Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Ei vastustanut mikään muu kun oma tyhmyys koneen irroitusta, se alempi välipelti oli vielä kiinni. :roll: Mitään tukirautoja sun muita ei löytynyt enkä irroitellut. Nyt ollaan siis jo kasaanpäin menossa, pari juttua vaan ihmetyttää kun on tuosta purusta liikaa aikaa... Mihin nämä johdot pitäisi sulloa? Kaksi ohuempaa startin maamutteriin ja tuo yksi johonkin koneen kylkeen veikkaisin?

Ja ne letkujen/johtojen ohjaimet vasta saatanasta ovatkin. :evil: Saatan heittää mokomat menemään ja niputella johdot mieleni mukaan...
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Pitkään aikaan ei ole tullut tänne kirjoiteltua. Motivaatio ollut pitkään kateissa kun huomasin että auto oli myyty mulle kaksilla pyörillä joista kummatkaan ei tähän sovi. Lisäksi käynnissä on pari muutakin aikaa syövää projektia. Kävin myyjäliikkeessä keskustelemassa ja lupasivat hoitaa homman ja että pyörät saisi hakea paikallisesta rengasliikkeestä. No pelkät vanteethan siellä oli enkä pienellä väännölläkään saanut renkaita neuvoteltua mukaan.

Vaihtokone meni paikalleen ja kävikin hetken aikaa nätisti mitä kokeilin. Pientä helinää nostajista mutta muuten ihan kävi ihan kuiskaten. Päätin vaihtaa vanhasta koneesta tuoreet jakohilppeet tähän, kun vaihtokone oli selkeästi seissyt hetken aikaa. Lopputuloksena oli se, että jakopää on nyt ollut kahdesti auki. Jostain jakopään suunnalta kuuluu vinkumista ja auto meinaa tyhjäkäynnillä sammua. Ääni tulee luultavasti joko liian tiukasta hihnasta tai vesipumpusta. Hihnaa olen koettanut kiriä kääntäen kiristintä 90 astetta. Käynnissä pysyminen onkin sitten monimutkaisempi juttu, jaon kun pitäisi olla kohdallaan.

Katsotaan kuinka kolmannella yrittämällä käy...

EDIT: Pienellä googletuksella näytän ymmärtäneen 90 asteen säännön hieman väärin... :D
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Katsoithan jaon kohdilleen sillai, että vaihdelaatikon päältä (termarin alta) muovitulppa pois ja pyörität kampuran niin että vauhtipyörän viilto osuu siihen välipellin pisimmän "nuolen" kohdalle ja laatikossa lukee samassa paikassa 0 astetta, sitten nokka pyörästä pieni lovi samaan kohtaan kuin kannessa oleva lovi siellä tulipellin puolella kello yhdeksässä =)?
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

FI4T kirjoitti:Katsoithan jaon kohdilleen sillai, että vaihdelaatikon päältä (termarin alta) muovitulppa pois ja pyörität kampuran niin että vauhtipyörän viilto osuu siihen välipellin pisimmän "nuolen" kohdalle ja laatikossa lukee samassa paikassa 0 astetta, sitten nokka pyörästä pieni lovi samaan kohtaan kuin kannessa oleva lovi siellä tulipellin puolella kello yhdeksässä =)?
No enpä ole hoksannut vauhtikselta tarkistaa, olen elänyt vain sen kampiakselin rattaan merkin mukaan. Jälkeen päin ajatellen jakohilut olis tarvinnu vaihtaa irtokoneeseen, tuon nokan ajoituksen tähyily on vähän niin ja näin. Puhelimella olen koittanut siitä räpsiä kuvia oikealta tasolta. Vonkunan sain korjattua, johtui tosiaan aivan liian tiukasta jakohihnasta.

Luulin jo löytäneeni vian huonoon käyntiin kun hoksasin polttoaineputken menneen kierrokselle ja lyttyyn remontin aikana. Sen oikominen ei kuitenkaan tuonut toivottua helpotusta. Ajoittaista humppausta kierroksissa on myös havaittavissa, mikä vaikuttaisi sähkö/säätövialta... Seuraavana kauniina päivänä ajattelin tarkistaa jaon vielä kerran, purkaa kaasuläpän autosta ja putsata sen tyhjäkäyntimoottoreineen sekä katkaista tuon viottuneen bensaputken pätkän ja viritellä siihen korjauksen.

Lisäksi puolien takaa vuotaa öljyä solkenaan, siellä taisikin olla edellisen korjaajan jäljiltä jokin epämääräinen liimakakku...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ota kaveriksi pieni peili, jota pidät 45° kulmassa nokkapyörän edessä, niin näet jakomerkin erittäin selvästi.

Ilman peiliä kyllä tulee tenkkapoo.
Minkä huollan, sen korjaan...
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Long time no see.

Tullut ropailtua muita autoja ja tämä on saanut sammaloitua pihalla. Sain kuitenkin nyt väliprojektina tilailtua kkl-piuhan ja asennettua multiecuscanin koneelle. Eka vikakoodien luku paljasti aika litanian kaikkea suuttimien alhaisesta jännitteestä sytyspuoliin ja -40 asteessa tapahtuneeseen lämpötila-anturin vikaan. Poistelin nuo ja koitin käyttää autoa. Käynti oli aavistuksen parempaa kuin aiemmin, mutta koneelta katsoen kierroksia on n. 150-200 liian vähän tyhjäkäynnillä (500-550). Koneen lämmettyä sain sen sitten osakaasulla humppaamaan oikein kunnolla ja lopulta auto taas sammahti.

Vikakoodeja ei muodostunut kuin yksi; p0136 Lambda 1 status below catalyser - signal high - fatal - light ON

Ja legendaarinen teksti, No help available. :D Muilta foorumeilta luin että lambdat saattavat ottaa itseensä esim. jäähdytysnesteestä, jota tämäkin on vetänyt yhden järjestelmällisen lävitseen. En kyllä tiedä voiko tuo selittää matalaa tyhjäkäyntiä, ei kai näissä lambdaohjeus heti startin jälkeen ole käytössä? Kaasupolkimen asentoa kun seuraili ohjelmalla niin tuntui näyttävän välillä mitä sattuu...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Tsekkaa mitä se lambda antaa jännää.
tikkaa multiecuscannissa parametrien takaa lambda signaalit päälle (se mikä näyttää lampda jännitteen)
graph takaa tsekkaa että 1 lampda piirtää käppyrää n. sekunnin jaksolla ja n. 0-1v vaihtelulla.
tod.näk. se ulostaa jotain muuta? kun vikakoodia pukkaa päälle
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

uk350 kirjoitti:Tsekkaa mitä se lambda antaa jännää.
tikkaa multiecuscannissa parametrien takaa lambda signaalit päälle (se mikä näyttää lampda jännitteen)
graph takaa tsekkaa että 1 lampda piirtää käppyrää n. sekunnin jaksolla ja n. 0-1v vaihtelulla.
tod.näk. se ulostaa jotain muuta? kun vikakoodia pukkaa päälle
Kiitokset vinkistä.

Jepjep, etummainen lambda antaa oikean oloista signaalia mutta taaemman jännite keikkuu 4 voltissa ja tila on jatkuvasti open loop.

Vajaassa parissa tonnissa tapahtuvan kierrosten voimakkaan aaltoilun yhteydessä sen sijaan myös etummainen lambda tipahtaa multiecuscanin mukaan open loop -tilaan. :?

Onkohan noi nyt molemmat moro vai onko kyseessä jonkinlainen myötävaikutus?
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Lambda taitaa generoida jännitteen välillä n. 0-1v riippuen seossuhteesta, 0v laiha, 1v rikas. mun mielikuvan mukaan 4v on myös anturin speksien ulkopuolella. ettei ois ollu 0.4v?

Myöskään se 2 lampda ei voine näyttää enempää kuin 1 lambda edellyttäen että lambdat on ehjiä.

vaihda lambdat ristiin(jos piuhassa riittää mitta) ja tsekkaa siirtyykö 4v vai pysyykö samassa = piuha tai ecu vika... tai nappaa 2 lambdan puiha irti ja stekkaa antaako se silloinkin 4v
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Noniin, taas on tuskailtu. Uusi lambda tuli ja laitoin kiinni. Vanha lambda oli aika karstainen, muuta ulkoista vikaa siitä ei löytynyt.

Kuva

Uudella lambdalla arvot asettuivat sinne 0-1 voltin lukemiin, joten se puoli tuli kuntoon.

MUTTA

Moottorin käyntiin ei tuolla yksittäisellä onnistumisella ollut mitään vaikutusta. :evil: Tyhjäkäynti on edelleen 500rpm jos sitä voi sanoa olevan, parin tonnin tienoilla humppaa kierrokset edelleen. Kakkoslambda näyttää edelleen open loop ja seoksesta sanoo että bottom limit. Mitähän sitten keksis?
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja uk350 »

vikakoodi kuitenkin poistui?

mä mistään mitään tiiä mutta oisko toi 2 lampda vain seuraamassa katin toimintaa ? vertaa siis 1 lambdan arvoa kattiin nähden, eli vois olla ihan ok toi open looppi tila. viisaammat kertoo totuuden...

Oiskohan se käynti vika kuitenkin tuo jo sun diagnoimasi läppäanturi.
ticci kirjoitti: Kaasupolkimen asentoa kun seuraili ohjelmalla niin tuntui näyttävän välillä mitä sattuu...
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Liotin kaasuläpästä viimeisimmätkin liat naftalla ja jarrukliinerillä pois, nyt pitäis olla puhdasta. Läpän asentamisen jälkeen sain auton käymäänkin taas pitkästä aikaa - ihan samoilla vammoilla kuin aiemminkin. Lyhkäsen videon nappasin, missä näkyy varsin hyvin tuo kierrosten humppaus 2000rpm seudulla 15s eteenpäin.

Mä olen tätä nyt mietiskellyt ja alkanut kuvittelemaan mahdollista imuvuotoa? Imusarja oli muistaakseni vähän kärsinyt, mut ei mikään kamalan näköinen... Kylmänähän tää melkein toimii, ja nyt kun ulkoilma on viileää niin oireet oli pienempiä ja auto jopa pysyi käynnissä omillaan.

Vai onko tää vaan se kuuluisa italiailainen talviauto?
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jonik »

Ootko varma että läppä on täysin kiinni ilman kaasua? Mulla teki juuri noin joskus kun raotti hieman, kaasuvaijerin säätö oli yhtä liian kireellä.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

jonik kirjoitti:Ootko varma että läppä on täysin kiinni ilman kaasua? Mulla teki juuri noin joskus kun raotti hieman, kaasuvaijerin säätö oli yhtä liian kireellä.
Olen ihan varma että päivä paistaa pikkasen reunoilta valoa vasten katsoen. Ihmettelinkin tuota, mutta en jaksanut taas muistaa. Mistä sitä kaasuvaijeria kuuluis säätää? Tuossa läpässä näyttää joskus olleen pieni torx-kantanen ruuvi, mutta siitä on kanta katkaistu?

***KVG-edit: https://www.youtube.com/watch?v=fp75j41f8g4" onclick="window.open(this.href);return false;
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jonik »

Ei ollut aiheesta tuolloin kunnon videota niin päätin tehdä, hyvä että on apua. Joku millin rako oli sillon molemmilla puolilla ja kierrokset heitteli miten sattui. Mulla oli kaasuvaijeri aivan löysällä kun tän auton hommasin, hyvä kun puoliksi sai läpän auki. Oli vielä kumimatto rajoittamassa kaasupolkimen liikettä. Huomattavasti tuli tehoa lisää kun nuo korjas :D
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin