Sivu 1/3

Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 22.07.2017 20:12
Kirjoittaja 131rally
Löysin edullisen Lancia Montecarlon. Ennakkoon pohdin kolmea vaihtoehtoa, 037 täydellä putkirungolla, 037 replica Montecarlon peltikorilla ja myös Montecarlon omaa ulkoasua. Tarkoitus rakentaa ratapäiväauto jolla voisi käydä pojan kanssa päräyttämässä. Tavoite myös että siitä tulee katulaillinen. Kun hylsy on haettu tuli selväksi ettei ainakaan Montecarlon oma ulkoasu tule toteutumaan. On niin laho että jos kaiken pellityksen uusii niin menee kaksi vuotta korjauksiin. Nyt vielä pitäisi ottaa auto pois trailerista ja alkaa purkamaan jotta näkee onko siellä mitään ehjää... Nopsaan sitten kääntyy 037 putkirunkoversioon koska silloin rälläkällä saa tehdä isoja poistoja ruosteisiin alueisiin... Löysin Italiasta Abarthin omat putkirunkopiirustukset, joten se on helppo projekti. MAT Mäkelä lupasi myös järjestää visiitin Ruotsiin aidon 037 luo josta saa putkien halkaisijat yms. joita ei näy piirustuksessa. Trafille soittelin ja sen voisi saada katulailliseksi jos on moderni saastespeksattu moottori. Joku Kappa turbo kone voisi olla sopiva, ja tässä versiossa siis kone olisi oikeinpäin. Tästä ei siis tule kilpuri vaan katusportti turvakaarilla.

Koska tuommoinen proggis taipuu venähtämään, ja aikaa on kaksi vuotta että pojalla on kortti, niin vakavasti harkitaan myös feikki 037 tekemistä poikittaisella koneella.

Kysymyksiä, onko kellään joutilaita peltiosia korin keskiosan eli monokokin korjaamiseen? Entä ovia tai ovien alaosia? Auto on myös oikealta ajettava, joten vasemmalta ajettavan palopelti ja hammastanko tarvittaisiin. Kojetauluksi tulee g.B versiot.

Ja, minulla on ehjät luukut joutilaana yms. pisteosaa jollekkin Monten entisöijälle. Nahkaistuimet alustavasti säästetään, samoin takaripustus.

Kuva

Kuva

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 11:27
Kirjoittaja A Bart
Vau.
Hatun-nosto jo lähdössä.
EIkös turbo theman kone käy?

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 12:02
Kirjoittaja wellu
Minkä takia täytyisi olla nykyaikaiset päästöasetukset täyttävä moottori (VTT-mittaus?)? Tuo voi olla todella suuri kompastuskivi, ei ole mitenkään helpot...

Johtuuko siitä, että noin suurella "putkittamisella" auto laskettaisiin omavalmisteiseksi ja täten vaaditaan päästötestit? Törmäystestiä ei liene tarvitse, koska rungon piirustukset ovat jo 80-luvulta...?

Mitenkäs, jos hakisi perustellun muutosluvan tuolle muutokselle? Kuitenkin perusauto/runko josta auto muokattaisiin, on olemassa. En tiedä mitenkä paljon esim. ohjaamo tulisi muuttumaan, mutta kyllä kait tuosta nyt jotain alkuperäistä runkorakennetta jäisi jäljelle, muutoinhan olisi helpompi "tehdä tyhjästä" se 037? Muutosluvilla mikäli saisi, niin tällöin taitaisi riittää aikakauden päästöt täyttävä tekniikka. Vastoin yleistä luuloa, voi muutoslupia edelleen saada aika häijyillekkin kokoonpanoille, mutta täytyy osata kyllä perustella ja selvittää asiat hakemuksessa äärimmäisen hyvin. Tässä tapauksessa perustelu voisi periaatteessa olla "helppo", koska vastaavanlaisia autoja on tehtaan puolesta tehty aikanaan ja ne ovat olleet tieliikennelaillisia.

Tuossa "katsotaan uutena omavalmisteena" on eräs toinenkin iso miinus, verot ja vakuutukset nousevat todennäköisesti idioottimaisen korkeiksi. Kaveri kyseli joskus ~6 vuotta sitten omavalmiste Locost/Caterham super 7 mahdollisuutta saada liikenteeseen, lopputulos olisi ollut Ferrari 458 italia:n tasoiset maksut...


Mutta todella hieno projekti, kävi miten kävi! Kun luin topic:n otsikon, jätti sydän lyönnin välistä ja iho nousi kananlihalle. Tätä seurataan innolla! :thumb:

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 12:40
Kirjoittaja 131rally
Trafin muutosten ylijumala sanoi että näillä prosenteilla ei saa muutoslupaa. Piste. Mutta uuden auton voi rekisteröidä. Moottorin pitää täyttää nykyiset saastemääräykset joten siinä helpoin tie on jokin uusi neloskoneinen Lancian turbo. Veroja voin maksaakkin jos saan tämän liikenteeseen, toki jokin raja pitää olla...

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 12:58
Kirjoittaja 131rally
Laittoi liitteen näistä muutoksista ja nämä kohdat löysin moottoriin liittyen. Ja OBD pistoke on oltava. Uusimmat tuossa mainitut pykälät ovat 2005-2006 joten sen jälkeen tulleet uudet mallit ovat täyttäneet vaatimukset. Eli, kun moottori on sitä uudempi ja siinä on OBD niin moottorin puolesta ei tule ongelmia.

) M1- ja N1-luokan ajoneuvon katsotaan täyttävän direktiivin 91/441/ETY vaatimukset myös, jos ajoneuvon moottori on EY-tyyppihyväksytty 41 kohdassa mainitun direktiivin 88/77/ETY mukaisesti tai E-hyväksytty säännön n:o 49 mukaisesti.

b) M1- ja N1-luokan ajoneuvon katsotaan täyttävän direktiivin 94/12/EY vaatimukset myös, jos ajoneuvon moottori on EY-tyyppihyväksytty 41 kohdassa mainitun direktiivin 88/77/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 91/542/ETY, tai E-hyväksytty säännön n:o 49 mukaisesti.

e) direktiivin liitteessä I olevan 5.3.5 kohdan mukaista Tyyppi VI-testiä (alhaisessa ympäristön lämpötilassa kylmäkäynnistyksen jälkeen syntyvien pakokaasujen keskimääräisten hiilimonoksidi- ja hiilivetypäästöjen tarkastus) 1.1.2002 alkaen M1-luokan ja N1-luokan I-alaluokan uusiin ajoneuvotyyppeihin, jotka on varustettu kipinäsytytteisellä polttomoottorilla, lukuun ottamatta useammalle kuin kuudelle matkustajalle suunniteltuja ajoneuvoja sekä ajoneuvoja

f) M1- ja N1-luokan ajoneuvon katsotaan täyttävän direktiivin 98/69/EY vaatimukset myös, jos ajoneuvon moottori on EY-tyyppihyväksytty 41 kohdassa mainitun direktiivin 88/77/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna direktiiveillä 91/542/ETY ja 96/1/EY tai EY-tyyppihyväksytty direktiivin 2005/55/EY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna direktiiveillä 2005/78/EY ja 2006/51/EY taikka E-hyväksytty säännön n:o 49 mukaisesti.

26c Hiukkasmassan raja-arvoa 4,5 mg/km ja hiukkasten lukumäärän raja-arvoa sovelletaan 1 päivästä syyskuuta 2011 alkaen uusiin ajoneuvotyyppeihin ja 1 päivästä tammikuuta 2013 alkaen kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ajoneuvoihin.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 13:25
Kirjoittaja wellu
Okei se menee noin. Minä olisin kyllä vaatinut perustelut lakipykälineen tältä ylijumalalta, yhden ihmisen mielipide ei ole lain pätevä ilman lakiin ja pykäliin nojaavaa perustelua.

Mutta eikait se ole kuin tekemistä vaille. Saapahan ajettavan moottorin, kun uutta teknologiaa. Lähinnä valinnan vapaus kärsii, mutta ei liene pointti tässä projektissa.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 14:17
Kirjoittaja 131rally
Kyllä se luetteli pykäliä :D

Mutta, etsin noita moottoreita Lancioista ja aika vähän on valinnanvaraa. Pitää olla neloskone ja turbo ja mahdollisimman paljon jerkkua vakiona. Äkkiä ei löydy kuin Lancia kappa 2.0 16v turbo 205hp, mutta mallisarjaa 94-01 joten tuskin menee läpi EU vaatimuksista. Uudessa Deltassa on vain 1.4 litrainen bensa.

Alfasta taas löytyy vaikka mitä. Esim. uusinta speksiä 2.0 L I4 GME T4 MultiAir Turbo AT8 Q4[13] 1,995 cc (121.7 cu in) 280 PS (276 hp; 206 kW) at 5250 rpm[14]
Ja tuo olisi tämän vuoden mallia niin menee saasteet läpi!

Ehdotuksia moottoriksi kuunnellaan.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 15:01
Kirjoittaja 75 ELX
On uudessa Deltassa 1.8 Di T-Jet 147kw

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 15:32
Kirjoittaja 131rally
Tuo on todella hyvä vaihtoehto. On niin uusi että luulisi menevän noihin EU spekseihin. Ebay.de ja Ebay.co.uk ei ollut yhtään konetta myynnissä, mutta eiköhän tuo löytyne jostain.

1.8 Di T-Jet R4 DOHC 16V Turbo 1742 cm3 147 kW (200 hv) @ 5000 r/min 320 Nm @ 1400 r/min 02/2009-01/2014

Lastufirmat lupaavat esim. 252hp ja 409 Nm joka kyllä riittää.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 16:20
Kirjoittaja wellu
Mitenkäs välijäähdytin, pakoputkisto, ahtoputkistot yms. saako niitä muokata? Trafin virkailijan mielestähän nuo kaikki vaikuttavat suoraan moottorin päästöihin ja voi olla hankala originaaleja työntää muokkaamattomana tuohon koppaan.

Muutoinhan varmasti välijäähdytintäkin muokkaamalla voi saada vetoaluetta lisää.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 16:27
Kirjoittaja 131rally
Varmaan välijäähdytin pitää olla vakio. Ja katti oltava myös. Sitten varmasti mittaavat päästöt ja ne pitää mennä ko. moottorin arvoilla läpi. Tuskin letkuilla ja putkilla muuten niin väliä on kunhan päästöt on ok.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 16:32
Kirjoittaja 1800tc
Nyt on alkamassa hieno projekti :D

tätä seuraan kyllä mielenkiinnolla :thumb:

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 17:03
Kirjoittaja Jarkko
Tuossa olisi 1750 tbi kone myynnissä:
http://www.ebay.de/itm/Original-Alfa-Gi ... SwBLlVFIcZ" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 17:42
Kirjoittaja Luigi
Nyt on projekti mallissaan! Mutta ihmettelen tuota vaatimusta tämän hetken vaatimusten täytöstä, ellei se koske myös auton muuta varustelua turvavarusteet mukaanlukien. Lähinnä pelkäisin sitä, että julmetun työn jälkeen katsastaessa alettaisiin vaatimaan näitä muitakin.

1.8Tbi:tä löytyy varmaan Alfana helpommin. Voihan siihen sitten halutessaan istuttaa Deltan muovit päälle. Kappan tekniikka taitaa parhaimmillaankin olla Euro2-luokkaa, eli ei kelpaisi. Thesistä sai myös 2-litraisella turbolla, joka oli viisisylinterinen.

Re: Lancia 037 Abarth projekti

Lähetetty: 23.07.2017 19:44
Kirjoittaja 131rally
Sillä tavalla meni se homma, että pitäisi vastata myös ABS jarrujen jne osalta nykyautoa. Mutta sanoi, että esim. ABS jarruihin voisi saada poikkeusluvan jättää ne pois.

Ja sitten tuo Alfa/Lancia kone, onko kyseessä siis sama moottori eri muoveilla?