Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Pihaan tuli punainen124 Spider -72, joka onkin tyyppikilven mukaan valmistunut Torinosta jo 11/71 ennen merimatkaa suureen länteen. 1999 tullut Suomeen, 2010 pois käytöstä, ja nyt sitten täällä Espoossa. Entiset projektini on olleet mersuja, ja mukava nyt muuhunkin perehtyä. Ihastuin Spiderin ulkonäköön, ja myös tekniikka on hienoa: 5 vaihdetta, levyjarrut joka kulmassa, läpihengittävä kone kahdella nokka-akselilla, ja malli on esitelty 1968!
Homma alkoi Spideriin tutustumisella ja putsaamisella, onhan siinä monenlaista laittoa edessä. Mersuja olen tykännyt laittaa alkuperäiskuntoon, Spiderin osalta en ole tavoitetta vielä päättänyt.
Kommentit ja vertaistuki tervetulleita.
Homma alkoi Spideriin tutustumisella ja putsaamisella, onhan siinä monenlaista laittoa edessä. Mersuja olen tykännyt laittaa alkuperäiskuntoon, Spiderin osalta en ole tavoitetta vielä päättänyt.
Kommentit ja vertaistuki tervetulleita.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Pari kuvaa alkutilanteesta.
- Liitteet
-
- IMG_2755.JPG (128.39 KiB) Katsottu 7396 kertaa
-
- IMG_2754.JPG (141.55 KiB) Katsottu 7396 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Siisti peli. Pussihousuna ehdotan alkuperäiskuntoa.
Ulkopintaan ei tarvinne juurikaan kajota. Mitä laitettavaa on? Pohja ja sähköt? Sähköistä suosittelen purettavaksi kaikki TI-viritykset.
Tervetuloa kööriin.
Ulkopintaan ei tarvinne juurikaan kajota. Mitä laitettavaa on? Pohja ja sähköt? Sähköistä suosittelen purettavaksi kaikki TI-viritykset.
Tervetuloa kööriin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Kuva valehtelee, maalipinta on huono. 8v ollut poissa käytöstä niin eka rasti on saada leima. Pientä näpräämistä on edessä joka puolella. Orggiskunto kiinnostaa, vähitellen sitä kohti. Konehuoneessa ja sähköissä on viritystä jos jonkinlaista. Pellit on hyvät, joku on niitä aiemmin laitellut ja siksi tämän ostinkin kun en itse hitsaushommia tee. Takakontti on aika orggistilassa mutta ei ole ruostetta löytynyt.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Orginaalia itsekin suosittelisin. Ja jos jotain rakennettua niin mielummin jotain muuta kuin iänikuista Aparaatti-kloonia. Tuota ko. yksilöä tuli useempaan kertaan itsekin silmäiltyä nettiautossa, ehkä kuuman kesän aikaansaannoksia? Nyt saa nukuttua taas yönsä rauhassa kun on kadonnut listoilta
Joten onnittelut hankinnasta ja tervetuloa palstalle!
Joten onnittelut hankinnasta ja tervetuloa palstalle!
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Kiitos! Orginaalin suuntaan mennään. Itse asiassa kaikki entisetkin projektit on olleet palautusta alkuperäiseen. Huomaan olevani pussihousu.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Joo, eiköhän nuo vanhemmat ole paras alkuperäisenä pitää. Näistä 70-luvun lopun jenkkipuskurihirvityksistä joutaa rakennella enemmän
No tuossa paria aika hyvää osatoimittajaa Saksanmaalta:
https://www.spider-point.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.schiminsky.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä noilta ei löydy sitä en juuri ole tarvinnut...
Ja tuolla on todella hyviä sähkökuvia (mm uudelleen selkeästi piirretyt sähkökaaviot) ja paljon vinkkejä liittyen Spideriinkin:
https://www.mirafiori.com/faq/faqtable.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jenkeissä on sitten melko aktiivinen Spider-foorumi: http://www.fiatspider.com/f15/" onclick="window.open(this.href);return false;
No tuossa paria aika hyvää osatoimittajaa Saksanmaalta:
https://www.spider-point.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.schiminsky.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä noilta ei löydy sitä en juuri ole tarvinnut...
Ja tuolla on todella hyviä sähkökuvia (mm uudelleen selkeästi piirretyt sähkökaaviot) ja paljon vinkkejä liittyen Spideriinkin:
https://www.mirafiori.com/faq/faqtable.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jenkeissä on sitten melko aktiivinen Spider-foorumi: http://www.fiatspider.com/f15/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Kiitos paljon linkeistä!
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
tähän oli ilmeisesti vaihdettu 1600 koneen tilalle 1800 kone.
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Näin kuulin. Mistähän se selviäisi? Tuossa kohdassa kai koneen tyyppi pitäisi näkyä? Kuva on ylösalaisin, en osaa kääntää.pminetti kirjoitti:tähän oli ilmeisesti vaihdettu 1600 koneen tilalle 1800 kone.
- Liitteet
-
- enginenumber.JPG (161.33 KiB) Katsottu 7077 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Jos eri iskunpituus noilla koneilla nii onnistuisko tulpan reijästä mittaaminen jollain tangolla?
Tai täyttää öljyllä ja laskee?
Tai täyttää öljyllä ja laskee?
Bravo t-jet
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
mikä numero sarja siinä on.
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Sepä se. Kuvan mukaan siinä ei näy mitään.pminetti kirjoitti:mikä numero sarja siinä on.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Joitain muitakin konsteja moottorin tyypin selvittämiseen on, mutta numerosarja olisi toki varmin. Kuvassa ei näy oikein mitään numeroita, jollei ole jopa viilattu sileäksi.
-72 on juurikin rajapyykki, jossa vanhemmat 1438 ja 1608 moottorit vaihtuivat uuteen tyyppiin, 1592 ja 1756. Ulkoisesti kai ainoa ero noiden välillä löytyy öljypohjan tiivisteen muodosta, jota on selostettu tuolla:
https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=47528/572979
Lisäksi eroavaisuuksia on esimerkiksi kampiakselin jakohihnarattaassa.
1592 ja 1756 ovat samalla iskulla, 79mm, joten sillä niitä ei voi erottaa toisistaan. Sylinterinhalkaisijassa on ero. Vanha 1608 on 80mm iskunpituudella.
Myöhemmin 70-luvulla tuli sitten lyhytiskuinen 1585, 71,5mm.
-72 on juurikin rajapyykki, jossa vanhemmat 1438 ja 1608 moottorit vaihtuivat uuteen tyyppiin, 1592 ja 1756. Ulkoisesti kai ainoa ero noiden välillä löytyy öljypohjan tiivisteen muodosta, jota on selostettu tuolla:
https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=47528/572979
Lisäksi eroavaisuuksia on esimerkiksi kampiakselin jakohihnarattaassa.
1592 ja 1756 ovat samalla iskulla, 79mm, joten sillä niitä ei voi erottaa toisistaan. Sylinterinhalkaisijassa on ero. Vanha 1608 on 80mm iskunpituudella.
Myöhemmin 70-luvulla tuli sitten lyhytiskuinen 1585, 71,5mm.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72
Öljynsuodattimen luota löytyi läpyskä jossa on merkinnät
FIAT
125 BC000
4194208
1 F
Mitähän nuo tarkoittaa?
FIAT
125 BC000
4194208
1 F
Mitähän nuo tarkoittaa?
- Liitteet
-
- 0E21F643-CBFE-4C86-891A-28035FE50C93.jpeg (212.54 KiB) Katsottu 6994 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71