Futt > Roadsoprt
Re: Futt > Roadsoprt
Miksi ruuvi tarvitsee ylipainevenaa? Välityksillähän se pelataan ja ainahan sinne voi laittaa ihan hukkaporttityylisen fail-safen jos jotain käy?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Futt > Roadsoprt
Volvo pentan dieselissä on remmi ennen ahdinta , se vaan vaati aika ison läpän remmiahtimen rinnalle .väisänen kirjoitti:Mä tekisin ton toisinpäin.
Nyt mekaaniselle ahtimelle ei saa helppoa ylipaineventtiiliä ton bypass kaasuläppä kierron lisäksi. Tai varmaan saa mut se vaatii kaikenmaailman ohjauksia.
Tämä pikkanen remmi kun mulla on , pystyy hädin tuskin 150hv pumppaamaan joten se täytyy kytkeä aika nopeaan irti kun holsetti herää.
Täytyy sinne turboa varten kuitenkin laittaa bypass venttiili.
Vai mitä erillistä meinaat , että se tarvii? Normi bypass aukee kun kaasuläpän sulkee, senhän voi tehdä vaikka ihan mekaaniseksi kun kaasuläppä menee kiinni niin bypass aukee.
Kun painaa kaasua ihan vähän molemmat on auki vähän , kun painaa kaasua lisää bypass menee kiinni.
Ainut mitä jäin pohtimaan , tuota ahtopaineen hallintaa, koska kyseessä on kitenkin kilpa-auto.
Mietin sitä . että ahtopainetta täytyy pystyä ohjaamaan kaaasuläpällä, (ei pakokaasun määrällä) vaan vaikka niin , että 50 % kaasulla ahtopaine voisi olla 1 bar 75% 1.5bar ja 100% vaikka 2bar tai mitä sitten ikinä onkaan.
Eli jos tekee mekaanisen bypass venttiilin niin kaasupolkimella voisi säätää sen avautumaa jousivoimaavastaa ( jousen jäykkyyttä säätämällä).
Silloin siinä olisi sekin hyöty , että ahtimen ylisuuri kompressori ei kärsisi niin pahasti osakaasulla ajettaessa ja tuollin turbiini akseli pyörisi reilusti , kun tällää kaasun pohjaan niin paine nousisi nopeammin kun ei turbiiniakselin tarvitse kiihtyä.
Re: Futt > Roadsoprt
Eikös tää tälleen toimis vai mättääkö joku?
Rootsi on säköllä kytkettävissä, rootsin rinnalla on yksisuunta venttiiili , bypass ottaa ohjauksen imusarjasta ja alipaine vetää sen auki.
Saisikohan tähän sovellettua ahtopaineen rajausta ahdoilla niin , että voisi ohjata tuota bypass läppää , hukkaportin voi avata sitten vasta kun pedaali pohjassa.
Jos tuohon bypassille lisäisi toisen kalvon jota ohjaisi sähkösolenoidilla ja paineella , eli raottaisi tuota läpäää jos kaasu ei ole pohjassa.(ALEMPI KUVA)
Rootsi on säköllä kytkettävissä, rootsin rinnalla on yksisuunta venttiiili , bypass ottaa ohjauksen imusarjasta ja alipaine vetää sen auki.
Saisikohan tähän sovellettua ahtopaineen rajausta ahdoilla niin , että voisi ohjata tuota bypass läppää , hukkaportin voi avata sitten vasta kun pedaali pohjassa.
Jos tuohon bypassille lisäisi toisen kalvon jota ohjaisi sähkösolenoidilla ja paineella , eli raottaisi tuota läpäää jos kaasu ei ole pohjassa.(ALEMPI KUVA)
Re: Futt > Roadsoprt
Tulipa tätäkin rojektia tehtyä vähän etiäpäin.
Tää on holsetin hx35 w 10 pakopesä pienin mitä löysin twinscrollina , hitsuttelin myös hukkiksen reijän tukkoon.
Pakopesästä sahasin vannesahalla ylimääräiset pois ja jyrsimellä suoraksi.
Seuraavaksi täytyy vielä ajaa pesän selästä pintaa suoraksi johon teen uuden hukkaportin.
Eli siihen tulee molempiin kanaviin oma reikä ja yksi iso läppä , päälle kotelo ja poistoputki sitten siitä.
Tää on holsetin hx35 w 10 pakopesä pienin mitä löysin twinscrollina , hitsuttelin myös hukkiksen reijän tukkoon.
Pakopesästä sahasin vannesahalla ylimääräiset pois ja jyrsimellä suoraksi.
Seuraavaksi täytyy vielä ajaa pesän selästä pintaa suoraksi johon teen uuden hukkaportin.
Eli siihen tulee molempiin kanaviin oma reikä ja yksi iso läppä , päälle kotelo ja poistoputki sitten siitä.
Re: Futt > Roadsoprt
Nerokas modaus
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Futt > Roadsoprt
Onkos kukaan kokeillut kahta roots ahdinta peräkkäin.
Eli ajatus olisi jos saisi puhalletua enemmän ilmaa tähän litraseen koneeseen.
Tuollainen roots ei kuitenkaan tee painetta kovin hyvällä hyötysuhtella.
Ajatus olis jos 0.7 painesuhteella ja seuraava myäs 0.7 painesuhteella.
Tuleekos siitä sitten karkeesti näin 1000kpa x1.7 1700kpa x1.7 2890 kpa eli boostia noin 1,9bar?
Ja meneekö tuo ahtimien pyörimisnopeus samassa 1.7 suhteessa?
Eli 9000rpm ja 15300rpm.
Onkos tuo sitten karkeasti niin josko 2000cc koneessa tämä mun turbo heräilee 4500rpm.
Niin tässä 1000cc koneessa rootseilla avustettuna 1.9bar 3100rpm ollaan samassa heräämis pisteessä jossa kone antaa noin 125hv.
Edit.
Tässä saattaa piiliä ongelma. koska tuo 1000cc kone ilman apuja herättää tuon turbon vasta 7000rpm ja näin laskettuna joudun pysäyttämään nuo rootsit 5000rpm kohdalla jotta niistä toinen ei mene ylikierroksille.
Jos koneessa on 6000rpm , en voi käyttää rootseja , eikä turbo herää ilman niitä.
Eli ajatus olisi jos saisi puhalletua enemmän ilmaa tähän litraseen koneeseen.
Tuollainen roots ei kuitenkaan tee painetta kovin hyvällä hyötysuhtella.
Ajatus olis jos 0.7 painesuhteella ja seuraava myäs 0.7 painesuhteella.
Tuleekos siitä sitten karkeesti näin 1000kpa x1.7 1700kpa x1.7 2890 kpa eli boostia noin 1,9bar?
Ja meneekö tuo ahtimien pyörimisnopeus samassa 1.7 suhteessa?
Eli 9000rpm ja 15300rpm.
Onkos tuo sitten karkeasti niin josko 2000cc koneessa tämä mun turbo heräilee 4500rpm.
Niin tässä 1000cc koneessa rootseilla avustettuna 1.9bar 3100rpm ollaan samassa heräämis pisteessä jossa kone antaa noin 125hv.
Edit.
Tässä saattaa piiliä ongelma. koska tuo 1000cc kone ilman apuja herättää tuon turbon vasta 7000rpm ja näin laskettuna joudun pysäyttämään nuo rootsit 5000rpm kohdalla jotta niistä toinen ei mene ylikierroksille.
Jos koneessa on 6000rpm , en voi käyttää rootseja , eikä turbo herää ilman niitä.
Re: Futt > Roadsoprt
Vähempi ei riitä 999:n räjäyttämiseen?
Ei neuvoja täältä. Toivottavasti saat toimimaan, tuo pitää jo nähdä!
Ei neuvoja täältä. Toivottavasti saat toimimaan, tuo pitää jo nähdä!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Futt > Roadsoprt
Eikö turboa kannattaisi miettiä uusiksi, jos sen vetoalue on liian ylhäällä?
Onko pakko olla roots? Sehän myös haukkaa jonkinverran akselitehoa - ilmapumppu kun on pirun huono keksintö hyötysuhteen kannalta.
Mites kaksi ahdinta? Pienempi pilleri, joka puhkuu melkein heti ja isompi, joka alkaa puhkumaan myöhemmin?
Ei siis mitään neuvoja täältäkään. Ihan suoraan noin kertomalla se paine tuskin menee, epäilisin toisen pumpun hyötysuhteen huononevan ennestään, eli jäädään tuon 1.9bar alle. Tai en minä tiiä.
Miksei isompi rootsi?
Onko pakko olla roots? Sehän myös haukkaa jonkinverran akselitehoa - ilmapumppu kun on pirun huono keksintö hyötysuhteen kannalta.
Mites kaksi ahdinta? Pienempi pilleri, joka puhkuu melkein heti ja isompi, joka alkaa puhkumaan myöhemmin?
Ei siis mitään neuvoja täältäkään. Ihan suoraan noin kertomalla se paine tuskin menee, epäilisin toisen pumpun hyötysuhteen huononevan ennestään, eli jäädään tuon 1.9bar alle. Tai en minä tiiä.
Miksei isompi rootsi?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
Ensimmäisenä tulee kyllä mieleen kysymys siitä, että kuinkahan jälkimmäinen roots suhtautuu ensimmäisestä tulevaan lämpökuormaan. Nekin kun kuitenkin kertautuvat.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Futt > Roadsoprt
Juuri näin. Paljon pohdittavaa. Ja tosiaan voin pudottaa rootsien kierroslukua niin rootseilla ahdettuna koneen kierrokset siirtyy vähän ylemmäs.
Toisaalta tarvitanko rootsilla sitä vääntöä niin hirveesti.
Riittäisikö kuitenkin 1bar ja noin 200nm.
Jos vetoalueeksi saisi 4000- 10000rpm.
Eikä tuo mun magneettikytkinkään taida pitää 2 ahtimen tarvitsemaa vääntöä.
2 turboakin olis helpommin hallittavissa , mutta kun haluan pulssipakosarjan ja tuon twinscroll pakokotelon.
Holsetti tekee kyllä tarpeeksi painetta kun heräilee. Mielessä pyörinyt myös antilag , jospa paukulla pitäisi paineet ylhäällä aina kun kaasu ylhäällä.
Toisaalta tarvitanko rootsilla sitä vääntöä niin hirveesti.
Riittäisikö kuitenkin 1bar ja noin 200nm.
Jos vetoalueeksi saisi 4000- 10000rpm.
Eikä tuo mun magneettikytkinkään taida pitää 2 ahtimen tarvitsemaa vääntöä.
2 turboakin olis helpommin hallittavissa , mutta kun haluan pulssipakosarjan ja tuon twinscroll pakokotelon.
Holsetti tekee kyllä tarpeeksi painetta kun heräilee. Mielessä pyörinyt myös antilag , jospa paukulla pitäisi paineet ylhäällä aina kun kaasu ylhäällä.
Re: Futt > Roadsoprt
Niin kertaantuvat ja jäin miettimään, että tuskin x2. Yleensähän energioiden ja tehojen kanssa pelatessa puhutaan neliöllisestä kasvusta, eli ^2.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
Superturbomiehethän blokkaa twin scroll pesästä toisen tukkoon kun vehkeitä herätellään. Noin voisi saada turbon vähän alempaa mukaan. Sitten vaan yhdellä rootsilla niin paljon ilmaa koneeseen mitä saa ja vetoalue sitten on mitä on. Tuo tosiaan on kyllä paha jos jää deadspotti vetoalueelle.
Aika raju tulee jos paukulla pitää ahdintä hereillä. Onhan noita tietty rallivermeissä, mutta huoltovälit taitaa olla melko lyhyet.
Aika raju tulee jos paukulla pitää ahdintä hereillä. Onhan noita tietty rallivermeissä, mutta huoltovälit taitaa olla melko lyhyet.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.