Futt > Roadsoprt
Futt > Roadsoprt
Tehdää nyt rojekti kertomusta.
Eli Vanha Fiat uno turbo trobhy (FUTT) vuosimallia 1989 ja ajatuksena olis muuttaa auto sen verran , että sopii Roadsport sääntöihin.
Mietin jonkun aikaa ja päättelin ,että luokka 1B on se ehkä jarkevin vaihtoehto, 1A.ssa mennään jo niin lujaa että taidot ja lompakko ei riitä, 1C taas vaikuttaa enempi perheautolta.
Ainakin kaaret pitää vaihtaa , kun tuossa nyt matterin alumiinikaaret.
Rengas koko on roadsportissa aika hurja näin pieneen autoon 215mm tai jopa 235mm pakko varmaa jokinlaiset lokasuoja levitykset askarrella.
Unno on kyllä kevyt auto , eli alle 800kg pääsee varmasi helposti , mutta sitten alkaa tehot olemaan aika pieniä, eli varmaan kannattaa tehdä yli 801kg
Yli 900kg uunosta tuskin saa mitenkään järkevää. eli siihen väliin lienee painon osuttava.
Eli Vanha Fiat uno turbo trobhy (FUTT) vuosimallia 1989 ja ajatuksena olis muuttaa auto sen verran , että sopii Roadsport sääntöihin.
Mietin jonkun aikaa ja päättelin ,että luokka 1B on se ehkä jarkevin vaihtoehto, 1A.ssa mennään jo niin lujaa että taidot ja lompakko ei riitä, 1C taas vaikuttaa enempi perheautolta.
Ainakin kaaret pitää vaihtaa , kun tuossa nyt matterin alumiinikaaret.
Rengas koko on roadsportissa aika hurja näin pieneen autoon 215mm tai jopa 235mm pakko varmaa jokinlaiset lokasuoja levitykset askarrella.
Unno on kyllä kevyt auto , eli alle 800kg pääsee varmasi helposti , mutta sitten alkaa tehot olemaan aika pieniä, eli varmaan kannattaa tehdä yli 801kg
Yli 900kg uunosta tuskin saa mitenkään järkevää. eli siihen väliin lienee painon osuttava.
Re: Futt > Roadsoprt
Onnea projektille. Nämä FUTT unot on kyllä totaalisesti kadonneet maanpäältä. Hienoa että joku elvyttää vielä radalle.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Futt > Roadsoprt
Niin ja suunnitelmissa olisi , tuohon 999cc 16v fire ahdettuna , vaparina isompi kone olisi tietysti liian luotettava
Sattuuko jollain olemaan irrallaan 999 firen kiertokankea , tai oikeestaan mittoja kaipaan.¨
Kammen tappi ilmeisesti 38mm ja poarus kangessa 41mm.
Yläpään tappi 18mm.
Kiertokangen pituus jotain 112,5mm ???? Pystyykö joku varmistamaan?
Vakio männän puristuskorkeus 33.9mm laessa pieni amme 55mmO ja 0.5 mm svää.
Sattuuko jollain olemaan irrallaan 999 firen kiertokankea , tai oikeestaan mittoja kaipaan.¨
Kammen tappi ilmeisesti 38mm ja poarus kangessa 41mm.
Yläpään tappi 18mm.
Kiertokangen pituus jotain 112,5mm ???? Pystyykö joku varmistamaan?
Vakio männän puristuskorkeus 33.9mm laessa pieni amme 55mmO ja 0.5 mm svää.
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Futt > Roadsoprt
999 lohko, ja siihen 16v hattu?
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Futt > Roadsoprt
Juu tätä olenkin jo pohtinut ja sopivaa veivi / mäntä yhdistelmää.GreenThing kirjoitti:999 lohko, ja siihen 16v hattu?
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.
Tuo 1.4 16v mäntä olis 7.9mm matalampi PK kuin 999. toisaalta se on liian iso kun on 72mm. 1.2 16v mäntä olis sopivan kokoinen , mutta 5,9mm matalampi mahtaisko tähän löytää takomäntää turbokäyttöön.
Suzukin hayabusasta löytyisi veivi joka on 41mm kampilaakerille ja veivin pituus 119.5mm tosin 20mm tapilla mut saa siihen uuden helan.
Kawavasaki zx6r olis 70mm mäntä 2mm ylikoossa , mutta se on vielä patilla joten olis vapari rojektiin hyvä , pitää kattoo löytyykö tuohon zx6r turbo mäntää.
Joka tapauksessa puristuksia ei voi olla kovin paljon , koska painetta ja kierroksia on oltava jotta edes jotain voimaa irtoaa.
Toisaalta mielessä kävi jo sekin jos tuohon 1.4 16v kanteen suoraruikkarin suuttimet ja ..ja ..ja .
Ja miten saa venttiilivälykset mitattua kun tuo rakenne on jostain aivan kalsareista.
Re: Futt > Roadsoprt
Välyksen mittaaminen onkin jotain jännää.
Ei varmaan muuta vaihtoehtoa, kuin kylmästi laskea välys kylmänä ja mennä sen mukaan, jos ei esim. kierrosten vuoksi voi käyttää hydokuppeja.
Kyllä kait tuolla 16V FIREllä on jotain kilpaakin ajettu, liekkö siellä hydet käytössä?
Ei varmaan muuta vaihtoehtoa, kuin kylmästi laskea välys kylmänä ja mennä sen mukaan, jos ei esim. kierrosten vuoksi voi käyttää hydokuppeja.
Kyllä kait tuolla 16V FIREllä on jotain kilpaakin ajettu, liekkö siellä hydet käytössä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
Kyllähän tuo välyksen laskeminen akselin integraalista onnistuu. Tuli tuota huvikseen kasin kanssa kokeiltua.
Käykö noihin 768 firen kampirauta? Olikos näissä nyt 1,4:n kansi parempi mitä 1,2:n noin tehomielessä? Onko noissa palotiloissa eroa? Lyhyellä iskulla saisi porauksen 74 mm asti. Pitääkö ajaa 98:lla? Pumpustahan myös e85 tulee ja sisältää bensaa Noilla tempuin kärsisi jo puristustakin.
Käykö noihin 768 firen kampirauta? Olikos näissä nyt 1,4:n kansi parempi mitä 1,2:n noin tehomielessä? Onko noissa palotiloissa eroa? Lyhyellä iskulla saisi porauksen 74 mm asti. Pitääkö ajaa 98:lla? Pumpustahan myös e85 tulee ja sisältää bensaa Noilla tempuin kärsisi jo puristustakin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Futt > Roadsoprt
Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.
Eikös 1.4/16V nokat ole aavistuksen äkäisemmät, mitä 1.2/16V? Taisiis "PuntoSporting" 1.2:ssa on ne äksymmät nokat (kuten myös cabriossa), mutta Bravx/Puntomk2 sitten hiukan kesymmät, kunnes taas 1.4:ssa (stilo yms) äksymmät?
Eikös 1.4/16V nokat ole aavistuksen äkäisemmät, mitä 1.2/16V? Taisiis "PuntoSporting" 1.2:ssa on ne äksymmät nokat (kuten myös cabriossa), mutta Bravx/Puntomk2 sitten hiukan kesymmät, kunnes taas 1.4:ssa (stilo yms) äksymmät?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.
Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
pessimisti ei pety.
Re: Futt > Roadsoprt
Kai siihen kätevä osaa erillisen venttiilikopan tehä. Onnistuu se 1.6 pataankin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Futt > Roadsoprt
Niin miten mahtaa roadsportissa olla , en löytänyt säänöistä?matti kirjoitti:wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.
Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Tuohan vaikuttaa aika paljon koneeseen.
Re: Futt > Roadsoprt
Aha, sitten kyseessä oli N tai sprint.matti kirjoitti:wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.
Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Jokatapauksessa kannattaa tuo tarkistaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Futt > Roadsoprt
Aurasen Tomi on siellä vapari"Futt" Unskilla vedellyt menestyksekkäästi C-luokassa.Kaipais kilpakumppania sinne,joten jos sinne vaan. Ahvenistolla Historic Grand Race vrikkopilttuuseen vaan jutulle niin speksejä löytyy sieltä.
Jari Salmensuo
Re: Futt > Roadsoprt
Siellä säännöissä lukee että, mikä erikseen ei ole sallittua on kielletty.. Et en tiiä koskeeko se polttoainetta myös..Wesulius kirjoitti:Niin miten mahtaa roadsportissa olla , en löytänyt säänöistä?matti kirjoitti:wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.
Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Tuohan vaikuttaa aika paljon koneeseen.
pessimisti ei pety.