127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Sieltähän se vika sitten löytyi viiksikytkimestä. Onneksi on pari hyllyssä niin nyt taas toimii.
Katsastus on vastassa vielä tämän kuun loppuun mennessä niin on hyvä toimia
Katsastus on vastassa vielä tämän kuun loppuun mennessä niin on hyvä toimia
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tänään katsastettu ongelmitta. Tulikin leima kahdeksi vuodeksi, kun on auto yli 40-v vanha. Oli uusi juttu minulle, mutta ilmeisesti muuttui nyt kesäkuun alussa kun tieliikennelaki uudistui.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tälle aletaan tehdä kohta uutta sydäntä, vanha kun alkaa väsyä. Ajokauden alkuun pitäisi olla vain helppo vaihtaa moottori toiseen ja päästä baanalle.
Tämä tarina on nyt myös netissä: http://www.fiat127.fi koska tästä tarinasta ovat kaikki kuvat kadonneet, eikä niitä saa laitettua takaisin.
Tämä tarina on nyt myös netissä: http://www.fiat127.fi koska tästä tarinasta ovat kaikki kuvat kadonneet, eikä niitä saa laitettua takaisin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt on homma alussa niin että yksi moottori on tuotuna tallille ja alan sitä purkaa atomeiksi, sitten tuon toisen vielä ja puran.
Otan parhaat osat kummastakin ja teen siis yhtähyvän niistä. Molemmat koneet on valitettavasti uudempaa mallia, eli en saa sitä vanhan mallin
korkeampi puristuksista kantta koneeseen, ainakaan aluksi. Mutta tarkoitus on että lohkosta viilletään siivu pois, niin nousee ne puristukset.
Mahtaisiko kellään olla nurkissa ylimääräisenä jotain hyvää viri-nokkaakselia tähän, jonka voisi myydä?
Otan parhaat osat kummastakin ja teen siis yhtähyvän niistä. Molemmat koneet on valitettavasti uudempaa mallia, eli en saa sitä vanhan mallin
korkeampi puristuksista kantta koneeseen, ainakaan aluksi. Mutta tarkoitus on että lohkosta viilletään siivu pois, niin nousee ne puristukset.
Mahtaisiko kellään olla nurkissa ylimääräisenä jotain hyvää viri-nokkaakselia tähän, jonka voisi myydä?
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Lauantaina tuli haettua tallin nurkkaan paljon hyvää tavaraa.
A112(?) 4-2-1 pakosarja ja putki, kevennetty vauhtipyörä, paineasetelma siihen ja ilmeisesti 850 specialin 2 kurkkuinen weber 30 DIC imusarjalla. Mukaan tarttui myös yhdet täydelliset takavalot kakkoskoppaseen ja sellanenkin on työn alla niin sopi hyvin.
Nyt pitää vaan alkaa purkaa pari moottoria ja koota niistä yksi hyvä perusta.
Lohko ja kansi menee koneistamolle, inhimillisen hintainen paikkakin löytyi. Kansi suoraksi ja lohkosta otetaan 1mm pois samalla kun oikastaan.
Onko kellään kokemuksia tuosta kevennetystä vauhtipyörästä ihan arkikäytössä, onko siitä haittaa vai hyötyä?
A112(?) 4-2-1 pakosarja ja putki, kevennetty vauhtipyörä, paineasetelma siihen ja ilmeisesti 850 specialin 2 kurkkuinen weber 30 DIC imusarjalla. Mukaan tarttui myös yhdet täydelliset takavalot kakkoskoppaseen ja sellanenkin on työn alla niin sopi hyvin.
Nyt pitää vaan alkaa purkaa pari moottoria ja koota niistä yksi hyvä perusta.
Lohko ja kansi menee koneistamolle, inhimillisen hintainen paikkakin löytyi. Kansi suoraksi ja lohkosta otetaan 1mm pois samalla kun oikastaan.
Onko kellään kokemuksia tuosta kevennetystä vauhtipyörästä ihan arkikäytössä, onko siitä haittaa vai hyötyä?
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Riippuu täysin siitä, kuinka paljon on kevennetty?hankala kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tuosta kevennetystä vauhtipyörästä ihan arkikäytössä, onko siitä haittaa vai hyötyä?
Vähän vakiosta sorvattu niin on ihan ok. Onko tiedossa onko tasapainotettu? Jos ei ole tiedossa niin vie samassa kuormassa koneistamolle tasapainotukseen.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Sorvilla otettu reunaa pois n. 1cm levyinen ja saman syvyinen siivu, pitäisi olla tasapainossa. Voisihan sen viedä varmuuden vuoksi.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Varmasti ihan ok vielä normi liikenteeseen.
Koneen käyttöiän kannalta paras on käyttää tasapainotuksessa vielä sorvauksen jäljiltä.
Koneen käyttöiän kannalta paras on käyttää tasapainotuksessa vielä sorvauksen jäljiltä.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
vaikka olisikin ihan ok normikäytössä, niin onko tuosta mitään hyötyä varsinaisesti tuossa normiajelussa?
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tästä pannusta ei tullutkaan sitten mitään, on sylinterit niin kuluneet et vaatis porauksen ja sitte kaikki siihen liittyvät tilpehöörit.
Siinä seuraava kandidaatti, niin monta avataan et löytyy säällinen.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt löytyi hyväkuntoinen lohko, tuo alemman kuvan Fiorinon moottori. Ei tunnu sormella ainakaan lainkaan kulumareunaa putkien yläpäissä.
Toisessa lohkossa oli varmaan puoli milliä.
Nyt pitäs jotenkin selvittää onko porattu aiemin ja jos niin mihin kokoon, tietäisi millaiset männänrenkaat hommaa.
edit: voihan sitä ensin vakiolla kokeilla kun sellaiset hyllyssä on
Toisessa lohkossa oli varmaan puoli milliä.
Nyt pitäs jotenkin selvittää onko porattu aiemin ja jos niin mihin kokoon, tietäisi millaiset männänrenkaat hommaa.
edit: voihan sitä ensin vakiolla kokeilla kun sellaiset hyllyssä on
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Jos ei männässä merkintää koosta ole, niin kyllä sen helmasta hyvällä mauserilla saa mitattua. Jos ei mikrometriä ole
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt on kone atomeina ja hyväkuntoisilta näytti osat.
Hyllyssä olleet männänrenkaat menevät sylinteriin juuri ja juuri, rakoa ei jää lainkaan. Eikö tuo ole ihan hyvä silloin?
Edit: oikealla mittaustavalla rakoa jää 0.2mm eli juuri oikea määrä, kiitos vinkeistä
Hyllyssä olleet männänrenkaat menevät sylinteriin juuri ja juuri, rakoa ei jää lainkaan. Eikö tuo ole ihan hyvä silloin?
Edit: oikealla mittaustavalla rakoa jää 0.2mm eli juuri oikea määrä, kiitos vinkeistä
Viimeksi muokannut hankala, 13.03.2021 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt pitää saada vaan osat pestyä ja koneistamolle. Sitten pitää laittaa tilauksia menemään https://www.saminosat.net/ ja saksasta loput mitä Samilta ei saa
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt on lohko ja kansi koneistajan käsissä.
Millin käskin lohkosta ottaa, mutta tuossa valokuvia lohkosta katsellessa tuli mieleen että onkohan joku jo ottanut, koska millin jälkeen mäntä tulee kyllä aikalailla sylinterin pintaan. Toivotaan ettei tule liian pintaan.
Kannesta otetaan vain sen verran että on suora ja tiivistepinta puhdas.
Nyt pitäisi kaikki muut osat pestä ja kunnostaa kokoamista varten, on niitä paljon kun alkaa pesemään ja laittamaan. Ei niitä purkaessa tuntunut niin paljon olevan.
Talli on puolillaan erilaisia astioita täynnä eri aineita, on osia likoamassa bensassa, polttoöljyssä ja sitruunahapossa.
edit: Samin osat toimitti tilauksen todella nopeasti!
Siinä likoaa lohko ja muuta pikkuhilpettä polttoöljyssä, ei ollut hyvä idea. Polttoöljy irrottaa rasvaisen mohjon huonosti eikä haihdu millään, pinnat jää rasvaisiksi.
Kansi valmiina koneistajalle.
Siinä koko satsi valmiina lähtemään.
Pakoventtiilien kanssa tuli ongelma, ostin taannoin rompetorilta kaksi settiä pakoventtiilejä ja molemmat väärällä lukituksella. Liekö vanhemman mallin kannessa venttiilit tuolla lukolla? Siis tuolla kolmiuraisella
Millin käskin lohkosta ottaa, mutta tuossa valokuvia lohkosta katsellessa tuli mieleen että onkohan joku jo ottanut, koska millin jälkeen mäntä tulee kyllä aikalailla sylinterin pintaan. Toivotaan ettei tule liian pintaan.
Kannesta otetaan vain sen verran että on suora ja tiivistepinta puhdas.
Nyt pitäisi kaikki muut osat pestä ja kunnostaa kokoamista varten, on niitä paljon kun alkaa pesemään ja laittamaan. Ei niitä purkaessa tuntunut niin paljon olevan.
Talli on puolillaan erilaisia astioita täynnä eri aineita, on osia likoamassa bensassa, polttoöljyssä ja sitruunahapossa.
edit: Samin osat toimitti tilauksen todella nopeasti!
Siinä likoaa lohko ja muuta pikkuhilpettä polttoöljyssä, ei ollut hyvä idea. Polttoöljy irrottaa rasvaisen mohjon huonosti eikä haihdu millään, pinnat jää rasvaisiksi.
Kansi valmiina koneistajalle.
Siinä koko satsi valmiina lähtemään.
Pakoventtiilien kanssa tuli ongelma, ostin taannoin rompetorilta kaksi settiä pakoventtiilejä ja molemmat väärällä lukituksella. Liekö vanhemman mallin kannessa venttiilit tuolla lukolla? Siis tuolla kolmiuraisella
Kaikki on aina vaikeeta!