Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja hkn » 17.09.2018 21:42

Muuten samanlainen kummatkin päät mutta pituutta vaijerilla vain 125cm ja etiketissä lukee spider -76 ja eteenpäin ihmeellistä että siinä toisessa pituutta 165cm......Hannu
hkn
GFF
 
Viestit: 213
Liittynyt: 29.03.2008 21:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Matti R » 18.09.2018 09:13

hkn kirjoitti:Muuten samanlainen kummatkin päät mutta pituutta vaijerilla vain 125cm ja etiketissä lukee spider -76 ja eteenpäin ihmeellistä että siinä toisessa pituutta 165cm......Hannu

Kiitos Hannu. VOisin tuota kokeilla kuitenkin, laitan yv:tä.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Matti R
 
Viestit: 24
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Matti R » 18.09.2018 09:28

Jäähdyttimestä paljastui pieni vuoto yläosasta. Suomen Jäähdytinpalvelu korjasi nopeasti ja edullisesti. Samalla paljastui että siinä on alareunassa nipat eli onkin automaatin jäähdytin. Alavesiletkun lähtö on suora eikä ylöspäin kääntyvä joten ei tuo alkuperäinen ole. Puhaltimen kiinnikkeet taitaa olla jälkeenpäin hitsattu tai tinattu.
Virittelin Amerikan forumilla nähdyn mukaisen ilmausruuvin ylimpään vesiletkuun, jospa saisi ilmat pihalle sen kautta.
Liitteet
ilmausruuvi800.jpg
ilmausruuvi800.jpg (130.39 KiB) Katsottu 2046 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Matti R
 
Viestit: 24
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Matti R » 18.09.2018 10:26

Termostaatti on jostain syystä asennettu erilaisella tavalla. Toinen haara lähteekin taaksepäin ja kiertää laturin alta U-mutkan ja menee jäähdyttimen alalähtöön. Kylmänä termari sulkee ylös kannen etuosan T-haaraan menevän letkun. Ilmeisesti nyt vesi kiertää koko ajan jäähdyttimen kautta, lähtee alhaalta pumpulle ja siitä lohkon ja kannen kautta jäähdyttimen ylälähtöön.
Ei kai noita muutoksia kukaan huvikseen tee. Kenties lämpöongelmaa ollut historiassa. Ajattelin kuitenkin muuttaa alkuperäisen malliseksi jossain vaiheessa.
Liitteet
termari800.jpg
termari800.jpg (102.53 KiB) Katsottu 2039 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Matti R
 
Viestit: 24
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Eejii » 18.09.2018 14:53

Spiderin jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen on muuten välillä henkimaailman hommia ja ilmalukkoja jää helpolla johtuen siitä että syyläri on moottoria alempana. Tuolla ohjeella olen itse onnistunut parhaiten: https://www.mirafiori.com/faq/content/c ... lbleed.htm
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 683
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Matti R » 18.09.2018 16:41

Eejii kirjoitti:Spiderin jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen on muuten välillä henkimaailman hommia ja ilmalukkoja jää helpolla johtuen siitä että syyläri on moottoria alempana. Tuolla ohjeella olen itse onnistunut parhaiten: https://www.mirafiori.com/faq/content/c ... lbleed.htm

Tuota minäkin ensin kokeilin mutta minulla kun on termari asennettu eri tavalla niin sisään ei mennyt kuin letkun verran eli muutama desi koska termari oli kiinni.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Matti R
 
Viestit: 24
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Sämpy » 18.09.2018 18:26

Jos lämpösenä se ylös T-haaraan menevä ohitus on auki, niin sittenhän vasta niitä lämpöongelmia voi tulla. Vesi kiertää helpointa reittiä mikä tuossa konseptissa on juurikin kannesta suoraan ohitusletkua takaisin pumpun kautta lohkoon, ohittaen jäähdyttäjän kokonaan.

Koskas tuollainen T-haara edes tuli, vanhemmissa on suora lähtö kannesta ylävesiletkuun ja alavesiletku suoraan pumpulle, tällöin termari on kannessa. Teki vaan lämpökuormaa niin siksi tuli tuollainen ohituskierto lämpenemisen ajaksi. Mutta mikään ei sinänsä estä rakentelemasta tuollaista, jos alavesiletkua ei saa lähtemään oikeaan suuntaan.

En tiedä että näissä olisi ollut erilaista termaria jossa lähdöt päinvastoin, mutta onhan se mahdollista. Joskus noita termareita joutuu kääntelemään käsissä pitkäänkin, että avautuu miten päin nestekierto toimii.. :oops:

Vaikeetikin autot on tullut ilmattua onnistuneesti kun on availut ylhäällä olevia letkuliitoksia ja päästänyt ilmat pois tai ääritapauksissa jopa täyttänyt ylävesiletkun kautta (Corvette).
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6250
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Hollejns » 20.09.2018 16:00

Tuohon vaijerihommaan palatakseni, minä kävin omaani ladan vaijerin Sortavalasta, oli 10cm. pidempi kuin entinen ja helpompi pujottaa paikalleen, samalla reissulla tarttui mukaan virtalukko ja pyyhkijän moottori. Ei tainnut maksaa yhteensä kuin alle 40€. ;)
Hollejns
 
Viestit: 30
Liittynyt: 30.09.2016 14:30

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -72

ViestiKirjoittaja Matti R » 06.10.2018 20:18

Katsastus suoritettu, vielä on kesää jälkellä!
Liitteet
PNG image.png
PNG image.png (657.81 KiB) Katsottu 1228 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Matti R
 
Viestit: 24
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Eka Fiat: 124 Sport Spider -71

ViestiKirjoittaja Matti R » 12.11.2018 17:14

Laatikosta kuului ulinaa kaikilla vaihteilla paitsi nelosella, joka on suora. Netin mukaan tällöin syynä on kulunut neulalaakeri. Ajattelin sen vaihtaa itse, koska en ole ennen laatikkoa irrottanut saatikka avannut. Laatikko tuli lopulta ulos, vähän hankala oli muutama pultti saada pois. Kyljessä olevaa koodia tutkimalla selvisi että ainakaan se ei ole alkuperäinen laatikko, ja ilmeisesti alkupään Sport Coupessa olisi tuolla 4214059 koodilla olevaa laatikkoa käytetty. Erot alkuperäiseen on ilmeisesti hyvin pienet.
Neulalaakeri onkin niin syvällä laatikossa että lähes kaikki pitää purkaa pois. Korjauskäsikirjan avulla on ainakin purku alkanut hyvin. Vaihdan samalla tiivisteet ja laakerit. Kevääseen on vielä aikaa joten eiköhän tämä tästä ehdi valmiiksi. Jos on vinkkejä laatikkoon liittyen niin mielelläni kuulen.
Liitteet
IMG_3133b.jpg
IMG_3133b.jpg (176.18 KiB) Katsottu 92 kertaa
IMG_3138b.jpg
IMG_3138b.jpg (154.67 KiB) Katsottu 92 kertaa
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Matti R
 
Viestit: 24
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä