Stilo diesel ohjus

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 07.01.2017 00:32

Joo ei ole koko egr-järjestelmää ja sehän tosiaan hidastaa nyt koneen lämpiämistä, mutta ihan mukavasti tuo silti lämpenee, okei hyvä pitää mielessä myös toi välijäähdyttimen peittäminen kun lappiin lähdetään maanantaina :thumb:

Tänään eristin huohottimen kunnolla ja tein vähän tarkastusta autoon lapin reissua varten.
Jarruista 3/4 jumissa liukutapeista, irroittelin, putsailin ja rasvailin uudelleen, takajarrusatulasta tiivisteet hajalla kuskin puolelta ja vuotaa nesteet suojakumin väliin, tuonne kertyy ihan painetta ja suojakumi pullottaa kuin ilmapallo. Myös dieselputken pikaliitos vuotaa ylivuotopöntön ja suodatiimen letkusta, täytyy poistaa pikaliitokset ja laittaa lemmareilla uusi letku väliin. Onneksi myös jarrun männäntiiviste löytyy kotoota "hyllytavarana".

Täytynee huomenna korjata nämä samalla kun vaihtaa öljyt autoon, ja sitten tämä stilo saa luvan olla niin valmis reissuun, kun vain voi olla :)
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 17.01.2017 22:29

Lapin reissusta selvisi matkustajat sekä kulkuväline hyvin, kilsoja tuli 2200 ja kulutus koko reissulta oli 4.8 ajotietokoneen mukaan ja laskennallinen hiukan alle 5 litraa.
Auto oli lämmin, mutta ei se mikään luksusauto kylmällä ole vaikka näköjään löytyy kaksi alueinen lämmitys, eikä ilmastointi :D oven puolella tulee kylmä kun taas auton keskellä on lämmin, eli voisi se vähän paremminkin lämmetä :P

paluumatkalla alkoi diesel haisemaan pysähtyessä, letku syöttöpumpun ja ylivuotopöntön välillä oli alkanut vuotamaan.

Tänään tein sitten muutamia muutoksia ja korjauksia:
Siirsin ecun apparin jalkatilaan, oli helppoa kun johtosarjan ecuun menevä osa erkanee juuri koneen takaa ja samassa kohdassa on tulipellissä iso läpivientikumi suoraa hanskalokeron takana. moottorinohjaimen maadoitukseen sopiva maadoituspiste ja pinnapultti löytyy juuri sopivalta etäisyydeltä tulipellistä eristeen alta, ecu on nyt eristeen ja tulipellin välissä hansikaslokeron takana.

Tämän tein siksi, että aion vetää webaston letkus koneen takapuolelta, jotta etupuolelle tulee tilaa. Tilaa etupuolelle tarvitaan kahdesta syystä: huohotin systeemi täytyy muuttaa säiliölliseen versioon, öljykuraa tulee älyttömät määrät ahtoputkistoon, koska en voi käyttää alkuperäistä öljynkeräin/imuäänien vaimennin pönttöä, kun se on hajalla ja madaltaa autoa. Turbon ja ilmanputsarin väliin täytyy saada tilaa, eli en voi hommata tilalle ehjää alkuperäistä öljynkeräin systeemiä, koska aion pistää ahtoputkiston uusiksi.

Tarkoitus olisi laittaa laadukas vedestä-ilmaan välijäähdytin suoraa turbon ja imusarjan väliin, näin saisin ahtoputkista mahdollisimman lyhyen ja järjestelmän vaatiman sähköisen vesipumpun voisi sammuttaa katkaisijasta kylmillä keleillä, jolloin ahtoilma ei turhaa jäähtyisi matka-ajossa. Järjestelmän vaatiman pienen lämmönvaihtimen/syylärin meinaan sijoittaa alkuperäisen intercoolerin tilalle. Mittailin veden avulla, että ahtoputkien tilavuus tulisi tämän systeemin avulla pienentymään noin 6 litraa, en tiedä sitten vaikuttaako käytännössä miten viiveisiin, putkistoon tulisi myös huomattavasti vähemmän mutkia ja hommasta selviää ilman ainuttakaan terävää mutkaa, luulisi painehäviöihin jotenkin vaikuttavan. :D

Mielipiteitä saa laittaa tulemaan suunnitelmistani!
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 21.01.2017 09:03

Kuten sinäkin huomasit, ei oo mikään lämminauto, tarkenee kun panee vaatettapäälle. Tämä on minusta kyllä tosi iso miinus Stilossa ainakin diesel. Pohdin että kannattaisiko ja pystyisikö teettämään esim kunnon kuparikennon Stiloon? mitä oot mieltä kun näitä oot purkanut?.

Ecun siirto kiinnostaisi itseäkin, tympii kun se on siellä eessä. Kehtaatkö laittaa kuvaa että tällänen vähän tumpelompikin osaa se oikeen kohdan katella yms.

Tuota vesi välijäähdytin on kyllä ihan surkee ainakin bensa/etanoli ahdetuissa, ei riitä tehot ja on todella huono läpivirtaus. Kokemusta lähipiirissä missä on kokeiltu teholuokassa 200-800hv eri autoissa.

Kysynkin koska rahaa tohon palaa niin samaa mitä ite oon suunnitellut eli vesi/etanoli ruiskutusta, se kyllä todella tehokkaasti jäähdyttää tarvittaessa ja antaa hieman extra tehoa mottiin. Suurempi hyöty sulle tulee näin ja voithan, "oma suositus" siirtää jäähdyttimen eteen välijäähdyn missä putkisto yms saa paremmin ja peiteltyä helposti jos tarvii talvella. Vesi/etanoli ruiskutus kuluttaa tosi vähän tavaraa joten tollanen 5litr. säiliö kestää varmaan tankillisen ainakin.

Tässä ehdotus älä lynkkaa :lol:
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Wesulius » 21.01.2017 14:43

Eryo kirjoitti:Kuten sinäkin huomasit, ei oo mikään lämminauto, tarkenee kun panee vaatettapäälle. Tämä on minusta kyllä tosi iso miinus Stilossa ainakin diesel. Pohdin että kannattaisiko ja pystyisikö teettämään esim kunnon kuparikennon Stiloon? mitä oot mieltä kun näitä oot purkanut?.

Ecun siirto kiinnostaisi itseäkin, tympii kun se on siellä eessä. Kehtaatkö laittaa kuvaa että tällänen vähän tumpelompikin osaa se oikeen kohdan katella yms.

Tuota vesi välijäähdytin on kyllä ihan surkee ainakin bensa/etanoli ahdetuissa, ei riitä tehot ja on todella huono läpivirtaus. Kokemusta lähipiirissä missä on kokeiltu teholuokassa 200-800hv eri autoissa.

Kysynkin koska rahaa tohon palaa niin samaa mitä ite oon suunnitellut eli vesi/etanoli ruiskutusta, se kyllä todella tehokkaasti jäähdyttää tarvittaessa ja antaa hieman extra tehoa mottiin. Suurempi hyöty sulle tulee näin ja voithan, "oma suositus" siirtää jäähdyttimen eteen välijäähdyn missä putkisto yms saa paremmin ja peiteltyä helposti jos tarvii talvella. Vesi/etanoli ruiskutus kuluttaa tosi vähän tavaraa joten tollanen 5litr. säiliö kestää varmaan tankillisen ainakin.

Tässä ehdotus älä lynkkaa :lol:

Ei muuten kestä jos sitä meinaa suihkuttaa kun on ahtoja jolloin imu ilma lämpeää.
Tuollaisessa dieselissä kun on maantieajossa kokoajan ainakin se 0.5 painetta joten äkkiä on vesikuppi tyhjä.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4645
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 21.01.2017 15:47

Wesulius kirjoitti:
Eryo kirjoitti:Kuten sinäkin huomasit, ei oo mikään lämminauto, tarkenee kun panee vaatettapäälle. Tämä on minusta kyllä tosi iso miinus Stilossa ainakin diesel. Pohdin että kannattaisiko ja pystyisikö teettämään esim kunnon kuparikennon Stiloon? mitä oot mieltä kun näitä oot purkanut?.

Ecun siirto kiinnostaisi itseäkin, tympii kun se on siellä eessä. Kehtaatkö laittaa kuvaa että tällänen vähän tumpelompikin osaa se oikeen kohdan katella yms.

Tuota vesi välijäähdytin on kyllä ihan surkee ainakin bensa/etanoli ahdetuissa, ei riitä tehot ja on todella huono läpivirtaus. Kokemusta lähipiirissä missä on kokeiltu teholuokassa 200-800hv eri autoissa.

Kysynkin koska rahaa tohon palaa niin samaa mitä ite oon suunnitellut eli vesi/etanoli ruiskutusta, se kyllä todella tehokkaasti jäähdyttää tarvittaessa ja antaa hieman extra tehoa mottiin. Suurempi hyöty sulle tulee näin ja voithan, "oma suositus" siirtää jäähdyttimen eteen välijäähdyn missä putkisto yms saa paremmin ja peiteltyä helposti jos tarvii talvella. Vesi/etanoli ruiskutus kuluttaa tosi vähän tavaraa joten tollanen 5litr. säiliö kestää varmaan tankillisen ainakin.

Tässä ehdotus älä lynkkaa :lol:

Ei muuten kestä jos sitä meinaa suihkuttaa kun on ahtoja jolloin imu ilma lämpeää.
Tuollaisessa dieselissä kun on maantieajossa kokoajan ainakin se 0.5 painetta joten äkkiä on vesikuppi tyhjä.


Ei kyllä ahtoilma oo kovin kuumaa maantieajossa, välijäähy hoitaa homman ja sitäpäitsi nykyiset (samalla rahalla saa ku vesijäähyn) on ohjelmoitavia lämpötilan/kaasun/ahtopaineen mukaan.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Wesulius » 24.01.2017 02:06

Niin lisä jäähdytykseen on ok ja bensakoneissa toimii hyvinkin.
Noissa vakiodieseleissä tosiaan on maantieajossa painetta 0.4-1bar joten kyllä se ahtoilma lämpiää reilustikin.
Toki jos sen ruutan ottaa käyttöön vain kaasun ollessa pohjassa niin sitte varmaan vesi riittääkin.
Itselläni on bensakoneessa vesi/metanoli sekoitus ja kyllä imusarja oli noin 10c 30c helteellä ja ahtopaine 1.5bar uno turbovakio coolerilla. Ahdin sitte luovutti ahvenistolla.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4645
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja wellu » 24.01.2017 09:14

Kannattaa toki muistaa sekin, että pääosin ahtojen nousujen nopeus on ihan ahtimesta, pakosarjasta, pakopaineesta yms. kiinni.

Ahtoputkiston mitta/tilavuus ei sitä juurikaan hidasta, ellei mennä ääliömäisiin lukemiin. Paineaalto etenee kuitenkin putkistossa äänen nopeudella, joten kun ahdin alkaa heräilemään, menee siihen alle ihmisen tajunnan aika kun kone alkaa reagoimaan nousevaan ahtopaineeseen.

Uskoisin, ettei semmoista vakioautoa ole, joka huonontuisi vakioputkiston päivityksellä. Kyllä nuo on ainakin näissä "perusautoissa" niin onnettomia niin ahtoputkiston kuin coolerinkin osalta, ettei kovin ihmeellisiä tarvitse tehdä, niin on jo vakion paremmalla puolella.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3857
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 29.01.2017 01:19

Kiitos kaikille ajatuksista, ehdotuksista, mielipiteistä ja faktoista! Nyt on stilossa viritykset jäissä toistaiseksi, kun tuli uusi projekti hommattua, johon varmasti saan ylimääräisen ajan käytettyä :D

Stilo on nyt kuitenkin kunnossa kaikinpuolin niin se saa toimia puhtaasti käyttöautona ainakin jonkin aikaa, aion kuitenkin viritellä bmw:n huohottimen öljynerottimen tämän huohotin putkeen, jotta kaikki öljy ei päädy tuonne ahtoputkia sotkemaan :D

Olen myös suunnitellut tekeväni pienen modauksen, joka parantaa ohjaamossa tarkenemista kylmillä keleillä. tarkoitus on ottaa ne etupenkkien ja maton alla kulkevat takajalkatilojen lämmitystötteröt pois maton alta ja pätkäistä ne juuri keskikonsolin alituksen kohdalta jotta ne puhaltavat lämpimän suoraa etujalkatiloihin. Autoni kun on veronkiertopaku niin sinne taakse ei lämpöä lattian rajaan tarvita :D

Eryo: Voin laittaa kuvat ecun siirrosta kunhan saan päivänvaloa. On helppo homma ja laitan tässä kirjalliset ohjeet.

-ecu irti konehuoneesta
-metalli pidike roskiin, tai muuhun loppusijoituspaikkaan
-ecun kampojen maapiuha irti runkoaisasta
-hanskalokero irti, muutama torx ruuvi reunoilta kun lokero on auki ja kolme 5mm kuusiokoloruuvia lokeron alta
-käännä lattiaverhoilu lokeron takaa alas ja paljastuu läpivienti kumi, irroita se ja revi se silikoniknölli palasiksi johon pieni johtosarja on laitettu kulkemaan lävitse, itse leikkelin läpivientikumin reiästä isomman jotta kammat mahtui helposti vetää läpi ja tiivistin vaahtokumi eristeen paloilla reiän uudestaan.
-etsi konehuoneen puolelta sama reikä ja työnnä johtosarja sisään siitä, itse purin orkkis teipit jotta muuttuu taipuisaksi ja teippasin erkalla uudestaan uuteen muotoon.
-läpivientireiän läheltä löytyy oikealta puolelta pieni maa-pinnapultti, juuri samanlainen kuin konehuoneessa oli ja tähän saa ecun maapiuhan kiinni.
-jätin itse ecun vaan verhoilun ja tulipellin väliin, ei se sieltä mihinkään karkaa.
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 04.03.2017 22:43

Stilo on toiminut viimeaikoina pelkästään käyttöauton virassa, ja kilometrejäkin on tullut vauhdilla lisää, noin 3 tkm per kuukausi. Tänään oltiin jääradalla tuolla fiat-tapahtumassa pitämässä vähän haukaa ja hauskaa oli :D

Rysäytin kuitenkin jäiseen penkkaan lopulta ja puskuri, ja sen takana oleva naamakehikko sekä ilman putsari meni tuusannuuskaksi, no vahinko ei ole niin paha kuitenkaan, koska orkkis puskuri on varastossa ja naamakehikon saan ystävältäni, jolla on ainakin entisen stilon raatoni ehjä kehikko varastossa. Ilmanputsari kotelon tilalle täytyy keksiä jotain, ei viitti kauaa ajella ilman, mutta minulle saa tarjota orkkis pömpeliä jos jollain sattuu löytymään :)
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 04.04.2017 17:12

FI4T kirjoitti:mutta minulle saa tarjota orkkis pömpeliä jos jollain sattuu löytymään :)


Vaikee on löytää edes käytettyä, mihin lie kaikki kadonneet.Itsekkin etsin puolivuotta ennenkuin onnisti viimeksi. Minäkin ilmottaudun jonoon jos joku tarjoo ehyttä kokoniasuutta. Mullakin toinen jo meni rikki :( (Jääpaakku tiellä enkä kerinnyt väistää), on se vaan niin vitun matalakeulanen ja ei panssaria.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 05.04.2017 20:32

Keulan sain nippuun ja huomasin, että helman etupäät täyttyneet vedellä, tein siis tyhjennysreiät matalimpaan kohtaa heti roiskeläpän taakse :thumb:

Putsarina käytän 87 vuoden honda preluden suodatinta, se näyttää tuninki suodattimelta mutta on kuitenkin paperia eli pitää lian ulkona koneesta kuten vakiokin, se vain kiinni silikoni sovittimella ilmamassamittariin. Nyt huomasin, että intercoolerikin on rikki, ärsyttävää, on nämä muoviset nykyautot onnettomia rimpuloita! Ei ole orkkis intercooleriakaan lähimaastossa, sain kaverilta ducaton coolerin, voisi yrittää sovittaa sen jonnekkin, kävi jo mielessä rakennella se koneen päälle ja scuuppi vaan peltiin, sopisi melko pienillä virityksillä ja saisi lyhyen ahtoputket, mutta ei ole rakentelumotivaatiota, joten unohdetaan :D
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 06.04.2017 10:39

FI4T kirjoitti:Ei ole orkkis intercooleriakaan lähimaastossa


Mulla on vanha varastossa, mutta en oo lähellä.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 05.06.2017 08:05

Pitäisi saada uusi ilmasuodatin kotelo tähän pikaisesti, minulle saa joko myydä semmoisen, tai jos joku tietää orkkis osan varaosanumeron niin olisin jo siitäkin kiitollinen ;)
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 05.06.2017 20:03

55184947 ja 46809155
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja rctero » 05.06.2017 21:16

Mulla ois ylimääränen ilmanputsarikotelo. Siitä on se huohotinpönttö kylläkin poistettu ja yläkiinnike rikki
rctero
GFF
 
Viestit: 27
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä