Kyllä noissa oli sama keskireikä että sopivat hyvin. Hiukan tiukka se oli kuten kuuluukin mutta kun tuohon levyn laittaa vielä paikalle niin passaa ihan hyvin ja taitaa jäädä jopa kaks senttoiä väliä ettei ota jouseen kiinni. Nuo tosin terkentuu lähempänä. Kunhan hiukan mallailin tuota vannetta paikoilleen.1300ti kirjoitti:Mahtuvatko nuo Sprintin vanteet navoille? Fiatin uudemmat vanteet eivät sopineet ilman spacereitä Milletrecentoon, kun keskireikä oli liian pieni.
Fiat 1300 Familiare -66
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Täälläkin jotain vähän tapahtunu. Moottoria vähän kasaillu ja aloitin sylinterikannesta noita kanavia vähän putsaileen. Saminosat toimitti uudet venttiilit. Harkinnu että veis venttiilit ja kannen koneistamolle ja teettäis hiukan paremmat seetit.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Ai toimitin? Omalla listalla on kyllä näihin ihan "oikea" venttiili mutta en muista saiko sitä edes lainkaan, ei ole ainakaan koskaan kaupassa ollut. Mikäs venttiili tuonne sitten sopi? TC:n ?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Eikös tuo olekin tc:n kansi?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Tc kansihan se on. Ei sinne ihan alkuperäistä moottoria tule kun moottori ja vaihelaatikko puuttui ostaessa. Löytyi sitte sopivasti 1.6 tc tekniikka niin siitä se idea lähti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Fiat 1300 Familiare -66
No niinhän tuossa kuvassa on. Alkuperäinen on vain "semi-hemi" eli "polyspherical"
Aihetta liipaten kun tulee katseltua youtubesta UTG:tä, niin oli aika mielenkiintoista settiä miksi Chryslerin olisi pitänyt jatkaa vastaavan eli "ryppyreuna-318" ja sitä edeltäneiden "poly" moottorin kehitystä eikä siirtyä kiilapalotiloihin. Ja kyseinen moottorihan kehitettiin kun 50-luvun hemikoneet kahdella keinuvipuakselilla per kansi oli vaan liian kalliita valmistaa perusautoihin, mutta niihinkin piti saada V8.
Sieltä kai se kehitystyö silloin tuli eurooppaankin, vai tekikö joku sarjatuotantoon hemi ja poly kansia aiemmin? Jos ei jotain vuossadan alun 30-litraisia koneita neliventtiilikansilla lasketa.
Onneksi meillä noita "hemikoneita" riittää suhteessa muunlaisiin, niin ei tartte miettiä mitä laittaa. Sinänsä miksei polykonekkin jos siihen saisi alakerran 5:llä runkolaakerilla olisi toimiva laite vaikka ahdettuna. Bonuksena mataluus verrattuna TC:hen.
Aihetta liipaten kun tulee katseltua youtubesta UTG:tä, niin oli aika mielenkiintoista settiä miksi Chryslerin olisi pitänyt jatkaa vastaavan eli "ryppyreuna-318" ja sitä edeltäneiden "poly" moottorin kehitystä eikä siirtyä kiilapalotiloihin. Ja kyseinen moottorihan kehitettiin kun 50-luvun hemikoneet kahdella keinuvipuakselilla per kansi oli vaan liian kalliita valmistaa perusautoihin, mutta niihinkin piti saada V8.
Sieltä kai se kehitystyö silloin tuli eurooppaankin, vai tekikö joku sarjatuotantoon hemi ja poly kansia aiemmin? Jos ei jotain vuossadan alun 30-litraisia koneita neliventtiilikansilla lasketa.
Onneksi meillä noita "hemikoneita" riittää suhteessa muunlaisiin, niin ei tartte miettiä mitä laittaa. Sinänsä miksei polykonekkin jos siihen saisi alakerran 5:llä runkolaakerilla olisi toimiva laite vaikka ahdettuna. Bonuksena mataluus verrattuna TC:hen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Todennäköisesti tuo TC:n design on peruja Ferrarilta mistä moottorin suunnittelija Lampredikin Fiatille siirtyi... puolipallomaiset palotilathan oli siellä jo sotien jälkeen suunnitellussa 'Colombo V12'-moottorissa.
Melko samankaltainen rakenne on kyllä näissä autoissa olleissa orggismoottoreissakin. Josko ei ihan puolipallo niin 'moikuliaanen' sellainen ainakin.
Melko samankaltainen rakenne on kyllä näissä autoissa olleissa orggismoottoreissakin. Josko ei ihan puolipallo niin 'moikuliaanen' sellainen ainakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Lampredi on suunnitellu myös 1300/1500 moottorin. Eikö sekin moottori ollu aikalaisekseen melko pirteä. Valupakosarja on kyllä sen näköinen että se voi jopa olla ihan hyväkin.vvieri kirjoitti:Todennäköisesti tuo TC:n design on peruja Ferrarilta mistä moottorin suunnittelija Lampredikin Fiatille siirtyi...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Joo totta, muuten.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Vilkaistaanpa Lancia Aurelian (-50 alkaen) kantta:Sämpy kirjoitti: Aihetta liipaten kun tulee katseltua youtubesta UTG:tä, niin oli aika mielenkiintoista settiä miksi Chryslerin olisi pitänyt jatkaa vastaavan eli "ryppyreuna-318" ja sitä edeltäneiden "poly" moottorin kehitystä eikä siirtyä kiilapalotiloihin. Ja kyseinen moottorihan kehitettiin kun 50-luvun hemikoneet kahdella keinuvipuakselilla per kansi oli vaan liian kalliita valmistaa perusautoihin, mutta niihinkin piti saada V8.
Sieltä kai se kehitystyö silloin tuli eurooppaankin, vai tekikö joku sarjatuotantoon hemi ja poly kansia aiemmin? Jos ei jotain vuossadan alun 30-litraisia koneita neliventtiilikansilla lasketa.
http://blog.lanciainfo.com/?cat=4&paged=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten Aprilia 1937 alkaen:
https://www.narrywoolan.com.au/lancia-a ... t-one.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Jatketaan vähän juttua projektista. Etujarrut tulee 132 Fiatista kuten muukin voimalinja. Syynä tähän on lähinnä alkuperäisten jarrulevyjen saatavuus ja hinta. Työnä vaihto näyttää olevan helppo. Puretaan jarrut ja napa pois ja 132:sta vastaavat osat tilalle. Pyöränlaakeri on molemmissa sama joten helpottaa hommaa paljon. Myös olka-akselissa olevat reiät jarrusatuloiden kiinnikeraudoille ovat samat joten nekin vaihtuu ihan vaihtamalla toisesta osat tilalle. Jarrusatulat ois tarkoitus kunnostaa jos männät saa irti nätisti. Onko tää satula sama 127 ja 128? Onko Unossakin sana? Entä missä muissa on sama satula. Kuinka uusista tätä vielä löytyy?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Satula tosiaan lienee fyysisesti sama siis kiinnityksiltään, mutta jarruletkun kierre vaihtuu. Vai vaihtuuko, en muista ulkoa millä kierteellä banjopultti tulee. Mutta kumminkin uudemmissa letku tulee suoraan satulaan, joten voi olla vähintään eri kulmassa kuin banjopulttiliitännäinen.
Eli lähtisin siitä, että satula pitää olla vm 1982 tai vanhempaan autoon. Ritmo mk2 ja Uno on jo uudemmalla.
Samalla vaihtuu jarrupalakin molemmista reunoista kaarevaan, mutta se taas menee satulan kiinnikeraudan mukaan eikä vaikuta satulaan.
Jollekulle olen ehdottanut, että sopisiko näihin Ladan jarrut. Lähinnä sikäli että satula olisi kaksipuoleinen niin on edes vähän kuin alkuperäinen. Ihan hyvät noi 132 jarrutkin varmaan on ja hyvä tietää että sopii.
Eli lähtisin siitä, että satula pitää olla vm 1982 tai vanhempaan autoon. Ritmo mk2 ja Uno on jo uudemmalla.
Samalla vaihtuu jarrupalakin molemmista reunoista kaarevaan, mutta se taas menee satulan kiinnikeraudan mukaan eikä vaikuta satulaan.
Jollekulle olen ehdottanut, että sopisiko näihin Ladan jarrut. Lähinnä sikäli että satula olisi kaksipuoleinen niin on edes vähän kuin alkuperäinen. Ihan hyvät noi 132 jarrutkin varmaan on ja hyvä tietää että sopii.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Jos tuo 132 jarru on sama kuin I-kopan Ritmossa, niin aika ankea on 1-mäntäinen alkuperäiseen 3-mäntäiseen verrattuna. Satulat saa yleensä hyvin korjattua, vaikka männätkään ei ihan priimat olisi. Männät saa irti kun rasvaprässillä puristaa ja tiivisteitä löytyy.
Jarrulevyt ovatkin, kuten kirjoitit, suurin haaste. Ehkä juuri Ladan levy olisi hyvä tutkia ihan varmuuden vuoksi.
Jarrulevyt ovatkin, kuten kirjoitit, suurin haaste. Ehkä juuri Ladan levy olisi hyvä tutkia ihan varmuuden vuoksi.
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Alkuperäiset on haastavia/kalliita koska niissä on pyöränpulttien kierteet levyssä ja tulee kiinni takapuolelta napaan. 132:ssa kierteet on navassa ja tulee etupuolelta kiinni napaan tästä syystä. Levy on vähän eri kohdassa joten joutuu vaihtaan satulat ja kiinnikkeet myös. Onhan vaihtoehtona alkaa tekeen uudet kiinnitys osat satuloille. Mutta leimataan nyt ensin näillä ja aletaan sitte värkkään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Fiat 1300 Familiare -66
Seuraavaksi voikin viritellä jäähdytettyjä levyjä ja isompimäntäisiä satuloita jos alkaa tekemään sovitustöitä. Tietty jos oli tarkoitus pysyä 13" vanteessa niin se vähän rajoittaa valikoimaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net