Dyno prokis ja säätöjä.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Wesulius » 02.09.2017 14:48

Paan tähän jotain julkaisuja kun olen säädellyt tai mitannut moottori tehoja.
Myös dynamometrin asennuksesta ja askarteluista.


Keväällä sain dynamometrin toimintakuntoon ja mittasin fiatin Uno 2.0 TC.
Kuva

Unon tehot, tässähän croma 2.0i.e. kone jossa on prisman 1.6 i.e. imusarja ja pakonokka imupuolella ja imunokka pakopuolella , jotta sai jakajan pakonokkaan.
Cht croman jakaja.
Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4462
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Wesulius » 02.09.2017 14:51

Peugeotin boxer 2.8hdi jossa tosiaan sofimin 2.8 moottori.
Ohjelmoin ecun uudestaan ja tehot asettui näin jotta kytkimessä riittää vielä pitoa, max vääntö 438Nm tehot selviää kuvasta.

Kuva
Viimeksi muokannut Wesulius päivämäärä 02.09.2017 15:19, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4462
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Wesulius » 02.09.2017 15:13

Tänään ropasin 206 s16 pököä.
Jonkunlainen rata leikkikalu , ja tehoa piti saada edullisesti lisää ja varsinkin yläkieroksille kun radalla ajetaan.

Asentelin vakio ecun rinnalle ecumaster det3 mokulan.
Tällä saa huijattua kuormitus singnaalia ja sytytys signaalia ja vähän muutakin jos haluaa.
Isommat suuttimet RC pököstä( saattoi olla turhat , mutta ei ainakaan soppa lopu jos haluaa myöhemmin vielä lisää poweria) , Nokkkien 7 asteen myöhästys(nokasta mitattuna ,eli kampuralla 14) ja noin 14 astetta sytkäriä lisää tuotti tällaisen käppyrän.
Kuvassa ennen säätöä mitattu ja säätämisen jälkeen saman päivän aikana mitattu.
Mittauksia tuli tehtyä noin 20kpl ja jarruavastaankin ajoin noin 1h.

Kuva

Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.
Aikasempi teho oli 192Nm /4060rpm . 140hv/5380rpm uusi teho 203-205Nm/ 3900-5010rpm . 158hv/6300rpm
Aiemmin ajettava kierrosalue oli 4000-5500rpm , nyt 4000-6500rpm

Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4462
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja matti » 03.09.2017 11:21

Wesulius kirjoitti:Kokeilin myös tällaista pika viritystä , puhallin painoi suoraan ilmaa imuputkeen , tehon lisäystä ei tullut kuin 0,1kw eli116,1kw.
Elikäst ilmanpuhdistin (vakio paperielementti) koteloineen ei aiheuttanut virtaus häviötä nimeksikään, vaikka vakio moottorin teho oli jo noussut 13kw.]



Näinhän se monasti on.. Extreme luokan bemareissa luokan tullessa, olisvat halunneet pitää orkkis suodatin kotelon kun sai sillä paremmat arvot moottorista kuin Omp:n kartiosuodattimella ja ois ollu havempikin, mutta luokan säännöt vaati kyseistä suodatinta..
pessimisti ei pety.
Avatar
matti
GFF
 
Viestit: 315
Liittynyt: 27.02.2004 01:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja jaketech » 05.09.2017 16:45

sulla taitaa säätilankorjaus puuttua. eli seuraavana päivänä samalla autolla mitattu teho ei oo vertailukelponen. onko tuo boschin dyno?
jaketech
 
Viestit: 237
Liittynyt: 27.11.2009 03:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja wellu » 05.09.2017 17:28

Olisi mielenkiintoista nähdä "superfire" eli 1.2/16V dynossa orkkis-suodattimella vs. kottarais-tötteröllä.

Pers'dynolla ainakin imuäänet tuo voimaa reilusti lisää. Tai olen kerran ylämäkeen kiihdyttämällä kuorma päällä todennut olevan eroa noiden kahden välillä. Fakta olisi silti faktaa...
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3672
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Wesulius » 05.09.2017 23:48

jaketech kirjoitti:sulla taitaa säätilankorjaus puuttua. eli seuraavana päivänä samalla autolla mitattu teho ei oo vertailukelponen. onko tuo boschin dyno?

On boschin fla206 , mulla ilmanpaineanturi rikki, joten ei korjata DIN :iksi , ennen ku löydän uuden.
Tän ew10 koneen nokkien säätämiseen meni noin 15min , mittauksiin ecun säätöineen jotain 2h.
Se ero toki oli , että lämpötila ehti nousta 15c -19c tuona aikana , eli ehkäpä olis voinu vielä muutama hepo irrota lisää.
Huomenna pitäis yhteen v1600 ratapeliin keksiä muutama poni lisää.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4462
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja jaketech » 06.09.2017 23:15

mullaki on 2wd dyno tallissa. kätevä laite ku omia vehkeitä virittelee ja muuttelee ni ei tarvi vieraalla teetättää. tulee paljon halvemmaksi. rullilla saa ajaa millon itelle sopii.
jaketech
 
Viestit: 237
Liittynyt: 27.11.2009 03:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Wesulius » 07.09.2017 16:53

jaketech kirjoitti:mullaki on 2wd dyno tallissa. kätevä laite ku omia vehkeitä virittelee ja muuttelee ni ei tarvi vieraalla teetättää. tulee paljon halvemmaksi. rullilla saa ajaa millon itelle sopii.

No juu , varsinkin voi kokeilla nokka-akselien eri asentoja , erilaisia imu ja pakosarjoja , joita ei maksullisella dynolla oikeen viitsi ruveta väsäämään.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4462
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja vvieri » 19.09.2017 15:54

Millainen tuo ilmanpaineanturi on? Paineantureita on moneen lähtöön, joten jos saisi riittävät datat paine/jännitearvoista, niin saisi ehkä tehtyä.

Kiinnostava topicci, btw. :-)
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Stefa » 20.09.2017 07:18

Hurjalta kuulostaa tuo pösön 14-asteen ennakon lisäys. Vai oliko tuo vain keskialueelle ja ylhäällä vähempi, vai onko tuossa oikeasti noin miedosti ennakkoa ylhäällä? Hienosti on kuitenkin lisävoimaa ylös löytynyt, ilman että olisi missään tullut takkiin :thumb:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2412
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Dyno prokis ja säätöjä.

ViestiKirjoittaja Wesulius » 20.09.2017 08:48

Stefa kirjoitti:Hurjalta kuulostaa tuo pösön 14-asteen ennakon lisäys. Vai oliko tuo vain keskialueelle ja ylhäällä vähempi, vai onko tuossa oikeasti noin miedosti ennakkoa ylhäällä? Hienosti on kuitenkin lisävoimaa ylös löytynyt, ilman että olisi missään tullut takkiin :thumb:

Koitin ennen nokkien kääntämistä niin 8 asteessa tuli raja vastaan, tai ei enää teho noussut. tuolloin oltiin jossain 198Nm ja 108kw
Nokkien myöhästämisen jälkeen teho putosi koko alueella , ylhäällä kuitenkin vähiten.
Ennakkoja alas 3000-4500 tuli noin 13 astetta lisää 4500-5500 11 astetta lisää ja +5500 14 astetta lisää.
Tämähän huutaisi ruttuja lisää , mut vaikeaa avaamatta konetta.
Kaasuläppä on myös pieni noin 50mm.
Nokatkin on kovin kesyt.
Tankissa e98
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4462
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä