Fiat 850 projekti
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat 850 projekti
Näyttävä on peli; juuri sopivasti alkuperäistä, lainaosaa ja omaa mielikuvitusta!
Tuohon Henkkulin GFF-jäseneksi kaipuuseen: syvät pahoittelut, että et ole tavoittanut ehkä oikeita henkilöitä viestin välitykseen. Tervetuloa ilman muuta mukaan kerhoon, joten pistäpäs minulle YV:nä yhteystietosi, niin välitän jäsenvastaavalle pikimmiten. Ja nähtäisiinkö kasipuolikas ensi keväänä Jyväskylässä "Piazzzalla" ajokauden avajaisissa (järjestelyneuvottelut käynnistyvät huomenna kaupungin kanssa, katsotaan, miten käy eli lisää aikanaan tuolla Tapahtumat-osastolla)?!?!
Tuohon Henkkulin GFF-jäseneksi kaipuuseen: syvät pahoittelut, että et ole tavoittanut ehkä oikeita henkilöitä viestin välitykseen. Tervetuloa ilman muuta mukaan kerhoon, joten pistäpäs minulle YV:nä yhteystietosi, niin välitän jäsenvastaavalle pikimmiten. Ja nähtäisiinkö kasipuolikas ensi keväänä Jyväskylässä "Piazzzalla" ajokauden avajaisissa (järjestelyneuvottelut käynnistyvät huomenna kaupungin kanssa, katsotaan, miten käy eli lisää aikanaan tuolla Tapahtumat-osastolla)?!?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat 850 projekti
Juu cobrat on nämäkin. Löytyivät fiat-kaverin varaston uumenista, oli ilmeisesti kauan kauan sitten purkanut jostakin fiudesta hajottamolla.Niko T kirjoitti:Mulla oli aikanaan tollaset samanlaiset vanteet ja pultit niihin on vieläkin jossain tallin uumenissa. Noi oli muistaakseni Cobra merkkiset. Näytti Unon alla aika rajuilta
Kiitoksia infosta! Minäpä laitan viestiä sulle.MultiplaJTDmies kirjoitti:Näyttävä on peli; juuri sopivasti alkuperäistä, lainaosaa ja omaa mielikuvitusta!
Tuohon Henkkulin GFF-jäseneksi kaipuuseen: syvät pahoittelut, että et ole tavoittanut ehkä oikeita henkilöitä viestin välitykseen. Tervetuloa ilman muuta mukaan kerhoon, joten pistäpäs minulle YV:nä yhteystietosi, niin välitän jäsenvastaavalle pikimmiten. Ja nähtäisiinkö kasipuolikas ensi keväänä Jyväskylässä "Piazzzalla" ajokauden avajaisissa (järjestelyneuvottelut käynnistyvät huomenna kaupungin kanssa, katsotaan, miten käy eli lisää aikanaan tuolla Tapahtumat-osastolla)?!?!
Vai että Jyväskylään Noh...en luppaa mitään mutta jos kuljetukset ja aikataulut natsaa niin mikspäs ei. Niin ja isot kiitokset kehuista, kyllä tästä on omannäköistä pyritty kokoajan tekemään.
Re: Fiat 850 projekti
Mitkä kuljetukset? Ajamallahan sinne Jyväskylään pitää mennä. Kyllä kasipuolikas sellaisen reissun kestää
Re: Fiat 850 projekti
Kyllähän auto sellaisen kestää, mutta ehkä hieman mukavuuden haluinen kuljettaja ei välttämättä.rctero kirjoitti:Mitkä kuljetukset? Ajamallahan sinne Jyväskylään pitää mennä. Kyllä kasipuolikas sellaisen reissun kestää
Re: Fiat 850 OT 1000 projekti
Laitetaas hiukan päivitystä
Kasipuokkiin himoitsemat "abarth" osat alkavatkin olla jo kasassa. Viimeisimpänä hankintana oleva venttiilikoppa saapuikin jo perille. Tietysti uusia leluja oli pakko päästä fiilistelemään. Siitäpä muutamat kuvat.
Koppa on jotain uusituotantoa mutta silti yllättävän hyvä laatuista, myös viimeistely ja teksti varsin siisitä. Suosittelen Ebaystä vaan tilaamaan omat.
