Budjetti Turbo bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuli hankittua stilon tilalle reilu kuukausi sitten loppuun ajettu bravo 1.4 t-jet 150hp. 233tkm
Hintaa kikottimella oli 3700€ ja vikoja oli pakoputki vuoti, laatikko ujeltaa 5\6 vaihteilla, vaihdekepin nuppi löysä ja takaovessa pari naarmua.

Pakoputkesta löytyi yllätys, varmaan kolme rautalanka rullaa käyetty korvaamaan laippaliitos. :lol:
Kuva
Kuva

Kolme rautalankarullaa maksaa 6€? Tilalle tuli 5€ bilteman pakoputken jatkopala.
Kuva

Vaihdekepin nupin nahan ompeleet hieman räjähtäneet, "ihan" hyvin tuo ompelu onnistu ensikertaa :mrgreen:
Kuva

Viikon ajoin,´kunnes eräs päivä kiihdytin kakkosvaihteella ja melkein heti tehot hävis ja takana suht iso savupilvi :D Turbon akseli poikki pakopuolelta, pakoputkeen tuli lommo ja lambda meni lyttyyn.
Reilu viikon kesti tulla turbon CHRA eli keskiosa kasattuna ja tasapainotettuna, asennussarjan kanssa tuo tuli maksaa noin 190€.

Kabut
Kuva

alkavaa ruostetta takapenkin alla pohjassa..
Kuva

Pian pitäis laatikko purkaa ja laakerit vaihtaa.
Bravo t-jet
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

budget sport! :thumb:

Siitä se jatkuu. Ei ainakaan huonompaan suuntaan Stilon jälkeen. :D Saati Punton :lol:

Onko hiljaisempi kuin ex-the business Stilo?
Minkä huollan, sen korjaan...
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Punto meni Viroon, vironmies:mä laitta maali helmaan nin on hyva ja ei sitä tarvi hitsa siel..

Stilolla päässy joka päivä töihin ja takas, se meni tutulle. See sit vähän levis. Konepellin vipu kabut, akku hajos, jäähdytin Alko vuotaa ja kaasuläpästä joku koodi ja limp moodi.

Bravo? Noh ekalla viikol tuli tuo sieni pilvi mutta muuten pelannu :mrgreen:
Hiljasempi kuin stilo jossa 20 neliötä mattoa.
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Moottorin vaihdettu öljyt ja laatikkoon..

Vaihtoon menee myöhemmin :mrgreen:

-sumuvalo umpiot
-jarrulevyt eteen ja taakse
-jarrupalat eteen ja taakse
-pallonivel
-raitisilmasuodatin
-moottorin ilmansuodatin
-pyöränlaakeri eteen
-vetoakselin sisäpää
-vaihdelaatikko remontti
Bravo t-jet
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Ei ole edellistä omistajaa paljo auton huolenpito kiinnostanut. Ei auto itestään noin romuksi mene vielä noilla kilometreillä, vaan se varmaan täytynyt vaan ajaa välittämättä yhtään mistään.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Viime vuoden kesänä tuohon vaihdettu, öljyt ja laatikkoon myös, kaikki suodattimet, ilmastointi huolto, jarrunesteen imuvaihto.

Vaihdelaatikko menee näistä vaikka joka vuosi vaihtaa öljyt. Laatikko kyllä kestää jos ei käytä 2,5,6vaihteita..
2008/2009 laatikon shimmaus tehty paremmin tehtaalla ja Kait kestää paremmin. Tietävämpi kertoo lisää..

Rahaa meni turbon korjaukseen noin 180€, jarrulevyt, palat, pallonivel, suodattimet, vetoakselin sisäpää yms maksoi jotain 150€.
Sumuvalo umpiot 70€.
Kallista :D

Edit:opeliksin M32 laatikko tuossa..
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Mitähän mää oikein kattelin ennen osien tilaamista. kun taakse ei tarvinnu vaihtaa paloja eikä levyjä.
Mut oli siel männän tiiviste halki..

Nyt Eteen vaihdettu levyt ja palat, jos huomenna ehtisi vaihtaa vetarin sisäpään ja pallonivel..
Taka äänenvaimentimesta tuli revittyä ruostunut ulkokuori poijes.

Punaisen maalin ehostus vai raaputtaa poijes kokonaan?

Kuva
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Nyt on pallonivel vaihdettu ja pyöränlaakeri sekä vetarin sisäpää.

Noo olisi hieman väljä.. :mrgreen:
Kuva
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Olishan täs viel...

Vaihtaa vielä toiselle puolelle laakeri kun ulisee paljon oikealle käännyttäessä. Vasemmalle käännyttäessä hävis ulina laakerin vaihdon jälkeen.
Tuo vasen puoli Kohisee kun pyörittää laakeria ilman vetaria ja jarruja.

Jostain kun löytäs vaihdelaatikon johon vaihtaa Laakerit. Menis nopsaan sit vaihto kun sen aika on.

Tulipeltiin hommata eristet kun stilossa se vaikutti paljon. :mrgreen:

Kaiuttimet vaihtaa eteen kun rutisee ja mankka jostain. Bravon navi mankka ulkomailta 190€
Bravo t-jet
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Aika karmeen näköinen tuo vetarin sisäpää, päässy vedet sisään jostain ilmeisesti :D mulla oli diesel stilossa muuten vaan kuluneet ja ravistus loppui kun vaihtoi uudet.
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Mulla meni A500:sta myös tripodi nivel rikki. Hain tarvike laatua n. 50e kpl ja vaihdoin samalla molemmille puolille. Mahtokohan kestää paria tuhattakaan kun molemmat paskaksi. Marmorilta uus alkuperäinen ja toiselle puolelle heitin vanhan ehjän orkkisen. Nyt on kestänyt. Aika arvokas oli se OEM-osa.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuo sisäpää kustanti suomessa 13€ :mrgreen: ja ainakin vieläkin kestänyt..
Bravo t-jet
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja Eryo »

sampsulisami kirjoitti: Vaihdelaatikko menee näistä vaikka joka vuosi vaihtaa öljyt. Laatikko kyllä kestää jos ei käytä 2,5,6vaihteita..
2008/2009 laatikon shimmaus tehty paremmin tehtaalla ja Kait kestää paremmin. Tietävämpi kertoo lisää..
Onko 5-Vaihteisessa vm.2008 T-Jet Lineassa sama vika laatikossa vai kestääkö paremmin??
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Joo tietääkseni kestää paremmin kun on ihan eri laatikko.

Hups, niin siis 08-09 jälkeen tehdyt pitäs tietääkseni olla paremmin kasattuja nää m32.. .

Tässä autossa M32 6-vaihteinen josta sivu akselin laakeri on shimmattu liian tiukaksi tehtaalla.
Googleen pelkkä "M32 gearbox" niin löytyy infoa kuin "laadukas" aski on kyseessä..
Bravo t-jet
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Budjetti Turbo bravo

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Nastarenkailla menty nyt 2000km kulutuksen ollessa 7,1.

Muutama työkalu vielä haalia laatikko remonttia varten.
Laakerin ulosvetäjiä.
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin