Stilo diesel ohjus

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 09.06.2016 23:39

Joku on saattanut täältä jo ehtiä lukea kuinka kävi vanhalle stilolleni, eli huonosti kun rekka päätti tuupata :x
Kävin viikko sitten lauantaina ostamassa foorumilaiselta uuden menopelin, joka oli toiminut viimeiset 5 vuotta hänen käyttöautonaan.

Auto on lila/tummansininen jtd farkku vuosimallia 2004 ja kilometrit olivat 69km suuremmat kuin mihin lopetin ajoni vanhalla stilolle, eli 212tkm ;)

Auto on kohtalaisen siistissä kunnossa, etupää pitää vain aivan kamalaa kolinaa ja pientä pintaruostetta on pohjassa, kuten tämän ikäisessä vois olettaakin olevan, tähän palaan syksymmällä!

Kuluneen viikon alla olen tehnyt seuraavaa:
-vaihtanut öljyt koneeseen ja laatikkoon.
-repinyt pohjamuoveja vähemmäksi
-purkanut koko ahtoputkistot ja pessyt öljykurat pois niistä.
-poistanut egr:än kokonaan, ei aiheuta vikavaloa kun solenoidi roikkuu piuhojen päässä.

Tulevan viikonlopun aikana meinaan vaihtaa vanhasta stilosta jousituksen kun siinä on ihan tuore bilsteinin alusta, tässä autossa on 4-vuotta vanha (hyvän tuntuinen) bilsteinen samanlainen alusta, koko etupään kaikki alustan osat apurunkoineen päivineen sekä renkaat tietysti.

ensiviikkona olisi tarkoitus vaihtaa jakoremmi ja puhdistaa imusarja sisältä samalla kertaa, ehkä jonain päivänä pestä helmakotelot sisältä, kun ovat täynnä märkää mömmöä :D Putki pitäisi myös vaihtaa, alkaa olee aika hapan ja vuotaa edestä ja takaata!
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 11.06.2016 08:46

Onnistuuko hieman myös kuvata imusarjanpuhdistusta ohjeineen?, itekkin kiinnostunut vaikka ollut egr tukittuna jo 3v. :D
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 11.06.2016 11:22

Onnistuu tottakai =) ensiviikolla otan sen työn alle joki ilta, tosin luulen että meinaan tehdä sen aikamoisella painajais menetelmällä, eli mitä nyt olen kattonut niin jakopää auki, syöttöpumppu pois paikaltaan jotta saa imusarjan irti, saa korjata jos joku tietää tarvitseeko syöttöpumppua irroittaa! sitten imusarja irti ja liuotinta sisää ja painepesuria päälle!

eilen purin vanhasta stilosta taka-akselit ja koko etukelkan tolppineen päivineen, laitoin myös taakse jo uuteen stiloon vanhan stilon tuoreamman alustan lyhyemmillä takajousilla! nyt lähden vaihtamaan etupäätä :)
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 12.06.2016 22:06

Olihan siinä työmaata.

Oliko ratti suorassa kulmien säädön jälkeen?
Voisit myös lainaa pari hevosta jotta pysyisi perässä :D

mutta niin...suunnitelmia ruostesuojauksen suhteen?
Mitäs kaikkea tähän on tulossa?
Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1822
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 14.06.2016 22:00

Oli varsin erikoista että siirrettyäni entisestä autosta koko etupään alustan tolppineen, niin kokonaisauraus oli pielessä vain puoli milliä ja ratti tuli varsin suoraan säädön jälkeen :D

Tänään tein autoon pakoputkiremonttia. vaihdoin räjähtäneen jousto-osan uuteen ja hitsasin keskiosaan uuden kannattimen poikki ruostuneen tilalle, ja läpimädän pöntön heitin pois ja tein kylkiputken keskiosasta, ei vaikuttanut ääneen mielestäni mitenkään, mutta persdyno sanoo, että vastaa kaasuun paremmin pienillä kierroksilla ;)

vaihdoin myös kässärin vaijerit vanhasta, kun toinen tässä autossa oli vähän räjähtänyt! Huomenna töiden jälkeen jää vaihtamaan ilmastoinnin kennon, kun otin vanhasta tänään mukaan, täytyy toivoa että vika olisi siinä! Huomasin myös viikonloppuna että tehdasasenteisen webaston putkista toinen vuotaa kiinnikeraudan hitsaussaumasta ja ajattelin että korvaisin nämä 2kpl 110cm pitkiä metalliputkia letkuilla kokonaan jotta saisi vähän joustavuutta muutenkin ahtaaseen konetilaan ;)

Tänään kun oleskelin taas auton alla tutkiskelin vähän ruostetilannetta, sitä on laajalti muttei paljoa missää, täytyy nyt ens alkuun putsata kaikki kotelot sisältäpäin ja öljytä ne jollain tökötillä ja katsella myöhemmin kesällä saisiko ruosteita alustasta putsailtua ja suojattua sitten jotenkin :)
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 14.06.2016 22:14

FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 15.06.2016 09:13

Johan on pähee sivuputki, koveniko äänet paljoa?, onko muuten väliputken kaikki "vaimentimet" paikalla?. Itteäkin kiinnostas kun toi vakiopönttö kolahtaa helposti vetokoukun kiinnitysrautaan kun on niin lähellä.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 15.06.2016 22:31

Joo ja oli todella helppo tehdä, eli etuputki on paikoillaan semmoisenaan, tämän löin poikki keskeltä viimeistä mutkaa ennen taka-akselin ylitystä ja tähän hitsasin kiinni suoran 2" 50cm putken (biltemassa 6€) tämän kiinnitin taka-akselin helan raudassa olevaan ylimääräiseen reikään kumityynyllä jolle hitsasin pienen lattaraudan kiinni putkeen, putken löin puoliksi lyttyyn helman alitus kohdassa jottei maa vara kärsisi.

Ääniin ei pöntön poisto vaikuttanut korvakuulolla yhtään mitenkään ja siis etummaisen katin löin myös tyhjäksi rautakangella, ei tuosta diesel koneesta vain yksinkertaisesti lähde pakoääniä!
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja väisänen » 16.06.2016 18:29

Pieni turbo tappaa äänet.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3684
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 19.06.2016 23:24

Noniin, tämä päivä tuli vietettyä stilon kanssa, eli aamulla purin auton sisältä ja takapuskurin myös sisälokareita myöten. nostin autoa sen verran tunkilla että sain pohjan pestyä painepesurilla ja irroittelin kaikki helmojen tulpan ja laskin vettä sisään, tuli varmaan kaksi ämpärillistä mutaa plus ruoste scheisseä molemmista helman ulkopuolisista koteloista :oops:

Nyt kun helmat on pesty niin tyhjäksi ja puhtaiksi kun saa olisi tarkoitus suihkuttaa ne täysin kotelonsuoja aineella huomenna kunhan vähän ajossa kuivuvat ;)

ovat muuten aika mädät tuon auton helmakotelot etupäästä siihen puoleen väliin asti siitä ulkopuolen kotelosta, sisältä ovat aivan priimat. saa nähä saako kotelon suojalla elvytettyä vai pääseekö hitsaamaan ja miten pian :mrgreen: sisältä kun tunnustelee sormella niin ihan kunnon ruostelastua on pinnassa, toisin kuin vanhassa stilossani, olivat aivan sileät ja kovat!

pohjapuoli olisi jossain vaiheessa tarkoitus käsitellä siten, että raaputtaisi ruosteet niin hyvin pois kun mitä perus käsityövälineillä pystyy ja sitten pintaan vaikka jokin fosforihappo ja sitten massa plus kotelonsuoja 50%/50% cocktailit pintaan kaikkialle, tuo auto on siinä kunnossa että ei kannata investoida mitään kallista käsittelyä todennäköisesti.

Tällä viikolla olisi myös tarkoitus saada takaluukku aukeamaan napista ulkopuolelta käsin, joka ei tällä hetkellä toimi sekä pyöräyttää ostamani tavalliset renkaat alle, kun katusliksien jollotusta ei jaksa kuunnella torstaina 600km matkan mökille, jos aikaa riittää laitan myös jakopään uusiksi ja putsailen imusarjan
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 28.06.2016 23:28

Juhannusreissu kilometrejä kertyi noin 1200km, muuten meni hyvin mutta jysäytin mökkitiellä 80kmh kamalaan pattiin ja luulin rysäyksestä päätellen että tilanne on "game over" mutta oikeasti kipeää otti vain juuri asentamani pakoputken jousto-osa sekä ahtoputki meni vähän klommolle :D
polttoaineen kulutus oli 4.3 l/100km vaikka vedin koko ajan vakkarilla ja aina ohi jos edessä oli autoja, keskinopeuskin oli 97kmh

Eilen sitten tein jakopää rempan illalla ja samalla päätin ottaa imusarjan irti pestäkseni sen egr-moussen pois sieltä.
"Eryo" pyysi tästä kuvalliset ohjeet, valitan mutta kamera eli kännykkä mykistyi jo alkutaipaleella ja pimeässähän tuon tein eikä polkupyöränlampulla saanut kuvia eli laitan nyt vaihe vaiheelta kirjalliset ohjeet =)

-jakopää auki ja moottorin korvake irti
-vanhalla hihnalla "lassoaa" dieselpumpun hihnapyörän ja vääntää auki ja kampeaa hihnapyörän meisselillä irti
-letkut iri suuttimien ylivuotopöntöstä ja dieselpumpusta, jonka jälkeen voi irrottaa sekä polttoaine kiskon suuttimista että pumpusta.
-pumppu irti ja sivuun
-pumpun kiinnitysrauta eli moottorin korvake irti, pultteja on paljon siellä koneen takana, on 13mm ja 15mm. laturin yläkiinnike pitää irroittaa sekä koneen takaata että laturista, sitten löysää laturin alapultin jotta saa käännettyä tieltä, jotta saa alimmat moottorinkorvakkeen pultit irti.
-kampeaa moottorin korvaketta sivuun jotta saa imusarjan pois, ei tarvitse irroittaa kokonaan, riittää että kampeaa noin sentin poispäin imusarjasta.
-imusarjan mutterit auki ja imusarja lähtee irti lopulta.
-aikaa kannattaa varata päivän valosalta ajalta noin 4 tuntia tähän operaatioon, ja enemmänki jos haluaa ottaa rennosti, itse tein hikeä ja verta säästämättä kun yö painoin päälle ja aamuksi piti päästä töihin samoja hommia tekemään :D
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 02.07.2016 09:46

FI4T kirjoitti: "Eryo" pyysi tästä kuvalliset ohjeet, valitan mutta kamera eli kännykkä mykistyi jo alkutaipaleella ja pimeässähän tuon tein eikä polkupyöränlampulla saanut kuvia eli laitan nyt vaihe vaiheelta kirjalliset ohjeet =)

-aikaa kannattaa varata päivän valosalta ajalta noin 4 tuntia tähän operaatioon, ja enemmänki jos haluaa ottaa rennosti, itse tein hikeä ja verta säästämättä kun yö painoin päälle ja aamuksi piti päästä töihin samoja hommia tekemään :D


Ei haittaa, hyvät on kirjalliset ohjeetkin :D kiitos siitä.

Jos sulla mennyt 4 tuntia tosiaan mulla viikonloppu menee siihen, tahdon sortua "laajentamaan" aina operaatioita kun löytyy lisää "rapattavaa". :lol:
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja Eryo » 03.07.2016 09:20

Mitäs luulet olisko tästä pika-apuna mitään hyötyy ?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/608068/LiquiMoly-Diesel-Imukanavan-puhdistusspray-400ml
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Eryo
 
Viestit: 112
Liittynyt: 18.11.2014 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 04.07.2016 22:24

Sama homma noiden operaatioiden kanssa aina tulee innostuttua liikaa tekemään kaikkia oheisparannuksia "nyt kun ollaan homman äärellä" :D

En tiedä missä kunnossa sulla on imusarja, mutta itselläni oli semmoista köntsää, etten jälkikäteen olisi uskaltanu käyttää tuommoista ainetta siitä syystä, että jos iso karstakokkare olisi kerrallaan irronnu ja mennyt käyvään koneeseen, en halua tietää mitä se olisi voinut aiheuttaa venttiileille yms. luulisin että nyt kun on imusarja puhdas voisin koitaa tuota ainetta jotta se puhdistaisi hyvällä tuurilla noita kannen imukanavia, niitä en jaksanu alkaa hieromaan ja ehkä puhtauden ylläpitoon tuo aine voisi olla passeli ;) Kulkee muuten auto paremmin tuon putsauksen jälkeen ja kulutus on 150kmh vauhdissakin ajotietokoneen mukaan vain 4.9l/100km kun ennen se oli noin litran enemmän, tuolla nopeudella tulee nuo pikatiet usein siirryttyä :D
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Stilo diesel ohjus

ViestiKirjoittaja FI4T » 30.07.2016 00:03

Nyt on Stilolla ajeltu pian kaksi kuukautta ja tonneja on tullut mittariin pian 6 kpl, murheita ei ole vielä ollut :D
olen yrittänyt ajaa mahdollisimman väkivaltaisesti aina kun mahdollista mutta en ole saanut keskikulutusta nousemaan yli 5.3 missään vaiheessa, kulutus kyllä on yllättänyt positiivisesti.

Ilmastoinnin korjasin ennen näitä hellekelejä laittamalla 1.4 stilon ilmastoinnin paluuputken sopivasta kohtaa poikki ja sovittamalla sen väkisin paikoilleen, nyt se on aikamoinen käkkärä, tämän yhdistin bilteman kaksoiskartio helmiliitoksella stilon entisen putken loppuosaan (joka oli erilainen kuin 1.4, siten että siinä oli täyttöventtiili) sopivasta kohdasta. hyvin on ilmastointi pelannut pari viikkoa, saa nähdä kuinka kauan toimii :)

Webaston kunnon päätin tarkistaa ennen kokeilua, onneksi tein näin. Webasto oli syöpynyt kyljestä ihan kokonaan niin että palotilasta olisi pian kuumuus tullut ulos kurkkimaan. Oli stilon webaston kiinnitysrauta ruostunut niin pahasti ja muodostanut alumiinisen webaston kanssa sähköparin ja webasto oli antautunut kokonaan, kaikki webaston ruuvit katkesi, oli se niin hapan kokonaisuutena :mrgreen:
löysin pikaisen selailun jälkeen nettivaraosan puolelta uudemman samanlaisen thermo top C:n vollkkarista ja ostin pois 80€ se oli kuin uusi parin vuoden ikäisenä verrattuna stilon 12-vuotiaaseen. Entisöin stilon kiinnikeraudat leikkaamalla huonot pois ja uutta metallia hitsailin tilalle ja päälle hammerite maalia, nyt on hieno ja toimii, vielä täytyy odotella ensiviikkoon uutta pakoputkea webastolle.

http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... j5rap6.jpg

Ruosteet on myös puhallettu pohjasta pois ja suojattu maalilla ja massalla, roiskeläpät asensin eteen ja talvella ajattelin tehdä helmojen heikohkoille ulkopelleille jotain jos ja kun inspiraatio iskee :D Ajattelin tehdä kokonaan vähän erilaiset helmojen ulkopellit niin, että tulisi metalillset levikkeet tavallaan, eipä taida olla kukaan aikaisemmin tehnyt farkku stilolle moista temppua ;)
FI4T
 
Viestit: 234
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä