Wesulius kirjoitti:Juu ei missään 2000 luvun autossa ole vastaavaa tarkuutta ohjauksessa kuin 80 luvun fiudeissa. Ratissa tuntee tien ja auto tottelee pienimmänkin ratin liikkeen.
Tämä.
Regatalla en ole ajanut, mutta kahdella eri 128:lla kyllä ja alustahan näissä on likimain sama.
Muistan kun ensimmäisen kerran 128:lla pääsin asfaltille ajamaan Unon ja Tempran (mitkä nekään ei huonoja ole) jälkeen. Säikähdin kokeellista "hirvenväistöä", koska auto meni kirjaimellisesti kuin mikroauto. Tuntui kuin aika olisi hidastunut rattia kääntäessä, koska samassa ajassa kuin jollain nissanilla tehdään kaistaväistö, tekee kasilla kolme.
Samahan tuo oli 127:lla. Ajokortin 2-vaihe liukkaan kelin rata ja hirvenväistö. Opettaja V50 Vålvålla ajoi hirvenväistön ensin 45km/h ja sitten 52km/h jolloin auto pyörähti. Kuuluttaja kuulutti, että ennätys radalla on 55km/h jota ei kukaan ole ylittänyt hyväksytysti (ei osumia keiloihin).
Nooh, vapaavalintainen 20 minuuttia alkoi ja katselin jonossa kun edessä menneet Passat V6 ja Jaguar joku ajoivat molemmat keilakujalle 60km/h ja spinnasivat, vaikka molemmissa oli espabsescwtf -järjestelmät.
Radiopuhelimesta kuului "Noniin ja punainen viiatti vapaa" (punainen 127).
- Koneeseen 4500rpm ja kytkin ylös, vedätys 7500rpm ja kakkoselle, kaasu niin lattiassa kuin ikinä menee
- Radiopuhelimesta kuului "Tuo fiatti on kiva kun sen kuulee kun se tulee!" (kiihdytys suora oli metsän suojassa, eikä näkynyt valvontapisteelle)
- Ekat keilat, tutka näyttää 72km/h, kakkonen on ihan tapissa mutta totean ettei kannata vaihtaa, ei ehdi
- Toiset keilat, josta voi aloittaa väistön, pieni polkaisu jarrulla ja terävä repäisy vasemmalle, keula muuttaa kulkuaan välittömästi.
- Etupää ohjautuu hanakasti "vastaantulijan" kaistalle, peräpää pyrkii ensin suoraan, mutta seuraa perässä
- Vastaohjaus oikealle, seiskan etupää tarraa kuin puudeli lahkeeseen ja muuttaa suuntaa välittömästi
- Peräpää heilahtaa vasemmalle voimakkaasti, ohjaus palauttaa itsestään luisun suuntaan
- VETOJA!!! eli kaasua niin perkeleesti samalla ohjaten kohti keilakujaa omalle kaistalle
- Seiskan keula sujahtaa kartioiden välistä, perä heilahtaa voimakkaasti oikealle
- Pidän kaasun pohjassa, auto oikenee hipaisematta yhteenkään keilaan
- Ulostulon tutka näyttää 63km/h
- Ajan taukopaikalle, sammutan auton ja astun ulos. Kukaan opettaja ei sano sanaakaan.
Mutta palatakseni regataan. Isäukolla ollut ainakin 85:nen ja 100S. Molempia muistelee aina lämmöllä ja "ikävöi" paljon. 100S ei muuta moitetta keksinyt, kuin että yli 30 pakkasissa bensamittari kuulemma laski silmissä.