Stilo diesel ohjus

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 17.11.2016 09:58

FI4T kirjoitti:mutta isolla vaihteella kamala jytkytys

"Mulla tärisee yleensä siis se on sellasta tärinää 1250-2500 rpm välillä pienelläkin kaasulla tai petaalilattiassa, ei edes joka kerta tee aina silloin tällöin vaikee paikallistaa tärinän aiheuttajaa, tosin voisko itellä olla myös laatikko kysessä?, mutta se ei kyllä jytkytä missään vaiheessa niinkuin sulla."

Nyt kun päästiin asiaan, onko stilo dieselin kytkin plus asetelma aina semmoinen että kun painaa kytkimen pohjaan vaihteiden vaihdon välissä kiihdyttäessä, niin jalkaa vasten tuntuu polkimessa hurinaa? vai onko se mun vauhtipyörä ainoastaan?

"Ei oo hurinaa mulla kuulunut nyt eikä ennen kytkinpaketin vaihtoa vaikka painelaakeri olikin jo ihan loppu"

Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 17.11.2016 10:32

En usko että laatikko olisi syypää, yleensä laatikko viat alkaa äänellä, jos laakerit ovat jostain hajalla, tottakai voi olla poikkeus kyseessä. Mutta kyllä ne vetarin sisäpäät todennäköisemmät ovat, mulla ei näkyny mitään selkeää kulumaa ainakaan maljan puolella, mutta itse tripoidia oli aika vaikea silmänmääräisesti tarkkailla, olihan niissä tietty jo pientä väljyyttä maljaa vasten näillä kilsoilla mutta niin pientä, että päätin niiden olevan kunnossa, mutta voin olla toki väärässä :D, siksi pistän tänään uudet tripoidit tilaukseen, hintaa oli alle 50€ oikea osa numero on 46308126, jonka avulla näitä on helppo ebaysta tilata, jos rupee etsimään osan nimellä tulee helposti vääränlainen nivel tilattua, jonka pitäisi mukamas stiloon sopia.

Se hurina mikä mulla tuntuu polkimessa on varmaankin juuri se painelaakeri tai jokin asetelman osa, mutta nykyään kuuluuu sitten äänikin kun kytkin on painettuna pohjaan, epäilisin, että sekin voisi kuulua joko painelaakerista tai asetelmasta, mutta luulisi, että tuo vauhtipyörä olisi vaihtokunnossa jo? tai sitten ei? ei siinä niitä kaksoismassapyörän kilinöitä tai kolinoita kyllä ole, hemmetin monia olen näitä vaihdellut mutten ole ajanut kuin kerran rikkinäisellä, ennen kun aloin sitä töissä vaihtamaan ja sen kyllä huomasin välittömästi, ehkä tilaan pelkän kytkimen?
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 07.12.2016 10:21

Jatkukoon yksinpuhelu :P

Vaihdoin tuossa viime lauantaina autoon kytkimen ja vetarien sisäpäät, jotka tilasin ebayn kautta briteistä. Lukin kytkinsarja maksoi reilu 100£ ja sisäpäät 19£ kappale.
Entinenkin kytkin oli hyvässä kunnossa painelaakeria lukuunottamatta, mutta ainahan uusi on uusi. Vetarien sisäpäät sensijaan olivat syylliset satunnaisiin ravistuksiin, autolla on nyt ajettu reilu 300km remontin jälkeen enkä ole saanu kertaakaan enää aktivoitua tuota jytkytystä.

Samalla, kun suoritin nämä asennustoimenpiteen rikoin myös yhden osan, moottorintukikumin. Roiskahti jakopään puoleisesta tukikumista mömmöt pihalle, kun moottori oli sen ja tunkin varassa laatikkoa irrottaessa ja paikalleen punnertaessa, täytynee tilata uusi, en kyllä ole huomannut eroa nesteiden ulos tulemisen jälkeen :D

Remontin yhteydessä löysin myös yhden ylimääräisen osan autostani, egr:än tehostamiseen tarkoitetun kaasuläpän, voikohan tuon poistaa, kun ei minulla ole mitään muutakaan osaa egr:ästä jäljellä :) ? Osaisikohan joku pätevämpi kertoa, onko ahtoputkien pituuksilla miten paljon merkitystä turboviiveen kanssa? Ajattelin vain, että aika helpolla saisi tehtyä puolet yli puolet lyhyemmät jos asialla on merkittävä muutos?
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Maxxxed » 09.12.2016 12:05

Moikka. Löysitkö ratkaisun vaihteiston suhteen jo? :)
Maxxxed
 
Viestit: 201
Liittynyt: 12.02.2013 00:54
Paikkakunta: Kuusisto

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 09.12.2016 19:43

Olen kuumeisesti selvitellyt, että mikä quaifen tasaupyörästön lukko sopii mihinkin, kuvittelin kokoajan, että omassa stilossani olisi tuo getragin c510 laatikko mikä siinä deltassakin on, mutta asia onkin toisin tuossa 115hv jtd:ssä minulla on getragin c605 laatikko mihin ei ilmeisesti yksikään quaifen perä sovi, eli näillä näkymin en saa tasauspyörästön lukkoa autooni, muuten kuin asr:n asentamisella ja se ei tunnu järkevältä. harmi :(
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Maxxxed » 10.12.2016 00:03

FI4T kirjoitti:Olen kuumeisesti selvitellyt, että mikä quaifen tasaupyörästön lukko sopii mihinkin, kuvittelin kokoajan, että omassa stilossani olisi tuo getragin c510 laatikko mikä siinä deltassakin on, mutta asia onkin toisin tuossa 115hv jtd:ssä minulla on getragin c605 laatikko mihin ei ilmeisesti yksikään quaifen perä sovi, eli näillä näkymin en saa tasauspyörästön lukkoa autooni, muuten kuin asr:n asentamisella ja se ei tunnu järkevältä. harmi :(


Okei. Sopiiko tuo deltan loota suoraan sun lohkoon?
Maxxxed
 
Viestit: 201
Liittynyt: 12.02.2013 00:54
Paikkakunta: Kuusisto

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 11.12.2016 14:29

Ei sovi, vaan vaatisi getragin C510 lootan 1.9jtd konetta vastaavan kytkinkopan ainakin, mutta ilmeisesti ainakin kaikissa suomen malleissa on käytetty tuota c605 lootaa, pienempi tehoisissa 1.9jtd ssä taitaa sitte olla tuo c510 loota, mikä on yleisempi bensa malleissa, mutta ainakin välitykset ovat noissakin aivan eri riippuen autosta ja moottorista. vähän on selvitystyöt vielä kesken :D
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 02.01.2017 00:29

Stilossa olen huomannut "ominaisuuden" josta oli päästävä eroon. Kesällä muokkasin turbon ja ilmanputsarikotelon välistä osaa siten, että korvasin alkuperäisen haitariputken metalliputkella ja silikoni putken pätkillä. alkuperäisessä versiossa turbon eteen tulee huohotinletku venttiilikopasta ja tämän alapuolella on imuäänien vaimenninpönttö, joka on vulkanoitu kiinni ilmanputsarikotelon alaosaan, tämä systeemi madaltaa autoa noin 6cm etupuskurin alta. Imuäänien vaimenninpönttö kuitenkin keräsi kätevästi kaiken huohotusöljyn, tai ainakin suurimman osan. Nyt kun sitä ei enää ole, valuu kaikki suoraa ahtoputkistoihin ja putket ovat sisältä aivan öljyssä.
Alunperin tämä huohotinputki lähtee venakopasta suoraan alaspäin ja kierrosten kasvaessa tyhjäkäynniltä alkaa öljyroiskeet päätyä ulos venakopasta putkea pitkin alas.

Tein pienen testin laittamalla letkun lähtemään 90 asteen mutkalla suoraa takasinpäin ja nostin kierroksia, yhtää öljyroiskeita ei selviytynyt enää 90 asteen mutkan läpi ulos letkun päästä, joten tein neljästä 90 asteen muovisista letkuliitos holkeista ja silikoniletkusta "neliön" joka lähtee ylämäkeen venakopasta, eli öljyroiskeet pitäisi nyt pysähtyä muutamaan ensimmäiseen mutkaan ja päätyä alamäkeen takaisin venakoppaan ennemmin, kuin lähteä alas imuputkeen.

Kuva

Kuva
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja mikah » 04.01.2017 22:26

Kannattaa sitten näillä keleillä eristää se huohotin, ettei tule yllätyksiä... Tuohon alkuperäiseen letkuunhan on lisätty tuo eriste ja sen sisään vielä vesikierto.
Suuri vaara noin vaakatasossa kulkevissa letkuissa että vetää jäähän.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1039
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja wellu » 04.01.2017 23:03

Eräs toimiva ratkaisu jäätymisen ehkäisylle voisi olla letkun eristys ja eristeen sekä letkun välissä kulkeva jarruputki, jonka sisällä kiertää kuuma jäähdytinneste.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3736
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 05.01.2017 01:06

Joo ei hätää, tuon eristeen olen aiemmin laittanut tuouhon alkuperäiseen putkeen, siis alkuperäisen eristeen tilalle, nyt on jos tuo uusi osakin eristeen sisällä ;)
Olen tietoinen riskistä, kun töissä sain korjata ducatoa, josta jääkokkare oli huohotin putkesta tippunut turboon ja lopputuloksen voi arvata :shock:

jätin kuvausta varten eristeen pois, jotta rakennelmasta saisi paremmin selkoa, olen myös itse miettinyt, että mitäs jos tekisi ohkasesta kupariputksesta kierteen huohotinletkun ympärille ja koko laitoksen käärisi eristeen sisään, ratkaisu täytyy nyt kuitenkin tehdä pian, sillä maanantaina lähden viikoksi ylläkselle tuolla :P
Tänään ajelin -19 asteen pakkasessa kehä kolmosella töistä kotiin ja ihan hyvin lämpenee, kun laitoin eilen maskin umpeen polyeteenistä valmistamallani viimasuojilla!
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja wellu » 05.01.2017 06:57

Juu, en tosin itsekkään usko että ongelmia matka-ajossa ilmenee, mikäli vain kone lämpenee ja keula on ummessa.

Lähes aina kaikki huohottimen jäätäneet härvelit ovat tulleet vastaan taajamapörräyksessä. Tietenkin esim. viallisella termostaatilla ja kylmällä koneella jäätyy joissain vehkeissä maantielläkin... :roll:

Myös öljyhän tuohon vaikuttaa todella paljon. Minulla esmes Bravossa nyt Total Quartz 9000 5W-40 ja on muuten ihan hyvä öljy, mutta tekee aika pirun äkäisesti kylmälimaa huohottimeen. Maantieajossa ko. lima häviää, mutta taajamapörräyksessä sitä ilmestyy aina kohtuu reippaasti.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3736
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 05.01.2017 08:32

FI4T kirjoitti:Tänään ajelin -19 asteen pakkasessa kehä kolmosella töistä kotiin ja ihan hyvin lämpenee, kun laitoin eilen maskin umpeen polyeteenistä valmistamallani viimasuojilla!


Eilen tosiaan -23 kun kävin reissussa, keula tukossa niinkuin sulla ja mottori kyllä normiin lämpenee mutta voi sanoa että sisällä matka-ajossa kylmä auto noilla pakkasilla, miten sulla, onko lämmin?.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 05.01.2017 20:03

Mulla on siis koko keula ummessa ja lämpiää ihan hyvin ilman webaston käyttöäkin ajossa, jos ajan vain taajamassa on kyllä viileä auto, mutta tänään ajelin kehäteitä pitkin edestakaisin, niin on lämmin auto! webaston käytöllä saa vielä lämpimämmäksi. Mutta siis kyllä tuommoinen 1.6 bensa stilo on huomattavasti lämpimämpi, kokemuksieni mukaan suorastaan kuuma näilläkin pakkaslukemilla halutessaan.

Tänään olisi vielä tarkoitus mennä eristämään webaston letkut, jotta lämpö säilyisi systeemissä vielä paremmin, näin esim volkkareissa tehty joissain malleissa.
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Wesulius » 07.01.2017 00:21

poistitko egr venttiilin käytöstä, se lämmitää konetta kun toimii.
Samoin sen välijäähyn kun peittää niin alkaa lämpiämään.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä