Stilo multiwagon 1.8 16v

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
puska
Viestit: 2
Liittynyt: 26.10.2016 18:16

Stilo multiwagon 1.8 16v

Viesti Kirjoittaja puska »

Ostin 1,5 vuotta takaperin kyseisen auton ja nyt vihdoin viitsin asiasta tännekkin kirjoittamaan :D
Ostopäivänä
189 000 km mittarissa
Vuosimalli 2006

Toinen umpioista oli syttynyt palamaan entisellä omistajalla polttimon vaihdon seurauksena, jonka takia suostui vaihtamaan päikseen 2004 vuoden puntoon. Palon seurauksena lokarista oli palanut maalit irti ja pusuriin sulanut nyrkin mentävä reikä.

Kuva

1,5 vuoden aikana autoon oon uusinut umpiot, puskurin, lokarin, taka-akselin puslat, alustan (bilstein b12) ja jarrut.

Lopulta meni hermot öljyn kulutukseen ja nokka-akselin jurnutukseen, päätin tehdä pienen syysremontin.
Tavoitteena oli vaihtaa männänrenkaat, kannentiiviste, kannenpultit ja nokka-akselin ajoituksen muunnin.

Kuva
Kuva
Kuva
1. päivänä kansi irtosi lohkosta
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
2. päivänä oli edessä mäntien irroitus ja männänrenkaiden vaihto
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeisenä hommana nokka-akselin ajoituksen muuntajan vaihto ja koneen kasaus
Nokkela huomaa pienen fuck upin viimeisessä kuvassa. Tilasin Mikkelistä autopurkaamosta uudet polttoainesuuttimet ja tänään lähden asentamaan niitä paikoilleen ja toivon että pienen sisäänajon jäälkeen selviää onnistuiko pieni koneremontti.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo multiwagon 1.8 16v

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No jos olisi ajotustilanne niin pakosen lukituspala on väärässä kohdassa. Noita ei kai oo hyvä käyttää lukitteena kun kiristää nokkapyörät säädön jälkeen tai muutenkaan vääntöä vastaan, ite hain Biltemasta tai Motonetista simppelin työkalun jolla saa nokkarattaasta pidettyä kiinni. Ja lukituspalat kun on yleensä paksummat kuin nokan laakeripukit, niin kierteet korkkaa helposti, ostin pidemmät pultit lukituspaloja varten. Alfassa olivatten M7 kokoa niin kai näissäkin.

Hyvä jos sait kannen irti päivässä, mulla meni Alfassa pari päivää ja meinas uskokin loppua välistä, on niin tiukkaan pakattu koneen takapuoli ja suuttimetkin kun on imusarjan alla kannessa. Muutenhan Alfan neloskone on samaa moottoriperhettä, otin just Marean ykskasista siihen venttiilinpainimet. Pitäis kanssa huoltaa ajoituksenmuunnin, pitäis kai aueta kun painaa päittäin ja irrottaa sokkarenkaan. Meinasin käyttää pylväsporaa painamiseen. Paitti tietty jos vaihtaa koko muuntimen, mutta ovatten kai aika tiukassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Stilo multiwagon 1.8 16v

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Eikai siinä muuntimessa mitään ihmeellistä muistaakseni ollut, se iso segeri auki ja sittenhän siitä on osat leveänä lattialla :)
Eli se pitkä jousi tuuppaa lelut ulos jo ei ole varovainen, mutta paljoa voimaahan siinä ei ole.
Kasauksessa tarkasti ne pikkuprikat okeinpäin paikoilleen niin ei rapise.
Ja muistaakseni juuri nämähän ottaa kasauksessa vastaan ennen kuin ison prikan saa paikoilleen joten siinä joutuu käyttämään pikkaisen voimaa.
Selvenee mitä tarkoitan kunhan palaset on kädessä, mullahan on tuossa omassa ts:ssä nyt ajettu 6-7 vuotta tuon korjaus-sarjan laiton jälkeen eikä tuo taida rapista vieläkään.
Tosin en tiedä rapisiko ennen sitä, kun ostin sen hihnavaurioisena.
puska
Viestit: 2
Liittynyt: 26.10.2016 18:16

Re: Stilo multiwagon 1.8 16v

Viesti Kirjoittaja puska »

Update!

Nyt toimii stilo uusilla suuttimilla ja koneremonttikin ilmeisesti onnistunut kohtuullisen hyvin ku ei ääntänyt muunnin ja alakerrassa alipaine.

Sämpy kirjoitti:No jos olisi ajotustilanne niin pakosen lukituspala on väärässä kohdassa. Noita ei kai oo hyvä käyttää lukitteena kun kiristää nokkapyörät säädön jälkeen tai muutenkaan vääntöä vastaan, ite hain Biltemasta tai Motonetista simppelin työkalun jolla saa nokkarattaasta pidettyä kiinni. Ja lukituspalat kun on yleensä paksummat kuin nokan laakeripukit, niin kierteet korkkaa helposti, ostin pidemmät pultit lukituspaloja varten. Alfassa olivatten M7 kokoa niin kai näissäkin.
Kiristin palat vain silleen, että nokka pysyi samassa paikassa koko homman ajan ja jotta jakopään saisi oikein nippuun. Imunokan nokkapyörähän tulee vain neljällä pienellä M6 pultilla kiinni, jolloin voimaa ei hirveesti tarvitse.
Sämpy kirjoitti: Paitti tietty jos vaihtaa koko muuntimen, mutta ovatten kai aika tiukassa.
Vaihdoin koko muuntimen. Ebaystä ostamalla ei maksa hirveitä.
http://www.ebay.com/itm/Fiat-Barchetta- ... FslzTa_haA
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo multiwagon 1.8 16v

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No juu, mutta korjaussarja maksaa muistaakseni reilu kympin posteineen ja on sekin alkuperäisosa. Toki ei se kaikkea korjaa, taisi olla jousi ja joku tiiviste, mutta ainakin jos ei vielä kolise pahasti niin se kannattaa laittaa muun remontin yhteydessä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Stilo multiwagon 1.8 16v

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Kyllä tuo voittaa mun vaihdelaatikko risteytys remontin :mrgreen:
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin