Fiat 1200 TV trasformabile

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Tuollaisen pumpun tapaisen ehkä näinkin miljoonalaatikossa.siihen taisi tulla 2 letkua eli neste virtaa napin kautta?

Sähkökuva on 56 vuoden sedanista. Teen vähän soveltaen seuraten lähinnä kuvaa koska nämä orkkissähköt on vähän erikoiset. Virtalukko on minulla ns.3 asentoinen. Keskellä tyhjä ja vasemmalle ja oikelle käännettäessä virtaa liikkuu napoihin. Vähän huono....
Vanhat liittimet purettava ja käytettävä uudestaan...

Moottoritilassa on valot. Onko niillä erikseen katkaisijaa vai onko se lampun yhteydessä?

Sopiihan tuollainen vipustartti myös tuoreempaan koneeseen? Edelleen hartaasti toivon että 1100 lohkot on lähes identtiset ja 1100 ja1221 cc ero on vain porauksessa... R malli oli jo uusi lohko.
T.h

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Pissapojan neste virtaa tosiaan napin kautta. Niitä saa noin kympillä uusia.

1100 R:ssä syttyy konetilan valo kun laittaa parkit tai valot päälle. Itsekin etsin konehuoneesta kytkintä mutta sitten seurailin johtoa ja valoille se meni.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja karpy »

F1100TV Roadster 103-115-000649 EG-1 ex TZ-921 uusi MDL-19 vm57_1_Rekister_2004_1.jpg
F1100TV Roadster 103-115-000649 EG-1 ex TZ-921 uusi MDL-19 vm57_1_Rekister_2004_1.jpg (224.05 KiB) Katsottu 5165 kertaa
Ciao

Olisiko Suomessakin ollut vastaava, tässä kantakortti Turun- ja Porin läänistä.
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Moro.
Kyllä vain. Suomeen tuli tiettävästi yksi 1100 malli uutena. Auto on nyt oulun seudulla. Lisäksi pari usa tuontia löytyy turun seudulta.. Toinen näistä on sen verran puutteellinen että museoautoksi tie on haastava.

Sähköt on esivalmisteltu nyt riittävän pitkälle.

Virkaatekevä vaihteisto hankittu ja 1100h moottori purettuna kotitallissa.
En tiedä saanko tuosta järkikuluilla 1.2 litraista joten etsin vielä 1100d moottoria. Pelkkä lohkokin kiinnostaa. Saa vinkata.

Rattia varten lankku mahonkia hankittiin kanssa. Pitää palautella puuseppäopintoja vuosien takaa mieleen. Kuva

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

iltaa.
Tämä meinaa mennä odotteluksi.
Pari haastetta on ilmennyt lisää.
Käsijarru pitäisi autossa olla ns. kardaanijarru tyyppinen. Hankkimani 1100R aski ei omaa kiinnikkeitä ko. JarruTekniikalle saati että tuollainen jarru olisi hallussani. Että onkin 50l. 1100 mallit vähissä joista ehkä moisen jarrun ja ehkä askinkin löytäisin.

Etu ja takavilkut .kilven lipan ja ratin sisäkehän vein kromaamoon.

Puhui aivan levottomista hinnoista ilman onnistumistakuuta niin pyysin vain poistamaan kromit. Katton sit mitä niille tekee.

No kevennykseksi silppusin tuon mahongin ja 30min höyryllä taipui testimuottia vasten koepalat hyvin kurville.
Rattihan oli osittain maalattu ja
Torven akryyli nupikka jossa hieno fiat kaiverrus on tuhannen sökö maalin alla.
Leikkasin jo aihion mistä uuden työstän.

T.h


KuvaKuva

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Heikki 72 kirjoitti:Puhui aivan levottomista hinnoista ilman onnistumistakuuta niin pyysin vain poistamaan kromit. Katton sit mitä niille tekee.
Gatero's plating (http://www.gaterosplating.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;) myy litkuja, joita olen itse käytellyt. Replica chromella (oikeasti nikkeli-koboltti-seos) saa kromin näköistä pintaa:
https://1drv.ms/f/s!AiQwQq0Hz81Sg88AtwbCSMuaN7IPjA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuparointi ja "kromaus" vaativat sitten melko tinkimättömän asenteen hommaan, eli pinnoitusnesteen pitää liikkua tavalla tai toisella pinnoituksen ajan. Itse käytin akvaarion ilmapumppua ja ebaysta hankittuja halpoja kiinalaisia vesipumppuja. Niiden elinikä tuossa liuoksessa jää rajalliseksi. Lopputulokset "kromin" kanssa ei ole olleet virheettömiä, mutta täydestä menee, varsinkin vähän käytettynä. Pitäisi olla joku suodatussysteemi varmaankin.

Muoviosiakin olen pinnoittanut. Esim. Etralta saa Graphit 33-maalia, jolla osa saadaan sähköä johtavaksi.

Rahti briteistä ei ole halpa, koska katsotaan vaarallisiksi aineiksi. Jotain kuusi-seitsemänkymppiä per laaki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Joo näistä kromattavissa pari osaa oli ihan hyviä mutta parissa oli pohjatöitä. Ei olisi tonni riittänyt tuohta korvaukseksi.
Corvetteclubi piti täällä kerran pienen pintakäsittelykurssin jonne mut pyydettiin ilokseni mukaan vaikka en vetteä omistakkaan. Sinkit ja kromit yms. käytiin läpi. Ja konkreettisesti tehtiinkin jotain ihan oikeilla aineilla. Tallini kun on komeron kokoinen joten en taida kumminkaan. tuolle tielle lähteä.
Kromissa maksaa pohjat ja moni hehkuttaa jotta tekee itse pohjatyöt. Haluan kokeilla pari helppoa osaa.
Onpahan kokeiltu sitten sekin.




Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Oli muuten messinkiä fiudemme kromatut kylkilistat. No helpottaa pohjia.kyljen pystylistoissa juotettu teräsmutterit kiinni.
Saa nähdä pysyykö nuo kyydissä kun hapotetaan.

Mallinsin tuon ratin akryylinupin siinä määrin aateekoolle että sain kaiverrettua akryylilevyyn tekstin ja ulkorinkulan mittaansa.

Jotta meno olisi käsityöleimaista kuin torinossa ikään. Raapasin palan pistosahalla raakasti irti ja vauvasorviin kiinni.
Lämmin ilta ja terassilla sorvi lauloi.
Katkoterällä viimeistelyhöyläten tuli eka kokeilu tehtyä. Viimeistelyä...Vähän kultaa uriin ja musta perään. KuvaKuvaKuva

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Mukavaa lueskella projektitopickia, kun tehdään tyhjästä osasia ihan ite. 8-)
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Jaadaillaas tännekin.
Fiude notkuu maalaamossa. Toki keli siirtopäivänä oli kostea ja auto kirkkaalla pellillä niin olihan taas puuhaa.

No nyt ihmetellään kromiosia.
Kromaamo oli ystävällisesti hoitanutkin muutaman osan jo kromille asti ja loppuihin teemme pohjat itse. On aika pahalla ruvella takavilkun kehys mutta siistitään minkä pystytään.
Epäkesko kouraan ja 120 paperi pyörimään.
Täydellistä ei tule kirveelläkään .syvää reikää. 500:seen asti hioi vaimo tänään. Matkaa 4000 abraloniin on siis vielä.. Huomenna lisää.
Saapahan fiilistä mihin rupeaa jos puskurit vielä tekee paremmaksi.



KuvaKuvaKuva

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Niin kolme metriä etelään tuosta hiontahässäkästä minä höyryttelin ratin puita.
En hannonu opettajakaveria kiusata niin byggasin ittelleni äärimmäisen höyrytyskoneen.5mm akryylistä tuon taivuttelin.
Mahonki riittää kolmeen rattiin joten silppusin sen kokonaan. Jotain tapahtuu kumminkin. Kuten raatoratissamme, 5 rimaa rinnan. 4.3mm paksuna niin pääsen lähelle olettamaani 21mm nardin 50l. peruskokoa. Hiomalaitteella paksuus ja vannesahalla säleiksi.

30 min riitti hyvin ja puu kuivuu nyt alustavaan muotoonsa.
Sp 106 epoksia tilasin liimaksi.

Ratin metallinen kehä pitää upottaa puuosien sisään ja etupintaan pitää vielä upottaa joku tummempi 5mm puuripa .jyrsinkö käsijyrsimellä urat jonkilaisessa jigissä vai surautanko cnc koneella. Kattoo nyt.
Ensin pitää kumminkin tehdä liimausmuotti. Se on pakko tehdä cnc koneella.

Puita pitänee kuivatella viikko. Kohta pitää keksiä tavat.

KuvaKuvaKuva

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Auto pitäisi kohta olla maalattu. Havaitsen ruumiissa jännytyksen oireita.
Rattiprokkis seisoo. Tein muotin liimausta varten jyrsimellä jotta on varmasti pyöreä. Pari puristinta ja liimaus onnistui kohtuullisesti.

Rimojen saumat on viistetty joten oikea mitoitus oli työläs löytää. Liimaus tapahtumaa kuivaharjoiteltiin useasti ennen sotkemista.
Kehät on yllättävän samankokoiset. Jyrsin urat ja kolot cncllä koska en keksinyt miten muuten homma pysyy lapasessa.

ura ratin etupuolella piilottaa lopulta niittien päät.. Entisöijät maailmallapuhuvat selluloidista jota tuohon uraan pitäisi laittaa. Nardilta asiaa kysyin ja sanoivat että siihen on upotettu musta alkumuovi soiro. Pään Sauma pitäisi olla nähtävissä. Tiedä sitten mitä tuohon laitan.....
Nyt mietin miten teen nuo sormikolot nätisti. Viikon tunnit vierähtää jo yhteen rattiin mutta minkäs teet . amatööri asialla.
Välipalana aloitin uuden tankin tekemisen. Sikkasin urat peltiin. Vielä
Kun tuo taipuisi kurville.

Taannoin minulle vihjailtiin että tällaiset autot pitäisi viedä entisöintifirmaan.
Suorastaan innostun tekemään tätä niin hyvin kuin osaan. Likviditeettikapeikko
On pitkä kuin panaman kanava mutta vaikka lotossa voittaisinkin , entisöintifirma ei ole vaihtoehto. En opiskellut aikanaan autoentisöijäksi teettääkseni hommia muilla vaan ymmärtääkseni edes vähän mitä aikanaan ajateltiin kun näitä vempeleitä sepitettiin. Takuulla he tekevät hienompaa jälkeä mutta johan tässä pää happanis jollei itse ratkoisi ongelmia.
Ittetteinhyvätuli Motolla mennään.KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tämä on kyllä hieno ketju seurata. 8-)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Heikki 72
Viestit: 69
Liittynyt: 22.07.2018 11:50

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja Heikki 72 »

Iltaa. Maalaamossa vielä hommat vaiheessa mutta moottorin sain koneistamosta.
Olisko kellään heittää dataa pöytään.
Moottorilohkon väri ja koneen momentit ja päittäisväkyksen ohjearvot.??

103h lohko siis työn alla.

Lähetetty minun LG-H815 laitteesta Tapatalkilla
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat 1200 TV trasformabile

Viesti Kirjoittaja rctero »

Hienoa rakentamista. Itsekkin olen joskus haaveillut että tekisin itse puuratin. Eikai se auta kuin alkaa harjotteleen.
Vastaa Viestiin