmin mitä iso, sikäli yksikurkkuinen voi kestää parempi painetta. Siltikin olisin tuon kanssa varovainen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Noh sähköpumppa täytyy joka tapauksessa laitella ja aika samanlaisia nuo kaikki imupumpat, joten tuskin ihan hirveästi voi enää varovaisemmin tehdä. Sain mä sen mekaanisellakin jo kerran tuleen. Ykskurkkusessa toki on vielä tuo ylivuodon keräysastia omalla pikkurännillä. 8-)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jostain muistan lukeneeni että 2,2 olisi paineraja kaasuttimelle. Joten jos mahdollista niin 2 barin pumppua katselisin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onkos kaasuttimessa paluukiertoa? Sehän auttaisi paljon.

Mulla 127:ssa ei ollut. Ei tulvinut vaikka jätti pumpun päälle auto sammuksissa (ääni vaan muuttu)
Minkä huollan, sen korjaan...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Siis mä oon laittamassa tollasta 0,3 bar pumppua. Kaasarissa myös paluukierto joka jo kytketty kiinni :)
Vastaa Viestiin