Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

Moikka. Hommasin tommosen keltaisen syylän... Aika hyvässä kuosissa on, mutta muutama kysymys herännyt tässä ja haaveena olisi saattaa keltiäinen museoleimalle jossain vaiheessa kun kaikki tarvittavat alkuperäiset hilpattimet on saatu kasaan.
Sähköpuolella tuntuu olevan jotain pientä, välillä valoja ei ole ja toisella kertaa mittaristo pimeenä, eikä pissapojan pesuri toimi..yksi sulake on vaihdettu tähän mennessä ja ilmeisesti mittarin valot oli kunnossa mutta isäntä rapsutteli hapettumat pois.
Lattiaverhoilu on hakusessa, keskikonsoli on räksähtänyt parista kohtaa ja vaihdekepin kumi risa, etupenkit on kuluneet jostain kohti puhki asti. Muuten on aika orkkiskunnossa.

Kaipailisin vinkkejä ja niksejä; onko jotain tyypillisiä "vikoja" tai muita ominaisuuksia, mihin pitää kiinnittää huomiota?
https://goo.gl/photos/UPcuS86MBKCiZcKR6
En tiedä onnistuuko kuvan liittäminen....
-Kiitos etukäteen, kaikki vinkit tervetulleita!-
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ruoste taitaa olla pahin vika. Muutenhan tuo on ihan perustekniikkaa. Sähköliittimiä kannattaa putsailla ja kiristää.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja kun kaikki sähköt kiertää ohjauspylvään valoviiksien kautta ilman releitä, niin valot tuppaa olemaan himmeät ja vilkut toimii laiskasti. Nimenomaan vanhemmiten, kun viiksissä olevat hennot kontaktit likaantuu. Muutenkin valoliitännät on sellaisia, että välistä toimii ja välistä ei, jos ei käy kaikkia liittimiä läpi ja uusi tarvittaessa. Sellaisissa autoissa joilla ajetaan säännöllisesti nämä toimii paremmin. Joten liitosten rapsuttelua tiedossa.

Pyörien päässä vetoakselia takana olevat alumiiniset "vetonivelet", niin niissä on sisällä kumivulganointi joka tuppaa pettämään vanhemmiten. Ja vetoakseli taas kiinnittyy tuohon niveleen laipalla joka spooreilla vetoakseliin. Nuo spoorit kuluu ja lopulta vetoakseli pyörähtää tyhjää.

Olikos nämä Espanjalaiset versiot taas keskipakosuotimella, kun välistä joissain malleissa oli oikea filtteri? No kumminkin jos kampiakselin takapäässä (tai etupää, no se mikä on ensinnä kun takaluukun avaa) on alumiinikansi muutamalla pultilla, niin sen alta löytyy keskipakosuodatin joka kannattaa puhdistaa jos ei ole huollosta tietoa. Just putsasin yhestä 600:sta ja siellä oli kauttaaltaan 2cm muhjua, kohta olisi lakannut öljynpuhdistuskierto kokonaan. Kannattaa suosiolla ottaa koko takapalkki irti niin saa paremmin tilaa. Muutenkin kannattaa huoltoa varten purkaa takaa ainakin ylempi kansi, kun se on vaan muutamalla mutterilla.

Etupyörissä on olkatappirakenne. Niitten väljyys selviää kun tunkkaa auton ilmaan ja heiluttaa pyörää ylhäältä/alhaalta sisään/ulos. Vaihto on sinänsä simppeli mutta vaatii vähän perehtymistä ja ekalla kerralla mennee helposti yksi työpäivä jos riittää.

Maailmalta saa kohtuumukavasti osia. Esimerkiksi tuolta:

http://www.lingotto-parts.com/catalogue?crt_page=0

Tuo lienee vetonivel. Tuolta taisi saada myös akselia ja laippaa. Jossain ollut myös vetoakselia kokonaisena jolloin mukana myös laipan kumisuoja ym. mutta ei nyt osunut hakuun. Tai sitten se oli 600 malliin, joka lienee eri pituinen ja tuo vetonivelkin pienempi. Niin 600 vaikka onkin takamoottorinen, niin on tekniikan osalta liki täysin eri auto, eli harva osa on yhteensopiva 850 kanssa. Ja 850 moottori pyörii eri suuntaan kuin useimmat muut moottorit, esim. 600 ja 127. Jakoketjuksi kelpaa kumminkin esim. 127 ketju mutta rattaat ei välttämättä käy ainakaan molemmat.

http://www.lingotto-parts.com/details/r ... __700.html
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Sämpy kirjoitti:
Tuo lienee vetonivel. Tuolta taisi saada myös akselia ja laippaa. Jossain ollut myös vetoakselia kokonaisena jolloin mukana myös laipan kumisuoja ym. mutta ei nyt osunut hakuun. Tai sitten se oli 600 malliin, joka lienee eri pituinen ja tuo vetonivelkin pienempi. Niin 600 vaikka onkin takamoottorinen, niin on tekniikan osalta liki täysin eri auto, eli harva osa on yhteensopiva 850 kanssa. Ja 850 moottori pyörii eri suuntaan kuin useimmat muut moottorit, esim. 600 ja 127. Jakoketjuksi kelpaa kumminkin esim. 127 ketju mutta rattaat ei välttämättä käy ainakaan molemmat.

http://www.lingotto-parts.com/details/r ... __700.html
Tästä ei varmaan ole iloa entisöijälle mutta jos lie jollekkin säätäjälle info pläjäys...
tuo ulompi vetonivel on vaihtokelpoinen 600/850 välillä sillä erolla että 850 on 10mm pultit, 600 8mm, vetarin päässä oleva laippassa on myös sama boori eli laippa/nivel on vaihtokelpoisia.
vetarit ei ole samat, sisäpäässä olevat 4 kantti nivelet on erikokoa. 850 perämurikka(+ akselit) menee 600 askiin(ja varmaan toistepäinkin) kun vaihtaa laakerit ja ison lautaspyörän.
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

Hyvään alkuun ollaan päästy, mittarivalot pelaa, pienellä rapsuttelulla selvittiin.

Leimallahan tämä tötterö kävi juuri äskettäin, joten luulisi (?) että nivelet ym. on aikalailla kunnossa.

Listaa tehty, mitä pitää tsekata / korjata ja mitä pitää alkaa etsimään museointia varten :)
Edelleen kaikki neuvot/vinkit ja keskustelu tervetullutta!

P.S. Etsinnässä olisi sisätilan matto (siis verhoilu), keskikonsoli, vaihdekepin kumi, etulamppujen umpioiden kehät (termi?) ja mahdollisesti penkit
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vetonivelet eivät periaatteessa ole katsastuskohde eikä nivelen kuntoa päällepäin välttämättä edes näe. Mutta jos tulee huollettavaa tuonne osastolle kuten vaikka vetoakselin suojakumit vaihteiston kylkeen öljyvuodon takia, niin kannattaa tarkistaa koko vetarin kunto samalla. Itellä vetarin spoorit runtasi onneksi tyhjää liikkennevaloissa omalla kylällä viikko ennen kuin autolla lähdettiin Norjaan, eikä vasta jossain 1000km päässä. Olikin yksi hyvin harvoista kerroista, kun Fiiu ei ole tuonut takaisin kotipihaan omin voimin. Harva taitaa voidella noita vetarin ulkopään spooreja säännöllisesti ja pitää suojakumin ehjänä, niin kuluvat piloille. Tämäkin oli muuten hyväkuntoinen ja kohtuuvähän ajettu yksilö.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Hieno on. Itsekkin katsellin jos ostas, mutta löysin toisen...
Kattelin just noita myyntikuvia torista kun ei oo poistettu niin onko kuskin oven alalaita "kiero" tai helma painunut ?
Maaliruiskukin on heilunut roiskeläpistä päätellen. Eli herää kysymys mitä on tehty ja miten?
Kurkisteleppa vähän tuonne ovipahvien taakse näkyykö mitään normaalista poikkeavaa. Takana eritoten.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja mikahai »

ai tuo on se torissa ollut keltainen kasipuokki.

mulla on sitten se toinen keltainen kasipuokki torista, jonka hain viimelauantaina äänekoskelta tänne pohjoiseen.
tämä mun ostama oli seissyt 10v ja tosi hyväkuntoinen koriltaan (vielä en hitsaamista ole löytäny)
tekniikassa riitää kyllä tekemistä ja maalipinta huonohko.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

Kiitos osallistujille, päivitys tähän kohtaan:

Laturin hihna vaihdettu
Öljyt vaihdettu ja se öljylinko (?) putsattu, olipa semmonen möhnä siellä että...
Puolan johto vaihdettu
Sytkä säädetty kohdalleen ja samalla välys säädetty
Lohkolämppärin johto poistettu ja siihen hitsattu proppu
Jäähdytinnesteet vaihdettu
Nokkapellin vaijeri korjattu/vaihdettu uuteen
Ovipahvit otin edestä irti ja kävin läpi, toisessa oli kosteussuojamuovi repeytynyt ikkunan rattaaseen ja vaijeri rispaantunut

Iloinen asia on ollut tähän mennessä ainakin se, että lähtee aika kysymättä käymään kun vaan antaa pikku ryypyn ja sisätiloissa ei ole kosteutta laisinkaan :) Nämä viileät sumuiset aamut viimeistään antaisi sisäikkunoihin huurupinnan jos sitä olisi...

Perjantaina mentiin isännän kanssa Vantaan Cruisingiin fiudella ja siellä olikin sitten toinen samanmoinen keltiäinen :D
Saatiin järjestettyä sitten parkkipaikat vierekkäin niin kuvia saatiin sitten "siskoksista"

Juu, maalattu on siis n 10 v sitten, enkä tiedä onko ammattilainen vai vaan "joku" sen tehnyt. Onhan siinä vielä hommeleita, ja hitsuuta jossain vaiheessa tulossa.
Kaiken kaikkiaan ihan hyvältä näyttää vielä, ja vanha auto on aina vanha auto. Laittamista on, on ollut ja tulee olemaan :)
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

Vielä pahoittelut, jos en oikeata termistöä osaa käyttää, enkä tiedä kaikkia juttuja oikeilla nimillä... :)
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

mikahai kirjoitti:ai tuo on se torissa ollut keltainen kasipuokki.

mulla on sitten se toinen keltainen kasipuokki torista, jonka hain viimelauantaina äänekoskelta tänne pohjoiseen.
tämä mun ostama oli seissyt 10v ja tosi hyväkuntoinen koriltaan (vielä en hitsaamista ole löytäny)
tekniikassa riitää kyllä tekemistä ja maalipinta huonohko.
En huomannutkaan toista keltaista, en tosin Tori.fi:a juurikaan katsellut... Haukiputaalle ollaan suuntaamassa itse asiassa torstaina :lol:

Ja tosiaan Vantaalla perjantaina "törmättiin" samanlaiseen keltaiseen -75 kasipätkään. Se oli kylä tiptop kunnossa!
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Re: Fiat 850 1974 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

Wuhuu, pienin askelin edistystä tapahtuu koko ajan...
Jos ketään nyt kiinnostaa. Kerron silti :D

JA MUN AUTO ON SIIS 1974 VUODEN MALLIA :P

-Jarrut on käyty läpi, hyvä että näin, koska jarrut oli aika pyhällä hengellä; yhdessä takapyörässä oli jarrut... Nyt on rummut putsattu, kengät säädetty, yksi sylinteri piti uusia.
-Etupyörien laakerit uusittu (sarjat)
-Moottori irrotettu ja vähän tsekattu että mitä siihen; Öljypohjan tiiviste, kannen tiiviste (?), stefat (en muista mitkä), ilmanputsari ja laakerit laturiin ostettu.
-Ilmanputsarin koppa hierottu ja maalattu (magee vihreä :))
-Laturi ja startti käyty läpi ja tosiaan ne laakerit siihen toiseen :P
-Penkinpäälliset edestä otettu pois, pitäis hakea kangasta ja ommella uudet kangasosat etupenkkeihin

Vielä uutta kytkinlevyä metsästetään ja vaihdelaatikon kannakekumeja, vetarin sisäpuolen kumit postilla tulossa, ulkokumit vielä haetaan kaupasta.. Ja alkuperäismaalia on pari purkkia koli-koli-pullossa niin saa paikkaukset siististi piiloon

Huomenna itsenäisyyspäivänä pitäis mennä taas askartelemaan (tosin enimmäkseen ite näpertelen vaan ja juoksen isännälle työkaluja, joka sen homman oikeesti tekee!)
Haluaisin kyllä kokeilla hitsaamista... vähän on sitäkin hommaa.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja 100D »

Minulta löytynee sopivat uudet laatikon kannatinkumit ja 160mm kytkinlevy. 0400748138 tavoittaa

-Lauri Viljanen
Kervanoppa
Viestit: 11
Liittynyt: 12.09.2016 07:38

Re: Fiat 850 1973 uusi omistaja kysyy (tyhmiä?)

Viesti Kirjoittaja Kervanoppa »

100D kirjoitti:Minulta löytynee sopivat uudet laatikon kannatinkumit ja 160mm kytkinlevy. 0400748138 tavoittaa

-Lauri Viljanen
:) :)
Vastaa Viestiin