Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Ensimmäinen viesti foorumille, ja rohkeasti suoraan projekti-osioon. En tiedä kannattaisiko tällaisista mitään projektikertomuksia rustata, mutta mielestäni autojen tarinoita on hauska lukea niin menköön.

Autoilun kannalta epäonnisen (mm. yksi palanut kansipahvi, katkennut laturin remmi ja dampperin vulkanoinnin pettäminen) viikon perjantaina harhauduin paikallisen autoliikkeen pihalle seikkailemaan. Ajatuksena oli lähinnä katsella löytyiskö siskolle mitään koeajolle vietävää farmaria vanhan tilalle. Pihan nurkassa kökötti sininen Punto tuulilasissa lappu ”Myydään asiakkaan korjattavaksi.” Auton kohdalla seistessäni myyjä tuli paikalle, ja ennen kuin ymmärsinkään olin ostanut elämäni ensimmäisen Fiatin.

Kuva

Koneesta piti olla jako sekaisin, leimaa vuoden loppuun, vähän uutta osaakin laitettu keväällä. Huonot renkaat, kori ok, sisusta siivoton.

Auto parkkipaikalle ja tutkimaan ostosta, toivomuksena että jako tosiaan olisi sekaisin. No eihän se ollut, ihan paikallaan olevalta vaikutti.

Kuva

Kuva

Kone pyörii kevyesti ja äänettä – ehkä jopa vähän liian kevyesti? Täytyy käydä hommaamassa puristuspainemittari että tietää aletaanko aukoa kantta. Mahtuukohan tuollaisen perus parinkympin puristuspainemittarin pujottelemaan paikoilleen? Venttiilikopan irrotin, ei näkynyt mitään erikoista.

Kuva

Epämääräinen vikakoodilappu löytyi hanskalokerosta, katsotaan josko lukijan saapuessa sais jotain tolkkua. Nokka-akselin anturia taisi yksi koodi herjata, sen voisi mittailla myös. Uudet tulpat laittelin paikoilleen, yhdestä oli posliinitkin varissut varmaan autoliikkeen asentajan käsittelyssä.

Kuva

Kipinä ja polttoaineen tulo pitäisi vielä varmistaa, mutta asentajat on sorvannut moottorinkannattimen kierteet enkä saanut sitä paikalleen. Täytyy koittaa jos saisi kierretapilla parannettua sen verran että pääsisisi testailemaan, laittaa irtokierre sitten jos tämä joskus käynnistyy...

Sitten niitä kysymyksiä, kun vieraasta merkistä on kyse. Eikö tuon 1,2 60 koneen pitäisi olla vapaasti pyörivä? Kuinka tymäkästi tällaisen pitäisi vastustaa pyöritystä kunnossa ollessaan? Ja tärkeimpänä, mitä tälle kuuluu tehdä jos kone on romurautaa? Onko ehjäämisessä järkeä vai laitetaanko paaliin?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hei ja tervetuloa!

Tällainen projektitopikki on ihan hieno ajatus, niin pysyy erilaiset kysymykset sun muut jotenkin kasassa, eikä leviä lukuisiin eri topikkeihin.

Tämä Fire-kone on nimenomaan vapaasti pyörivä eli remmivian takia ei moottorin pitäisi olla sökö. Ja pyörintäanturit on aika normaaleja vikakohtia joten niitä kannattaa vaihtaa jos niistä pukkaa koodia.

Tuollaisessa autossa jos pohja on kunnossa ja sähköinen ohjaustehostinkin toimii, niin jonkin verran kannattaa vielä laittoon panostaa. Moottorit on kumminkin halpoja ja simppeleitä. Mutta pohja helmojen takaa kannattaa tarkistaa, jotkut yksilöt lahoaa sieltä aika reippaasti.

Sellaisella mittarilla jossa on letku jonka päässä kierre tulpan reikään saa ihan hienosti mitattua paineet. Omakin on ostettu Biltemasta 15 vuotta sitten ja hyvin pelaa. Erilaisista painettavista jäykkävartisista mittareista ei minulla ole kokemusta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Katso pohja todella tarkkaan. Omani, väriä lukuunottamatta tismalleen samanlainen ruostui poikki. Ulospäin näytti täysin uudelta, ruoste tuli koteloiden sisältä, kunnes erääseen isompaan monttuun 140km/h ajaessni koko kori notkahti.

Ei tuo FIRE nyt kovin paljoa vastusta startatessa, mutta kyllä startista kuulee kuitenkin perus starttauksen äänen. Kone, jossa ei ole puristuksia yhdessäkään sylinterissä, pyörii kuin singeri "TWUIIIIIIIII" startilla.

Sitten näissä on myös jonkinverran ollut ECU vikoja. Yleensä kuluneet tulpat ja johdot aiheuttavat ECUn vaurioitumisen. Oireina yleensä on kahdella käyminen ja vikakoodi toisesta sytytyspuolasta (jotka on vaihdettava pareina aina). Kunnostettu ECU maksaa noin 250€.
Sitä tosin en tiedä, onko ECUja hajonnut niin, että on vain sammunut. :|
Minkä huollan, sen korjaan...
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Täytyy käydä siis mittari hakemassa. Kyllä siellä ruostettakin on, muttei nopeasti vilkaistuna mitään vakavampaa. Helmoja oli hitsailtu ja ne näyttivät tällä erää ehjiltä, koteloitakin oli ainakin öljyilty. Eikä pari reikää projektia kaada, kunhan ei edellämainitun kaltaista massiivista rakenteellista ruostetta ilmene.

Auto oli myyjän mukaan hyytynyt maantielle kun sitä oltiin tulossa vaihtamaan. Kuvittelisin vian olevan joku melko akuutisti ilmennyt, auto on maaliskuussa katsastettu ja sillä on ajettu leiman jälkeen vain joitain satoja kilometrejä.

Ei tästä varmaankaan mitään elämänkumppania tule, ajatus olisi laitella kuntoon, laittaa joku auton tarpeessa olevista lähipiiriläisistä ajamaan kesä, katsastaa syksyllä ja myydä sitten pois. Mitään nippusidekorjauksia ei kuitenkaan olla hakemassa, kun nämä saattavat jäädä vaikka tuttujen piiriin pyörimään.
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Potilaaseen on tullut tänään tutustuttua paremmin. Hoppuilematta tehden moottorinkannakkeen kierteiden uusiminen onnistui kohtuullisesti, vaikka ainoa oikean kokoinen kierretappi mitä kylältä löytyi oli Finbullet-kuraa ja leikkuunesteenä wd-40.

Puristuspainemittarikin saapui, ja pääsi heti testiin.
1 - 8 bar
2 - 3 bar
3 - 0 bar
4 - 0 bar

Tulosten oikeellisuutta voi aina spekuloida kun kyse on parinkympin kiinailaisista testikaluista, mutta ykkönen oli selvästi ainoa jonka kohdalla tuntui potku. Onnistuinpa samalla lommoamaan öljypohjankin kun unohdin pukin auton alle. Ruosteinen se oli onneksi jo valmiiksi.

Kansi nousee siis pois, mielenkiintoista nähdä mitä paljastuu. Pohjustin työtä jo hieman aukomalla imu- ja pakosarjan pultit (kaikki lähti irti ihanan helposti) ja purkamalla suuttimien sähköt pois edestä. (Kirjoitan tähän irroitetut liittimet ylös ettei tulevaisuudessa tarvi ihmetellä: öljynpaineanturi, nokka-akselin asentotunnistin, tyhjäkäyntimoottori tms, kaasuläppä.)

Löytyykö hommaan jostain ohjetta, nopealla googlettamisella ei vielä löytynyt. Lähinnä kansipulttien löysäys/kiristysjärjestys ja mikäli jotain erityistä täytyy huomioida. Momentti ilmeisesti 30nm + 90 astetta + 90 astetta, lämmitetäänkö välissä?

5-vuotiaat tulpanjohdot:

Kuva

Hmph :roll: :

Kuva

Kuva
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Aaaaand we have a winner!

Kansi nostettu pois. Koneessa max litran verran vettä, kaksi kannenpulttia kieroja, kaikkien kierteet paskaset. Oikein taidolla asennettu edellinen kansipahvi selvästi. 3 ja 4 pyttyjen välistä lohjennut kannesta palanen irti. Pyttyjen 2 ja 3 välistä liekkirengas siirtynyt. Ykkönenkään ei ollut ihan koskematon, jotain sielläkin on joskus käynyt.

Jotain ihme möhnää oli kanavissa myös.

Seuraavaksi kannen metsästys. Jakohilut oli sen verran tuoreet että sinne tulee uutta vain hihna.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vois saada koko koneen ihan yhtä halvalla. Voi olla alakerran laakeritkin ottaneet itteensä?

Nii ja opetetaankohan kouluissa enää edes kansiremontin tekoa? Kun nyky autonkorjaus on aika toista kuin 20 vuotta sitten. Aikoinaan semmonen kuin kierteitten puhdistus oli selviö.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Saattaisi olla jopa parempi ajatus. Tarkemmin katsottuna kolmospytyssä on vähän pystynaarmuja, eli jonkin asteinen puhallus jäisi rempan jälkeen varmasti.

Onko tuo kone enää muualla kiinni kuin laatikossa ja parissa sähköjohdossa? :shock: Olis siinä taas ainakin naapureille puhuttavaa kun meikäläinen nostais Fiatista koneen kerrostalon parkkipaikalla. :lol:

Täytyy soitella pari tuttua läpi, jos löytyy kansi sikahalvalla niin voisihan sitäkin ihan vaan empiirisesti kokeilla miten hyvin tai huonosti tuo alakerta pelaa.

Mistä näihin kannattaisi väijyä osia, foorumin myyntipalstallakaan ei nopeasti vilkaisten tainnut olla yhtään moottorin myyjää? Mielellään en kokonaista esim. kolaroitua autoa ostaisi, kun säilytystilaa on ratkaisevan vähän. Briteissä koneita ja kansia myy purkaamot sopuhintaan, mutta toimitus ei onnistu. Suomi-purkaamojen hinnat taasen ovat ihan pöhköjä.
Sämpy kirjoitti: Nii ja opetetaankohan kouluissa enää edes kansiremontin tekoa? Kun nyky autonkorjaus on aika toista kuin 20 vuotta sitten. Aikoinaan semmonen kuin kierteitten puhdistus oli selviö.
Sanopa muuta. Olisi kyllä hauska tietää auton historiasta. Hansikaslokerossa olleista vakuutuspapereista selvisi että auto on ollut srk-yhtymän nimiin vakuutettu, mutta oli siellä samassa laatikossa myös jonkun tyttösen väliaikainen ajolupa ja kauneussalonkilahjakortteja (piru vaan kun olivat päässeet vanhenemaan :twisted: ). Osa remonteista on kyllä niin tsi-miehen tekemän näköisiä, että toivottavasti ainakaan seurakunta ei ole moisista maksanut.
Viimeksi muokannut ticci, 12.06.2016 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kannattaa koittaa ostoilmoituksella. Ei täällä kaikki jaksa mainostaa kaikkia romuja joita nurkista löytyy, tuolla myyntipalstalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
MSalmela
Viestit: 118
Liittynyt: 30.11.2010 16:24
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja MSalmela »

Mulla olisi 101tkm ajettu kone ylimääräisenä. Piti vaihtaa tohon omaan käyttöautoon mut luulen et auto menee syksyllä myyntiin.
Linea 1,3Multijet (2007)
Ducato 2,8 (2003)
Bravo V1600 projekti
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Eiliseen mennessä oltiin päästy seuraavaan vaiheeseen projektissa, MSalmelalle kiitokset kaupoista!

Kuva

Kuva

Enempää en yksin huojuvan tunkin kanssa heiluen saanut konetta liikkumaan kun sorkkarautakin oli jäänyt toisen (hajonneen) auton takaluukkuun. Viikonloppuna paremmin varustautuneena uusi yritys.
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Tänään aloin varsinaisesti irrottaa konetta mutta auto tuntuu olevan harvinaisen kiintynyt vanhaan. Ei meinaa millään irrota lohko laatikosta, liikkuu vähän muttei tarpeeksi. Kaikki neljä koneen ja laatikon kiinnityspulttia on irti ja kytkinsylinteri irrotettu. Eihän koneen alla ole mitään kiinnitystä piilossa mikä olisi kanssa pitänyt huomata? Sorkkarauta on jossain hukassa, täytynee lähteä kauppaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olisko välipelti kiinni vaihteistossa alapuolelta joillain pikkupulteilla? En tiedä varmasti kun olen muistaakseni laitellut tuollaisesta vaan moottoria, en vaihteistoa. Starttihan oli jo irti?

Muistaakseni pakoputkestakin oli kanneke jonnekin, vaihteistoon?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
ticci
Viestit: 23
Liittynyt: 08.06.2016 12:00

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ticci »

Pakoputken kannake näyttäis menevän laatikkoon. Välipeltiä mäkin mietin, kun tuntuu joustavan. Kävin työpaikan varastossa katsomassa irtokoneesta niin yläosa tulee koneen mukana ja alaosa jää laatikkoon.

Eli voimaa se vaan vaatii. Ei vaan ollut missään auki olevassa kaupassa sorkkarautoja myynnissä, tätä se parkkipaikkaremppaaminen tuntuu olevan... :D
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Punto 1,2 60 -00 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Koneen takana on myös se tukirauta mikä tulee lohkoon viistosti kiinni heti startin viereen kahdella 13mm kantaisella pultilla ja alapäästä laatikkoon 19mm ja 17m läpipultilla, tuo 19mm on tosi hidas irrotella :D ainahan nämä koneet on käsipelillä itse tullut parkkiksella nosteltua ja ihmiset katsovat aina kuin ei ennen olisi nähneet kun moottori nostetaan pois paikoiltaan!

Välipelti ja tuo rauta kun on irti niin pitäisi kampeamalla aika kivuttomasti irrota tuo kone ;)
Vastaa Viestiin