Uno käyttöautosta harrastepeliksi
Lähetetty: 30.01.2017 20:19
Ajattelin että olisi syytä perustaa keskustelupalsta työn alla olevasta (ikuisuus)projektista, jotta voimme yhdessä miettiä miten laittaa ajatukset käytäntöön..
Kyseessä siis vuoden 1995 loppukeväästä rekisteröity vähäpäästöinen Uno Mk2 1,1ies joka on palvellut itselläni käyttöharrasteautona vuodesta 2007 jolloin ostin sen papparaiselta täydellisessä kunnossa 43000km ajettuna. Autolla ei oltu ajettu edes sateella ja se oli uudesta asti seissyt kaupareissuja lukuunottamatta lämpimässä autotallissa. Loistava peli 1500€ hintaan.. Nyt autolla on mittarissa 220k ja minulla ollessani sitä on ajettu säälimättä lappu lattiassa, ei kovaa mutta täysiä.
Kuva kesältä:
https://www.dropbox.com/s/wsuousgh5qdjc ... 5.JPG?dl=0
Auto on suht hyväpeltinen joskin pintaruostetta on tullut paikoittain parin vuoden ulkomaankomennuksen seurauksena. Tanskan ilmasto on karu ja autot ruostuvat nopeasti ja rajusti. Suurimmaksi ongelmaksi korin suhteen on muodostunut väsyminen. Auto ei ole enää niin hyvä ajettava kuin tuoreempana, kori nitisee ja tunkatessa vääntyy kuin ropelli. Syynä tietysti ikä ja ehkä liiallinen revittely (katso kuvat).
Vähän rallia:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5906ACEE
Rataa:
https://www.dropbox.com/s/53dufcdnptcn1 ... g.jpg?dl=0
Ja ilmailua:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59071FB1
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5911E920
Autohan ei paiskomista sellaisenaan kestänyt, joten sitä päivitettiin/muokattiin tarpeen vaatiessa ja osien antautuessa seuraavilla lisäyksillä:
- Koni keltaiset tolpat & eibachin jouset
- Powerflexin puslat joka paikkaan paitsi vakaajaan
- Turbon kallistuksenvakaaja
- Turbon jarrut & ferodo ds2500 palat ja tarox levyt
- Punto 75 moottori (tasapainotettu, portattu, puristuksia nostettu, CB road max nokka, suurennettu kaasuläppä, kevennetty vauhtis) vakiolla eculla
- Sisusta heitetty menemään ja äänieristeet raavittu irti. Jäljellä vain etupenkit, ovipahvit ja kojelauta.
- Turbon nopeampi ohjaus
Tällä setupilla auto kulkikin mukavasti, 0-100 9s ja ahvenisto meni 1,43 joka on ihan ok tollaiselta mopolta.
Nyt projektin tavoitteena on saada oikeasti nopea ja jämäkkä auto jolla sitten voisi käydä hyvällä säällä vaikka kahvilla tai kusetella bemariamiksia satunnaisilla ratapäivillä. Näyttelyautoa tästä en halua mutta enemmänkin katulaillista kilpuria. Suunnitemana on seuraavat päivitykset:
- Kori kuntoon (ruosteet pois & saumat pistehitsataan)
- Turvakaaret mallia esim roadsport mutta mennään fiiliksen mukaan
- T-jet moottori tavoitteena about 200hv
- Lukollinen laatikko
- Maksimaalinen kevennys (lasikuitupelti, ovet, pleksi-ikkunat, reikiä sinne tänne)
- Isommat etujarrut jotta jäähtyisivät (turbon jarrut nytkin aika limitillä etenkin jos appari kyydissä)
- Kupipenkit ja asiaan kuuluvat vyöt
- Karsitaan ylimääräsiet tilbehöörit pois ja uusitaan sähköjärjestelmä mahdollisimman siistiksi, helpoksi ja minimalistiseksi
- Nopea ohjaus esim karpiola
- Säädettävä ecu
Kaikessa yksinkertaisuudessaan pitää saada luotettava ja näppärä harrastepeli joka on hyvä ja turvallinen ajaa.
Projektin edetessä yritän laittaa kuvia ja jakaa ajatuksia, jottai saatais jännää luettavaa. Budjetti on tällä hetkellä tiukka, joten alkuun tulee korihommia ja fiilistelyä. Toivon projektin valmistuvan tulevana talvena jotta auto olisi kesäksi 2018 pelikunnossa. Saapi nähdä..
Pohjustavaa matskua voi tutkia http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=28161" onclick="window.open(this.href);return false; ja englannin poikien projektista http://www.fiatforum.com/uno/245531-136 ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Katsotaan mitä käy. Ideoita ja ajatuksia toivon myös kuulevani jottei tämä ihan yhden miehen showksi mene
-Jan-
Kyseessä siis vuoden 1995 loppukeväästä rekisteröity vähäpäästöinen Uno Mk2 1,1ies joka on palvellut itselläni käyttöharrasteautona vuodesta 2007 jolloin ostin sen papparaiselta täydellisessä kunnossa 43000km ajettuna. Autolla ei oltu ajettu edes sateella ja se oli uudesta asti seissyt kaupareissuja lukuunottamatta lämpimässä autotallissa. Loistava peli 1500€ hintaan.. Nyt autolla on mittarissa 220k ja minulla ollessani sitä on ajettu säälimättä lappu lattiassa, ei kovaa mutta täysiä.
Kuva kesältä:
https://www.dropbox.com/s/wsuousgh5qdjc ... 5.JPG?dl=0
Auto on suht hyväpeltinen joskin pintaruostetta on tullut paikoittain parin vuoden ulkomaankomennuksen seurauksena. Tanskan ilmasto on karu ja autot ruostuvat nopeasti ja rajusti. Suurimmaksi ongelmaksi korin suhteen on muodostunut väsyminen. Auto ei ole enää niin hyvä ajettava kuin tuoreempana, kori nitisee ja tunkatessa vääntyy kuin ropelli. Syynä tietysti ikä ja ehkä liiallinen revittely (katso kuvat).
Vähän rallia:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5906ACEE
Rataa:
https://www.dropbox.com/s/53dufcdnptcn1 ... g.jpg?dl=0
Ja ilmailua:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59071FB1
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5911E920
Autohan ei paiskomista sellaisenaan kestänyt, joten sitä päivitettiin/muokattiin tarpeen vaatiessa ja osien antautuessa seuraavilla lisäyksillä:
- Koni keltaiset tolpat & eibachin jouset
- Powerflexin puslat joka paikkaan paitsi vakaajaan
- Turbon kallistuksenvakaaja
- Turbon jarrut & ferodo ds2500 palat ja tarox levyt
- Punto 75 moottori (tasapainotettu, portattu, puristuksia nostettu, CB road max nokka, suurennettu kaasuläppä, kevennetty vauhtis) vakiolla eculla
- Sisusta heitetty menemään ja äänieristeet raavittu irti. Jäljellä vain etupenkit, ovipahvit ja kojelauta.
- Turbon nopeampi ohjaus
Tällä setupilla auto kulkikin mukavasti, 0-100 9s ja ahvenisto meni 1,43 joka on ihan ok tollaiselta mopolta.
Nyt projektin tavoitteena on saada oikeasti nopea ja jämäkkä auto jolla sitten voisi käydä hyvällä säällä vaikka kahvilla tai kusetella bemariamiksia satunnaisilla ratapäivillä. Näyttelyautoa tästä en halua mutta enemmänkin katulaillista kilpuria. Suunnitemana on seuraavat päivitykset:
- Kori kuntoon (ruosteet pois & saumat pistehitsataan)
- Turvakaaret mallia esim roadsport mutta mennään fiiliksen mukaan
- T-jet moottori tavoitteena about 200hv
- Lukollinen laatikko
- Maksimaalinen kevennys (lasikuitupelti, ovet, pleksi-ikkunat, reikiä sinne tänne)
- Isommat etujarrut jotta jäähtyisivät (turbon jarrut nytkin aika limitillä etenkin jos appari kyydissä)
- Kupipenkit ja asiaan kuuluvat vyöt
- Karsitaan ylimääräsiet tilbehöörit pois ja uusitaan sähköjärjestelmä mahdollisimman siistiksi, helpoksi ja minimalistiseksi
- Nopea ohjaus esim karpiola
- Säädettävä ecu
Kaikessa yksinkertaisuudessaan pitää saada luotettava ja näppärä harrastepeli joka on hyvä ja turvallinen ajaa.
Projektin edetessä yritän laittaa kuvia ja jakaa ajatuksia, jottai saatais jännää luettavaa. Budjetti on tällä hetkellä tiukka, joten alkuun tulee korihommia ja fiilistelyä. Toivon projektin valmistuvan tulevana talvena jotta auto olisi kesäksi 2018 pelikunnossa. Saapi nähdä..
Pohjustavaa matskua voi tutkia http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=28161" onclick="window.open(this.href);return false; ja englannin poikien projektista http://www.fiatforum.com/uno/245531-136 ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Katsotaan mitä käy. Ideoita ja ajatuksia toivon myös kuulevani jottei tämä ihan yhden miehen showksi mene
-Jan-