Uno -88

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Säädetään takajarrujen painetta kuorman mukaan. Mitä enemmän lastia takana, sitä enemmän jarrupaineesta takapyörille. Ja oikeastaan toistepäin, eli mitä kevyempi peräpää, sitä vähemmän jarrutetaan jotta ei menisi vahingossa takajarrut lukkoon.

Eräänlainen köyhän miehen abs ennen oikeiden absien tuloa. Takapyörien lukkiutuminen jarrutuksessa kun voi karauttaa auton lapasesta pahemmin kuin etupyörien. ABSitkin tuli aikoinaan ensin vain takapyöriin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja jajau »

Heitän vielä oman lusikkani soppaan ja sanon, että myös pääsylinteri voi hajota ja hävittää jarrut ;) Osat on halpoja jos vaan löytää jostain.
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Punton säätimet on inertiatoimiset, eli toimivat vain rajoittajina. Varovainen jarrutus vähin erin voimaa lisäten jarruttaa siksi vain etupyörillä. Unon säädin on ihan oikea kuormantunnistin, joskin sekin toimii samalla tavalla varovaisesti jarrutuksessa, kun perä nousee. Kunnon survaisu polkimella ottaa takajarrutkin mukaan, eikä saa autoa niin herkästi pyörähtämään, kun kaikki pyörät on yhtaikaa lukossa.

Jos jarrunesteitä on vaihdettu edes joskus, ei noista jumitu kuin vivusto. Helppo herkistellä, kunhan pääsee auton alle. Jousi kuluu joskus poikki ja tipahtaa pois. Tuossa on myös säätö, joten jarruista voi saada askarreltua hyvinkin tehokkaasti toimivat.

Se säädin ei ole täällä kaupungissa, vaan kotipaikalla, mikäli ei ole jo tullut pois heitetyksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

viikonloppu vierähti taas ja ehti vähän unoakin fiksailemaan.

ensimmäinen haaste oli saada tankin korkki auki, oli hieman jäykähkö avaimella
kääntää se lukko auki asentoon. varovasti nitkuttelemalla se avautui siitä. pikkutippa
moottoriöljyä herkisti lukon, ettei enää ole haasteita sen avaamiseen.

seuraavaksi ihmettelemään ongelmaa, miksi ei nosta bensaa kaasariin tankista.
ihan hyvä veikkaus oli nuo hapristuvat bensaletkut. kangaspäällysteiset letkuthan siinä
oli rikki, kun puhalsin suotimeen, niin ilma tuli heti suotimen takaa ulos hajonneesta letkusta.
vaihdoin kaikki kolme kangaspäällysteistä letkun pätkää uusiin ja se ongelma korjautui. auto
lähti käymään. etujarrujen ilmaus vielä, niin oli jotain edellytystä tehdä testiajolenkki:

https://www.youtube.com/watch?v=tchSYWh ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

vaimo on jo ihan töpinöissään. auto on kuulemma 'hieno', mutta pitäisi maalata punaiseksi.
kiitosta saa ratti, jonka yli näkee lyhyempikin ihminen.

mutta ennen kun alan edes suunnittelemaan maalihommia, on mietittävä, tuleeko tuosta
etupalkista enää kalua. auton pohja näyttää todella hyvältä, mutta se etupalkki taas melko
haperolta. ihan kuin pohja olisi ruostesuojattu, mutta tuolle etupalkille ei aikoinaan tehtaalla
tehty oikein mitään ? senkö takia näitä ei enää liikenteessä nähdä?

onko kellään kokemusta, minkalainen homma se on repiä irti tuolta? äkkiseltään näyttää
siltä, että molemmat tukivarret, pakoputki ja vaihteensiirtäjät vähintäänkin irrotettava ja
varmaan se palkki on rungossa kiinni aika tukevasti pultattuna? Epäilyttää, lähteekö pultit
irti vai onko tuloksena vaan katkeilevia pultteja ja muttereita. irtihän se olisi tuolta otettava
jos korjata meinaa ja ruostesuojaustakin se kaipaa selvästi.

eikä ihan ongelmaton muutenkaan:
- pakoputki kolisee runkoon tyhjäkäynnilläkin. moottori elänee liikaa - kumit lopussa ?
- hätävilkut toimii edessä (rele lienee ehjä), mutta suuntavilkut jättää etuvilkut päälle. takana ei vilkkuvaloja pala.
- tuulilasin pyyhkijä ei liiku mihinkään.

takalasin pyyhkijä kuitenkin toimii. liekkö se tuossa tuulilasin pyyhkijänmoottorissa, kun on
vielä pissapojan säiliö irti ja letkut/johdot irti siitä, niin tuulilasinpyyhkijän moottorikaan ei saa virtaa.
se on kyllä äkkiä testattu.

toisella puolella takakaari kaipaa pikkupätkän uutta peltiä. ja tuulilasin alareunasta kuskinpuolella näyttää
niin heikolta, että on varmasti puhki ruostunut runko. tuo palkki on tietysti pahin, mitä ennen ei hirveästi muualta
kannata alkaa hitsailemaan.
Liitteet
3.jpg
3.jpg (97.07 KiB) Katsottu 5350 kertaa
2.jpg
2.jpg (93.85 KiB) Katsottu 5350 kertaa
1.jpg
1.jpg (95.14 KiB) Katsottu 5350 kertaa
Maaranen
Viestit: 41
Liittynyt: 03.04.2018 15:47

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Maaranen »

no niin,

olipahan homma taistella tuo laho palkki irti autosta.
siinäpä sitä onkin hitsaamista...

vai olisikohan jollain Unon etuakselipalkkia jemmassa?
käytetty ja kohtuukuntoinenkin kelpaisi?

Kuuluisi tietysti ostoketjuun, mutta en elättele isoja toiveita, että näitä on joka tallissa.
Liitteet
a.jpg
a.jpg (89.15 KiB) Katsottu 5242 kertaa
b.jpg
b.jpg (82.36 KiB) Katsottu 5242 kertaa
c.jpg
c.jpg (107.85 KiB) Katsottu 5242 kertaa
d.jpg
d.jpg (99.64 KiB) Katsottu 5242 kertaa
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ehkäpä sinne ostoketjuun kannattaa ilmineerata, kun ei kaikki osia hilloavat seuraa muuta forumia. Tuo palkki näyttäisi olevan aika surkeassa jamassa, saaneeko tekemälläkään kunnollista?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Albean palkki näyttäisi muuten samalta, mutta siinä ei ole Unon palkissa keskellä olevaa osaa. Toisaalta se lienee Unon tapauksessa pisteillä kiinni, ja siirrettävissä Albean palkkiin, mikäli Albean osa on muuten sopiva. Näyttää muuten melkoisesti tukevammalta tuo Albealainen:
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osa ... -31448804/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osa ... -31168288/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Aika hurjalta kyllä näyttää. Mahtaakohan tuosta hitsaamalla tulla enää?

Ebayssa noita on silloin tällöin ollut. Tuossa yksi: https://www.ebay.it/itm/5939300-CULLA-M ... SwHN9cnmjw" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja VTO »

Pari vuotta sitten silloinen Trafi muutti sääntöä, ettei palkkeja saa hitsata. Pitää siis muistaa hioa ja maalata huolella, vaikka uuttakin palkkia modaisi. Tässä tapauksessa kaiketi paha sanoa, että on aikaisemmin hitsattu.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kyllä noita palkkeja vielä on, ihan varmasti. Verkot vaan vesille. Itte tiedän heti yhden, vähintään yhtä mädän. :mrgreen:

Kyllä noita apurunkoja on vielä hitsata saanut. Vaatimuksena ollut leimalle meneminen maalaamattomana. Tosin, onko sitten ollut tulkinta, en tiedä.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sanoisin, että älä hitsaa enää, jos ei aivan välttämätöntä; sen verran eläneen oloinen on kuvien perusteella. Purkamoiltakin voisi vielä löytää kohtalaisen, itsekin olen menossa Hartolan suuntaan käymään Onkiniemellä ennen kesälomakautta pisteosien tarpeessa; siellä taisi olla purettavana neljäkin viimeisten vuosimallien Unskia eli kakkossarjaa. Korjatkaa, jos olen väärässä: sama etupalkki käy koko Unon elinkaareen (Suomessa) eli välille vm. -83 - 96. Ja varaosaliikkeet tietenkin kannattaa tarkistaa, samoin ulkomaan tarjonta, jos on nettikauppaakokemusta ja jos uuden haluat; hintakaan ei ilmeisesti ole enää kauhea noissa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pikavilkaisulla ebayssa ~220 euroon pari apurunkoa.

Mutta uuno oli suomessakin niin suosittu auto, että suosittelen kiertämään purkaamoita. Sieltä saattaa tehdä löytöjä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Jargon
Viestit: 46
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Offtopicin puolelle osittain, jos leimalla pomppaa lahosta palkista -> ei saa korjata hitsaamalla.
Aiemmin hitsattu tosin kelpaa :D
-84 33
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jargon kirjoitti:Offtopicin puolelle osittain, jos leimalla pomppaa lahosta palkista -> ei saa korjata hitsaamalla.
Onko tämä nyt jossain ihan varsinaisesti kielletty? Siis ihan pykälään nojaten? Itelle on inssi sanonut, että asiallisesti hitsattu peltitekoinen on sallittu, mutta valu tms. rakennetta ei saa hitsata.
Liekkö sitten tulkintaa...


Jokatapauksessa tommonen noinkin ympäriinsä ruostunut palkki on senverran ikävä työmaa saada hyväksi, että etsisin ehjemmän. Olisi edes tuossa takapuolen "poikkiosassa" ihan rehellinen reikä, niinkuin omassa oli. Sen voisi vielä paikata lujasti ja siististi. Tommonen ympäriinsä mätinyt....hyh.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uno -88

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä tuon kiellon pitäisi olla parin vuoden takaa silloisen Trafin ohjeistuksesta. Löytyvät kaiketi jollakin "katsastuksen tarkistuskohteet ja arvostelu" haulla.
Ainakin 2 palkkia olen yksiselitteisesti nähnyt hylätyn tuon säännön perustella. Ja korjauksena vain vaihto.
Vastaa Viestiin