Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Joku oli aiemmin vaihtanut laakerimallisen apusimpukan mutta kivasti se alkuperäinen oli osina mukana.
Mielellään laittaisi alkuperäisen takaisin ihan jo alkuperäisyyden vuoksi, ja onhan siinä ohjausfiilistä parantamassa sisäänrakennettu nestetoiminen vaimennus joka puuttuu laakerimallisesta kokonaan.

Yksi o-rengas puuttui, alatiiviste oli kovettunut, ja alapään kierre oli väännetty pilalle vääränkokoisella mutterilla. Selvisi että siinä onkin M12x1,5 hienokierre jonka sai kierrepakalla uudistettua kuntoon. Alatiivisteeksi sopii Hondan motskarin jarruista tiiviste ja jenkkifoorumin ohjeiden mukaisesti naputtelin tiivisteuran reunaa vähän sisäänpäin pitämään tiivistetta paremmin paikallaan. Hyvä siitä tuli. Kesä paljastaa sitten onko mitään vaikutusta ajossa.
Liitteet
61D7F165-147B-46C1-B8DA-D10B0FD96459.jpeg
61D7F165-147B-46C1-B8DA-D10B0FD96459.jpeg (138.92 KiB) Katsottu 4904 kertaa
5751608A-7E1E-4E87-A209-2F1E369EAD88.jpeg
5751608A-7E1E-4E87-A209-2F1E369EAD88.jpeg (171.87 KiB) Katsottu 4904 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Laatikko paikallaan rempan jälkeen uuden kytkimen kanssa. Vaihteet tuntuu hyvin napakoilta ainakin vielä kylmänä. Tilasin jenkeistä lyhyen kepin tuohon päähän. Tällä viikolla tarkoitus laittaa pakoputki takaisin ja käynnistää kone. Jännä nähdä onko vaihteiston ulina vähentynyt vai kasvanut :D
Tuleeko muuten se kumihaitari tuon pellin alle vai päälle? Siinä on se laajempi vaahtomuoviosuus mukana myös. Taitaa tulla tuon peitepellin päälle ja puulevyn alle.
Liitteet
IMG_3422.JPG
IMG_3422.JPG (140.86 KiB) Katsottu 4492 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lienevät kyseisen tulpan valunumeroa...

Moottorin numero pitäisi löytyä stanssattuna jommasta kummasta paikasta:

Kuva

Maalia voi joutua rapsimaan pois, kun lohkoa näkyy olevan maalattu...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Sämpy kirjoitti:Jos lämpösenä se ylös T-haaraan menevä ohitus on auki, niin sittenhän vasta niitä lämpöongelmia voi tulla. Vesi kiertää helpointa reittiä mikä tuossa konseptissa on juurikin kannesta suoraan ohitusletkua takaisin pumpun kautta lohkoon, ohittaen jäähdyttäjän kokonaan.

Koskas tuollainen T-haara edes tuli, vanhemmissa on suora lähtö kannesta ylävesiletkuun ja alavesiletku suoraan pumpulle, tällöin termari on kannessa. Teki vaan lämpökuormaa niin siksi tuli tuollainen ohituskierto lämpenemisen ajaksi. Mutta mikään ei sinänsä estä rakentelemasta tuollaista, jos alavesiletkua ei saa lähtemään oikeaan suuntaan.

En tiedä että näissä olisi ollut erilaista termaria jossa lähdöt päinvastoin, mutta onhan se mahdollista. Joskus noita termareita joutuu kääntelemään käsissä pitkäänkin, että avautuu miten päin nestekierto toimii.. :oops:

Vaikeetikin autot on tullut ilmattua onnistuneesti kun on availut ylhäällä olevia letkuliitoksia ja päästänyt ilmat pois tai ääritapauksissa jopa täyttänyt ylävesiletkun kautta (Corvette).
Onko kokeiltu miten toimii ilman termostaattia? Ajeluthan on lämpimillä keleillä joten ei haittaa jos hitaammin lämpenee. Vetäisi just noin kuin Sämpy sanoo eli kannesta jäähdyttäjälle ja alavesiletku suoraan pumpulle ilman termaria. Tässä ei ole kannessa termaria.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Siihen kanteen pystyy asentamaan termarin, kansi on sama on termari sitten letkussa tai kannessa, mutta hyvä systeemi se ei ole. Teoriassa ilman termaria etupään vesikierto voi mennä liian oikoiseksi, eli moottorin takapäässä ei vesi kierrä niin hyvin. Mutta se on aika teoreettista, vallankin kun tuo systeemi on joka tapauksessa vähän väärä eli tulo ja lähtö samassa päässä moottoria. olen kuullut ajeluista ilman termaria ilman ongelmia joten varmaankin on ok, itse en ole kokeillut. Mutta sen tiedän että auki jumineella termarilla käy kesälläkin reilusti kylmänä että lämmityslaitteesta ei ole välttämättä iloa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Rempattu laatikko väännetty paikalleen ja ekat koeajot suoritettu: Ihan samalla tavalla pitää laatikko ääntä kuin ennen remonttia. Ulisee kaikilla vaihteilla paitsi nelosella, vapaallakin huutaa. Kytkinpoljin pohjassa ei huuda.
Voisikohan sittenkin syynä olla että kytkinakseli välillä hankaa putkeen jonka päällä painelaakeri liukuu? Jos sen kohdistus ei ole täsmälleen kohdallaan?
En oikein muutakaan keksi kun kaikki laakerit on vaihdettu, samoin kytkinlevy, paineasetelma ja silmälaakeri. Laatikon hampaissa ei ollut vikoja.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tai sitten ensiövälityksessä on vikaa, vaikka hampaat näyttikin ok:lta, koska kerran nelosella hiljenee jolloin tuolta välitykseltä poistuu vastus. Tuskin siinä yhteydessä kytkinakseli liikkuu uusilla laakereilla sivusuunnassa niin paljoa että kontakti stefaputkeen olisi siitä kiinni. Auttaisikohan jokin laadukas vaihteiston lisäaine.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin