Stilo abarthin pelastusoperaatio

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Ei ole ehtinyt juuri remontilta kirjoittelemaan :D koulusta hiihtolomaviikko joten keskiviikosta perjantaihin uurastin auton kanssa.

Nyt on moottoriremontti seis toistaiseksi. Onnistuin rikkomaan kakkospytyn toisen männänrenkaan asentaessa, kun männärengaspuristimeni oli huonossa asennossa ja en huomannu ajoissa, kaikki muut meni hienosti painamalla pyttyihin ja veivien laakerit vaihdoin myös. Ensi viikolla saan taas männänrenkaat joten moottorin pääsen sitten kasaamaan valmiiksi. Kannen kasasin kuitenkin jo valmiiksi.
Kuva
ei ilmeisesti ole kamalan vakavaa vaikka joistain männistä oli se musta pinnoite kulunut pois etupuolelta :D ?

Etupalkin ja taka-akselin putsailinn ruosteesta ja asensin molempiin uudet puslat ja maalailin amerikkalaisella sinkkimaalilla. Molemmat asensin myös paikoilleen. Ennen maalausta vahvistin apurungosta etuhelojen kiinnitysreiät hitsaamalla prikan reiän ympärille.
Kuva
Kuva

Jarrut putsailin ja herkistin joka nurkasta, taakse laitoin uudenveroiset käytetyt levyt ja viimeiset jarruputken pätkät. Vaihdoin tietysti myös jarrunesteet, jotka olivat epäilyttävät mustat.

Kuva

Eteen laitoin uudet (käytetyt) tukivarret ja koiranluut paikoilleen. Samalla asensin myös kuskin puoleisen vetoakselin johon vaihdoin uuden ulomman suojakumin.
Vaihdoin selespeed-järjestelmään uudet nesteet ja puhdistin säiliön, jonka pohjalla oli mustaa mömmöä. Molemmat säiliöltä lähtevät letkut olivat kovettuneet ja paikoitellen halkeilleet joten uusin nekin samalla. Kytkimen ilmasin myös kun sehän toimii myös tuolla selespeedin käyttämällä atf: ällä.

Pakoputken sovittelin paikoilleen ja jousto-osa täytyy korjata kunhan saa pakosarjan paikoilleen, jotta linja osuu kohdilleen.

Vetoakselin tukilaakeri oli väljähtänyt, oli säteittäistä klappia, varmaan ensimmäinen rikkinäinen bensafiatin tukilaakeri johon törmään. Tilasin tilalle uuden.

Eilen askartelin jo useampaan kertaan räjähtäneen ja epäonnistuneita liimausyrityksiä kokeneen jakopään suojamuovin kuntoon, kun ei äkkiseltään ehjää löytynyt mistään. Kolvilla tuon hitsailin kun lueskelin, ettei tuommoista pp-td40 muovia niin vain liimatakkaan, vahvan tuntuinen tuli, ei hajonnut taivutellessakaan.
Kuva

Vielä olisi laitettavana seuraavaa:

-moottorin kasaus
-apparin vetarin tukilaakeri ja laatikko öljyt
-Pakoputken jousto-osan korjaus
-kesäkumien hankinta ja yhden talvirenkaan paikkaus

Vähemmän olennaiset tehtävät:

-Auton puhdistus sisältä ja ulkoota
-koelaudan irroitus jumiutuneen lämmönsäätimen vianmääritys ja korjaus sekä kylmälokeron rikkinäisen sarana vaihto
-helmanlevikkeiden irroitus ja kunnollinen kiinnittäminen.

Ja varmasti jotain jäi sanomattakin :D

Aika kova homma tämmöisessä abarthin 15- vuotis huollossa :D
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Viikko sitten sain koneen kasattua ja hyvin käy ja kukkuu :thumb:

Eilen kasailin jakopään suojamuovin paikoilleen, rakensin pakoputken ja vaihdoin vetariin uuden tukilaakerin ja laitoin vetarin paikoilleen.

Enää ei puutu mitään muuta kuin vaihteistoöljyt ja pakkasnesteet sekä akun kiinnitys, mätä akku/sulakerasia kotelo sai mennä!

Sitten auton kokonaisvaltainen puhdistus ja uutta kesärengasta alle ja ei muuta kuin baanalle ;) Moottoriöljyä tuntuu vuotavan jostain vaihdelaatikon ja koneen välistä, ei ole kampuran takatiiviste, on sieltä aivan kuiva, voi se toki olla vaihteistoöljyäkin kytkinakselista tai sitten laatikkoon päätynyttä selespeed öljyä kytkimen ilmausoperaatiostani, no ehkä ajelen eka ja sitten selvittelen, jos vuoto on paha :)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

FI4T kirjoitti:Viikko sitten sain koneen kasattua ja hyvin käy ja kukkuu :thumb:

Eilen kasailin jakopään suojamuovin paikoilleen, rakensin pakoputken ja vaihdoin vetariin uuden tukilaakerin ja laitoin vetarin paikoilleen.

Enää ei puutu mitään muuta kuin vaihteistoöljyt ja pakkasnesteet sekä akun kiinnitys, mätä akku/sulakerasia kotelo sai mennä!

Sitten auton kokonaisvaltainen puhdistus ja uutta kesärengasta alle ja ei muuta kuin baanalle ;) Moottoriöljyä tuntuu vuotavan jostain vaihdelaatikon ja koneen välistä, ei ole kampuran takatiiviste, on sieltä aivan kuiva, voi se toki olla vaihteistoöljyäkin kytkinakselista tai sitten laatikkoon päätynyttä selespeed öljyä kytkimen ilmausoperaatiostani, no ehkä ajelen eka ja sitten selvittelen, jos vuoto on paha :)
Mites tuon testasit , että käy ja kukkuu. Tai mietin vaan jos ei ole jäähynesteitä koneessa vp tiivisteet ei tykkä ja vaihdelaatikon öljyt? laakerit ja rattaat kyllä pyöriivaikka ei vaihde olisikaan päällä.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nonniin, arvasin, että tätä tuotaisiin ylös :D

Selvennys aiempaan, vettä oli järjestelmässä kun käytin, ja käytin nyt uudestaankin vedellä, jotta järjestelmä vähän puhdistuisi, siellä oli jonkun aiemman omistajan toimesta käytetty jotain syylarin paikkaus ainetta ja tätä mäskiä oli joka paikka täynnä, ja yritän mekaanisen puhdistuksen jälkeen vielä huuhtoa järjestelmää, mutta väkisinkin tietty jää syylariin ja lämppärin kennoon jne. jne.
Lootassakin oli vanhaa öljyä kun käytin konetta, tosin ei riittävästi mutta öljyä oli kuitenkin jonkin verran :)
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nonniin, nyt kerkeää täällä avautumaan projektin etenemisestä.

Kone osasto on valmis, sain saksasta orkkis akkutelineen plus erillisen sulakerasian, mitkä esiintyvät uusimmissa stiloissa 2007--> ja uusissa bravoissa, oli melkoinen askartelu taitella asentoon taipuneet johdon uusille paikoilleen, mutta hyvä tuli kun purki vanhat teipit johtosarjasta ja teippasi uudelleen johtosarja teipillä uuteen haluttuun muotoon.

Pyyhkijän vivustot ovat kunnossa, nekin olivat rikki kuten kaikki muukin tässä :? Vaihdoin myös orkkis maskin paikoilleen merkittömän tilalle. Repsottavan helmanlevikkeet irroitin, täytyy kiinnittää uudelleen kunnollisen pesun ja helmakoteloiden öljyämisen jälkeen, ruostetta ei muuten sieltäkään löytynyt vaikka tähystelin :thumb:

Tänään vein myös renkaat laitettavaksi ja haen perjantaina töiden jälkeen. Eilen tuli postista moniurahihnan uusi ohjainrulla kiristinlaitteeseen.

Nyt on sitten viimeiset kaksi päivää korjattu oviverhoiluja, Aivan kamalaa puuhaa, ei IKINÄ ENÄÄ! Oviverhoiluista roikkui kankaat pussimaisella tavalla, myös ovenkahvat olivat pettäneet molemmista tavalliseen tapaan, samoi moni muukin kohta! Revin sitten kankaat irti ja liimailin niitä takaisin bilteman sprayliimalla, hyvin toimii mutta hommassa oli suuria vastoinkäymisiä, kangas kutistui liimasta ja sen venyttäminen paikoilleen oli lähestulkoon mahdotonta, hermot meni todella pahasti ensimmäistä kertaa koko projektin aikana :D. Koriliimalla liimailin sitten toisistaan irtoilleen muoviosat toisiinsa, alunperinhän nämä ovat sulatettu toisiinsa ja muovi on sitä huonointa mahdollista liimaamisen kannalta.

Hyvä vinkki muillekkin stilon omistajille: Ovenkahvat näistä tuppaa pettämään, korjaus tapahtuu seuraavasti: reiät takapuolelle ovenkahvan "päihin" itse painoin nämä ruuvarilla kun se sattui kädessä olemaan, reikien kautta isot vahvat nippusitten kahvaosan läpi ja takapuolelle tiukasti kiinni, näin kahva pysyy kiinni muussa verhoilussa ja kahvaan kohdistuvat voimat jakautuvat isolle alueelle verhoiluun, eikä kahva petä uudestaan, nippusiteet sallivat myös tarvittavan jouston, eikä kahva hajoa kuten ruuveilla korjattaessa. Päätin kokeilla korjausta tähän, koska monessa muussa autossa kuten Nissan pashqaissa tämä on ihan jokapäiväinen homma, kun kaikista hajoaa kahvat :D

Kuva

Kuvassa näkyy kahvan läpi kulkeva nippuside takapuolelta katsottuna, nippuside on noin 10mm leveä vaikka näyttää pieneltä

Kuva

Kuvassa näkyy nippuside valkoisena, koska sotkin sen sikamassaan, kulkee kahvan sisälle tekemäni reiän kautta

Kuva

Kokonaisuus, harmi etten ottanu kuvaa ennen kankaan liimausta, olivat aika rujon näköiset, ei se hyvä ole nyttenkään mutta saa riittää, kun aikaa on käytetty ihan liikaa jo :D
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Eilen sain abarthiin tehtyä seuraavaa:

-moniurahihnan kulunut ohjainrulla uuteen
-valmistin uudet sisälokarien konehuoneen puoleiset osat polyeteenistä ja kiinnitin nämä.
-renkaat alle ja alas pukeilta
-pyöränkulmien säätö
-pikainen pesu, irroitin myös helmojen kumitulpat ja pesin nämä sisältä, sai savet ulos niin voi laittaa koteloaineet sisälle ennen kuin kiinnittää levikkeet uudelleen.


Seuraavaksi pitäis tehdä seuraavaa:

-Mömmöt helmoihin ja levikkeet takasin paikoilleen
-sisustan puhdistus ja kojelaudan irroitus jotta saisi kylmälokeron saranat vaihdettua ja korjailtua jumittavan lämmönsäätöläpän.
-sitten vahaa pintaan ja ajoon jahka saan grandepunton myytyä :thumb:, ei mahdu pihalle kolmea autoa kun ei kaksikaan yleensä mahdu.

Sitten jos joku tietävämpi tietää, niin neuvoa kaivattaisi ;)

Kone vuotaa tarkasteluni perusteella laatikon ja lohkon välistä, ilmeisesti tasapainoakselin päästä, kun juuri siitä kohdasta vuoto tulee eikä keskemmältä, onko siellä ihan sokea tulppa vain punttiakselin päässä vai millainen systeemi on kyseessä? Saisiko tiivistettyä jotenkin pielaveteläisesti sieltä välistä silikoonilla siten, että raottaisi vähän laatikkoa koneesta, vai onko pakko ottaa laatikko irti ja vauhtipyörä? Eihän tuolla vuodolla mitään merkitystä ole, mutta ärsyttää tietysti :oops: ja miten nämä selespeedit syövät kytkimiä? onkohan vaihdettu 173tkm mennessä jo, vai onkohan siellä orkkis vielä paikoillaan, ei tuntunut ajossa kovin smootilta :D, saisi edes jonku "oikean" syyn ottaa laatikko irti
jykä
Viestit: 140
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja jykä »

Tasapainoakselin päässä on sellanen"sokeatulppa". Voiphan sekin vuotaa...mut epäilen. Todennäköisempää on kampiakselinstefa tai öljypohja(just siitä kampiakselinstefan kohdalta). Tuo kohta vaatii vähän reilumpaa liimamäärää, kun liimaat öljypohjaa kiinni. Ellei sitten kytkinakselinstefa...

jykä
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Kampiakselin stefa on kuiva olen tarkistanut ja samoin öljypohjan sauma, vuoto oli jo ennen kuin purin laitteen alunperin ja ollut pitkään, kun kaikki siitä eteenpäin oli öljykurassa. Katselin koneen räjäytyskuvia, kyllä se on se tulppa, juuri siinä kohdassa oleva kehäpultti kastuu, eikä mikään muu kohta ja se on moottoriöljyä, ei laatikko öljyä. Saa nähdä saako tiivisteltyä välistä jotenkin, vai pitääkö purkaa enemmänkin :D
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Otin nyt kuitenkin laatikon irti, kun semmoinen olo tuli enkä haluaisi kesällä tehdä muuta kuin ajaa ellei ole ihan pakko niin ajattelin tehdä nyt kaiken samaan konkurssiin :D

Kone vuotaa öljyä juuri tuosta kyseisestä kumitulpasta, joka on tasapainoakselin päässä.

Kuva
Kuva
Laatikko putsattuna
Kuva
Loppuun kulunut kytkin, tämän melkein osasin arvata kun selailin nettiä ja ulkomaan foorumeilla moni oli kertonut, että heille oli noin 100tkm kohdalla vaihdettu se kytkin ja mitkä ne oireet olivat olleet kun kytkin oli ollut valmis.
Kuva
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja A Bart »

2.4 kappan kytkin saattaa löytyä hyllystä.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Kiitos tarjouksesta, mutta ehdin valitettavasti hommaamaan kytkimen jo ennen kun kerkesin ottaa laatikon irti ihan arvauksen perusteella.
jfw2204
Viestit: 10
Liittynyt: 06.03.2014 22:48

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja jfw2204 »

Vaihda samalla kaksoismassavauhtipyörä. Itellä on kanssa Stilo Abarth ja aikoinaan vaihteistorempan yhteydessä 165 tkm ajattelin "säästää" kun se oli ihan hyvässä kunnossa. Nyt mittarissa on 200 tkm, niin nyt on aika valjä. Sen huomaa siitä kun lähtee paikaltaan, niin nykäisee ikävästi, koska kytkinlevyssä ei ole jousia ja jousto tapahtuu kaksoismassavauhtipyörässä. Tietysti kirpaisee tuollainen 300-350€ lisälasku, mutta yksittäisenä remonttina älyttömän työlläs.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Kiitos vinkistä! Valitettavasti tuo massapyörä saa kyllä mennä vielä takaisin tuonne kun on tosiaan hyvässä kunnossa, ei edes pientä kuollutta aluetta siinä, itseppähän kärsin sitten jos joudun laatikon ottamaan alas pian uudestaan :D sama homma työsylinterin kanssa, en löytänyt moista mistään järkevään hintaan joten en ole hommannut uutta, laakeri rupee olee jo aika huono, mutta tosiaan ei pysty sijoittaa satasia siihen sylinteriin juuri nyt :shock:
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nyt on laatikko taas paikoillaan ja uusi tulppa asennettu tp-akselin päähän ja kytkin laitettu uusiksi. Mikäköhän mahtoi olla oikea momentti vauhtipyörän pultteihin? laitoin samalla momentilla kuin jtd:ssä kun samanlaiset pultit olivat eli 160nm, pysyypähän kiinni :D

Sain automaatti-ilmastoinnin myös korjattua, joku seppä oli irroittanut vain lämmönsäätöläpän askelmoottorin, koska oli moottorin ja läpän välinen muovikappale oli hajonnut toisesta päästä, eli askelmoottorin paikoilleen jättäminen olisi estänyt läppää liikkumasta ilmavirran mukana vapaasti mikä oli ilmeisesti katsottu huonommaksi vaihtoehdoksi kuin se, että se pääsee vapaana liikkumaan, eikä näin ollen aiheuta vikakoodia :D

Sisusta on nyt tosiaan korjattu kokonaisuudessaan sekä pesty tekstiilipesurilla, kyllä kelpaa ajella!

Enää olisi seuraavat toimet ennen auton käyttöönottoa:

-ilmastoinnin putket kiinni uuteen kennoon, oheumpi putki otti pahasti osumaa laatikon kanssa rimpuillessa kun se oli päässyt huomaamattani rutistumaan aisan ja kampuran hihnapyörän väliin, toivottavasti toimii vielä.
-istuimien airbägin johtojen liittäminen uusilla liittimillä, olivat juotetut ja leikkelin poikki kun penkit olivat ulkona autosta ja liittimet koen kuitenkin käytännöisemmiksi kuin juottamisen.
-pienien roiskeläppien teko ja asennus etupäähän.
-ilmastoinnin täyttö
-polttimoiden vaihtoa
-ulkoinen pesu ja vahaus

Minkäslaista öljyä aiheen lukijat suosittelisivat käytettäväksi tässä 2.4 koneessa? nyt siellä on halvat motoxin synteettiset, jotka tarkoitus vaihtaa toisiin pian käyttöönoton jälkeen ;)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Stilo abarthin pelastusoperaatio

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Valvolinen synteettisellä (olikohan SynPower?) 0W-30 ja 5W-30 on Lybran 2-litrainen versio tuosta koneesta kulkenut, ja hyvin onkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin