Ciao! Tulen Vehosta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Ciao! Tulen Vehosta - Fiat Uno Turbo 1988.

Ensiksi muutama sana projekteista yleensä. Tietenkin jokainen tekee tyylillään, taidoillaan ja budjetillaan, mutta jotenkin on tämä projektiosasto kyllä menettänyt kiinnostavuuttaan ainakin minun silmissä. Onko ne kiinnostavat projekti tosiaan loppuneet vai menneet muihin yhteisöihin, facebookiin ja kerholehteen, en tiedä. En meinannut tästä autosta mitään projektia kirjoittaa "pitäkää tunkkinne" henkeen, mutta pyörsin päätökseni kun pyydettiin. Ja kun kyseessä on vaan katsastuskuntoon saattaminen, eikä mitään sen laajempaa. Joillekkin projekti voi olla tarranliimaus, eräälle kaasuläppäkotelon kiillottaminen, toisille tekniikan ja korin täydellinen muodonmuutos. Varmasti täällä moni muukin kuin minä lukee lähes jokaisen uuden viestin aina projektiosiosta foorumilla vieraillessaan. Tai ainakin katson kuvat. Siksi toivoisin tänne projekteja muiltakin, etenkin näistä vahemmista autoista, ja muitakin kuvia kuin nämä kaksi.

Kuva Kuva

Itse kohteeseen;

Kuva

Hain auton Lempäälästä, Italialaisiin moottoripyöriin syvästi perehtyneeltä vanhemmalta herrasmieheltä. Hänellä auto oli ollut melkein kymmenen vuotta, josta käytössä muutaman kuukauden. Autolle ei ollut löytynyt aikaa sen enempää kunnostukseen kuin ajamiseen. Kuitenkin hän oli 2016 keväällä siihen sen verran ehtinyt paneutua että oli vaihtanut jakohihnan ja öljyt. Auto oli muuten ajo/toimintakuntoinen, mutta korissa oli tiedossa ruostevaurioita. Osia tuli uutta ja käytettyä mukaan mitä nyt tuollaiseen Uunoon penkit kaatamalla mahtuu. Auto oli tätä ennen ollut kuulemma jollain Fiat-expertillä pitkään, oisko nimi ollut Turbo-Nieminen tai jotain. Hänellä auto oli palvellut ympärivuotisena käyttöautona useita vuosia, joten kilometrejä mittariin on kertynyt n. 380t. Myös auton ensimmäinen omistaja oli sattumalta sattunut Moto-Guzzinsa kanssa tuonne lempäälän korjaamolle joskus vuosia sitten. Autohan on siis Vehon maahantuoma (1987–1992), siitä tuo otsikko. No siinä sitä historiaa ensi alkuun.

Autolle tein pikaisen katsauksen kun sain sen nosturille; helmat, takakaaret, etu apurunko, taka-akseli, etulokarit, tuulilasin kehys, iskaritornit kertaa neljä, polttoaineen täyttöaukko, yms. mitä näistä uunoista yleensä ruostuu. Lisäksi pari jarruputkea ja pääsylinteri (käsijarruun en ole uskaltanut koskea vieläkään) tuli työlistalle jo ennen kuin edes auton omiin nimiin kerkesin laittaa. Nämä hoidettuani hain tietenkin myös siirtotarrat ja lähdin kokeilemaan autoa tienpäälle. Tekniikka vaikutti olevan kunnossa, joten eikai muuta kuin puuttuvia osia haalimaan. No sitten ajellessani oli tänne ilmestynyt myyntiin toinen Tie Uuno ja aivan naapuripitäjään. Sitä tietenkin katsomaan ja vaikka en hirveitä odotuksia yksilölle, ja siihen luvatuille osille antanutkaan, kaupat tehtiin silti.

Kuva

Myynti-ilmoituksessa luvattiin mm. lukkoperä, virinokka, näitä ei ainakaan ollut. Kun auto oli saatu käymään, yksi bensaletku vaihdettua ja vetari paikoilleen, piti hakea siirtolaput ja testata, onko kyseinen yksilö muka yhtään pirteämpi liikkeissään, niin ei ollut. No tässä sentään oli toimivat jarrut käsijarrua myöten. kyseinen BBR-999 ei ole Vehon maahantuoma, vaan oikea aito alavipuvaihteistoinen ykkössarjalainen. Uutena ollut valkea, sitten ainakin sininen, keltainen ja sitten tuo musta. Olisiko n.2008 ajautunut Oulun korkeudelta tänne savoon tämä yksilö. Tämä on tarkoitus purkaa osiksi, vaikka GRIFONE värinen turbo-peltoauto näyttäisi hienolta martini y10:n vieressä.

Kuva

Tilasin punaiseen Veholaiseen korjauspellit kesällä Alvadista. Viikossa ne olivat täällä ja hain ne tietenkin matkahuollosta henkselit paukkuen 131:llä. Mutta oli niin kookas lähetys että se täytyi purkaa paikanpäällä osiin että mahtui kyytiin. Taas autoon tarrakilvet ja toisen naapurikirkonkylälle rompepäiville penkomaan, ja kas, uusi termostaatti takakontissa kotiin. Italiasta Ricambi Storicilta tuli uudet helmamuovit ja kaarilevikkeet. Sitten yritin tilata wörld-waid-webin avulla diesel uunon etupalkkia Intiasta. No ei ottanut tuulta alleen sekään projekti, mutta onneksi Kiurun Jounilta löytyi hyväkuntoinen tavallisen uunon etupalkkiaihio.
Loppusyksyllä ajettiin taas muutama päivä lisää siirtolapuilla ja sytyteltiin kipinää auton kuntoon laittamiseen. Sain hallinkin järjesteltyä siihen malliin että nyt auto on niin näkyvillä että pakko sitä on rueta tekemään, edes tosiaan päivä viikossa. Ei mitään aikataulua sen tarkemmin milloin pitäsi olla valmiina, tosin kohtahan se on lumipalloralli ja sitten melkein perään Classic Motor Show, vaikka ei 30-vuotias auto olekkaan, mutta onneksi tuo weekend car eli 131 on kunnossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuohon malliin sain auton purettua ensimmäisenä päivänä, ja käväisin sen naapurikiinteistössä pesemässä lämminvesipesurilla, joten huomenna se taas viikko vaihtuu ja voi taas tehdä lisää.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja wellu »

:thumb:
Taas puhkesi kauhia mk1 unokuume. :D
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Hieno homma! Täälläkin kyllä kiinnostaa kovasti jostain syystä... Itselläkin on ollut vähän turhan vähissä nuo päivitykset omasta, mutta pitää koittaa laittaa vähän enemmän nyt kun päästään tekniikkaan käsiksi ja aletaan olla loppumetreillä.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kyllähän nuo projektikertomukset on aina mukavia luettavia. Varsinkin kun niissä monesti kerrotaan sellaisiankin juttuja jotka eivät suoranaisesti liity siihen auton rakentamiseen.

Faceenhan nuo kertomukset on suurelta osin siirtyneet, mutta siellä ne on yleensä vain kasa kuvia ja ehkä rivin verran tekstiä, joka yleensä sekin on kysymys.

Itsellänikin on yksi projekti käynnissä, josta ainakin yritän tehdä jotakin projektikertomusta. Mutta tällä hetkellä on kerätty vasta elinten luovuttajia, joiden purku alkaa olla jo hyvínkin loppusuoralla, eli jos hyvin menee niin se projekti-auto saadaan hallille jo ennen Joulua.

Eli eiköhän siitä jotakin kerrottavaa saada aikaiseksi
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Foorumit ovat oikeastaan ainoa luonteva paikka säilöä dataa projekteista tai ylipäänsä teknisistä asioista. Facebookin historiahaku on syvältä perseestä, se ei millään sovellu tällaiseksi alustaksi.
Moni foorumi on edelleen eläväinen, mutta varsinaisia projekteja käsitellään ehkä harvakseen, nippelidataa löytyykin sitten enemmän, esimerkiksi Overdriven foorumi.

Mietin Thesis-höpinöintini irrottamista yleisesti keskustelusta, mutta koska kyseessä on niinkin "uusi" auto, ja mitään kovin syväluotaavaa rakentelua/ranettamista ei ole tapahtumassa (toivottavasti), se luultavasti pysyy hyvin parin muun kirjoittelijan kanssa sulassa sovussa nykyisellä paikallaan.

Toiseksi: projektien raportointi vaatisi sen kameran/kamerapuhelimen pitämistä vierellä koko ajan. En itsekään jaksa/muista/ehdi jokaisesta työvaiheesta ottaa kuvia, joten homma jää siltä osin vajavaiseksi. Ehkä pidän paremmin kirjaa tuon -58 Plymouthin parantelusta, jahka se alkaa toden teolla.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Jatkoin tänään auton parissa.

Kuva

Otin jo rälläkän ja rupesin tekemään harkittuja viiltoja, jostain se on aloitettava.

Kuva

Sitten ovet ja tuulilasi irti, tiellä kun tuntuivat olevan. Ja oli katon korjauksessa näköjään annettu taidonnäytettä.
Tämähän on pahepi kuin 131, sen kattoa ei sentään tarvinnut hitsata. Rupesi tuntumaan että hommasiko "ehjä" korisen tuli-uunon ja löisi tekniikat siihen kiinni ja siirtäisi runkonumeron, kun tässäkin se runkonumeron siirto eri paikkaan lukisi jo otteessa... Mutta nythän sitä ei voi enää tehdä kun se tuli kaikille kerrottua.

Kuva

Kuva

Kuva
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitää nostaa hattua että joku jaksaa huonommankin yksilön kunnostaa, tekijämiehet kun tuntuu vaan harvenevan.

Niin ehkä osasyy miksei iteltäkään synny projektitopikkeja, niin tahtoo helposti suunnitelmat muuttua ja projektit jämähtää. Olis se vaan jotenkin noloa taikka häiritsevää kun kyseltäis kuulumisia. Joo tuolla sekin vaan ladossa makaa. Kun vuodessa aloittaa jopa 6-8 isompaa ja pienempää projektia ja niistä 2-3 toteutuu, yleensä ne mitä vähiten arvaa. Eikä ne alkuun ole edes projekteja, pikku homma joka sitten karkaa lapasesta...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Ohhoh, onhan tuossa puuhasteltavaa! :O
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Hienoa,homma edistyy 8-)
Jari Salmensuo
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Huhhuh... Ootkos auton pohjaa vilkaissut vielä? Tulee vaan mieleen että jos jopa katto on ruostunut puhki, niin onkohan tuolla maton alla lattiaa ollenkaan :roll:

Omassa oli korin yläosa ihan hienossa kunnossa, mutta lattiaan, helmoihin ja pyöräkoteloihin edellinen omistaja laittanut varmaan toista neliötä peltiä ja itse jouduin laittamaan vielä reippaasti lisää.

Kannattaisko miettiä tuota korinvaihtoa vielä? Ei me kerrota kellekään ;)
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
deltajengi
Viestit: 56
Liittynyt: 12.11.2009 14:59

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja deltajengi »

Oijoi tuo auto on siis hengissä vielä .muistan tuon ko. auton raitilta, sillon tällön näky :)
Seuraan kyllä tätä ketjua kokoajan.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Hyvä, että päätit kuitenkin vähän jotain kirjoitella. Mukava näitä on tosiaan seurailla ja itsekin olen tuon huomannut, että ehkä on teknisen kirjoittelun taso hitusen laskenut. Mistä lie sitten johtuu :roll: Kovin on vaan paljon niitä Stilon lampunvaihtoja sun muita nykimisiä - missä vika. Itsekin vähän laiskasti olen kyllä esimerkiksi kasin vaiheista kirjoitellut. Tosiaan kannattaa sekin pitää mielessä, että kyllähän näitä seuraillaan jossain määrin viranomaistenkin toimesta ja ehkä joku virkaintoinen voi sitten johonkin puuttua jos on selkeää tietoa, että jotain puolilaillista on touhuttu. Mistä sitä ikinä tietää :roll: Liekö tuo vaikuttanut osaltaan syvällisten projektikertomusten harvenemiseen. En tiedä onko noin käynyt kenellekään, mutta mahdollisuus on ja Google löytää niin hirmuisen tehokkaasti.. Toisaalta eipä kanssaharrastajatkaan ole ihan kovin herkkiä ole mitään kommentoimaan, joten pitemmän päälle sellainen monologi alkaa kyllä uuvuttamaan ja koko homman järkevyys alkaa arveluttaa. Sikäli jos näitä tykkää lukea, niin ehkä joskus muutama rivikin olisi paikallaan.

Sikäli kyllä kirjoittelut on tosiaan mukavia, että ne toimivat itsellekin muistikirjana.

Mätähommat on kyllä ikäviä. Toisaalta tekniikan parissa on mukava puuhailla ja Tie on kyllä hyvä lähtökohta tuolta osin, sikäli tunnelin päässä on selvästi valo. Toisaalta olisiko tuo tekniikanvaihto mikään ihme temppu vaikka tekisi ihan laillisesti? Korithan taisi olla samoja, joten ylimääräinen vaiva on periaatteessa vain muutoskatsastus. Tosin identiteetti muuttuisi, mutta haittaako tuo lopulta mitään. Tosin en tiedä miten nykyään menisi todistaa, että korit on samat :roll:

Miten se onkin, että turbot on aina mätiä, mutta pikkukoneisia löytyy hyväkorisiakin.. Onko kyse vain määrästä? Toisaalta luulisi, että erikoismalleista olisi pidetty parempaa huolta :roll:

Tuollainen musta-kulta -väritys kyllä miellyttää ainakin omaa silmää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Stefa kirjoitti:Miten se onkin, että turbot on aina mätiä, mutta pikkukoneisia löytyy hyväkorisiakin.. Onko kyse vain määrästä? Toisaalta luulisi, että erikoismalleista olisi pidetty parempaa huolta :roll:
Oisko siinä se että Turboilla tuntuu olevan ajettu aika paljon verrattuna kauppakassi-fireihin? Omasta en edes tiedä paljonko kopalla on ajettu. Joku vanha katsastuspaperi löytyi jossa oli kirjattu 220000km. Nyt on mittarissa n 5000km, mutta mittari on peräisin samasta FUTT autosta, mistä konekin.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Viimeviikko se vasta hiljainen olikin, kun piti tämäkin laittaa iskuun.

Tällä viikolla sentään purin kattoverhuilun irti ja tutustuin katonpaikkausmenetelmiin.
Kuva
Kuva
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ciao! Tulen Vehosta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tutun näköistä. Otahan kattoluukku irti, sieltä varmaan löytyy lisää paikattavaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin