Fiat Regata 85´ 1984

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja wellu »

Olenko ymmärtänyt nyt väärin kun olen käsittänyt, ettei tota sisäkurvaa kannattaisi kamalasti pyöristää loivemmaksi eli "oikaista"?

Tätä jäin pohtimaan... Olisi muuten mielenkiintoista verrata eri valmistajien kansia tuossa ikä/kokoluokassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei kamalasti, mutta ei liian jyrkkäkään ole hyvä. Virtaus ei tykkää tehdä tiukkaa mutkaa vaan irtoaa pinnasta ja silloin jää isompi osa venttiilistä hyödyntämättä. Liian tiukka säde siinä sisäkurvissa ja virtaus pyrkii ikäänkuin jatkamaan lautasen yli eikä kääntymään alas kohti venttiiliä. Samasta syystä ei seetin sisähalkaisijaa kannata ajaa ihan maksimiin minkä venttiili sallisi, koska se lautanen on siinä suoraan edessä silloin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Nythän tämä pikku budjettiviilailu lähti käsistä. Aamulla laitoin tilaten 8kpl. 35mm. sisähalkaisijalla olevia 180 asteen J-kurveja pakosarjan rakentamista varten. Koko on vähän siinä ja siinä riittääkö mutta siitä ne primäärit nyt tehdään. Toisioputkiksi 4-2-1 sarjaan ajattelin noin 43,5 - 44 mm. putkea kunhan sitä jostain löydän.

Muutaman illan olen katsellut eri nokka-akselivaihtoehtoja ja tänään lopulta tilasin Pipercamsin FIAX19BP285 Ultimate Road nokan. Mainosasteita imu - pako 288, nostoa imu - pako 10,4 mm. Imu täysin auki 108 ast, nostot ykk:ssa imu 2,72 mm. pako 2,67 mm. Vetoaluetta mainostavat 2500 - 7300 rpm. Eli hiukan kireämpi tuli mitä alkuun ajattelin mutta ei kuitenkaan mikään kilpanokka jolla kadulla ajo ei onnistu.

Nyt vielä pitäisi se kansiaihio löytää, että pääsee eteenpäin. Kiinasta saisi uuttakin tipon kantta 39,5 mm. imuventtiilillä mutta pako niissä on vain 31mm. Pitäisi vaihtaa isommat pakoseetirenkaat mutta se ei oikein houkuttele, kun piilee aina epäonnistumisen vaara. Pitää vielä katsella mutta jos ei pian löydy aihiota niin ostan tuollaisen uuden.

Nettisurffailujen perusteella tuollainen 39,5 venttiileillä oleva kansi virtaa koskematta 124 hp, joka on noin 40hp enemmän kuin 1,5:n vakiokansi. Sen kun vielä sporttaa, tekee paremmat seetityöt ja muotoilee venttiilit niin... :thumb:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kai 1.5:sen vakiokansi vaan 84hv virtaa? :shock: Tuo 39/31 kansihan on Mpi-Tempran. Nenu vaikuttaa aika hyvältä. Alkaa kuulostamaan kyllä kivalta Reginalta :thumb:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Stefa »

No nyt on asiaa. Mulla on sekundäärit vaan tuon 35 mm sisältä ja silti tuo kiertää 7500 ihan voimalla. Maksimitehothan tuli ihan inan alta 7000. Tuon kyllä silloin tein vähän kesympi kone mielessä ja ajatuksissa on ollut kokeilla 1-3/4" sekundäärejä mutta saa nyt nähdä.

Mulla on hyvittäin 2 mm nostoa YKK:ssa. 110 LSA ja 290 summa-asteet.

Mulla olisi kyllä 1,6:n hattu hyllyssä. Tosin kiinnostaa myös tuo kiinakansi. Laita vaikka YV:llä mitä moisella voisi olla hintaa? Muistaakseni Kosunen ei muuten pitänyt ideaa 31 paosta ihan huonona..

HH: mun joskus exceliin piirtelemät käyrät nettitietojen perusteella antaa 55 cfm max @ 10" (tulppaa jo 7..8 mm noston välillä), eli hyvittäin noissa voden mainitsemissa luvuissa. Perusportattu 37 imuinen voisi olla 110..115 hp luokkaa ja virtaus nousee vielä 10 mm jälkeen. Eihän näistä ole kovin usein mitattu juurikaan yli 130 hv. Ei tuo hattu vaan kovin suosiolla ihmeitä läpäise.. Kompensoi sitten hyvän nopeuden mahdollistamalla AKK:n jälkeisellä täytöksellä että menee vähän yli tuon laskennallisen. Maailmalta olen nähnyt aika rajuillakin spekseillä olevia koneita jotka antaa alta 140 vaikka pyörivät helposti 8000. Jokkismiehetkään ei näitä juurikaan yli 125 hv oikein saa, niin ei se ihan helppoa voi olla.

Olisi kyllä aika jännä nähdä miten joku 150 hv hattu herättäisi tuon henkiin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mä tein joskus aikoinaan 1.6 tipon kanteen imu40 pako 37mm. 1.6 lohko Toimi hyvin , tosin tuo oli turbossa.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Meninpä sitten tilaamaan kannen sieltä kiinasta. Saa nähdä mitä tulee...
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Vode131 kirjoitti:Meninpä sitten tilaamaan kannen sieltä kiinasta. Saa nähdä mitä tulee...
?

https://nl.aliexpress.com/item/Cylinder ... 33b53e5513" onclick="window.open(this.href);return false;
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Juurikin tuolta tilasin. Steve auto parts taisi olla firman nimi.

Vähän sinänsä jännittää kun en kysellyt minkä kokoiset imuventtiilit kanteen käy. Arvioin vaan itse kuvasta että kyllä kai ne on isot. :mrgreen:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Löytyi kuttilan autolasista vielä yksi regatan tuulilasi hyllystä joten pistin tilaten. Tekevät kyllä lisää jos jollain on tarvetta.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mitäs sitä joulupäivänä muuta tekisikään kuin kaivelee osia. Näytti sohoon tarkoitetussa kaupallisessa (Ansa ehkäpä, kuulemma niitä vanhoja Hankkijan tms kautta kaupattuja, ilm. 1.1-1.3 tarkoitettuja) peltisatsissa primäärit olleen od 35mm ja sekundäärit 39mm. Onkohan tuo 1.5 vai 2mm tavaraa. Vastaavasti 1100cc Paroonin peltisatsissa näytti vastaavat olleen 34mm ja 36mm. Ulkomittoja nuokin. Se jälkimmäinen on tyylikäs kyläsepän taidonnäyte, kaasulla hitsattu.

Sohlon kansien tutkimisesta aikaa niin piti kaivaa 1.3 3P:n kansi esille. Mitä tossa tipon kannessa on suuaukko? Tossa näytti olleen 27mm, ja se imusatsi oli mun makuun hyvä. Eikä kannen kanavakaan huonolta näyttänyt. Toki viimeistelyä kaipaa molemmat. Muita sohon kansia ei ollut nyt tallissa pitää kotiuttaa niitä ja vertailla. Pitäis varmaan soholainen kaivaa esiin ja askarrella yks pikkukone jos vaikka kasiakin sais joskus edistettyä...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Rakkaiden kanssahan sitä joulua kuuluukin viettää, että kai se sohon osien kanssa joulu on ihan ok! :lol:

Aika liki 27mm on suuaukko tuossa temprankin kannessa.

Itse kaivelin noita pakosarjan mittoja jostain Croftin postauksesta, jossa primääreiksi suositeltiin jopa 38mm. id. Melkein järjestään nuo tehdastekoiset 4-1 sarjat on liian lyhyitä ja sohon tarjonta suomessa nykyään liki olematonta. Ne 4-1 kollektorit mitkä on vaakarivissä näyttää myös vähän kummallisilta. Liekö ne tilan puutteen vai valmistuksen helppouden takia sellaisia... :roll: Myös näkemäni 4-2-1 sarjat on lähes aina lyhyillä primääreillä ja pitkillä sekundääreillä.

Kaiva ihmeessä soho esille ja laita siitä nallen sylistä syöttölaitteet tulille! :thumb: Ne uustuotanto giljotiinitkaan ei kai ihan mahdottomia nykyään maksa jos ei sellaisia vanhoja löydy.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sehän vika kaupallisissa peltisatseissa yleensä on... Se 4-1 kollektori on siitä että auton saa alas, perinteinen neliö vie pirusti maavaraa kun primäärit ovat riittävän pitkät ja ne menee auton alle. Kasissa tuo on ainakin ongelma. 38mm id kuulostaa kyllä aika rajulta näin äkkIseltään, mutta riippuu toki koneen koostakin.

Kyllähän vuosien saatossa erilaisia visioita eri sohoistakin on ollut, tiiä tuleeko koskaan toteutettua. Lähinnä niistä isomman pään versioista. Ehkä kuitenkin se pikku-soho olis ajankohtasin, ja sais aika pienellä vaivalla tehtyä kun aika vakio pitäisi olla. Mittaskelin myös nokkakeppejä, vanhaa Autohiomon gt35:sta vertasin Alquatin A15:seen. Pitää vanhan mallin vakiokeppi vielä verrata tuohon Alquatiin, se kun on tosi vakion oloinen :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joskus pari vuotta sitten Italiasta tarjottiin 128 Rallyyn tarkoitettuja peltisatseja. Piti olla korkeaa laatua ja hintakin oli sen mukainen, 850€ alv0. Kuvaa ei ollut tarjolla

En ottanut yhtään varastoon. :?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mun mielestä tuosta moposportin 4-1 pakosarjasta sais muokattua hyvä 4-2-1 sarjan, siihen saa riittävän pitkät primäärit.
Ja kun ne kääntää auton alle 4-2 voi auton alle tehdä sen 2-1 , nuo kun tekee irroittattavaksi , niin voi helposti kokeilla sopivan pituuden vaihtamalla tuota alla olevaa 2-1 osaa.
https://www.moposport.fi/pakosarja-fiat ... -1-1-5-4-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Tämä näyttää omaan silmään järkevän oloiselta , itse toki lyhentäisin tuota 2 osaa , mut toki se vähän riippuu mihin kierrosluvulle sen haluaa sopivan.
https://www.subito.it/accessori-auto/fi ... 015459.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

Toisaalta jos ei venttiileihin saa overlappia niin pakosarjalla niin suurta merkitystä ole , kyl nokkien väli sais olla alle 105 jos haluaa toimivan.
Vastaa Viestiin