Imusarjan kanssa kävi vähän hassusti, että eihän se sovi uuden kopan kanssa ellei näytä hiukan "viilaa".
Kanssa harrastajalta löytyi myös pitkään himoittu 34 weberi. Isot kiitokset vielä TS
Aika leuhkalta alkaa näyttämään tuo kone
Ilmeisesti poraajalle alkaisi kohta olla hommia. Lohko kaipaisi myös hiukan puhallusta ja uutta väriä kylkeen. No pikkuhiljaa..
Joku lauantai ilta sitten ähistiin ja suunniteltiin, että miltähän tuo takapuoli näyttäisi, jos alimman peräpellin leikkaisi ihan suikaleiksi ja siten voisi perässä roikkujille näytellä, että täällä muuten on semmonen tehomotti että heikkoja hirvittää. Hieman kenties matkittu legendaarista 037:ää mutta eihän se haittaa.
Toiselle kanssa harrastajalle viestiä ja kaupat sovittiin vanhasta pellistä. Kiitos TN
Tosiaan vielä prototyyppi 1.0 versiossa mutta eiköhän tuosta jotakin keksitä.
Niin ja tulihan sitä postiakin Kiitoksia vielä avusta nuissa gruppo asioissa!
Taas jotakin saatu tehtyä, jatketaan seuraavassa postauksessa. Mukavat Joulut ja uudet vuodet kaikille!
-henkka
Kasipuokkiin himoitsemat "abarth" osat alkavatkin olla jo kasassa. Viimeisimpänä hankintana oleva venttiilikoppa saapuikin jo perille. Tietysti uusia leluja oli pakko päästä fiilistelemään. Siitäpä muutamat kuvat.
Koppa on jotain uusituotantoa mutta silti yllättävän hyvä laatuista, myös viimeistely ja teksti varsin siisitä. Suosittelen Ebaystä vaan tilaamaan omat.
Imusarjan kanssa kävi vähän hassusti, että eihän se sovi uuden kopan kanssa ellei näytä hiukan "viilaa".
Kanssa harrastajalta löytyi myös pitkään himoittu 34 weberi. Isot kiitokset vielä TS
Aika leuhkalta alkaa näyttämään tuo kone
Ilmeisesti poraajalle alkaisi kohta olla hommia. Lohko kaipaisi myös hiukan puhallusta ja uutta väriä kylkeen. No pikkuhiljaa..
Joku lauantai ilta sitten ähistiin ja suunniteltiin, että miltähän tuo takapuoli näyttäisi, jos alimman peräpellin leikkaisi ihan suikaleiksi ja siten voisi perässä roikkujille näytellä, että täällä muuten on semmonen tehomotti että heikkoja hirvittää. Hieman kenties matkittu legendaarista 037:ää mutta eihän se haittaa.
Toiselle kanssa harrastajalle viestiä ja kaupat sovittiin vanhasta pellistä. Kiitos TN
Tosiaan vielä prototyyppi 1.0 versiossa mutta eiköhän tuosta jotakin keksitä.
Niin ja tulihan sitä postiakin Kiitoksia vielä avusta nuissa gruppo asioissa!
Taas jotakin saatu tehtyä, jatketaan seuraavassa postauksessa. Mukavat Joulut ja uudet vuodet kaikille!
-henkka
Re: Fiat 850 OT 1000 projekti
Morjesta!
Taas olisi aika päivitellä tätäkin pikkuisen. Lohko kävikin jo koneistamolla porautuksessa. Tietysti lohko piti rapata puhtaaksi ja maalata tumman harmaalla niinkuin aidossa abarthissa.
Osia myös käytetty paikoillaan kuvia varten.
Ebayn kautta tuli myös ostettua levyjarrut keulille. 300 maksoi koko setti ja yllättävän laadukkaalta vaikuttaa. Muutaman tunnin homma ja jarrut olikin jo päivitetty.
Liekkö vaikea arvata minkä maan autoista tässä tallissa tykätään?
Peräpelti yhä työnalla, mutta eiköhän siitä jotain vielä saada aikaiseksi.
Myös viimeiset osat tilattu ulkomailta.
Nyt ei oikein nappaa runoilla ja turinoida. Laitetaan paremmin juttua tuosta koneesta, kunhan päästään kunnolla kasaamaan.
-henkka
Taas olisi aika päivitellä tätäkin pikkuisen. Lohko kävikin jo koneistamolla porautuksessa. Tietysti lohko piti rapata puhtaaksi ja maalata tumman harmaalla niinkuin aidossa abarthissa.
Osia myös käytetty paikoillaan kuvia varten.
Ebayn kautta tuli myös ostettua levyjarrut keulille. 300 maksoi koko setti ja yllättävän laadukkaalta vaikuttaa. Muutaman tunnin homma ja jarrut olikin jo päivitetty.
Liekkö vaikea arvata minkä maan autoista tässä tallissa tykätään?
Peräpelti yhä työnalla, mutta eiköhän siitä jotain vielä saada aikaiseksi.
Myös viimeiset osat tilattu ulkomailta.
Nyt ei oikein nappaa runoilla ja turinoida. Laitetaan paremmin juttua tuosta koneesta, kunhan päästään kunnolla kasaamaan.
-henkka
Re: Fiat 850 projekti
Moro pitkästä aikaa!
Talvi mennyt mukavasti kasipätkän parissa, joten tässä olisi melkoinen läjä kuvia ihmeteltäväksi.
Jakopää sarja tilattu scuderia topolinolta
nokka tuli classic performance partsilta
Venakoppa on ebaystä ja abarth korkki löytyi scuderia topolinolta
Verhoiluhommia tuli myös harrastettua
Niistähän tuli yllättävän siistit
Kuskin paikalle ilmestynyt retro kuppipenkki
Takaosastolle tuli laitettua tollanen perus käsisammutin, toivotaan ettei ikinä joudu tositoimiin. Jonkinsortin poikkituki rekvisiitta myös tullut takapenkin tilalle.
Sitten koneesta kuvia tähän väliin:
Speksejä:
- Lohkonporaus 988cm3
- männät 68mm micrasta
- iskunpituus 68mm
- Fiat 127 Kampiakseli
- Fiat 127 Kevennetyt kiertokanget
- nokka-akseli 296° / 7.30mm
Vanhat vetarit ja suojakumet menivät vaihtoon. Samalla takajouset tuli lyhennettyä. Joku asennuskuva löytyi mutta eipä valmiista.
Viikonlopun aikana ähistiin motti paikoilleen:
Osien fiilistely kuva tähän rakoon. Kansi on siis vielä kesken. että ei vielä pysty kokonaan niputtaan.
saattaa tulla ahdasta putsarille. Tuota imusarjaa täytyy myös vielä siistiä.
Pihallakin käytiin tuulettumassa. Liekkö naapurit katsellut, että mikä kilpuri tuonne talliin ilmestynyt.
Semmosta tälläkertaa Oiskohan tuo vappuna valmis? Katsotaan tarviiko tälle kesää lähteä yhteenkään autotapahtumaan..prkele tuota koronaa. Mites muuten tuo kerholehti bellisima oikein toimii juttujen kanssa? Voiko sinne laittaa kuvia ja tarinaa autosta vai otetaanko sinne vain siisteimmät ja ne kaverien autot?
Palataan asiaan!
-henkka
Talvi mennyt mukavasti kasipätkän parissa, joten tässä olisi melkoinen läjä kuvia ihmeteltäväksi.
Jakopää sarja tilattu scuderia topolinolta
nokka tuli classic performance partsilta
Venakoppa on ebaystä ja abarth korkki löytyi scuderia topolinolta
Verhoiluhommia tuli myös harrastettua
Niistähän tuli yllättävän siistit
Kuskin paikalle ilmestynyt retro kuppipenkki
Takaosastolle tuli laitettua tollanen perus käsisammutin, toivotaan ettei ikinä joudu tositoimiin. Jonkinsortin poikkituki rekvisiitta myös tullut takapenkin tilalle.
Sitten koneesta kuvia tähän väliin:
Speksejä:
- Lohkonporaus 988cm3
- männät 68mm micrasta
- iskunpituus 68mm
- Fiat 127 Kampiakseli
- Fiat 127 Kevennetyt kiertokanget
- nokka-akseli 296° / 7.30mm
Vanhat vetarit ja suojakumet menivät vaihtoon. Samalla takajouset tuli lyhennettyä. Joku asennuskuva löytyi mutta eipä valmiista.
Viikonlopun aikana ähistiin motti paikoilleen:
Osien fiilistely kuva tähän rakoon. Kansi on siis vielä kesken. että ei vielä pysty kokonaan niputtaan.
saattaa tulla ahdasta putsarille. Tuota imusarjaa täytyy myös vielä siistiä.
Pihallakin käytiin tuulettumassa. Liekkö naapurit katsellut, että mikä kilpuri tuonne talliin ilmestynyt.
Semmosta tälläkertaa Oiskohan tuo vappuna valmis? Katsotaan tarviiko tälle kesää lähteä yhteenkään autotapahtumaan..prkele tuota koronaa. Mites muuten tuo kerholehti bellisima oikein toimii juttujen kanssa? Voiko sinne laittaa kuvia ja tarinaa autosta vai otetaanko sinne vain siisteimmät ja ne kaverien autot?
Palataan asiaan!
-henkka
Re: Fiat 850 projekti
Mites muuten kampiakselin voitelu, eikö 850:ssä tule öljy vain kahdelle kaulalle ja kolmannelle kampuran välityksellä? Seiskan kampurassa ei ole tuota öljykanavaa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 850 projekti
Kaasarille pahkura hattuhyllyyn ja takasivuikkunoista kanavat pahkuraan?
En nyt googlella löytänyt raivokkaallakaan hakemisella kuvaa, mutta Jyväskylässä pyöri 1990 -luvulla 850 Abarth (replica?), jossa oli moiset takasivuikkunoista lähtevät "haitariputket" taakse konetilaan. Sivuikkunat olivat ko. autossa pleksiä, edessä oli melko...miehekäs scoopi keulan alla josta kurkisti jäähdytin, löytyi röyhkeät kaaren levennykset, "läskit" takarenkaat ja syvällä perän alla öljypohjassa pilkisti leveä "A B A R T H" -teksti. Välillä autossa oli normaali konehuoneen kansi, välillä semmoinen "röyhkeä" spoileri.
En tiedä oliko aito auto, mutta auton olemus ja ne sävelet mitä se härveli piti, porautui niin syvälle 7-vuotiaan pennun sieluun, ettei ne häviä sieltä ikinä. Silläkin mukava seurata tätä rojektia.
En nyt googlella löytänyt raivokkaallakaan hakemisella kuvaa, mutta Jyväskylässä pyöri 1990 -luvulla 850 Abarth (replica?), jossa oli moiset takasivuikkunoista lähtevät "haitariputket" taakse konetilaan. Sivuikkunat olivat ko. autossa pleksiä, edessä oli melko...miehekäs scoopi keulan alla josta kurkisti jäähdytin, löytyi röyhkeät kaaren levennykset, "läskit" takarenkaat ja syvällä perän alla öljypohjassa pilkisti leveä "A B A R T H" -teksti. Välillä autossa oli normaali konehuoneen kansi, välillä semmoinen "röyhkeä" spoileri.
En tiedä oliko aito auto, mutta auton olemus ja ne sävelet mitä se härveli piti, porautui niin syvälle 7-vuotiaan pennun sieluun, ettei ne häviä sieltä ikinä. Silläkin mukava seurata tätä rojektia.
Minkä huollan, sen korjaan...
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 706
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Fiat 850 projekti
Joo tuo pitää ottaa tosiaankin huomioon. Ei voitelu toimi kampi 127/850 lohko kompollaSämpy kirjoitti:Mites muuten kampiakselin voitelu, eikö 850:ssä tule öljy vain kahdelle kaulalle ja kolmannelle kampuran välityksellä? Seiskan kampurassa ei ole tuota öljykanavaa?
Re: Fiat 850 projekti
no ni. minäpä laitan tänne nyt ne ohjeet millä saa öljynkierron toimiin kasipuokin lohkossa seiskan akselilla.
tuossa kolmannessa moottorin kuvassa näkyy öljypumpun yläpuolella vihreä piste siinä on tulpattu alkuperäinen öljynpaine venttiilin kanava.
kasipuokin lohkosta poistetaan paineventtiili ja siitä saadaan öljylle menevä pääkierto.josta vedetään letku esim ulkopuoliselle öljyn suodattimelle ja sitten
öljyn lauhduttimelle.
ja lauhduttimesta toinen putki tuohon moottorin pää öljykanavaan joka löytyy lohkon kylestä mihin voi asentaa sivuvirta suodattimen.
nuo öljyn kierto lähdöt näkyy viimeisessä kuvassa jossa moottori on vielä pukissa kiinni.
näin. ja vielä öljynpaine venttiilistä. Fiat 133.sen öljypumpusta saa paine venttiilin joka sopii suoraan kasipuokin pumppuun. tai voi käyttää 133.sen pumppua suoraan.
tällä systeemillä olen kolme konetta tehny eikä yhdessäkään ole ollu ongelmia öljyn kierron kanssa.
t.Mika
tuossa kolmannessa moottorin kuvassa näkyy öljypumpun yläpuolella vihreä piste siinä on tulpattu alkuperäinen öljynpaine venttiilin kanava.
kasipuokin lohkosta poistetaan paineventtiili ja siitä saadaan öljylle menevä pääkierto.josta vedetään letku esim ulkopuoliselle öljyn suodattimelle ja sitten
öljyn lauhduttimelle.
ja lauhduttimesta toinen putki tuohon moottorin pää öljykanavaan joka löytyy lohkon kylestä mihin voi asentaa sivuvirta suodattimen.
nuo öljyn kierto lähdöt näkyy viimeisessä kuvassa jossa moottori on vielä pukissa kiinni.
näin. ja vielä öljynpaine venttiilistä. Fiat 133.sen öljypumpusta saa paine venttiilin joka sopii suoraan kasipuokin pumppuun. tai voi käyttää 133.sen pumppua suoraan.
tällä systeemillä olen kolme konetta tehny eikä yhdessäkään ole ollu ongelmia öljyn kierron kanssa.
t.Mika
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 706
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Fiat 850 projekti
^
Hienoa, että öljynkierron saa toteutettua noin ja jaoit sen tänne Ihan vaan jo tämän hienon 850 tekiän puolesta, ettei tule vahinkoa.
Voi vaan kuvitella kuinka hieno saundi tuosta moottorista lähtee tuon jakopään kanssa
Hienoa, että öljynkierron saa toteutettua noin ja jaoit sen tänne Ihan vaan jo tämän hienon 850 tekiän puolesta, ettei tule vahinkoa.
Voi vaan kuvitella kuinka hieno saundi tuosta moottorista lähtee tuon jakopään kanssa
Re: Fiat 850 projekti
jospa tuo parin viikon sisällä saatas käyntikuntoon.
onhan tuossa nyt ohje öljyn kierrolle valmiina jos joku muukin haluais samanlaisen moottorin tehä.
T.Mika
onhan tuossa nyt ohje öljyn kierrolle valmiina jos joku muukin haluais samanlaisen moottorin tehä.
T.Mika
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Fiat 850 projekti
Pitäis piirtää kaavio kun en mä vieläkään ymmärtänyt miten se kierto muuttuu paineventtiili poistamalla.. tai miten se menee takalaakerille jos sinne ei ole kanavaa. Vai onko kampura kuitenkin läpiporattu vaikka joka laakerille olisikin oma kanava seiskassa?
Jossain Fiatin kirjoissa on hienoja kuvia öljynkierrosta, sieltä pitäis katsella.
Jossain Fiatin kirjoissa on hienoja kuvia öljynkierrosta, sieltä pitäis katsella.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 24.08.2011 17:28
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Fiat 850 projekti
Mahtaako porukka saada auki tuon linkin kautta pari kuvaa jossa vertailussa 850 ja 127 moottorin läpileikkaukset.
Kuvissa näkyy kampiakselin poraukset mielestäni melko hyvin. Eroja on.
Linkki: https://drive.google.com/open?id=1lnmnM ... 17nZRYgm6b" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvissa näkyy kampiakselin poraukset mielestäni melko hyvin. Eroja on.
Linkki: https://drive.google.com/open?id=1lnmnM ... 17nZRYgm6b" onclick="window.open(this.href);return false;