Sivu 1/2

Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 02.09.2017 14:48
Kirjoittaja Wesulius
Paan tähän jotain julkaisuja kun olen säädellyt tai mitannut moottori tehoja.
Myös dynamometrin asennuksesta ja askarteluista.


Keväällä sain dynamometrin toimintakuntoon ja mittasin fiatin Uno 2.0 TC.
Kuva

Unon tehot, tässähän croma 2.0i.e. kone jossa on prisman 1.6 i.e. imusarja ja pakonokka imupuolella ja imunokka pakopuolella , jotta sai jakajan pakonokkaan.
Cht croman jakaja.
Kuva

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 02.09.2017 14:51
Kirjoittaja Wesulius
Peugeotin boxer 2.8hdi jossa tosiaan sofimin 2.8 moottori.
Ohjelmoin ecun uudestaan ja tehot asettui näin jotta kytkimessä riittää vielä pitoa, max vääntö 438Nm tehot selviää kuvasta.

Kuva

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 02.09.2017 15:13
Kirjoittaja Wesulius
Tänään ropasin 206 s16 pököä.
Jonkunlainen rata leikkikalu , ja tehoa piti saada edullisesti lisää ja varsinkin yläkieroksille kun radalla ajetaan.

Asentelin vakio ecun rinnalle ecumaster det3 mokulan.
Tällä saa huijattua kuormitus singnaalia ja sytytys signaalia ja vähän muutakin jos haluaa.
Isommat suuttimet RC pököstä( saattoi olla turhat , mutta ei ainakaan soppa lopu jos haluaa myöhemmin vielä lisää poweria) , Nokkkien 7 asteen myöhästys(nokasta mitattuna ,eli kampuralla 14) ja noin 14 astetta sytkäriä lisää tuotti tällaisen käppyrän.
Kuvassa ennen säätöä mitattu ja säätämisen jälkeen saman päivän aikana mitattu.
Mittauksia tuli tehtyä noin 20kpl ja jarruavastaankin ajoin noin 1h.

Kuva

Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.
Aikasempi teho oli 192Nm /4060rpm . 140hv/5380rpm uusi teho 203-205Nm/ 3900-5010rpm . 158hv/6300rpm
Aiemmin ajettava kierrosalue oli 4000-5500rpm , nyt 4000-6500rpm

Kuva

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 03.09.2017 11:21
Kirjoittaja matti
Wesulius kirjoitti:Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.]

Näinhän se monasti on.. Extreme luokan bemareissa luokan tullessa, olisvat halunneet pitää orkkis suodatin kotelon kun sai sillä paremmat arvot moottorista kuin Omp:n kartiosuodattimella ja ois ollu havempikin, mutta luokan säännöt vaati kyseistä suodatinta..

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 05.09.2017 16:45
Kirjoittaja jaketech
sulla taitaa säätilankorjaus puuttua. eli seuraavana päivänä samalla autolla mitattu teho ei oo vertailukelponen. onko tuo boschin dyno?

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 05.09.2017 17:28
Kirjoittaja wellu
Olisi mielenkiintoista nähdä "superfire" eli 1.2/16V dynossa orkkis-suodattimella vs. kottarais-tötteröllä.

Pers'dynolla ainakin imuäänet tuo voimaa reilusti lisää. Tai olen kerran ylämäkeen kiihdyttämällä kuorma päällä todennut olevan eroa noiden kahden välillä. Fakta olisi silti faktaa...

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 05.09.2017 23:48
Kirjoittaja Wesulius
jaketech kirjoitti:sulla taitaa säätilankorjaus puuttua. eli seuraavana päivänä samalla autolla mitattu teho ei oo vertailukelponen. onko tuo boschin dyno?
On boschin fla206 , mulla ilmanpaineanturi rikki, joten ei korjata DIN :iksi , ennen ku löydän uuden.
Tän ew10 koneen nokkien säätämiseen meni noin 15min , mittauksiin ecun säätöineen jotain 2h.
Se ero toki oli , että lämpötila ehti nousta 15c -19c tuona aikana , eli ehkäpä olis voinu vielä muutama hepo irrota lisää.
Huomenna pitäis yhteen v1600 ratapeliin keksiä muutama poni lisää.

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 06.09.2017 23:15
Kirjoittaja jaketech
mullaki on 2wd dyno tallissa. kätevä laite ku omia vehkeitä virittelee ja muuttelee ni ei tarvi vieraalla teetättää. tulee paljon halvemmaksi. rullilla saa ajaa millon itelle sopii.

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 07.09.2017 16:53
Kirjoittaja Wesulius
jaketech kirjoitti:mullaki on 2wd dyno tallissa. kätevä laite ku omia vehkeitä virittelee ja muuttelee ni ei tarvi vieraalla teetättää. tulee paljon halvemmaksi. rullilla saa ajaa millon itelle sopii.
No juu , varsinkin voi kokeilla nokka-akselien eri asentoja , erilaisia imu ja pakosarjoja , joita ei maksullisella dynolla oikeen viitsi ruveta väsäämään.

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 19.09.2017 15:54
Kirjoittaja vvieri
Millainen tuo ilmanpaineanturi on? Paineantureita on moneen lähtöön, joten jos saisi riittävät datat paine/jännitearvoista, niin saisi ehkä tehtyä.

Kiinnostava topicci, btw. :-)

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 20.09.2017 07:18
Kirjoittaja Stefa
Hurjalta kuulostaa tuo pösön 14-asteen ennakon lisäys. Vai oliko tuo vain keskialueelle ja ylhäällä vähempi, vai onko tuossa oikeasti noin miedosti ennakkoa ylhäällä? Hienosti on kuitenkin lisävoimaa ylös löytynyt, ilman että olisi missään tullut takkiin :thumb:

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 20.09.2017 08:48
Kirjoittaja Wesulius
Stefa kirjoitti:Hurjalta kuulostaa tuo pösön 14-asteen ennakon lisäys. Vai oliko tuo vain keskialueelle ja ylhäällä vähempi, vai onko tuossa oikeasti noin miedosti ennakkoa ylhäällä? Hienosti on kuitenkin lisävoimaa ylös löytynyt, ilman että olisi missään tullut takkiin :thumb:
Koitin ennen nokkien kääntämistä niin 8 asteessa tuli raja vastaan, tai ei enää teho noussut. tuolloin oltiin jossain 198Nm ja 108kw
Nokkien myöhästämisen jälkeen teho putosi koko alueella , ylhäällä kuitenkin vähiten.
Ennakkoja alas 3000-4500 tuli noin 13 astetta lisää 4500-5500 11 astetta lisää ja +5500 14 astetta lisää.
Tämähän huutaisi ruttuja lisää , mut vaikeaa avaamatta konetta.
Kaasuläppä on myös pieni noin 50mm.
Nokatkin on kovin kesyt.
Tankissa e98

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 31.07.2019 15:17
Kirjoittaja Wesulius
Tässä olis viteoo Punton Dynosta.

https://www.youtube.com/watch?v=WKrWgQj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 31.07.2019 15:34
Kirjoittaja Luigi
Vielä kun vähän kaivaa, niin saattaa löytyä lisääkin piilotettuja hevosia.

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

Lähetetty: 12.08.2019 14:49
Kirjoittaja jaketech
Wesulius kirjoitti:Tässä olis viteoo Punton Dynosta.

https://www.youtube.com/watch?v=WKrWgQj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
onko pyöränkulmat kohillaa ku pyörä kääntyy aika paljon ku lähtee ajaa dynossa. samaten kuulluu ääni niiku kumi joutus hankaan rullaa vasten. tai sitte auto vinossa rulliin nähen. mun dynossa on aika tarkaa saaha etuvetonen suoraan ettei kuullu mitää kumin hankausääniä ja yms