Sivu 1/2

Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 30.01.2017 20:19
Kirjoittaja januskixx
Ajattelin että olisi syytä perustaa keskustelupalsta työn alla olevasta (ikuisuus)projektista, jotta voimme yhdessä miettiä miten laittaa ajatukset käytäntöön..

Kyseessä siis vuoden 1995 loppukeväästä rekisteröity vähäpäästöinen Uno Mk2 1,1ies joka on palvellut itselläni käyttöharrasteautona vuodesta 2007 jolloin ostin sen papparaiselta täydellisessä kunnossa 43000km ajettuna. Autolla ei oltu ajettu edes sateella ja se oli uudesta asti seissyt kaupareissuja lukuunottamatta lämpimässä autotallissa. Loistava peli 1500€ hintaan.. Nyt autolla on mittarissa 220k ja minulla ollessani sitä on ajettu säälimättä lappu lattiassa, ei kovaa mutta täysiä.

Kuva kesältä:
https://www.dropbox.com/s/wsuousgh5qdjc ... 5.JPG?dl=0

Auto on suht hyväpeltinen joskin pintaruostetta on tullut paikoittain parin vuoden ulkomaankomennuksen seurauksena. Tanskan ilmasto on karu ja autot ruostuvat nopeasti ja rajusti. Suurimmaksi ongelmaksi korin suhteen on muodostunut väsyminen. Auto ei ole enää niin hyvä ajettava kuin tuoreempana, kori nitisee ja tunkatessa vääntyy kuin ropelli. Syynä tietysti ikä ja ehkä liiallinen revittely (katso kuvat).

Vähän rallia:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5906ACEE

Rataa:
https://www.dropbox.com/s/53dufcdnptcn1 ... g.jpg?dl=0

Ja ilmailua:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59071FB1
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5911E920

Autohan ei paiskomista sellaisenaan kestänyt, joten sitä päivitettiin/muokattiin tarpeen vaatiessa ja osien antautuessa seuraavilla lisäyksillä:

- Koni keltaiset tolpat & eibachin jouset
- Powerflexin puslat joka paikkaan paitsi vakaajaan
- Turbon kallistuksenvakaaja
- Turbon jarrut & ferodo ds2500 palat ja tarox levyt
- Punto 75 moottori (tasapainotettu, portattu, puristuksia nostettu, CB road max nokka, suurennettu kaasuläppä, kevennetty vauhtis) vakiolla eculla
- Sisusta heitetty menemään ja äänieristeet raavittu irti. Jäljellä vain etupenkit, ovipahvit ja kojelauta.
- Turbon nopeampi ohjaus

Tällä setupilla auto kulkikin mukavasti, 0-100 9s ja ahvenisto meni 1,43 joka on ihan ok tollaiselta mopolta.

Nyt projektin tavoitteena on saada oikeasti nopea ja jämäkkä auto jolla sitten voisi käydä hyvällä säällä vaikka kahvilla tai kusetella bemariamiksia satunnaisilla ratapäivillä. Näyttelyautoa tästä en halua mutta enemmänkin katulaillista kilpuria. Suunnitemana on seuraavat päivitykset:

- Kori kuntoon (ruosteet pois & saumat pistehitsataan)
- Turvakaaret mallia esim roadsport mutta mennään fiiliksen mukaan
- T-jet moottori tavoitteena about 200hv
- Lukollinen laatikko
- Maksimaalinen kevennys (lasikuitupelti, ovet, pleksi-ikkunat, reikiä sinne tänne)
- Isommat etujarrut jotta jäähtyisivät (turbon jarrut nytkin aika limitillä etenkin jos appari kyydissä)
- Kupipenkit ja asiaan kuuluvat vyöt
- Karsitaan ylimääräsiet tilbehöörit pois ja uusitaan sähköjärjestelmä mahdollisimman siistiksi, helpoksi ja minimalistiseksi
- Nopea ohjaus esim karpiola
- Säädettävä ecu

Kaikessa yksinkertaisuudessaan pitää saada luotettava ja näppärä harrastepeli joka on hyvä ja turvallinen ajaa.

Projektin edetessä yritän laittaa kuvia ja jakaa ajatuksia, jottai saatais jännää luettavaa. Budjetti on tällä hetkellä tiukka, joten alkuun tulee korihommia ja fiilistelyä. Toivon projektin valmistuvan tulevana talvena jotta auto olisi kesäksi 2018 pelikunnossa. Saapi nähdä..

Pohjustavaa matskua voi tutkia http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=28161" onclick="window.open(this.href);return false; ja englannin poikien projektista http://www.fiatforum.com/uno/245531-136 ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Katsotaan mitä käy. Ideoita ja ajatuksia toivon myös kuulevani jottei tämä ihan yhden miehen showksi mene :lol:

-Jan-

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 31.01.2017 18:26
Kirjoittaja Stefa
Asialliselta vaikuttaa suunnitelmat. Tuolla reseptillä kyllä pitäisi tulla jo melko hätäinen katuauto. Kovin raskahan ei tuo unon koppa ole vakionakaan, joten ei se nyt mahdottomia kevennyksiä kaipaa. Älä myöskään unohda alustaa, alkaa noilla tehoilla jo vaatia hitusen jotakin, jotta tehoa voi hyödyntääkin. Normi madallusjouset ei kuitenkaan ihan kuuhun vie.

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 31.01.2017 19:44
Kirjoittaja januskixx
Juu eihän se painava ole, mutta jos saa kaarien tuoman lisäpainon kuitattua konepellillä ja ovilla niin olisi plussaa. Rahaahan tuo vaatii eikä ole ihan ensimmäisenä listalla nuo. Alustasta sen verran että iskareina nuo säädettävät konit ovat ihan hyvät. Jouset vaihdoinkin taakse -60 madaltaviin spaxeihin ja etujouset ovat ok lyhennettyinäkin. Ainoa ongelma näissä nyt on se että iskarit ovat vakion pituiset ja autoa nostaessa takajouset ovat aika väljänä siinä joten leimasta ei mene. Todennäköisesti laitan tutun sorvarin lyhentämään iskareista varsia niin että toimii taas. On näillä tosin ikääkin jo 8v joten ehkä saisi/joutuu kohta vaihtamaankin. Avon coilover sarjaa olen katsellut alustavasti. Pitää miettiä jos muitakin vaihtoehtoja keksisi. Coiloverit taaksekin olis aika kurkot mutta vaatii takalokarien muokkausta.. Pitää myös miettiä katsastukseen liittyviä juttuja, lasikuituovet kun eivät ole hyväksyttyjä jos eivät lujuudeltaan vastaa sivutörmäyssuojaltaan alkuperäisiä. Vaikuttavatkohan kaaret tähän millään tavalla katsastussedän mielestä?

Oulun avk:lla olis t-jet punto 150 vähän reiluun tonniin, harmi kun ei ole tilaa tallissa toiselle autolle :(

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 31.01.2017 20:24
Kirjoittaja Wesulius
januskixx kirjoitti:Juu eihän se painava ole, mutta jos saa kaarien tuoman lisäpainon kuitattua konepellillä ja ovilla niin olisi plussaa. Rahaahan tuo vaatii eikä ole ihan ensimmäisenä listalla nuo. Alustasta sen verran että iskareina nuo säädettävät konit ovat ihan hyvät. Jouset vaihdoinkin taakse -60 madaltaviin spaxeihin ja etujouset ovat ok lyhennettyinäkin. Ainoa ongelma näissä nyt on se että iskarit ovat vakion pituiset ja autoa nostaessa takajouset ovat aika väljänä siinä joten leimasta ei mene. Todennäköisesti laitan tutun sorvarin lyhentämään iskareista varsia niin että toimii taas. On näillä tosin ikääkin jo 8v joten ehkä saisi/joutuu kohta vaihtamaankin. Avon coilover sarjaa olen katsellut alustavasti. Pitää miettiä jos muitakin vaihtoehtoja keksisi. Coiloverit taaksekin olis aika kurkot mutta vaatii takalokarien muokkausta.. Pitää myös miettiä katsastukseen liittyviä juttuja, lasikuituovet kun eivät ole hyväksyttyjä jos eivät lujuudeltaan vastaa sivutörmäyssuojaltaan alkuperäisiä. Vaikuttavatkohan kaaret tähän millään tavalla katsastussedän mielestä?

Oulun avk:lla olis t-jet punto 150 vähän reiluun tonniin, harmi kun ei ole tilaa tallissa toiselle autolle :(
Vaikka jättäisit ovet ja konepellin kokonan pois niin kaarien painoa et saa kevenettyä.
Tuo mun jääräta uuno jossa 2.0 tc keulalla painaa 820kg, koppi on tyhjä.
Vastaavasti katu unski jossa 2.0 16v turbo painaa sisusta paikallaan turbon varustuksella sähkölasit jne.. poppivehkeet, iso cuuleri 3painavaa vaimenninta pakoputkessa 905kg.
Eli se uunon sisusta ei kovin paljon paina.

avk:lla on t-jet bravo ei g- punto.

Rakenna takaiskarien yläpäihin, lokasuojaan putkesta korokkeet , ite tein futt unskiin ja ei tuu jousi pois.

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 31.01.2017 20:40
Kirjoittaja wellu
Wesulius kirjoitti:Tuo mun jääräta uuno jossa 2.0 tc keulalla painaa 820kg, koppi on tyhjä.
Vastaavasti katu unski jossa 2.0 16v turbo painaa sisusta paikallaan turbon varustuksella sähkölasit jne.. poppivehkeet, iso cuuleri 3painavaa vaimenninta pakoputkessa 905kg.
Eli se uunon sisusta ei kovin paljon paina.
No ei tosiaan paina paljoa Unon koppa! :shock: Kuitenkin paperien mukaan 1.2 16V -motilla oleva Bravo, joka nyt ei niin kamalasti unoa isompi ole, painaa 1050kg... :shock:

Asialliselta kuulostaa kyllä, seurataan. :thumb:

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 31.01.2017 20:44
Kirjoittaja januskixx
Juu ei varmasti saakaan kaarien painoa kokonaan kuitattua mutta kotiin päin se olis kuitenkin. Ovissa on alareunat lahot joten niillekin joutuu jotain tekemään jos ne pitää. Lasikuitu on myös race ja niistä tulis hyvä mieli. Mk1 turbon takaluukkua en kuitenkaan laita, tykkään mk2 luukusta enemmän. Putkiviritys taakse varmasti toimii mutta näyttää taas aika härskiltä. Kyllä niitä iskareitakin voi lyhentää. Ja kyllä se bravo olikin, eilen ennen nukkumaanmenoa bongasin niin pääsi unohtumaan. Elinten luovuttajaksi se sopisi eniveis.

Unosta on tullut kaivettua ja hiottua saumoja auki. On sitkeetä kamaa tuo massa. Lämmittämällä vähän yhteistyöhaluisempi mutta on siinä hommaa..

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 31.01.2017 22:35
Kirjoittaja Wesulius
wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Tuo mun jääräta uuno jossa 2.0 tc keulalla painaa 820kg, koppi on tyhjä.
Vastaavasti katu unski jossa 2.0 16v turbo painaa sisusta paikallaan turbon varustuksella sähkölasit jne.. poppivehkeet, iso cuuleri 3painavaa vaimenninta pakoputkessa 905kg.
Eli se uunon sisusta ei kovin paljon paina.
No ei tosiaan paina paljoa Unon koppa! :shock: Kuitenkin paperien mukaan 1.2 16V -motilla oleva Bravo, joka nyt ei niin kamalasti unoa isompi ole, painaa 1050kg... :shock:

Asialliselta kuulostaa kyllä, seurataan. :thumb:
No juu ei paina ei , mut ei uskalla kyl mihinkään törmätäkään, sen verran papupurkki on.
Mut kulku on hyvä pienemmälläkin teholla, 200heppanen liikkuu ihan kivasti jo.
Eikös se fire kikkaralla paina ajokunnossa 710kg , tuosta kun purkaa vähän pois niin voi olla jopa 650kg

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 01.02.2017 09:29
Kirjoittaja januskixx
Luulen että tuo mk2 painaa enemmän kuin 710kg. Mun vanhassa ykkösessä ei ollut paljoa mitään sisällä verrattuna tähän uudempaan. Tästä lähti 2 jätesäkillistä äänieristettä yms veke kun niitä irroittelin ja nyt kun lähti viimeisetkin sisustan jämät niin kymmenisen kiloa nekin. Tänään punnitsen ovet ja konepellin niin siitä voi sitten laskea paljonko tippuu painoa verrattuna 5 kiloisiin lasikuituoviin

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 03.02.2017 12:48
Kirjoittaja JaLLu
Noista T-jetin tehoista, ilmeisesti jos ilman suurempia kikkailuja haluaisi kilpiin kyseisellä koneella, pitäisi valita joku 120hp t-jet. Mahtaako 135hp mennä jo yli sallittujen? Meneekös se vielä näin: tehoikkan vertailumalli+20%, silloin olisi uunossa maksimitehot 134hp paikkeilla. Noista mk2 turboistakin on niin monta eri tehoa ilmottettu eri paikoissa, että mihin niitä sitten vertaa.

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 03.02.2017 13:00
Kirjoittaja JaLLu
januskixx kirjoitti:Luulen että tuo mk2 painaa enemmän kuin 710kg. Mun vanhassa ykkösessä ei ollut paljoa mitään sisällä verrattuna tähän uudempaan. Tästä lähti 2 jätesäkillistä äänieristettä yms veke kun niitä irroittelin ja nyt kun lähti viimeisetkin sisustan jämät niin kymmenisen kiloa nekin. Tänään punnitsen ovet ja konepellin niin siitä voi sitten laskea paljonko tippuu painoa verrattuna 5 kiloisiin lasikuituoviin
Oman tunon omamassa 860kg, punnittiin muutoskatsastuksessa. Verhoilusta pelkkä kojelauta jäljellä, sisällä jokkistyyliset kaaret ja pari kuppipenkkiä.

Jos et oo vielä nähny, niin tässä yksi juttu unskista tjet moottorilla.

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 03.02.2017 13:45
Kirjoittaja Wesulius
Kannattaa varmaan se omavalmiste moottori niin voi turbon ja välijäähdyttimen valita sopivan kokoiseksi.
Tehomittauksella sit katsastus ja säätää tehot sopivalle tasolle.

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 09.02.2017 18:35
Kirjoittaja januskixx
Onko olemassa jotain lakipykälää tuosta omavalmistemoottorista? Etsin mutta en löydä. Joillakin muilla palstoilla kirjoittivat että vähäpäästöiseen ei tuo onnistu muutenkaan. VTT:llehän ei nykyään tarvitse viedä jos konttorilla tupruttelee normien mukaisesti?

Punnitsin ovet ja konepellin. Ovet 20,5kg/kpl ja konepelti 12.1. Tänään pitäis ottaa tankki ja pa järjestelmä irti ja loppuviikosta tekniikka pois että pääsisi kohehuoneeseen rapsuttamaan.

Mietin että olisko fiksumpaa ottaa takapalkki ja apurunko irti ja kori pukkien päälle vai jättää rullaavaksi saumojen hitsauksen ja kaarien asennuksen ajaksi jottei menisi kori ropelliksi..

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 23.04.2017 15:35
Kirjoittaja januskixx
Lopputalven jumittamisen jälkeen taas sykähdin ja sain unon purettua atomeiksi ja kori pukeille. Kiinni enää takaluukku ja tuulilasi. Ruosteita ei juurikaan ole muuta kuin pientä pitnaröpelöä. Pitää vielä tarkistaa kotelot ja saumat ruostesuojamassan alta. Hion nekin kyllä puhtaaksi ja laitan koko homman kerralla kuntoon. Tanskalaisen mekaanikon jäljiltä huomasin uusien jarruputkien olevan asennettu ihan miten sattuu ja ihmettelen miksi ihminen tekee asiat vaikeammin kun ne olisi voinut laittaa alkuperäisiin kiinnikkeisiin. No, fiksaan sitten kun kasailen. Nyt rajusti saumojen raapismista, hiekkapuhallusta ja osien maalailua. Hitsivehkeitä odotellessa jolloin sitäkin jaloa taitoa pääsee harjoittelemaan..

Käyttöautoksi ostin sillä välin 50k ajetun Mk2 Punton kaikilla herkuilla (ilmastointi, sähkölasit, keskuslukitus, audiojärjestelmä 4 kajaria ja diskanit..), suorastaan tylsä peli kun on hiljainen, mukava, ei haise ja kuluttaa vähän eikä kulje mihinkään. 866 nokka auttoi asiaa vähän, suhtautuu paremmin kierroksiin kun vakiolla 4x4 nokalla jolla veto loppui 4k:ssa :D

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 11.11.2017 22:26
Kirjoittaja januskixx
Kesäharrastusten jälkeen pääsin taas Unon kimppuun. Vaikka ei tallille ole matkaa kuin parikymmentä metriä en yli puoleen vuoteen saanut mitään aikaiseksi.. Hyvin noissa aikaisemmissa viesteissä tuli kirjoiteltua että ruostista on vaan pintaröpelöä ja pelti vahvaa.. niin vissiin! Löytyi mätää pohjasta ruostesuojamassan alta, tarkemmin etupenkkien alta olevissa lattian saumoissa. Massat kun raavin veke niin meisseli upposi ku vanhaan naiseen :D Sama homma kuskin puolen takalokarin sisältä etuosassa, paikassa jonka takana on taka-akselin kiinnityspisteen yläpuoliset kotelot. Kotelotkin täynnä paskaa ja röpelöruostetta, hyvä paikka lähteä niitä sieltä raapimaan..

Pintaruostetta löytyy joka ikisessä paikassa ja ottaen huomioon että haluan pitää auton vielä ainakin 20 vuotta, kysymys kuuluukin että miten näitä ruoteisia peltien liitoskohtia tulisi käsitellä että ne eivät siitä enää jatkaisi mätänemistä?

Huomasin myös että toinen etutolppa laittoi mehua pihalle joka tarkoittanee alustan päivitystä kunhan siihen asti pääsen. Joutunee alkaa säästämään AVO:n settiin vissiinkin vai löytyykö näille vaihtoehtoja?
nykyinen kuosi
nykyinen kuosi
DSC_0254.JPG (145.41 KiB) Katsottu 14197 kertaa
Jotkut irrallaan olevat osat kävivät hiekkapuhalluksessa ja pulverimalauksessa. Tilasin kaiken mustana, mutta tekijä päätti vähän tunettaa :)
Jotkut irrallaan olevat osat kävivät hiekkapuhalluksessa ja pulverimalauksessa. Tilasin kaiken mustana, mutta tekijä päätti vähän tunettaa :)
Messaging1510153390917.jpg (181.57 KiB) Katsottu 14197 kertaa

Re: Uno käyttöautosta harrastepeliksi

Lähetetty: 12.11.2017 12:09
Kirjoittaja jykä
Sen verran täytyy kommentoida, että itellä on -88 family malli arkikäytössä... ja ton pohjan kanssa tapellu vuosia, kunnes sain aikaseksi viime keväänä rakentaa koko pohjan, helmat ja ovien alareunat.... kaiken tämän kruunuksi maalasin koko auton telalla ruosteen esto pohja/pintamaalilla sekä suojasin kotelot. Nyt voin varovaisesti sanoa et kori tulee kestämään jokusen vuoden ilman mätähitsausta, niin peltinä käytin 0,7mm sähkösinkittyä.

Ei noista ruosteista pääse eroon muutenkun poistaa ne autosta kokonaan.... ;)